Gå til innhold

Snakke engelsk med andre nordmenn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg æ sjav fra Vinje heilt vest i Telemark. Men eg må innrømme at dialekten som pratas i Valle i Setesdal kan vere vanskelig å forstænde, sjavt om det ikkje æ så fryktelig langt fra Vinje. Men det æ kanskje ikkje så rart, nesten alle dialektane i Austlandi og i småbygdane æ i ferd med å bli erstatta av Oslodialekt, så nesten ingen nordmenn i dage høyrar desse dialektane lengre. Sjavt her i Vinje æ dialekten i ferd med å forsvinni. Heile fylki æ i ferd med å tømmas for dialektar. Austlandsdialektane æ ikkje høtt det ein gong var, og det synas eg æ ganske trist.

Anonymkode: d7fcb...5bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg du siterte. Jeg er ikke fra Setesdal, det er kun slektningen min som er det. 

Anonymkode: 06dab...df3

Hvor er du fra, da?

Anonymkode: 19cca...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som vinjedialekten… En dialekt som snakkes i Vinje helt vest i Telemark, et av de breieste dialektene vi har her i Norge.

Anonymkode: 19cca...49b

Vinje dialekten er vel ikke brei? Bred dialekt snakker de vel rundt Mjøsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor er du fra, da?

Anonymkode: 19cca...49b

Jeg er fra Østerdalen i Hedmark.  

Anonymkode: 06dab...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Østerdalen i Hedmark.  

Anonymkode: 06dab...df3

Og det er liksom en dialektrikt område? Jeg har selv vært i Østerdalen, og der snakket alle oslodialekt.

Anonymkode: 19cca...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke noe særlig store problemer med å forstå dialekter i Norge, men dersom jeg er i Tønsberg i Vestfold må jeg nok be dem om å legge om til engelsk. Tønsbergdialekten er altså helt fullstendig uforståelig, jeg skjønner INGENTING av hva de sier, et fremmedspråk, spør du meg. "Hælærærkærbærtærmærlærserærlæll", det er alt jeg får med meg.

Anonymkode: d7fcb...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Mulig jeg har hatt uflaks og ikke møtt noen med svært interessant dialekt enda, for hittil har jeg for det meste klart å kommunisere med andre nordmenn. Trøndersk er da ikke vanskelig i det hele tatt (med et unntak av den skikkelig breie Høylandsdialekten når den snakkes fort...). Det har hendt jeg har måttet be folk gjenta, men det skjer for så vidt av og til med folk som snakker min egen dialekt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke noe særlig store problemer med å forstå dialekter i Norge, men dersom jeg er i Tønsberg i Vestfold må jeg nok be dem om å legge om til engelsk. Tønsbergdialekten er altså helt fullstendig uforståelig, jeg skjønner INGENTING av hva de sier, et fremmedspråk, spør du meg. "Hælærærkærbærtærmærlærserærlæll", det er alt jeg får med meg.

Anonymkode: d7fcb...5bd

Deg igjen... 🙄 Dette tullet ditt er ikke morsomt! 😠

Anonymkode: 19cca...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cata skrev:

Ser ikke problemet. Mulig jeg har hatt uflaks og ikke møtt noen med svært interessant dialekt enda, for hittil har jeg for det meste klart å kommunisere med andre nordmenn. Trøndersk er da ikke vanskelig i det hele tatt (med et unntak av den skikkelig breie Høylandsdialekten når den snakkes fort...). Det har hendt jeg har måttet be folk gjenta, men det skjer for så vidt av og til med folk som snakker min egen dialekt også. 

Hvilken dialekt snakker du?

Anonymkode: 19cca...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 16.09, AnonymBruker skrev:

Deg igjen... 🙄 Dette tullet ditt er ikke morsomt! 😠

Anonymkode: 19cca...49b

:)

Anonymkode: d7fcb...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...