Gå til innhold

Snakke engelsk med andre nordmenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere før opplevd å måtte snakke engelsk med folk fra for eksempel Trøndelag eller Gudbrandsdalen fordi dialekten deres er så forbanna vanskelig å forstå?

Anonymkode: 19cca...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ByeByeLove

Nei, jeg forstår alle dialekter. Det er et spørsmål om intelligens. Så lenge man forstår litt utleder man resten basert på kontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Har dere før opplevd å måtte snakke engelsk med folk fra for eksempel Trøndelag eller Gudbrandsdalen fordi dialekten deres er så forbanna vanskelig å forstå?

Anonymkode: 19cca...49b

"Engelsk" som nordmenn pleie å snakke er selv en dialekt....

Anonymkode: adb33...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en avdød slektning som hadde en dialekt jeg slet veldig med å forstå. Men hadde følt det var frekt å snakke engelsk til vedkommende og i tillegg så var han såpass gammel at jeg tror engelskkunnskapene hans var marginale. 

Løsningen ble å jatte med når jeg ikke forstod og få hans kone til å avklare misforståelser. 

15 minutter siden, Kognosøren said:

Nei, jeg forstår alle dialekter. Det er et spørsmål om intelligens. Så lenge man forstår litt utleder man resten basert på kontekst.

Ikke alltid lett å vite konteksten. Ringer noen deg på telefon med en vanskelig dialekt så har man jo ikke så mye å gå på. 

Anonymkode: 06dab...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, forstår alle dialekter og hvis det er veldig lokale ord innimellom som jeg aldri har hørt før, så spør jeg hva det aktuelle ordet betyr.

Anonymkode: 1f1d7...629

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en gang opplevd dette, jeg var i slutten av tenårene og møtte en som kom fra indre Sogn et sted, bitteliten kommune. Jeg, som selv er vokst opp i et dialektrikt område, og allerede hadde god forståelse i engelsk, klarte virkelig ikke å tyde "ett kvekk" av det han sa. Det var noen andre som forstod, men for meg gikk det ikke. 

Har og opplevd å ikke forstå enkeltord mange ganger på ting og handlinger, dialekter er jo noen fanger helt egne språk. Husker vi lærte at når det for oss var Æ e, så brukte de et annet sted E æ, og et tredje sted var det E e, og et fjerde sted plutselig I æ 

Hæ? :)

 

Anonymkode: f20bf...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, virkelig ikke. Sier mer om den som ikke forstår dialekten enn den som snakker dialekten.

Anonymkode: a3ba4...df2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en avdød slektning som hadde en dialekt jeg slet veldig med å forstå.

Hvilken dialekt snakket han? Gudbrandsdalsk? Telemarksk? Har hørt at det er i de indre østlandsbygdene hvor de har de breieste og mest uforståelige dialektene.

Anonymkode: 19cca...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en gang jeg har opplevd ikke forstå en annen nordmann med norsk som morsmål. Da var det en kar jeg skulle ringe for å få et telefonnummer, og dette var en lokal fyr fra absolutt lengst, innerst inni hutiheiti-gokk, i en dal sørpå en plass(jeg bor i trondheim men er egentlig nordlenning). Jeg klarte ikke for bare livet å høre om han sa 9 eller 4 :fnise: Når jeg spurte for fjerde gang så turte jeg ikke spørre flere ganger og måtte få det på sms :fnise: Han tok det pent da:)

Men som innflytta-trønder fatter jeg ikke hvorfor folk har så mye problemer med trøndersk? Har masse kolleger fra uti dalene osv. her også, men har ingen problemer med dem foruten om enkelte sær-ord i dialekten kanskje.

Anonymkode: 9ca45...374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere før opplevd å måtte snakke engelsk med folk fra for eksempel Trøndelag eller Gudbrandsdalen fordi dialekten deres er så forbanna vanskelig å forstå?

Anonymkode: 19cca...49b

Nei

Men snakk svenskt til meg og jeg ber om at de slår over til engelsk, dansk er lett (til og med tellingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke opplevd at nordmenn ikke forstår dialekta mi... Har derimot opplevd at utlendinger som har bodd mange år i Norge ikke forstår dialekter så godt, og ofte må switche til engelsk.

 

Skal være ganske uforståelig før man ikke forstår hva en person sier når begge snakker norsk!

Anonymkode: 30f20...95e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Synes også det er rart når svensker og dansker legger om til engelsk for å snakke med meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken dialekt snakket han? Gudbrandsdalsk? Telemarksk? Har hørt at det er i de indre østlandsbygdene hvor de har de breieste og mest uforståelige dialektene.

Anonymkode: 19cca...49b

Meg du siterte og personen hadde en av setesdalsdialektene.  

Når det kommer til hvor folk snakker uforståelig så tror jeg man må huske på at dialektene blir vannet ut over tid blant annet pga mediene. Jeg bor på et sted som for 50 år siden hadde en dialekt som var svært annerledes de man fant i riksmediene. Nå derimot tror jeg det kanskje ikke finnes noen i mitt område som har hva mange ville oppfattet som en "uforståelig dialekt". 

Anonymkode: 06dab...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kun en gang jeg har opplevd ikke forstå en annen nordmann med norsk som morsmål. Da var det en kar jeg skulle ringe for å få et telefonnummer, og dette var en lokal fyr fra absolutt lengst, innerst inni hutiheiti-gokk, i en dal sørpå en plass(jeg bor i trondheim men er egentlig nordlenning). Jeg klarte ikke for bare livet å høre om han sa 9 eller 4 :fnise: Når jeg spurte for fjerde gang så turte jeg ikke spørre flere ganger og måtte få det på sms :fnise: Han tok det pent da:)

Høres ut som vinjedialekten… En dialekt som snakkes i Vinje helt vest i Telemark, et av de breieste dialektene vi har her i Norge.

Anonymkode: 19cca...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg du siterte og personen hadde en av setesdalsdialektene.  

Når det kommer til hvor folk snakker uforståelig så tror jeg man må huske på at dialektene blir vannet ut over tid blant annet pga mediene. Jeg bor på et sted som for 50 år siden hadde en dialekt som var svært annerledes de man fant i riksmediene. Nå derimot tror jeg det kanskje ikke finnes noen i mitt område som har hva mange ville oppfattet som en "uforståelig dialekt". 

Anonymkode: 06dab...df3

Men hvis du selv er fra Setesdal, hvorfor forsto du ikke dialekten til slektninga di? Han hadde jo på en måte "din dialekt".

Anonymkode: 19cca...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis du selv er fra Setesdal, hvorfor forsto du ikke dialekten til slektninga di? Han hadde jo på en måte "din dialekt".

Anonymkode: 19cca...49b

Meg du siterte. Jeg er ikke fra Setesdal, det er kun slektningen min som er det. 

Anonymkode: 06dab...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...