Gå til innhold

Dere som har slanket dere/slanker dere, hvilken mat spiste dere?


Kittykat

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i mat, men siden jeg prøver å gå ned i vekt, så spiser jeg bevisst mindre porsjoner og prøver å spise sunnere. Når vi lager middager for uken, så har vi gjerne pasta (fullkornspasta), ris, poteter, kjøttkaker, kjøttdeig, pølser, pizza osv. Ellers så spiser jeg gjerne grovt brød med brunost, skinke, ribberull, skinkesteik, syltetøy uten sukker, graddost, leverpostei og makrell i tomatsaus. Jeg er litt kresen i matveien, så tar jeg bort karbohydrater fra kostholdet, så er det ikke så mye igjen å spise. 

Når jeg er i butikken og handler på sulten mage, så prøver jeg veldig bevisst å unngå å kjøpe boller, kjeks, og annen snacks for et raskt måltid når jeg kommer hjem. Da kjøper jeg heller et grovt rundstykke som jeg spiser når jeg kommer hjem.

Jeg drikker funlightsaft hver dag. Legen sa at det var helt greit å drikke. Jeg drikker lettmelk innimellom. Jeg vet jeg burde drikke vann, men vann uten smak smaker ikke godt. Men der er jo det bare snakk om viljestyrke. 

Legen var faktisk enig med meg at hvis jeg kuttet ut å spise snacks, snop, brus o.l. hver dag, så skulle jeg fint kunne gå ned i vekt med å spise vanlig mat. Når det gjelder snacks og sånt, så holder jeg meg til lørdagen og da drikker jeg 0,5 liter Cola Zero og spiser litt chips. Før drakk jeg masse Coca Cola både fredag, lørdag og søndag, og spiste masse chips. Men for et par år siden så tok legen en sukkerprøve av meg og den var høy. Jeg kom tilbake etter en stund og det ble tatt ny sukkerprøve og den var blitt normal igjen. Så siden da har jeg unngått å drikke mye sukkerholdig brus. Siden har sukkerprøvene vært normale.

Jeg kunne trengt litt tips til hvilken annen mat jeg kan spise og hvilken mat jeg kan f eks bytte ut for et sunnere alternativ (f eks bytte fra vanlig pasta til fullkornspasta osv). 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, aiba skrev:

Spiser du noe fisk? Fisk er en god hjelp til å gå ned i vekt synes jeg

Den eneste fisken jeg liker er ørret. Og den ene sønnen min liker laks. Men resten av familien spiser ikke fisk. Vi spiser fiskegrateng, fiskekaker, fiskeboller og fiskepinner innimellom, men det er sikkert ikke så veldig sunt. Men jeg lager ikke ørret og laks så mye som jeg burde sånt sett. Burde kanskje bli litt flinkere til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å prøve torsk. Trodde jeg ikke likte det så utrolig, men prøvde med potetmos, bakt i ovn med salt, pepper og litt rapsolje, med krydret matfløte. Krydret med karri. Kjempegodt 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet mye ned på brød. Har erstattet det med havregrøt til frokost og rugsprø eller annet knekkebrød. Kuttet ut/ned på pålegg med mange kalorier. Drikker et halvt glass melk istedet for et helt (ekstra lett). Drikker aldri brus, juice eller saft. Kun vann (det finnes ikke noe bedre!), melk, kaffe eller te. 

Samme hva du spiser er det viktige å kutte ned på porsjoner. Jeg ville absolutt sluttet å drikke brus og andre "usynlige" kalorier. Sammenlign hva det glasset med brus tilsvarer i sunn mat og vurder om den brusen er verdt det.

Av snacks har jeg kuttet ut det meste, unntatt at jeg har byttet ut sjokolade med mørk sjokolade (70%). Etterhvert forsvinner søtsuget. Eneste at jeg kjenner på at jeg savner vanen med å "kose meg" med snop. Når jeg ser at vekta går ned er det mer kos nå.

Når det gjelder middag har jeg kuttet ned på kjøttmengde, poteter, ris, pasta og heller erstattet det med mer grønnsaker og mer fisk. 

