Gå til innhold

Barnefar vil flytte med datteren ut av kommunen. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest ByeByeLove
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg ville aldri involvert henne i noe vi voksne må fikse opp i. Det skal ikke være mamma vs. pappa. Dette er mellom meg og barnefar, som voksne. Men dersom han ikke gir seg, så håper jeg stemmen hennes blir hørt. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Om du ikke har foreldreansvar; Sørg for å få det. Det går lett. Deretter holder du deg helt i ro inntil han melder om flytting. Det må han gjøre 3 måneder før flytting. Deretter gjør du kort prosess hos familievernkontoret dersom det ikke fører fram, og tar det videre til konflikt og forsoning. Da får dere en vurdering av sakkyndig psykolog, som vanligvis blir konklusjonen. Det er sjelden vits i å ta saken videre til hovedforhandling.

Til dattera di sier du at det ordner seg, og at hun skal få det fint uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Merkelig at megleren mente det, er forskjell på foreldreansvar og det  å ha omsorgen for barnet. Du bør få felles foreldreansvar igjen, slik at du har like mye å si som faren. Hvis ikke , kan han uten ditt samtykke, flytte med datteren din. 

 

Ja, spørs om jeg har så mye å si her. Det er nok en tapt sak. Jeg kan ikke skjønne jeg har vært så dum og uansvarlig. Nå går det utover både meg og min datter. Off..

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kognosøren skrev:

Om du ikke har foreldreansvar; Sørg for å få det. Det går lett. Deretter holder du deg helt i ro inntil han melder om flytting. Det må han gjøre 3 måneder før flytting. Deretter gjør du kort prosess hos familievernkontoret dersom det ikke fører fram, og tar det videre til konflikt og forsoning. Da får dere en vurdering av sakkyndig psykolog, som vanligvis blir konklusjonen. Det er sjelden vits i å ta saken videre til hovedforhandling.

Til dattera di sier du at det ordner seg, og at hun skal få det fint uansett.

Vet ikke hvor lett det er om far er uenig. Så spørs om dette er noe han "vinner". Håper bare datteren min ønsker å flytte, og at de ikke gjør det uten å tenke seg ordentlig om. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skrev du fra deg foreldreansvaret?!! Mener du egentlig den daglige omsorgen? 

Uansett har far da rett på å flytte til en annen kommune med barnet. Men bestill time til familievernkontoret, og få profesjonell veiledning på dette.

Anonymkode: 6cf31...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ByeByeLove
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, spørs om jeg har så mye å si her. Det er nok en tapt sak. Jeg kan ikke skjønne jeg har vært så dum og uansvarlig. Nå går det utover både meg og min datter. Off..

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Dette er ikke en tapt sak.

 

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skrev du fra deg foreldreansvaret?!! Mener du egentlig den daglige omsorgen? 

Uansett har far da rett på å flytte til en annen kommune med barnet. Men bestill time til familievernkontoret, og få profesjonell veiledning på dette.

Anonymkode: 6cf31...cdb

Profesjonell veiledning risikerer man absolutt ikke å få hos familievernkontoret, men hos en erfaren advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skrev du fra deg foreldreansvaret?!! Mener du egentlig den daglige omsorgen? 

Uansett har far da rett på å flytte til en annen kommune med barnet. Men bestill time til familievernkontoret, og få profesjonell veiledning på dette.

Anonymkode: 6cf31...cdb

 

2 timer siden, Kognosøren skrev:

Dette er ikke en tapt sak.

 

Profesjonell veiledning risikerer man absolutt ikke å få hos familievernkontoret, men hos en erfaren advokat.

Nei, jeg vet jeg er uansvarlig og har lagt opp til dette selv. Og tro meg, jeg har ikke sovet et sekund i natt på grunn av dette og føler meg som verdens verste mor. Og det er en lite hyggelig følelse, sånn i det store og det hele - og særlig når jeg er gravid i tillegg. Forferdelig å tenke på at jeg som mamma settes så lite pris på fra barnefar. Jeg har alltid respektert han, og føler jeg har fått den respekten tilbake. Han har alltid sagt at jeg er en god mor, og det sa han og når ting sto på som verst. Så dette føltes som et slag i trynet og veldig sårt at han ikke har gitt meg en heads up - og at jeg måtte høre det først fra min datter. 

