Gå til innhold

Er det lurt å kjøre helt til Hellas?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

^ man kan heller ikke følge NOEN av reglene i bakvendtland. Hvis det står et 50 kmt skilt så kan man kjøre i hva man vil bare ikke 50 kmt. Og man må ha skoa på bakfrem for å få lov til å håndtere pedaler. Mange andre ting også, f.eks at hvis man bruker briller så må man de de på i bakhodet når man kjører. Og blinker man til venstre så er det høyere osv. Man starter også opp bilen i 5 eller 6 gir. Har bydd på mye problemer, men det er jo sånn regelen er. 

Det er så utrolig mange forskjellige regler rundt omkring at man kan jo bli litt forvirret. Men veldig greit å lese seg litt opp først. 

Anonymkode: 94b23...351

😂

Anonymkode: 2be61...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke sjakktrekk å komme med norskregistrert bil nedover sør-Europa. Den kommer til å bli loppet for verdier, da norskregistrerte biler er populære for tjuver. I tillegg som fersk sjåfør vil han få litt av en utfordring med andre trafikkulturer nedover kontinentet. Husk å betale og klistre på merke for motorvei og passering inn i bygrensen i mange land. 

Anonymkode: b1c2d...10d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig mye negativt her da🙈

Neida, man trenger ingen italiener i bilen for å kjøre i Italia, ikke blir bilen loppet bare fordi den har norske skilt og helt normale førerkort her i Norge kan man kjøre rundt om i Europa med. 

Det som er sant er at flere land har noen andre regler en hva vi har, og det er lurt å sette seg inn i disse før dere reiser. Noen land har bom, andre må man kjøpe ett merke man plasserer i vinduet for å få lov til å kjøre der.

Hadde nok vært litt mer skeptisk til gammel bil, hvilke forsikringer han har og ikke minst om han har nok kjøreerfaring til å kjøre 130-140 på motorveien.

Synes det er uproblematisk om dere har råd til bensin og overnattinger på veien, råd til ferjer og ikke minst har TID😊👌

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt i alle landene du må gjennom for å komme til Hellas. Ikke noe problem det. 

Først og fremst vil dette bli mye dyrere enn å fly til Hellas. Både i drivstoff, men ikke minst i alt av veiavgifter dere må betale. 

Før hvert land bør man google "driving in ....", da får man gode tips om spesielle trafikkregler, samt betaling av veiavgifter. 

Grensepasseringer i EU merker du ikke en gang. Dere må ut av EU, jeg ville valgt ruten langs kysten, Bosnia-Montenegro-Albania, der ganske mange turister passerer daglig. Pass på å treffe de internasjonale grenseovergangene i disse landene, ellers vil dere ikke få passere. 

Anonymkode: 9e94f...129

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å gjøre noe slikt, et minne for livet. Roadtrip er jo supermorsomt og ung er man bare en gang. Ha med nok penger til at dere kan komme dere hjem og om noe skjer, husk reiseforsikring og europeisk helsetrygdkort.

Anonymkode: 7a343...ec6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid har dere? Husk å beregne nok tid til å komme hjem igjen også. 

Hellas er veldig langt. Jeg hadde nok blitt lei før jeg kom til Østerrike. 

Husk at mange land krever at du betaler egen avgift for motorveier etc. I Sveits må man kjøpe en brikke for det. 

Anonymkode: 410ac...011

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj mye frykt her.

Kjørte Europa rundt på 80 tallet i en sliten 1972 modell uten mobiltelefon. Det dere trenger en bra forsikring, internasjonalt førerkort  , pass og penger på konto. Hvis bilen ryker er det billigere å fikse den i hvilket som helst annet land.

Seriøst er det ingen fare sålenge man holder seg edru og og kjører pent.

Gudbedre så mye frykt som finnes. Hvis dere har penger og tid er bare å kjøre etter min mening.