Dette er bare grove trekk. Egentlig har jeg ikke gjort så voldsomme endringer fra tidligere. Først og fremst er det snop og mindre porsjoner. Pluss at jeg ikke drikker kalorier jeg ikke trenger. Alkohol drikker jeg utrolig sjelden, kanskje ved en feiring av noe.

Jeg går ned sakte, og det er bevisst. For meg er det viktig at vekten holder seg stabil når jeg har kommet i mål. Da er det endring av vaner som er fokuset nå.

Samtidig har trening blitt endel av hverdagen. Startet i det små der også, men en daglig gåtur på 45 min. Nå går jeg i fjellet en dag i uka og 2 dager styrketrening, i tillegg til at jeg har begynt å gå til og fra jobb istedet for å ta bilen. 

Nå har jeg gått ned halvparten av det jeg skal, og det har gått helt fint hele veien. En gledelig effekt er at folk vil sitte ved siden av meg på bussen igjen for nå er det plass. 

Ikke sikkert dette er den perfekte oppskriften, men for meg har det fungert. Det handler om å bli bevisst på hva man spiser ("trenger jeg dette?" "har du husket å telle med de tre glassene med brus og jappen?") og å være mer aktiv. 

Anonymkode: 822a9...93d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser vanlig mat, potet, pasta, fint brød, alt jeg har lyst på. Kos i helga.

Alt handler om å veie og telle alle kaloriene. Noen valg er bedre i forhold til metthetsfølelse, og mindre kalorier som gir mer mat, men jeg spiser det jeg vil :) 

Endret av Ariana807
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kuttet mye ned på brød. Har erstattet det med havregrøt til frokost og rugsprø eller annet knekkebrød. Kuttet ut/ned på pålegg med mange kalorier. Drikker et halvt glass melk istedet for et helt (ekstra lett). Drikker aldri brus, juice eller saft. Kun vann (det finnes ikke noe bedre!), melk, kaffe eller te. 

Samme hva du spiser er det viktige å kutte ned på porsjoner. Jeg ville absolutt sluttet å drikke brus og andre "usynlige" kalorier. Sammenlign hva det glasset med brus tilsvarer i sunn mat og vurder om den brusen er verdt det.

Av snacks har jeg kuttet ut det meste, unntatt at jeg har byttet ut sjokolade med mørk sjokolade (70%). Etterhvert forsvinner søtsuget. Eneste at jeg kjenner på at jeg savner vanen med å "kose meg" med snop. Når jeg ser at vekta går ned er det mer kos nå.

Når det gjelder middag har jeg kuttet ned på kjøttmengde, poteter, ris, pasta og heller erstattet det med mer grønnsaker og mer fisk. 

Dette er bare grove trekk. Egentlig har jeg ikke gjort så voldsomme endringer fra tidligere. Først og fremst er det snop og mindre porsjoner. Pluss at jeg ikke drikker kalorier jeg ikke trenger. Alkohol drikker jeg utrolig sjelden, kanskje ved en feiring av noe.

Jeg går ned sakte, og det er bevisst. For meg er det viktig at vekten holder seg stabil når jeg har kommet i mål. Da er det endring av vaner som er fokuset nå.

Samtidig har trening blitt endel av hverdagen. Startet i det små der også, men en daglig gåtur på 45 min. Nå går jeg i fjellet en dag i uka og 2 dager styrketrening, i tillegg til at jeg har begynt å gå til og fra jobb istedet for å ta bilen. 

Nå har jeg gått ned halvparten av det jeg skal, og det har gått helt fint hele veien. En gledelig effekt er at folk vil sitte ved siden av meg på bussen igjen for nå er det plass. 

Ikke sikkert dette er den perfekte oppskriften, men for meg har det fungert. Det handler om å bli bevisst på hva man spiser ("trenger jeg dette?" "har du husket å telle med de tre glassene med brus og jappen?") og å være mer aktiv. 