Hvorfor er FVK uprofesjonelt? De har jeg kontaktet ihvertfall.. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du HELT SIKKER på at du ikke blander foreldreansvar og fast bosted her nå...? Å skrive fra seg foreldreansvar er jo helt høl i huet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, moreno skrev:

Er du HELT SIKKER på at du ikke blander foreldreansvar og fast bosted her nå...? Å skrive fra seg foreldreansvar er jo helt høl i huet.. 

Jeg er ganske sikker ja. Jeg mottar ikke barnetrygd, og det var et skjema jeg skrev under den gang. Finner heller ingen opplysninger noe sted (folkeregister, Altinn, skatteetaten) på at jeg har noe foreldreansvar. Og JA, for n'te gang - jeg VET jeg har gjort dette selv og jeg vet det er høl i hodet. Og jeg er ufattelig lei meg og er klar over hva jeg har gjort. Bare så jeg har sagt det en siste gang. Jeg ville bare høre om jeg hadde rettigheter uansett, til tross for at jeg er dum, og om det var noe jeg kunne gjøre, noe det tydeligvis ikke er om barnefar har bestemt seg. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker ja. Jeg mottar ikke barnetrygd, og det var et skjema jeg skrev under den gang. Finner heller ingen opplysninger noe sted (folkeregister, Altinn, skatteetaten) på at jeg har noe foreldreansvar. Og JA, for n'te gang - jeg VET jeg har gjort dette selv og jeg vet det er høl i hodet. Og jeg er ufattelig lei meg og er klar over hva jeg har gjort. Bare så jeg har sagt det en siste gang. Jeg ville bare høre om jeg hadde rettigheter uansett, til tross for at jeg er dum, og om det var noe jeg kunne gjøre, noe det tydeligvis ikke er om barnefar har bestemt seg. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Jeg synes dette høres helt merkelig ut. Jeg tror ikke du har skrevet fra deg foreldreansvaret, men at du har overlatt den daglige omsorgen til faren (og da er det helt naturlig at det er faren som mottar barnetrygd, får skattelette osv. siden han da står som eneforsørger). Noe som for øvrig var en bra ting å gjøre hvis det var det beste for barnet der og da!  Hadde du fraskrevet deg foreldreansvar hadde du ikke vært part i denne saken i det hele tatt. 

Anonymkode: baab4...493

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg.

Det høres ut som du har gått helt i kjelleren. Men nå må du jo mobilisere. Foreldreansvar får du tilbake, han er rett og slett ikke så smart om han prøver å nekte.

Så, når det er på plass - is i magen og klart hode. Mentaliser. Datteren din skal bli hos deg og faren flytter. Ferdig. Om datteren din fortsetter å snakke om flytting og er lei seg for det, så svarer du henne at hun skal ikke flytte men bli boende mer hos deg om faren velger å flytte. Barnet er dessverre allerede involvert her, og jeg mener det er viktig du er tydelig på at du vil hennes beste og at du trygger henne på det. Da får faren vite hva du tenker også.

Kommer temaet opp igjen hos datteren din så trenger du ikke involvere henne mer, bare bekreft at du og far er uenige om hva som er best for henne når det gjelder flytting. Jeg tror også du kan fortelle henne at det er lurt å snakke med andre også. 

I fjor flyttet det en familie hit med to barn på 7 og 9 år. Foreldrene sier i dag at de ikke hadde trodd det skulle være så vanskelig, de som familie har jo nettverk m.m. Men barna savnet vennene sine, skolen sin, miljøet. Myyyye greier, fortsatt - 1. år etter. Jeg kunne aldri dratt barnet mitt ut av sin vante hverdag, venner og omgivelser - men har vurdert det da barnet var yngre. Nå som 9-åring er det bare ikke aktuelt. De er på god vei inn i de tøffe ungdomsårene.

