Gå til innhold

Barnefar vil flytte med datteren ut av kommunen. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, fra 7 år har de noe de skulle sagt og 12 år kan de bestemme selv. Men vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp igjen med barnefar. Om det kanskje er mer jeg burde sjekke opp i før jeg jeg snakker med han igjen. For det føles som jeg ikke kjenner han lenger, og dersom han merker at jeg setter meg på bakbeina her er jeg redd det forskyver hele flytteprosessen.

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Dersom dere har samværsavtale med delt bosted så har han ikke noe han skal ha sagt. Dere har begge foreldreansvar, og delt bosted. PS! Da har han også fått for mye utbetalt i barnetrygd ettersom denne skal deles når barnet har delt bosted!

Du kan puste ut, og ikke tenke så mye mer på dette før far evt tar det opp på nytt. 

Anonymkode: 35ec5...c13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, fra 7 år har de noe de skulle sagt og 12 år kan de bestemme selv. Men vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp igjen med barnefar. Om det kanskje er mer jeg burde sjekke opp i før jeg jeg snakker med han igjen. For det føles som jeg ikke kjenner han lenger, og dersom han merker at jeg setter meg på bakbeina her er jeg redd det forskyver hele flytteprosessen.

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Nei, dette er feil. Barnet bestemmer ikke, men skal høres, og det skal legges stor vekt på hva barnet mener.

Anonymkode: 306ed...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gjør jeg det? Han har nok henne registrert hos seg da, at det er omsorgen som står på han.. Hva slags rettigheter har jeg da?

Ts

Anonymkode: 850de...42e

1) les barneloven og forarbeider + brosjyrer som er utigtt som beskriver foreldreANSVAR, hovedomsorg, samvær etc. Bruk googel, så finner du de offisielle brosjyrene. Tror det er utgigg at Bufdir el, 

2) Sjekk folkeregisteret om bostedsadressen til jenta, er den hos far så har han hovedomsorg

3) kontakt advokat for å ha i bakhånd om det kommer opp igjen. 

4) Kontakt far og informer han om at du selvsagt ikke aksepterer at barnet flyttes, han må gjøre som han vil for egen del, men da må jenta bli boende på heltid hos deg, og ha samvær med han. 

5) Barn skal ALDRI bestemme alene hvor de skal bo, uansett alder. De skal HØRES, jo eldre de er, jo mer skal man vektlegge hva de mener. Men en 12-åring skal IKKE selv ta denne avgjørelsen. Du gjør klokt i å huske disse nyansene, for det er stor forskjell på at et barn skal høres og at det selv bestemmer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gjør jeg det? Han har nok henne registrert hos seg da, at det er omsorgen som står på han.. Hva slags rettigheter har jeg da?

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Da ber du om at dere formaliserer avtalen om delt bosted (50/50), med en skriftlig avtale.

Anonymkode: cfd16...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, regine skrev:

1) les barneloven og forarbeider + brosjyrer som er utigtt som beskriver foreldreANSVAR, hovedomsorg, samvær etc. Bruk googel, så finner du de offisielle brosjyrene. Tror det er utgigg at Bufdir el, 

2) Sjekk folkeregisteret om bostedsadressen til jenta, er den hos far så har han hovedomsorg

3) kontakt advokat for å ha i bakhånd om det kommer opp igjen. 

4) Kontakt far og informer han om at du selvsagt ikke aksepterer at barnet flyttes, han må gjøre som han vil for egen del, men da må jenta bli boende på heltid hos deg, og ha samvær med han. 

5) Barn skal ALDRI bestemme alene hvor de skal bo, uansett alder. De skal HØRES, jo eldre de er, jo mer skal man vektlegge hva de mener. Men en 12-åring skal IKKE selv ta denne avgjørelsen. Du gjør klokt i å huske disse nyansene, for det er stor forskjell på at et barn skal høres og at det selv bestemmer. 

 

Med mindre de har skriftlig avtale om delt bosted, da er også omsorgen delt, uavhengig av bostedsadresse.

Anonymkode: cfd16...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad du er kommet deg litt ovenpå nå, med mer / bedre klarhet. Ikke la noen snakke deg ned 😊

Så flott at du fant ut at du har foreldreansvar for datteren din, det er kjempebra. Så har du fått mange gode tips og råd utover dagen, ser jeg. Håper de hjelper deg videre. Lykke lykke til ❤

Anonymkode: 9ac46...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...