Gå til innhold

Ka meiner dokker om nynorsk? Bør vi alle skriva nynorsk? Eller bør nynorsk fases ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, abc123detvardet skrev:

Man snakker ikke nynorsk, man skriver nynorsk.

Atte hva?

Endret av Tessa12
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessa12 skrev:

Atte hva?

Nynorsk er et skriftspråk, ikke talespråk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Nynorsk er et skriftspråk, ikke talespråk.

Javel, hva er det de prater de som prater på nyhetene feks der det heter nyheter på nynorsk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om nynorsk og bokmål er så like så kan bokmål vike og me ha nynorsk og samisk?

 

Det er 40 % av Noregs folk som skriv nynorsk. 40 %! Det er veldig mykje. Eg skriv nynorsk privat og jobb. Eg elskar det!

Anonymkode: ffd15...ff9

Nynorsk er et oppkontstruert språk.

Anonymkode: e9e09...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessa12 skrev:

Atte hva?

Nynorsker et skriftspråk, ikke en taleform.

Anonymkode: e9e09...7a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Tessa12 skrev:

Jeg synes det er flott å høre noen snakker nynorsk, men synes nok at det bør erstattes i skolesammenheng nå. Har ment det i de siste 20 åra ca. Nynorsk bør bli et tilvalgsfag/fordypningsfag, altså frivillig.

Ingen snakker nynorsk, annet enn i filmer og på teaterscenen.

Anonymkode: e9e09...7a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 40 % av Noregs folk som skriv nynorsk. 40 %! Det er veldig mykje. Eg skriv nynorsk privat og jobb. Eg elskar det!

 

Ifølge Riksmålsforbundet er det 87.7% som bruker bokmål, og 12.2% som bruker nynorsk (tall fra 2017). 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2019 at 10:46 PM, AnonymBruker said:

Bort med bokmål, inn med nynorsk.

Anonymkode: 16b9c...06a

Helt greit.

På vestlandet.

Så kan vestlandet få oljen sin, og skilles ut fra Norge. Det er et vestlandsmål. Det passer ikke bra på trøndersk, det passer ikke spesielt bra i nord og på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, BareEnBruker skrev:

Helt greit.

På vestlandet.

Så kan vestlandet få oljen sin, og skilles ut fra Norge. Det er et vestlandsmål. Det passer ikke bra på trøndersk, det passer ikke spesielt bra i nord og på østlandet.

Det passer ikke i Bergen heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes bokmål er helt greit. Nynorsk kan bli et valgfag som andre språk. Bortkastet og unødvendig  å lære

Anonymkode: efaf3...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Honey Dew skrev:

Det passer ikke i Bergen heller.

Er det slik at Bergensere foretrekker bokmål?

Anonymkode: 5733c...b3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at Bergensere foretrekker bokmål?

Anonymkode: 5733c...b3c

Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/1/2019 at 10:44 PM, sumyherbst said:

Som norsklærer er jeg veldig delt i synet på nynorsk. Nynorsk brukes av en stor del av befolkningen, og jeg vil ikke tvinge disse til å skrive bokmål. Samtidig brukes det titalls av timer på undervisning i noe som for elevene, og en stor del av oss lærere, oppleves som både unødvendig og lite relevant for elevenes fremtid. For ikke å nevne hvor mye det koster det offentlige å operere med to skriftspråk. 

Hadde jeg fått bestemme, hadde nynorsk bestått der det står sterkt, men ikke blitt påtvunget bokmålsbrukere. Så ville nynorskbrukere vært nødt til å lære bokmål i tillegg, ettersom det er det dominerende skriftspråket i landet. 

Edit: Den kulturelle betydningen av nynorsk er fortsatt viktig for elevene å lære, men jeg vil ha bort all fokus på at de skal lære å produsere tekster på nynorsk selv. Dette ville forhåpentligvis også gjort norsk til et mindre fag. På VG3 har alle eksamen i norsk hovedmål skriftlig og man risikerer å trekkes i sidemål skriftlig og norsk muntlig. Sammen med standpunktkarakterene i hovedmål, sidemål og muntlig, gir dette seks karakterer i norsk for enkelte elever. Det gjør faget utrolig uforholdsmessig stort. 

Det gir østlendinger, sørlendinger, nordlendinger og trøndere et konkurransefortrinn til opptak ved universiteter, dersom vestlendinger må lære sidemål, mens alle andre slipper.

Det vesentlige her, er at nynorsk har en svært høy kostnad. Det fratar svake elever gode kunnskaper i sitt eget mål. Det hadde vært bedre om vgs-elevene fikk færre timer på skolebenken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BareEnBruker skrev:

Det gir østlendinger, sørlendinger, nordlendinger og trøndere et konkurransefortrinn til opptak ved universiteter, dersom vestlendinger må lære sidemål, mens alle andre slipper.

Det vesentlige her, er at nynorsk har en svært høy kostnad. Det fratar svake elever gode kunnskaper i sitt eget mål. Det hadde vært bedre om vgs-elevene fikk færre timer på skolebenken.

 

Ja, det gir bokmålsbrukere et konkurransefortrinn. Men husk at det også på vestlandet er et mindretall som bruker nynorsk og at det også finnes nynorskkommuner på østlandet. 

For å snu din argumentasjon - det brukes mye mindre tid på bokmål i nynorskkommuner enn det brukes på nynorsk i bokmålskommuner, nettopp fordi bokmålet er overalt slik at elevene er mye mer eksponerte for det. Situasjonen i dag vil med andre ord være at nynorskbrukere har et konkurransefortrinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske skoler klarer knapt å lære bort bokmål, "hvem lag spiller du for"...sies av voksne mennesker i dag. Hvordan går det når 100 tusenvis fra fjerne himmelstrøk etter hvert får sin innflytelse på norsk??

Anonymkode: 6e9ad...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash

Hater det. Burde forsvunnet for lengst i skolen. Så bortkastet å lære. Tenk om vi heller kunne fått inn mer om viktige ting i livet. Jævla Ivar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...