Anonymkode: 822a9...93d

Takk for mange tips 😊 Mye av de gjør jeg allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig mat! Men er klart, at når du er kresen, og helst vil kun ha karbohydrater, så er det vanskelig å begrense seg, for man blir ikke mett av å spise kun karbs. Finn noe med proteiner i som du liker, og spis "mye" av det. Jeg er som deg, mest glad i pasta, poteter, tjulle brødskiver, pizzabunn osv. Heldigvis elsker jeg alt av grønnsaker! Kunne lett ha spist kun dette med litt smeltet ost til.... Men - tvinger i meg proteiner. Kjenner at jeg blir mett lengre. Har nesten kuttet ut Pepsi max, og det gjør at jeg har mindre sug etter annet 🤗😊

Anonymkode: b6a32...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det jeg vil av mat, begrenser inntaket bare. 

Spiser mye mindre godis, og er på veg til å kutte det helt. Har gått ned 11kg nå. 

Anonymkode: 5a052...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig mat! Men er klart, at når du er kresen, og helst vil kun ha karbohydrater, så er det vanskelig å begrense seg, for man blir ikke mett av å spise kun karbs. Finn noe med proteiner i som du liker, og spis "mye" av det. Jeg er som deg, mest glad i pasta, poteter, tjulle brødskiver, pizzabunn osv. Heldigvis elsker jeg alt av grønnsaker! Kunne lett ha spist kun dette med litt smeltet ost til.... Men - tvinger i meg proteiner. Kjenner at jeg blir mett lengre. Har nesten kuttet ut Pepsi max, og det gjør at jeg har mindre sug etter annet 🤗😊

Anonymkode: b6a32...eae

Jeg liker veldig godt frukt og grønt. Så jeg prøver å alltid ha grønnsaker eller salat på siden, når vi har middager hvor det er "naturlig" at man har det, som lasagne, kjøttkaker, fisk o.l.  

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at middagstallerken består av 50% grønnsaker. Og kun en posjon. Altså masse salat ved siden av et pizzastykke. Ta litt mindre pasta og ris. Og heller mer karbonadedeig eller kylling.

Kutt ut ost (gul og brun) og makrell i tomat. Velg magert pålegg. Og bytt gjerne ut noen av brødskivene med knekkebrød.

Ikke småspis mellom måltidene. Legg deg tidlig så trenger du kanskje ikke kveldsmat.

Bruk kolonial.no eller hold deg til handleliste når du er i butikken. Ikke kjøp inn godteri og chips. Dette trenger du ikke når du vil ned i vekt.

For mange kan det være nyttig å bruke appen Lifesum.

Anonymkode: 4dab8...a58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Kittykat skrev:

Jeg liker veldig godt frukt og grønt. Så jeg prøver å alltid ha grønnsaker eller salat på siden, når vi har middager hvor det er "naturlig" at man har det, som lasagne, kjøttkaker, fisk o.l.  

Hvilke middager har man ikke grønnsaker til?🤔

Jeg sluttet å spise brød og godteri. Sluttet med Pepsi Max.

til middag har vi kjøtt/kylling/fisk med grønnsaker og ris/pasta/poteter, rett og slett. Av og til har vi bønner også. 

spiser knekkebrød eller havregryn med varm Helmelk (varmer opp melka og så har jeg gryna oppi). 

Anonymkode: c1b02...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Berit Nordstrand sin bok! Kunnskap er veien å gå, livsstilsendring.

Anonymkode: daadf...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei ta.

Tenkte jeg skulle kommentere litt utover det du spør om. Håper det kan være litt til hjelp. Klippet og limet litt av teksten din for å gi deg mine tanker. Dette er på ingen måte en fasit, og det er heller ikke ment frekt. Det er bare det at det mange ser som vanlig mat, er årsaken til at de blir store. I tillegg til snacks og snop. Kanskje du husker ja mat og nei mat? Jeg var naturlig slank, til jeg la på meg. Grunnen til jeg la på meg er at jeg fikk betydning redusert aktivitetsnivå og mer tid til kos. I tilfelle noen lurer på hvorfor jeg svarer som jeg gjør.