Så mobiliser, men ikke gå i kjelleren. Du er en god mamma for barnet ditt, aldri glem det ❤

Anonymkode: 9ac46...fa5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette høres helt merkelig ut. Jeg tror ikke du har skrevet fra deg foreldreansvaret, men at du har overlatt den daglige omsorgen til faren (og da er det helt naturlig at det er faren som mottar barnetrygd, får skattelette osv. siden han da står som eneforsørger). Noe som for øvrig var en bra ting å gjøre hvis det var det beste for barnet der og da!  Hadde du fraskrevet deg foreldreansvar hadde du ikke vært part i denne saken i det hele tatt. 

Anonymkode: baab4...493

Altså, jeg er jo ikke en part i denne saken dersom du mener flyttingen? Datteren min har nevnt det flere ganger når hun har vært her, uten at jeg har hørt noe om det fra barnefar. Derfor trodde jeg hun hadde misforstått, og dette var snakk om i fjern fremtid. Derfor kontaktet jeg barnefar, bare for å høre hvorfor hun sier dette til meg og har fått det for seg. Men det var jo hold i det hun sa. Men dette er altså planer uten å ta i betraktning at hun har en mor i denne kommunen. Han sa i telefon "gitt at ting var som de var før, og at både jeg og samboer har familie i den andre kommunen - så vil vi flytte dit. Men da kan hun komme til deg annenhver helg eller noe med tog." 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette høres helt merkelig ut. Jeg tror ikke du har skrevet fra deg foreldreansvaret, men at du har overlatt den daglige omsorgen til faren (og da er det helt naturlig at det er faren som mottar barnetrygd, får skattelette osv. siden han da står som eneforsørger). Noe som for øvrig var en bra ting å gjøre hvis det var det beste for barnet der og da!  Hadde du fraskrevet deg foreldreansvar hadde du ikke vært part i denne saken i det hele tatt. 

Anonymkode: baab4...493

Joda, slutt å tull. Barnet bor 50/50 og har fortalt moren sin.. så nå må moren få på plass foreldreansvaret igjen nettopp for å ha noe å si ift bosted fremover. 

Om man ikke kan noe om dette bør man holde seg unna/la være å synse og mene slik som dette. 

Anonymkode: 9ac46...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts du kommer aldri til å få tilbake foreldre ansvaret. Når du har vert innlagt på dps då er du ganske langt ute og kjører. 
 

la nå barnet ditt ha det bra hos far, du høres egoistisk ut Ts 

Anonymkode: 43425...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg.

Det høres ut som du har gått helt i kjelleren. Men nå må du jo mobilisere. Foreldreansvar får du tilbake, han er rett og slett ikke så smart om han prøver å nekte.

Så, når det er på plass - is i magen og klart hode. Mentaliser. Datteren din skal bli hos deg og faren flytter. Ferdig. Om datteren din fortsetter å snakke om flytting og er lei seg for det, så svarer du henne at hun skal ikke flytte men bli boende mer hos deg om faren velger å flytte. Barnet er dessverre allerede involvert her, og jeg mener det er viktig du er tydelig på at du vil hennes beste og at du trygger henne på det. Da får faren vite hva du tenker også.

Kommer temaet opp igjen hos datteren din så trenger du ikke involvere henne mer, bare bekreft at du og far er uenige om hva som er best for henne når det gjelder flytting. Jeg tror også du kan fortelle henne at det er lurt å snakke med andre også. 

I fjor flyttet det en familie hit med to barn på 7 og 9 år. Foreldrene sier i dag at de ikke hadde trodd det skulle være så vanskelig, de som familie har jo nettverk m.m. Men barna savnet vennene sine, skolen sin, miljøet. Myyyye greier, fortsatt - 1. år etter. Jeg kunne aldri dratt barnet mitt ut av sin vante hverdag, venner og omgivelser - men har vurdert det da barnet var yngre. Nå som 9-åring er det bare ikke aktuelt. De er på god vei inn i de tøffe ungdomsårene.