Anonymkode: 1281c...f16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvilken land krever at alt skal være originalt?

 

Tyskland bl.a. de har blitt veldig strenge, i Italia så krever de koblingskjema fra montør hvis man har byttet radio og montert andre høyttalere og forsterker. Spania krever at man har to varseltrekanter, minimum to refleksvester og et ekstra par briller hvis man bruker det. Det er også forbudt å kjøre med sandaler, bar overkropp og ha albuen ut ruten.  

Anonymkode: 10d49...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nitten og han (kjæresten) er 20 år gammel. Han har fått lappen for ett år siden, og han forteller meg at han har kjørt hver eneste dag og at han har fått en del kjøreerfaring. Så... det som skjedde i kveld er at han helt spontant kom med ideen om å kjøre til Hellas (allerede i morgen 👀) sånn helt uten å planlegge noe som helst. Han ser på det som et eventyr og insisterer på at det å planlegge ødelegger spenningen, og at han helst vil ta ting "som de kommer." 

Han har kjøpt en "Audi A6 2.5 TDI Sedan" som ble produsert for lenge siden, 2000-tallet eller noe sånt, men den ser fortsatt bra ut, både fra utsiden og fra innsiden 🙄 Jeg brukte SMS 2282 for å sjekke om den har vært i EU kontroll, og det har den. Så det er ikke så farlig at den er så gammel, om den har bestått EU-kontrollen, ikke sant?

Å kjøre sånn helt spontant er spennende for meg også, men blir litt bekymret. Han har aldri kjørt utenfor Norge, og det er sikkert forskjell på hvordan man kjører andre steder i Europa? Jeg er bare litt redd for at det kan oppstå problemer, for det er en lang vei å kjøre. Jeg stoler på ham, men ikke helt - nesten helt. Han ser ut til å være dyktig og han utrolig stor tro på seg selv. 

Tips? 😂

Anonymkode: 2be61...533

Hadde lett reist! Og google hva som trengs av ting i bilen i de forskjellige landene, så går dette fint :) Tegn et NAF-medlemskap før dere reiser, god tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj mye frykt her.

Kjørte Europa rundt på 80 tallet i en sliten 1972 modell uten mobiltelefon. Det dere trenger en bra forsikring, internasjonalt førerkort  , pass og penger på konto. Hvis bilen ryker er det billigere å fikse den i hvilket som helst annet land.

Seriøst er det ingen fare sålenge man holder seg edru og og kjører pent.

Gudbedre så mye frykt som finnes. Hvis dere har penger og tid er bare å kjøre etter min mening.

Anonymkode: 1281c...f16

Ja, for faen! Går ikke an å være så pysete, ting ordner seg uansett underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good luck på autobahn. Håper han har satt seg inn i reglene der, for ellers kan han få seg en overraskelse fra en annen dimensjon med så gammel bil og det skjer noe.

Anonymkode: 01f5b...260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lappen, har bare kjørt sykkel som barn 😂 har ingen idé om hvor forskjellig det er lengre nede i Europa, ikke bare når det er snakk om loven, men andre bilister og deres kjøremåte, så takk for alle svarene! 

Anonymkode: 2be61...533

Hvor mye penger har dere til å betale for mat, bompenger, bensin/diesel (det blir dyrt!!!), overnattinger etc på den LANGE veien da? Har dere gyldige pass også? Husk at de fleste land krever at passet er gyldig minimum 6 mnd frem i tid.

Dette høres ut som en veldig dyr tur, ikke minst med tanke på alle overnattingene for to personer, mat 3 ganger om dagen på veien, og alt drivstoffet som går med. Også skal dere betale for overnattinger når dere er fremme også, samt hele den lange veien tilbake.

Hva gjør dere om bilen ikke tåler 6000 km og bryter sammen på veien i et fremmed land?

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig dårlig idè, han er en fersk sjåfør og har ikke nok erfaring til å legge ut på en så lang tur.

