Gå til innhold

Dere som har slanket dere/slanker dere, hvilken mat spiste dere?


Kittykat

Anbefalte innlegg

På 2.11.2019 den 0.41, AnonymBruker skrev:

Les Berit Nordstrand sin bok! Kunnskap er veien å gå, livsstilsendring.

Anonymkode: daadf...287

Hvilken av dem? 

Anonymkode: cefd9...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt ut kjøtt er mitt tips. Spis mest mulig vegansk. Altså null kjøtt, melk, ost, etc. Men selvsagt, ikke vær helt nazi. Kan fint kose deg med rømme til tacoen. Vegansk er veldig gunstig for kroppen, da mennesket egentlig ikke er kjøttetere. Pluss at du kan spise enormt mye, men fortsatt få lite kalorier og gå ned i vekt

Anonymkode: 928ae...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en fasinerende reise de par årene på helsefronten, lest og YouTubet meg gjennom enorme mengder stoff om kropp, vitaminer/mineraler, medisiner, kosthold o.s.v.  pga egen helse og sykdom.
Dette har jeg forstått :  Du kan ikke tro på legene !  De kan ikke særlig mye om ernæring , de er opplært til å kunne anatomi på latinsk og vite hvilke piller du skal ta for å roe ned symptomene dine .
I sommer kjøpte jeg noen nye B vitaminer, sterkere enn de jeg vanligvis bruker . Fikk utslett over hele kroppen, så solbrent ut . Kjørte rett til legen min , for jeg ante jo ikke hva dette var .
Det ante ikke legen heller, fikk noe allergitabletter, ventet der ca 30 min og utslettet avtok. Fikk resept på allergitabletter.
Rett på google når jeg kom hjem, og fant ut at jeg hadde reagert på niacin som er i B vitaminer, det finnes ikke farlig og niacin er faktisk veldig reparerende i kroppen.
Jeg fortalte selvsagt til legen at jeg hadde tatt B vitaminer og alt annet jeg hadde spist..

Jeg snakker meg vekk.. poenget er at i denne moderne verden , med moderne medisin , piller for alt, så har vi glemt at kroppen et et helhetlig maskineri som trenger visse ting for å kunne fungere best mulig.
Overvekt , undervekt , smerter , allegier, eksemer, kreft, hjerteinfarkt... alle slike ting er forbundet med at kroppen ikke får det den skal ha av veske og vitaminer og mineraler .
Og kroppen skal ha fett , sunt fett.  Den skal ha lite   karbohydrater.
Her er en veldig interessant forklaring på dette med overvekt og hvorfor det skjer , og litt andre ting :)
Se den hvertfall før dere dømmer alt fra you tube nord og ned

 

Anonymkode: c6692...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Kutt ut kjøtt er mitt tips. Spis mest mulig vegansk. Altså null kjøtt, melk, ost, etc. Men selvsagt, ikke vær helt nazi. Kan fint kose deg med rømme til tacoen. Vegansk er veldig gunstig for kroppen, da mennesket egentlig ikke er kjøttetere. Pluss at du kan spise enormt mye, men fortsatt få lite kalorier og gå ned i vekt

Anonymkode: 928ae...680

Jeg spiser helt plantebasert og bruker plantebasert «rømme «til tacoen :)

Anonymkode: 2ae86...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at all den maten du liker er all den maten som gjør at du legger på deg, fordi den er kaloririk og gir cravings og behov for å spise mer. Når man forsøker erstatte maten man liker med light produkter, så er man dømt til å feile. Man må rett og slett kutte ned på alt det man tror man trenger for at maten skal smake, det er det som er nøkkelen til å gå ned. Ikke dressinger, ketchup, ferdigmat, pasta, sauser, saft, ost, ris osv. Mesteparten av maten deres spiser er rett ut kaloririk og saboterer. 

Å spise mer kalorifattig vil for mange føles som å spise mat som ikke smaker, fordi dere er vant til at maten smaker ekstremt. Dette er noe smaksløkene venner seg til over noen uker. Det er mulig å spise mye kalorifattig mat som smaker godt, men det krever en stor endring i vaner og smaksløker

Dette gjelder kanskje ekstra mye for de som er 30 og eldre. Kroppen legger på seg fett som en svamp, og man kan ikke lenger spise så mye som man gjorde før, eller spise det samme. 

Anonymkode: 55946...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett ganske "vanlig" mat, men (som flere andre i tråden) fokuserer jeg heller på å begrense inntaket. Jeg har forsøkt restriktive metoder før, og det fungerer ikke for meg. Jeg har nå gått ned 6 kg (av totalt 15 kg jeg ønsket bort) på ca. to måneder, så jeg er godt fornøyd:)

En typisk frokost kan være ett kokt egg, én grov brødskive med et tynt lag smør, og noen skiver agurk og paprika. Iblant bytter jeg ut brødskiven med et par skiver hamburgerrygg eller kokt skinke. 

En typisk lunsj kommer an på hvor jeg befinner meg rundt lunsjtider (skole, jobb, hjemme eller på farten), men ofte er det samme som frokost, men to egg istedet for ett. Noen ganger blir det knekkebrød og avocado istedet, en grov minibaguette med tomatsalat, eller en mindre porsjon middagsrester.

Middag kan være alt mellom himmel og jord, men vi (jeg og samboer) tyr ofte til supper og gryter (tomatsuppe, blomkålsuppe, meksikansk gryte, linsegryte, grønnsakssuppe, osv.) fordi det er lett å lage gigantporsjoner av som vi fryser ned. Ellers er vi glad i taco (lett å gjøre kalorifattig), omelett, salater av alle slag, wok, vegetarkost, bakte grønnsaker, etc etc. Samboer er ikke glad i fisk, så dette spiser jeg når jeg er alene, fks. ovnsbakt laks eller torsk med masse dampede grønnsaker og en klatt rømme/kesam ved siden av. Vi er veldig glad i tradisjonsmat, som kjøttkaker og svinestek, men med kjøttet, sausen, potetene, osv osv, blir det fort veldig mye kalorier, så dette er mat vi bare spiser en gang i blant. Ris og pasta spiser vi også svært lite av. Pizza lager vi en gang i blant, kanskje totalt fire-fem ganger i året.

Alt dette er mat jeg "alltid" har spist, jeg har aldri hatt problemer med å spise sunt; problemet mitt har vært å begrense mengdene jeg stapper i meg. To egg og to brødskiver til frokost istedet for ett egg og én brødskive, fks, utgjør en viss kcal-forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...