Du skriver middager for uken, så har vi gjerne pasta (fullkornspasta), ris, poteter, kjøttkaker, kjøttdeig, pølser, pizza osv. **** Det du skriver som middag har du rett i er vanlig mat, men jeg tror også det er grunnen til at mann er tykkere nå en før. Om du veier og legger inn maten i f.eks lifesum vil du skjønne hva jeg mener. I tillegg glemmer man lett tilbehøret. Pizza er med nød helgemat, egentlig tenker vi på det som helgekos og jeg rører det veldig sjelden. Kjøttkaker er lett å spise for mye av og sausen kan være veldig kaloririk, man kan gjøre de magre hjemmelaget selvsagt men de vi kjøper på butikken styrer vi unna. Pølser bruker vi i gryteretter, så det blir kanskje en eller to grillpølser på meg på en middag om vi har det. Pølser med brød, stekte pølser etc utgår for min del (men resten av familien spiser det på det jevne). Det er store forskjeller på kjøttdeig og også hvilket tilbehør du bruker har også mye å si. Nå slanker jeg meg og unngår synlig fett. Gårsdagens middag var skinkestek med en liten potet, surkål og litt skysaus. Dagen før ovnstekte koteletter på en seng av grønnsaker uten olje (uten saus fordi det var saftig nok). Jeg skjærer av fettet av min middag. Ellers går det en del i wok, omelett, og rent kjøtt og fisk med masse grønnsaker. Det er lettere å spise riktig om man spiser rent. Er så glad jeg har funnet Sweet chilly saus som er sukkerfri. I tillegg må man passe mengden. Jeg har derfor begynt å veie maten og logge den.

Du skriver: ellers så spiser jeg gjerne grovt brød med brunost, skinke, ribberull, skinkesteik, syltetøy uten sukker, graddost, leverpostei og makrell i tomatsaus. **** Nå blir det kanskje brutalt... Både graddost og ribberull spises kun i desember, dette er ikke hverdagskost med mindre du er lavkarber. Les på graddost og se hvor stor andel fett det er. Ribberull ser du jo til og med i innpakning. Brunost er for mange godteri og er ikke tillatt på enkelte skoler og barnehager. Vi bruker det kun til kos og jeg spiser det ikke en gang i måneden, så dette er heller ikke hverdagskost om man vil ned i vekt. Jeg elsker skinke selv, men synes det blir tørt og har man ost og majones til blir dette også et festmåltid.  Leverpostei og makrell i tomat er så sunt at det kan man ha med om man begrenser seg i forhold til mengde. I går veide jeg opp to knekkebrød og 80 g makrell i tomat og måltidet kom på 300 kalorier. Det er ganske mye for meg når jeg skal ned i vekt. Om man bare følger vante mengder, spiser opp hele boksen, da blir det kalorier selv hvor sunt det er. Du skriver ingen ting om hvor mange skiver du spiser i løpet av en dag, og dette også har betydning i mengden kalorier du får i deg.


Du skriver: Når jeg er i butikken og handler på sulten mage, så prøver jeg veldig bevisst å unngå å kjøpe boller, kjeks, og annen snacks for et raskt måltid når jeg kommer hjem. Da kjøper jeg heller et grovt rundstykke som jeg spiser når jeg kommer hjem. *** Det er bra at du styrer unna dette. Jeg har aldri i mitt liv gjort noe av det du styrer unna. Ikke en gang når jeg var tykk. Jeg tok peanøtter siden det er relativt sunt og metter godt, men det er veldig kaloririkt og jeg har måtte slutte med det også. Blir jeg desperat sulten nå kjøper jeg meg en pære eller en annen fristende frukt som mellommåltid. At du skriver *for et raskt måltid* er rett og slett en tanke du må snu. Boller, snacks og kjeks er ikke et måltid, det er kosemat og noe man kan ha av og til. Jeg kan ikke huske å hverken ha spist kjeks eller boller siste halve året. Det er ikke så godt at det er verdt det for meg, særlig boller er gir meg ingen glede.as

Jeg drikker funlightsaft hver dag. Legen sa at det var helt greit å drikke. Jeg drikker lettmelk innimellom. Jeg vet jeg burde drikke vann, men vann uten smak smaker ikke godt. Men der er jo det bare snakk om viljestyrke. * Kos deg med sukkerfri drikke du, det gjør jeg. Men pass på tennene. Drikker du kaffe og te pass på søtning og slikt. Juice og alkohol skal man ikke ha for ofte. Jeg synder med vin og det skal jeg ta i et tak.