Det er mye å sette seg inn i når man skal kjøre nedover Europa, det er mange byer som er stengt for dieselbiler. Noen land krever at absolutt alt på bilen må være 100% originalt og det er påbudt med to varseltrekanter og vester tilsvarende sitteplasser, andre land krever godkjent alkometer og blir man bøtelagt så blir bilen beslaglagt hvis man ikke kan gjøre opp for seg på stedet. Man må tenke på miljøoblater, forsikring, forsikringsbevis og lokale trafikkregler når været slår om. 

Hva kommer det til å koste?, drivstoff og bompenger er ikke billig og det er heller ikke bare å overnatte der man ønsker uten å bli gasset og ranet og mange steder er det forbudt å sove i bilen.

Anonymkode: 10d49...e75

Slikt gjelder bare for bilene som er registrert i landet, ikke besøkende med utenlandsk registrering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips😂

Jo lenger nedover i Europa du kommer, desto mindre respekteres trafikkreglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tyskland bl.a. de har blitt veldig strenge, i Italia så krever de koblingskjema fra montør hvis man har byttet radio og montert andre høyttalere og forsterker. Spania krever at man har to varseltrekanter, minimum to refleksvester og et ekstra par briller hvis man bruker det. Det er også forbudt å kjøre med sandaler, bar overkropp og ha albuen ut ruten.  

Anonymkode: 10d49...e75

Har du linker til disse reglene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde glatt gjort det! Men hadde nok tatt ferge fra Italia til Hellas, for å slippe endel kjøring. Fergene går fra flere steder i Italia, til både fastlandshellas og Peloponnes. Koster litt, men det gjør jo også bensin, bompenger og overnatting om dere kjører gjennom Øst-Europa.

Anonymkode: c3fc1...be5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappen i 1 år og tror at man er god sjåfør, tror neppe det du. Man blir aldri utlært og god sjåfør er man ikke etter så kort tid. Som andre skrev her og kjøre gjennom Tyskland krever god sjåfør, farten er 200 km på Autobahn. Aldri i livet hadde jeg vært med en sjåfør med lappen så kort tid. Det tar jo et par dager og komme dit også.

Anonymkode: fa792...4c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde glatt gjort det! Men hadde nok tatt ferge fra Italia til Hellas, for å slippe endel kjøring. Fergene går fra flere steder i Italia, til både fastlandshellas og Peloponnes. Koster litt, men det gjør jo også bensin, bompenger og overnatting om dere kjører gjennom Øst-Europa.

Anonymkode: c3fc1...be5

Jeg også. Og jeg hadde ikke blunket engang  om guttungen eller dattera mi hadde tenkt noe slikt med samme erfaring og samme bil. 

Kostbiten og pakkingen er selvfølgelig en ting, men det er ikke mye dere EGENTLIG trenger, så bare reis. 

3 ting utenom det naturlige som to kredittkort, pass og helsekort:

  • Kjøp ett NAF medlemskap. Shit can happen. 
  • Stikk innom NAF og kjøp Grønt kort
  • Pass på at dere har god nok reiseforsikring 

Ja, og ta rådet om å kjøre Italia-ferge til Hellas. Eneste virkelige viktige kjørerådet jeg vil gi.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekoppen
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lappen i 1 år og tror at man er god sjåfør, tror neppe det du. Man blir aldri utlært og god sjåfør er man ikke etter så kort tid. Som andre skrev her og kjøre gjennom Tyskland krever god sjåfør, farten er 200 km på Autobahn. Aldri i livet hadde jeg vært med en sjåfør med lappen så kort tid. Det tar jo et par dager og komme dit også.

Anonymkode: fa792...4c0

Farten er ikke 200km på autobahn. Du velger selv hvor raskt du skal kjøre. Du kan fint ligge i 130 i høyrefila. 

Ikke hele autobahn er fri fartsgrense, det er mye nedsatte grenser enkelte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...