Gå til innhold

Spise på budsjett - Mor og ett barn (9)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nr 1- sett opp ukemeny, og ukehandle. Planlegg middager utfra noen få råvarer; eks gulrøtter brukes som tilbehør til fiskegrateng og til gulrotsuppe. 

Nr 2: Last ned matilbudsappen- og sjekk hva som er på tilbud. Kjøp inn når det er til ud- feks 30% på kylling hos Rema denne uke, 10 KRs marked på meny... ikke sløse, men kjøpe basisvarer. 

Nr 3: bak brød selv. Her er det penger å spare! Skjær i skiver og frys ned, ta opp det du bruker hver dag ▶️alltid ferskt brød. 

Nr 4: spis opp maten. Blir det rester; bruk det neste dag i omelett, suppe osv. Er det feks kjøttdeig på tilbud; lag to stk lasagne og frys ned én.

Nr 5: supper er god og billig mat. Tilsett kjøttboller, bønner, linser eller egg for protein. Fint å ha resten til lunsj dagen etter. Billig kjøtt som svineknoke og høyrygg er  perfekt suppebase! 

Nr 6: følg fattig student på insta. Her er det altså så mye tips og inspo! 

Nr 7: Ikke ha for mye pålegg i kjøleskapet om gangen, bruk heller opp det du har. Man sparer penger på å unngå svinn. 

Nr 8: Hjemmelaget er billigst og best. Halvfabrikata er dyrt, inneholder mye salt og smaker ikke halvparten så godt. 

Nr 9: Havregrøt er sunn, mettende, god og billig frokost. Rester brukes i brøddeigen.

 

 

Anonymkode: 4dc07...eb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har i utgangspunktet ca. 5000,- men de skal da også holde til alt utenom mat; som toalettpapir, såper, vaskemiddel, tannkrem, ol. Jeg er opptatt av tilbud, men siden jeg ikke har bil, blir det litt handling hver gang jeg er i nærheten av en butikk. Merker at jeg må bli flinkere, men synes ikke jeg kjøper så mye unødvendig heller. Og jeg må begynne å bruke mindre enn dette. Jeg synes jeg er ganske gjerrig. Men det ser jo ikke sånn ut på budsjettet mitt😂

TS

Anonymkode: 23562...0de

5000 er da til og med mer enn hva jeg bruker for meg og datter på 9. Og vi kjøper mye rart fra utlandet av mat og kjøtt og godteri. Og ja, det er inkludert alt som er fra dagligvarehandlen.

Har du i det hele tatt regnet på hva dere bruker nå?

Hvorfor alt det brødet? Knekkebrød er da langt bedre på alle mulige måter.

Anonymkode: 73989...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

5000 er da til og med mer enn hva jeg bruker for meg og datter på 9. Og vi kjøper mye rart fra utlandet av mat og kjøtt og godteri. Og ja, det er inkludert alt som er fra dagligvarehandlen.

Har du i det hele tatt regnet på hva dere bruker nå?

Hvorfor alt det brødet? Knekkebrød er da langt bedre på alle mulige måter.

Anonymkode: 73989...e5f

Knekkebrød er kreftfremkallende pga måten de er stekt på, det er ikke brød. 

Anonymkode: c3b34...35d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du dele oppskriften med oss hver så snill?

Anonymkode: c3b34...35d

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg frekker meg til å legge inn verdens enkleste og beste brødoppskrift :)

TRE BRØD.

•3 l mel

Jeg bruker 1/3 hvetemel, for det binder brødet best, så 5dl havregryn som gjør brødet mer saftig. De resterende 1.5 l mel blander jeg div mel jeg har i skapet (rug er godt) og linfrø, sesamfrø eller hva jeg har i skapet

•4 ts salt

•1 pakke tørrgjær

•4 ss olje

•1 ½ l vann

(jeg bruker en ss honning også, men dette kan sløyfes)

Brødet trenger ikke eltes, bare røres sammen med sleiv, heve til dobbelt str og helles i tre brødformer og steke i 45-50 min på 200 grader.

Brødene skal settes på nederste rille i kald ovn. 

Anonymkode: d1fae...b8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som et fint og variert kosthold. For å få i dere mer proteiner går det jo an å lage noen vegetarmiddager med bønner/kikerter/linser hvis dere ikke vil spise kjøtt. Frosne grønnsaker er forresten like næringsrike som ferske

Anonymkode: 68419...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Knekkebrød er kreftfremkallende pga måten de er stekt på, det er ikke brød. 

Anonymkode: c3b34...35d

:rolleyes:  Du verden....

Anonymkode: f7544...1c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs vel hvilket pålegg dere bruker. Kan ofte være en del å spare der.