Så mobiliser, men ikke gå i kjelleren. Du er en god mamma for barnet ditt, aldri glem det ❤

Anonymkode: 9ac46...fa5

Takk for fine ord ❤ Jeg bare synes det er vondt og trist at barnefar bruker psyken min mot meg og hva som skjedde flere år siden. Jeg er stabil nå, og vi har alltid hatt en god tone. Og det var først i år vi fikk ordentlig på plass 50/50. Jeg tok dette opp i telefon og, og sa at jeg synes det var rart at vi nå endelig hadde 50/50 Og han planlegger å flytte. Hva med meg liksom? Og da svarte han at han synes det var greit, for da fikk vi litt ekstra tid sammen før han eventuelt flyttet. Skulle ønske jeg var sterk nok til å stå opp for meg selv i telefon - men jeg vet at da hadde jeg bare endt opp i gråt. Heldigvis støtter min familie meg, til tross for at de bor 3 timer unna. Min mor sa selv at dette ikke hørtes ut som han, og hun var rett og slett sjokkert. Og hun vet om alt som har skjedd.

Jeg vil ikke involvere dattera mi i voksen-problemer, og dersom hun snakker med om flytting så vil jeg nok bare si at det ordner seg uten å si at det er noe uenighet. For jeg vil ikke krangle, og prøver ikke å være vanskelig. Men jeg er 100% trygg på at en 9-åring skal ikke flyttes til ny skole, nytt nærmiljø dersom det ikke ligger noen grunn til det. Og her går det bare på lyst fra barnefar og han som samboer sin side. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts du kommer aldri til å få tilbake foreldre ansvaret. Når du har vert innlagt på dps då er du ganske langt ute og kjører. 
 

la nå barnet ditt ha det bra hos far, du høres egoistisk ut Ts 

Anonymkode: 43425...25e

Det jeg og tenker. Jeg bare synes det er vondt at hun skal bytte skole, venner og alt det kjente. Og dessuten føler jeg meg heller ikke overlykkelig over å sette et barn til til verden nå.

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts du kommer aldri til å få tilbake foreldre ansvaret. Når du har vert innlagt på dps då er du ganske langt ute og kjører. 
 

la nå barnet ditt ha det bra hos far, du høres egoistisk ut Ts 

Anonymkode: 43425...25e

Sludder, makan til tøys.

Jeg håper du ikke tror på slikt, TS. Dette er vel "pappapolitiet" som mener pappas behov er viktigere enn barnas behov. Det er så dumt atte.

Anonymkode: 9ac46...fa5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sludder, makan til tøys.

Jeg håper du ikke tror på slikt, TS. Dette er vel "pappapolitiet" som mener pappas behov er viktigere enn barnas behov. Det er så dumt atte.

Anonymkode: 9ac46...fa5

Akkurat nå så er jeg så er jeg der at jeg tenker det samme selv. Om det bare er jeg som er blind her og egoistisk. Jeg synes han er en fantastisk pappa og jeg har ikke et eneste vondt ord å si om han som far. Og akkurat nå tviler jeg veldig sterkt på meg selv som mor. Det er ikke gitt at mor alltid er den beste til å ta vare på barnet, og det var hennes far som tok ansvar og var med henne hele tiden når jeg slet. Jeg har bare vært naiv, og ikke trodd det skulle definere meg som foreldre nå i dag. 

Ts 

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sludder, makan til tøys.

Jeg håper du ikke tror på slikt, TS. Dette er vel "pappapolitiet" som mener pappas behov er viktigere enn barnas behov. Det er så dumt atte.

Anonymkode: 9ac46...fa5

Tenker her på barnet. Ro deg ned. 

Anonymkode: 43425...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker her på barnet. Ro deg ned. 

Anonymkode: 43425...25e

Jeg hører hva du sier, og jeg er enig med deg. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører hva du sier, og jeg er enig med deg. 

Ts

Anonymkode: 850de...42e

Den var ikke ment til deg 😃

Anonymkode: 43425...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...