Legen var faktisk enig med meg at hvis jeg kuttet ut å spise snacks, snop, brus o.l. hver dag, så skulle jeg fint kunne gå ned i vekt med å spise vanlig mat. Når det gjelder snacks og sånt, så holder jeg meg til lørdagen og da drikker jeg 0,5 liter Cola Zero og spiser litt chips.*** Legen har helt sikkert rett om du spiser ofte slik. Det er et lite men, det er stor forskjell på vanlige mat. Det er også stor forskjell på mengde. Du bør absolutt logge maten for å lære hva dine feller er og hvilke mengder du bør ligge på. Er du veldig stor kan du spise mye mer enn de som er mindre og fortatt gå ned i vekt. Det er forøvrig ikke bra (tror ikke det er normalt heller) å spise snacks, snap og brus daglig. Kanskje du skulle finne ut hvorfor du har hatt dette behovet? Jeg tror slike mønster må nøstes opp i for å gjøre det lettere å innarbeide nye vaner. Det med å kose seg i helgen er fint det, men også her må man passe mengden.

Jeg kunne trengt litt tips til hvilken annen mat jeg kan spise og hvilken mat jeg kan f eks bytte ut for et sunnere alternativ (f eks bytte fra vanlig pasta til fullkornspasta. *** Jeg føler jeg svarer litt i forhold til de fellene jeg ser du kan ha. Men finn mat du liker, som ikke har for mye kalorier. Spis mer frukt og grønt, få i deg proteiner. Kutt ut sukker og synlig fett. Pass på mengden. Du kan spise alt, men ikke alltid. Det er mange gode artikler om hvordan å spise sunt og jeg leser ofte det når motivasjonen svikter. 

Jeg vil ned 6-8 kg og nå går det tregt. Jeg føler meg fremmed i min egen kropp og vet jeg får det bedre om jeg er tilbake i passelig størrelse.

Lykke til på reisen. Det tar tid å opparbeide gode vaner, men det er også litt gøy. Prøve nye ting på kjøkkenet, finne aktiviteter som man trives med. Lære nye ting. Også er vektnedgang målbart... Og det liker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spise alt, men i mindre mengder (er mest glad i sunn mat). Går mye i pasta, poteter, kylling, ris, grønnsaker, frukt, supper og salater til middag. Frukt/ bær til snacks. Brødmat eller yoghurt til frokost/kvelds. Asiatisk (Ikke fritert) er fint om man skal ut og spise. Spiser lite ost, Pizza, burger og takeaway. Drikke er alltid uten kalorier (sukkerfri brus/ saft er ok) og godteri kun i mindre mengder en før og ikke så ofte. Er veldig fleksibel så jeg ikke havner i den typiske diett tankegangen. 

Anonymkode: 686d7...670

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ca:

Først om morgenen: drikker enten sitronvann eller sellerijuice

Frokost: Havregrøt laget på vann, med kanel, litt salt og kokosolje.

Lunsj: F eks avocado, egg og tomat. Eller hjemmelaget vaffle/pannekake (melkefri og ikke hvetemel) med revet gulrot. Eller middagsrester.

Middag: Ris og stekte grønsaker/wok. Eller linsepastagryte med grønnkål til. Eller vegetarlasagne.

Snacks: rosiner og cashewnøtter. Mørk sjokolade, helst hjemmelaget.

 

Mine "regler": Hjemmelaget så mye som mulig for å ha kontroll på ingredienser. Stort sett melke- og hvetemelfritt. Minst mulig hvitt sukker, fritt frem for naturlig sukker. Spise seg passe mett. Drikke vann og te, litt kaffe ok.

Anonymkode: dc509...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 60kg. Spiser helt vanlig mat, bare mindre porsjoner og begrenser junk og snop til helgene. Spiser fortsatt en eller annen form for snacks hver dag men da går det i popcorn. 

Anonymkode: e5121...3d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...