I tillegg er ikke laks dyrt når du kjøper frossen first price. Mye dyrere med panert fisk med fyll. 

Kylling kjøttdeig er billig. 

Hvorfor spiser dere så begrenset? Både du og barnet har hatt godt av et mer variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har i utgangspunktet ca. 5000,- men de skal da også holde til alt utenom mat; som toalettpapir, såper, vaskemiddel, tannkrem, ol. Jeg er opptatt av tilbud, men siden jeg ikke har bil, blir det litt handling hver gang jeg er i nærheten av en butikk. Merker at jeg må bli flinkere, men synes ikke jeg kjøper så mye unødvendig heller. Og jeg må begynne å bruke mindre enn dette. Jeg synes jeg er ganske gjerrig. Men det ser jo ikke sånn ut på budsjettet mitt😂

TS

Anonymkode: 23562...0de

Vi er to voksne og to barn på 10 og 12 år og vi bruker mindre enn 6000 i mnd på alt vi handler i dagligvarebutikken. Vi lever ikke på noe spesielt budsjett, men vi er flinke til å utnytte gode tilbud i butikken og planlegger middager en uke fremover slik at vi ukeshandler. 

5000 på en voksen og et barn i mnd er MYE! 

Anonymkode: 936a7...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød kjøpes på Kiwi, masse gode First Prince produkter også. Spis mer havregrøt, egg og knekkebrød. Pålegget er billig og godt. 5000 er litt mye på dere to, særlig om det ikke er brus og slikt i det budsjettet

Ellers er det ikke rart du har jernmangel, du har et veldig jernfattig kosthold. Ta tilskudd. 

Anonymkode: 925b3...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er billig og veldig næringsrikt (inneholder b.la jern som du trenger) og kan varieres i det uendelige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere spiser ikke kjøttpålegg, som leverpostei? Følg med på tilbud. Var nettopp 10-kronerstilbud på Meny med blant annet leverpostei og falukorv til 10 per stk. 

Husk å sammenligne liter/kilopris, ikke stykkpris. Og sjekk ut kjedenes egne merker, som er billigere enn merkevarer. 

Hønsekjøtt er ofte rimelig hvis du koker selv.

Byggryn er billig og kan erstatte ris, has i salater og supper eller lages som grøt. Kokt med krydder/buljong og blandet med ris, linser og kikerter blir det en god, sunn og rimelig middagsrett. Kjøp tørre linser og kikerter - mye billigere enn ferdig kokt på boks.

Og bak brød/rundstykker/scones selv. Det lønner seg fort, spesielt hvis du bruker vann som væske og ikke melk. Evt sjekke ut tilbud på bakeriet/nærbutikken din. 

Risengrynsgrøt er rimelig, kan gjerne blandes med havregryn for å gi mer næring.

Grøt kan erstatte brød med pålegg til frokost. Du kan variere i det uendelige, med ulike kornsorter.

Og ofte er vel knekkebrød billigere enn brød? 

Og til sist: Sjekk ut billigkurven i butikken, kanskje finner du noe der som frister innenfor dine økonomiske rammer. 

Obs! Ofte lønner det seg å lage maten selv, men ikke alltid, så vær bevisst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lammelåret skrev:

Dere spiser ikke kjøttpålegg, som leverpostei? Følg med på tilbud. Var nettopp 10-kronerstilbud på Meny med blant annet leverpostei og falukorv til 10 per stk. 

Husk å sammenligne liter/kilopris, ikke stykkpris. Og sjekk ut kjedenes egne merker, som er billigere enn merkevarer. 

Hønsekjøtt er ofte rimelig hvis du koker selv.

Byggryn er billig og kan erstatte ris, has i salater og supper eller lages som grøt. Kokt med krydder/buljong og blandet med ris, linser og kikerter blir det en god, sunn og rimelig middagsrett. Kjøp tørre linser og kikerter - mye billigere enn ferdig kokt på boks.

Og bak brød/rundstykker/scones selv. Det lønner seg fort, spesielt hvis du bruker vann som væske og ikke melk. Evt sjekke ut tilbud på bakeriet/nærbutikken din. 

Risengrynsgrøt er rimelig, kan gjerne blandes med havregryn for å gi mer næring.

Grøt kan erstatte brød med pålegg til frokost. Du kan variere i det uendelige, med ulike kornsorter.

Og ofte er vel knekkebrød billigere enn brød? 

Og til sist: Sjekk ut billigkurven i butikken, kanskje finner du noe der som frister innenfor dine økonomiske rammer. 

