Gå til innhold

Er det lurt å kjøre helt til Hellas?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, Bunuel skrev:

Jeg har hørt at veier utenfor Norge er laget av teflon for å få flest mulig til å skli av veien. 

Som om vi ikke er vant med glatte veier i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere likevel har tenkt dere nedover ville jeg lagt inn et stopp på et bilverksted i Tyskland og fått gjort en billig og god service på bilen, slik at man er så sikker som mulig at den tåler turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til TS.
Hva med å kjøre til Stockholm, ta ferge til de baltiske landene og kjøre nedover via Polen og så langt man synes man orker?

Oppleve en litt annen tur enn de fleste tenker på i forbifarten.
Kanskje man etter 200 mil revurderer kjøreruta..., fordi så mye kjøring kan være dønn kjedelig.

Om planen MÅ være Hellas, så koster bare drivstoffet minst 6000,- NOK fra Oslo - Hellas og tilbake.

Det er ei syk reise for en fersk sjåfør.
Men uansett. God tur.
Husk at moderat fart kan gi god besparelse av drivstoff, pga mindre luftmotstand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 1.18, AnonymBruker skrev:

Han har fått lappen for ett år siden, og han forteller meg at han har kjørt hver eneste dag og at han har fått en del kjøreerfaring.

Anonymkode: 2be61...533

Han er en idiot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Antoinette skrev:

Han er en idiot!

Godt sagt! Men lykke til på reisa.:ironi:

Anonymkode: 8b7ad...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker roadtrips og jeg hadde elsket at kjæresten foreslo en sånn tur! 

Men dessverre hadde jeg vært litt for redd for å bli ranet på veien med norsk bil🙈

men uansett, å kjøre i Norge er ganske ulikt fra andre land. Der kjører de som gærninger! Er han forberedt på det? Og så ville jeg ha insistert på noe planlegging. 

Anonymkode: efcec...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hat kjørt mye i Europa, Hellas inkludert. Har ikke kjørt i Italia, eller på Balkan, men ellers alle landene dere må gjennom. Det er helt uproblematisk trafikalskt. Dee sies Frankrike er heftig, men jeg synes ikke det. 
 

Det største problemet er at det er vanvittig langt, helt vanvittig langt. En leser avstander og tid på Google Maps, men i realiteten tar det dobbelt så lang tid. Tyskland er en eneste stor parkeringsplass. 
 

Et annet problem kan være at det alle steder ikke er like vanlig som her, med 24-timers resepsjon på hoteller, ved ankomst på kvelden får man rett og slett ikke komme inn. 
 

Balkan er også problematisk ved at kriminalitetsbildet er annerledes enn  i resten av Europa. Vestlig registrert bil, dere kan bli et lett offer. Macedonia må dere igjennom, og det er ingen spøk, tenker jeg. 
 

Hadde vært litt skeptisk til valget om Hellas før sør i Spania, lurer på om han ønsker Balkan, og i tilfellet hvorfor han så eventuelt gjør. Det er nærmet Tyrkia, og der går også hovedruter for smugling av narkotika. Kjenner du han godt? 

Anonymkode: 600f8...6b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hat kjørt mye i Europa, Hellas inkludert. Har ikke kjørt i Italia, eller på Balkan, men ellers alle landene dere må gjennom. Det er helt uproblematisk trafikalskt. Dee sies Frankrike er heftig, men jeg synes ikke det. 

Altså, det er direkte feilinformasjon å påstå at trafikken er "helt uproblematisk" i Europa når man kommer fra Norge. Selv om man er vant til å kjøre i Oslo sentrum hver dag og på motorveiene, så er trafikkbildet ute i Europa helt annerledes, og vanskeligere desto lenger sør du kommer. Man kan kjøre forbi på høyre side, fartsgrenser og filer blir veiledende, folk bruker ikke blinklys, det er enda mer mobilbruk bak rattet enn i Norge osv. I tillegg er veiene og kryssene ofte langt større og uoversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte flyttelass fra Norge til England for et par år siden. Du verden så langt. Og du verden så kjedelig. Og enda verre ble det å skulle kjøre akkurat den samme kjedelige veien hjem igjen også. 

Det er spennende å være på roadtrip det første døgnet, men så blir det bare kjedelig og vondt. Man sitter og man sitter og man sitter. Og får vondere og vondere i nedre regioner.

Vi kjørte en nesten ny bil nedover, og det gikk greit, men jeg hadde ikke kjørt så langt med en nesten 20 år gammel bil. EU kontroll gir ikke noe sikkerhet for at ikke motoren bryter sammen på veien.

Så tipset mitt er å ta ferge så mye som mulig, eller bli hjemme. Spesielt siden han kun har hatt førerkort i et lite år. Jeg hadde forøvrig ikke blitt happy om datteren min skulle kjøre så langt med en så fersk sjafør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ulven skrev:

 

Vi kjørte flyttelass fra Norge til England for et par år siden. Du verden så langt. Og du verden så kjedelig. Og enda verre ble det å skulle kjøre akkurat den samme kjedelige veien hjem igjen også. 

Du vet det finnes spedisjonsfirmaer som tar seg av slikt...? Kostnadene med drivstoff, bom, slitasje, ferger, uttak av ferie/permisjon osv må jo ha blitt høyere enn å overlate det til noen andre...

Anonymkode: d6022...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet det finnes spedisjonsfirmaer som tar seg av slikt...? Kostnadene med drivstoff, bom, slitasje, ferger, uttak av ferie/permisjon osv må jo ha blitt høyere enn å overlate det til noen andre...

Anonymkode: d6022...414

Selvfølgelig vet jeg det. 😂 Men nå var det litt mer enn bare inventar vi kjørte over da.

Edit; Uansett har ikke grunnen for kjøreturen vår noen relevans for spørsmål til TS. 😉 Se heller på innholdet i svaret. 

Endret av Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...