Gå til innhold

Ka meiner dokker om nynorsk? Bør vi alle skriva nynorsk? Eller bør nynorsk fases ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nynorsk dør ut når NRK er overtatt av millenials som driter i å beholde den påtvugne nynorskkvota. Vg og Dagbladet har vel slutta for mange år siden.

Anonymkode: f264f...b2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som norsklærer er jeg veldig delt i synet på nynorsk. Nynorsk brukes av en stor del av befolkningen, og jeg vil ikke tvinge disse til å skrive bokmål. Samtidig brukes det titalls av timer på undervisning i noe som for elevene, og en stor del av oss lærere, oppleves som både unødvendig og lite relevant for elevenes fremtid. For ikke å nevne hvor mye det koster det offentlige å operere med to skriftspråk. 

Hadde jeg fått bestemme, hadde nynorsk bestått der det står sterkt, men ikke blitt påtvunget bokmålsbrukere. Så ville nynorskbrukere vært nødt til å lære bokmål i tillegg, ettersom det er det dominerende skriftspråket i landet. 

Edit: Den kulturelle betydningen av nynorsk er fortsatt viktig for elevene å lære, men jeg vil ha bort all fokus på at de skal lære å produsere tekster på nynorsk selv. Dette ville forhåpentligvis også gjort norsk til et mindre fag. På VG3 har alle eksamen i norsk hovedmål skriftlig og man risikerer å trekkes i sidemål skriftlig og norsk muntlig. Sammen med standpunktkarakterene i hovedmål, sidemål og muntlig, gir dette seks karakterer i norsk for enkelte elever. Det gjør faget utrolig uforholdsmessig stort. 

Endret av sumyherbst
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan fint beholde nynorsk.

Mitt sterkeste ønske for fremtidige generasjoner er at de kun trenge å lære seg et skriftspråk, og da kanskje kan klare å lære det bedre enn å lære 2 stk halvveis 😅 

Jeg hadde selv bokmål, og liker det bedre men generelt ønsker jeg veldig gjerne at det kun skal være et skriftspråket, jeg kan omstille meg jeg om det er nynorsk det norske folk velger 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ariana807 skrev:

Vi kan fint beholde nynorsk.

Mitt sterkeste ønske for fremtidige generasjoner er at de kun trenge å lære seg et skriftspråk, og da kanskje kan klare å lære det bedre enn å lære 2 stk halvveis 😅 

Jeg hadde selv bokmål, og liker det bedre men generelt ønsker jeg veldig gjerne at det kun skal være et skriftspråket, jeg kan omstille meg jeg om det er nynorsk det norske folk velger 😄

Da hadde jeg på pur faen skrevet riksmål. 

Anonymkode: fcffc...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle i Norge må lære å lese/forstå både nynorsk og bokmål. Men det er meningsløst å lære å skrive det. Da holder det å lære ett av dem.

Anonymkode: b87c0...f23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det holder med ett skriftspråk og mener faget norsk burde ha hovedvekt på det som er naturlig der man bor. ( bokmål eller nynorsk) Jeg skulle faktisk ønske at man heller kunne lært litt tegnspråk istedenfor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk burde vike for samisk. Nynorsk og bokmål er så likt, vi trenger ikke to så like språk. Samisk derimot! 

Anonymkode: 6ff42...095

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nynorsk burde vike for samisk. Nynorsk og bokmål er så likt, vi trenger ikke to så like språk. Samisk derimot! 

Anonymkode: 6ff42...095

Om nynorsk og bokmål er så like så kan bokmål vike og me ha nynorsk og samisk?

 

Det er 40 % av Noregs folk som skriv nynorsk. 40 %! Det er veldig mykje. Eg skriv nynorsk privat og jobb. Eg elskar det!

Anonymkode: ffd15...ff9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nynorsk er skriftspråket mitt, og det vil eg fortsette å bruke. Eg er derfor positiv til nynorsk. 

Anonymkode: e7384...6da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om nynorsk og bokmål er så like så kan bokmål vike og me ha nynorsk og samisk?

 

Det er 40 % av Noregs folk som skriv nynorsk. 40 %! Det er veldig mykje. Eg skriv nynorsk privat og jobb. Eg elskar det!

Anonymkode: ffd15...ff9

13,2 prosent av grunnskoleelevene hadde nynorsk som opplæringsspråk i skoleåret 2009/2010. Noen statistikk over nynorskbrukere finnes ikke, men tallet blir alminnelig antatt å ligge mellom 10 og 15 prosent.

https://snl.no/språk_i_Norge

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto

Personlig synes jeg det er forvirrende og en gimmick, en unødvendig oppfinnelse.
98% av all tekst og kommunikasjon jeg har kommet over har vært i bokmål. Bokmål er også den
varianten vi lærte på skolen. Så jeg personlig oppfatter bokmål som "normalt" og det majoriteten bruker.
Derfor klikker ikke nynorsk så godt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...