Obs! Ofte lønner det seg å lage maten selv, men ikke alltid, så vær bevisst. 

Det hjelper ikke at knekkebrød er billigere når man ikke blir like mett og må spise dobbelt så mange og da også doblet så mye pålegg. 

Anonymkode: c3b34...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.10.2019 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Har i utgangspunktet ca. 5000,- men de skal da også holde til alt utenom mat; som toalettpapir, såper, vaskemiddel, tannkrem, ol. Jeg er opptatt av tilbud, men siden jeg ikke har bil, blir det litt handling hver gang jeg er i nærheten av en butikk. Merker at jeg må bli flinkere, men synes ikke jeg kjøper så mye unødvendig heller. Og jeg må begynne å bruke mindre enn dette. Jeg synes jeg er ganske gjerrig. Men det ser jo ikke sånn ut på budsjettet mitt😂

TS

Anonymkode: 23562...0de

Jeg ser den med ikke bil og det med å stikke innom butikken ofte.

Bare en idé her nå, men hvis du bor sånn til at f.eks. Meny leverer der du bor , så kan det faktisk være helt greit å handle matvarene på nett og få esken levert på døra. 

 

Anonymkode: 2aaa8...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre sier her.  Begynn å bake brødet selv . Det sparer du masse på og det er dessuten sunnere da du selv vet hva du putter  i det.

Pålegg. Sjekk hva som er på tilbud .  Liten boks med makrell i tomat finner du ofte til 10 kr på tilbud.  Norvegia ost er og ofte på tilbud.  Brunost varer lenge.   Sjekk tilbudsboksene  i butikken. Har vi kjøttpålegg så kommer de derfra.  Frys ned om der er flere pakker  tilgjengelig.

Kjøper du frosne høner,  rema har pleid å ha disse til en billig penge, så kok den , rens den og lag høsnefrikasse der du bruker kraften fra høna til saus og med renset hønsekjøtt, gulrot, kålrabi og potet så har du masse sunn og god mat til en billig penge.  Ikke putt  potetene oppi så kan du porsjonsfryse middagen til flere måltider.

Ta og av noe av kraften og lag en deilig hønsesuppe.  Her bruker du gulrot, purreløk, kålrot etc. Av det du har.  For en asiatisk vri så bruk en boks med kokosmelk og en ts  rød currypaste  . 

Ellers så er hønsekraft fint å fryse og kan brukes som basis til mange supper og sauser og asiatiske retter.

Har du litt hønsekjøtt, litt gulrot og kål pluss litt soyasaus og en pakke med vårrullpapir så er det billig og enkelt å lage vårruller selv ut av dette.   Finner du høyrygg  eller liknende på tilbud så kan du lage gode gryteretter eller langtidsstekte  retter i stekeovnen.  Finnes masse gode oppskrifter på nett. Og med langtidssteking så blir dette kjøttet så mørt som smør .

Kjøttdeig.   Kjøper bare disse når de ligger mellom 20 og 30 kroner for en pakke. Så lager du kjøttkaker pluss kålstuing , litt kål og hvit saus pluss poteter.  Det blir mye mat for under 50 kroner.Vi er 2 voksne og har mat i 2 dager 

Har du kjøpt flere pakker, noe jeg alltid gjør når de er på tilbud, så lager du kålruletter siden du har kål igjen fra kjøttkakene,  kjøttdeig med tomatsaus og spagetti .  Tomatsausen lager du av en boks hakkede hermetiske tomater, en løk, 2 fedd hvitløk, vann, en liten boks tomatpuré pluss 3 ss sukker og oregano.  Både hermetiske tomater og tomatpuré koster noen få kroner . Spagetti kan man velge den billigste.  Smaker helt utmerket. Og så kan du lage tomatsuppe med makaroni og hardkokte egg Bønner.  Det er billig og sunt og fullt av proteiner.   Jeg steker de, koker  de , varmer de og bruker de som tilbehør til middager, salater, ja omtrent hva som helst. Og de er fulle av god mat for å få sunne tarmbakterier.  Har du poteter og purre og løk så lager du en deilig suppe. Spe med hønsekraften.  En liten fløteskvett gjør seg bra i og når blomkål er på tilbud  ofte til 10 kr så lager jeg blomkålsuppe.  Til supper kan du bake enten små baguetter eller foccatia  brød.

Fisk er litt dyrt men man kan få fiskegrateng til 15 kr. Sikkert ikke verdens sunneste med jeg digger de. Med gulrot og smelta  smør så er jeg happy.

Ellers så er  vel frossen seifilet en billig fisk og stekt seifilet  med stekt løk, kokte poteter og revne gulrot er et sunt og bra måltid..  Og en boks med fiskeboller kan du få for under 15 kroner. Så har du gulrot, gjerne litt brokkoli,  potet og hvit saus.  Har jeg rester av kokte poteter så lager jeg noe med potetstappe, steker de eller jeg lager potetlomper.  Det er veldig enkelt og man steker de greit i en stekepanne om man ikke har en takke.

Kjøper du en bunt med vårløk  så ikke kast røttene.  Plant de i en blomsterpotte inne og det vokser opp nye vårløk som kan klippes  av  og brukes.  Så vokser det opp nye igjen.  Samme kan du  gjøre med selleri.  Hvitløksbåter kan og plantes slik og så kommer der opp nye hvitløk.  Her kan du høste de grønne spirene og å bruke de som krydder.

Brus er helt unødvendig å bruke penger på.  Vann er jo gratis og skal du ha noe ekstra så kjøp heller en flaske med ekte blåbær eller solbærsaft eller om du kan få tak i bær i sesongen , gjerne plukke selv om du kjenner noen som ikke bruker sine bær . Så invisterer du i en saftkoker, koster mellom 3 og 400 kroner og så lager du den saften selv.  Her har vi mye solbær og rips i hagen som blir til god saft hver høst.  Man kan jo spørre på facebbook eller liknende om noen har bær som de ikke bruker og som dere kan få plukke og bruke.  Samme med epler og.  Mange som har i hager som bare detter ned for ingen bruker de.

Skal man kose seg litt ekstra så er det jo mye man kan lage selv.  Is er jo enkelt å røre sammen , med eggehviter og litt kokesjokolade  så lager du kokosbollekake,  eggehviter pisket til marengs er jo deilig, eplekake, boller,  til og med potetgull lager jeg lett ut av potetene .  Poden ønsker seg sikkert litt lørdagsgodt fra butikken men her kan man bytte ut noe av dette med hjemmelaget  lørdsgskosemat.   Nettet er fullt av ideer. 

Så et tips til slutt.  Bruk restene og lag noe ut av de.  Pytt i panne og vi tager hva vi haver lager en ny rett er noe jeg synes er morsomt og en flott måte å bruke restene på.

Så se over hva du har

Sjekk hva som er på tilbud

Sett opp en ukeplan utifra de 2 første punktene

Lag restemat 

Porsjonspakk og frys når du har for  mye og sett den middagen opp en annen uke.

Bak brød og annet tilbehør selv 

Sjekk tilbudskassene i butikkene

Sjekk prisen på samme varen i butikkene. Her er ofte butikkens egne merker mye billigere.

Ta vare på kassalappen og lag et system der du etter hvert vet omtrent hva hver vare du bruker koster. Det gir bedre oversikt når du setter opp handle listen .  Med 5000 kroner så har du jo 1250 kr til mat og annet hver uke. 

Andre varer som såpe, toalettpapir  etc.  Kjøp billig eller på tilbud. Europris og normal har mye billig her og.

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2019 at 12:26 AM, AnonymBruker said:

Nr 1- sett opp ukemeny, og ukehandle. Planlegg middager utfra noen få råvarer; eks gulrøtter brukes som tilbehør til fiskegrateng og til gulrotsuppe. 

Nr 2: Last ned matilbudsappen- og sjekk hva som er på tilbud. Kjøp inn når det er til ud- feks 30% på kylling hos Rema denne uke, 10 KRs marked på meny... ikke sløse, men kjøpe basisvarer. 

Nr 3: bak brød selv. Her er det penger å spare! Skjær i skiver og frys ned, ta opp det du bruker hver dag ▶️alltid ferskt brød. 

Nr 4: spis opp maten. Blir det rester; bruk det neste dag i omelett, suppe osv. Er det feks kjøttdeig på tilbud; lag to stk lasagne og frys ned én.

Nr 5: supper er god og billig mat. Tilsett kjøttboller, bønner, linser eller egg for protein. Fint å ha resten til lunsj dagen etter. Billig kjøtt som svineknoke og høyrygg er  perfekt suppebase! 

Nr 6: følg fattig student på insta. Her er det altså så mye tips og inspo! 

Nr 7: Ikke ha for mye pålegg i kjøleskapet om gangen, bruk heller opp det du har. Man sparer penger på å unngå svinn. 

Nr 8: Hjemmelaget er billigst og best. Halvfabrikata er dyrt, inneholder mye salt og smaker ikke halvparten så godt. 

Nr 9: Havregrøt er sunn, mettende, god og billig frokost. Rester brukes i brøddeigen.

 

 

Anonymkode: 4dc07...eb3

Denne

Anonymkode: e60a3...e8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...