Gå til innhold

Spise på budsjett - Mor og ett barn (9)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi spiser brød til frokost, lunsj og kvelds. Brød er ikke billig lenger heller, men det må vi nesten ha😂 Middag er vel største problem, og her i huset spiser vi bare fisk/kylling, ikke annet kjøtt. Barnet får med frukt i matboksen hver dag, men vi spiser ikke så mye av det hjemme. Ellers kjøper vi aldri brus eller noe særlig godteri/unødvendige ting. Føler jeg bruker mye penger på mat, men skjønner ikke helt hvor jeg kunne spart inn heller?

Vi spiser mye kylling m/tilbehør, pasta, pølser, fisk i alle frossen-varianter, m/tilbehør. Laks/ørret blir 1-2ganger i måneden, fordi det er så dyrt. Går mye i frosne grønnsaker, prøver å gjøre det billig. Men føler vi ikke får i oss nok næring.

Jeg har jernmangel, og uansett hvor sunt og variert jeg prøver å spise, går jeg fortsatt å svimer rundt. Vil ikke at det skal skje barnet mitt også når h*n blir eldre.

Hvordan spise GODT og BILLIG?

Anonymkode: 23562...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har motforestillinger mot rødt kjøtt så kan et forslag være å kjøpe litt grytekjøtt (bibringe eller høyrygg) og koke ferskt kjøtt og suppe, eller biff stroganoff. 

Anonymkode: 2aaa8...445

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som et fint og variert kosthold dere har jeg:) 

jeg passer på å kjøpe inn mat som er i sesong, akkurat nå poteter, gulrøtter og andre rotgrønnsaker. Dette er rimelig å kjøpe inn nå og man kan ha mye variert tilbehør til middag. Brød baker jeg selv, mye billigere. Også går det endel i havregrøt til kveldsmat. Havregryn er billig og kjempesunt. Det aller viktigste for min del for å klare å holde budsjettet er å planlegge innkjøpene og kun handle en gang i uka. 

Anonymkode: d886a...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Handymanhedmark

Nå bugner det av sesongens grønnsaker, lam etc. Kjøp inn kraftbein og kok god buljong som også kan være basis for gryter, supper, sauser etc. 

Bak dine egne brød, bruk godt med havre og havregryn, valnøtter etc i deig, metter mye. 

 

Gulasj, godt og mettende 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut instagramkontoen til fattigstudent. Masse varierte oppskrifter som er billig.  Kjøtt kan erstattes med bønner.  Tunfisk kan også brukes i noen matretter. Vet ikke hvor du bor men på innvandrerbutikker kan du kjøpe linser, bønner og grønnsaker billig.

Sjekke ut nettsidene til butikkene, ofte de har kampanjer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling inneholder ikke jern. Om du ikke får effekt av tilskudd ville jeg inkludert litt rødt kjøtt i kosten. Og laks er da ikke spesielt dyrt? 4 stykker frossen filet koster vel fra 40-60 kr. 

Anonymkode: f6d6c...a5e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Handymanhedmark skrev:

Nå bugner det av sesongens grønnsaker, lam etc. Kjøp inn kraftbein og kok god buljong som også kan være basis for gryter, supper, sauser etc. 

Bak dine egne brød, bruk godt med havre og havregryn, valnøtter etc i deig, metter mye. 

 

Gulasj, godt og mettende 🙂

Enig i denne, kok kraft, proppfullt av jern og gjør at maten smaker mye bedre! 

Anonymkode: d886a...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker brød. Da får jeg 2 brød for 15 kr, og med brødforbruket i vårt hjem sparer jeg da nesten 1000kr i måneden. 

Anonymkode: 05a56...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kylling inneholder ikke jern. Om du ikke får effekt av tilskudd ville jeg inkludert litt rødt kjøtt i kosten. Og laks er da ikke spesielt dyrt? 4 stykker frossen filet koster vel fra 40-60 kr. 

Anonymkode: f6d6c...a5e

TS forteller ikke noe om hvor mye eller lite penger hun har til mat for seg og barnet, så hva som er dyrt og billig blir nok en individuell opplevelse.

Jeg er enig i at for deg og meg er laks ganske rimelig om vi kjøper denne utgaven: https://meny.no/varer/fisk/fisk/laks/laks/laksefilet-7035620087509

Anonymkode: 2aaa8...445

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har jernmangel, burde du kanskje ta jerntabletter? Jeg går alltid på jerntabletter, ellers hadde jeg bare svimlet og følt meg dårlig.

Anonymkode: 351a8...f8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bake brød selv er en måte å spare penger på. Vi har en brødbakemaskin, type Wilfa BMA-25 (med to eltekroker), og baker alt brød selv. Denne selges brukt på finn til sånn 200-300 kr. Men vi lager også pizzadeig, rundstykker, pitabrød deig og alt mulig annet deig i den maskinen, og det tror jeg er mye billigere enn å kjøpe ferdige. Linser, kikkerter og bønner kan erstatte kjøtt i mange oppskrifter, type lasagne, gryteretter. Se som lasagne fra bloggen Green Bonanza https://greenbonanza.com/2018/07/05/klassisk-lasagne/ eller vegansk moussaka - https://greenbonanza.com/2018/03/28/vegansk-moussaka/ Vi spiser kjøtt men jeg lagde disse oppskriftene og de er veldig gode. Det blir billigere uten kjøtt, bra for helse og bra for miljø, så bare win win win. :) 

Anonymkode: 41f5b...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i utgangspunktet ca. 5000,- men de skal da også holde til alt utenom mat; som toalettpapir, såper, vaskemiddel, tannkrem, ol. Jeg er opptatt av tilbud, men siden jeg ikke har bil, blir det litt handling hver gang jeg er i nærheten av en butikk. Merker at jeg må bli flinkere, men synes ikke jeg kjøper så mye unødvendig heller. Og jeg må begynne å bruke mindre enn dette. Jeg synes jeg er ganske gjerrig. Men det ser jo ikke sånn ut på budsjettet mitt😂

TS

Anonymkode: 23562...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg Har et matbudsjett på 3000 i mnd for meg og sønnen, det går veldig fint, men er helt avhengig av å planlegge nøye og ukeshandle. 

Anonymkode: d886a...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brød 3 ganger om dagen?? hva med å ha to varme måltider om dagen? F.eks lage dobbel porsjon middag, og spise det til lunsj dagen etter?

Anonymkode: 6b8bd...53b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg baker brød. Da får jeg 2 brød for 15 kr, og med brødforbruket i vårt hjem sparer jeg da nesten 1000kr i måneden. 

Anonymkode: 05a56...a97

Kan du dele oppskriften med oss hver så snill?

Anonymkode: c3b34...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi spiser brød til frokost, lunsj og kvelds. Brød er ikke billig lenger heller, men det må vi nesten ha😂 Middag er vel største problem, og her i huset spiser vi bare fisk/kylling, ikke annet kjøtt. Barnet får med frukt i matboksen hver dag, men vi spiser ikke så mye av det hjemme. Ellers kjøper vi aldri brus eller noe særlig godteri/unødvendige ting. Føler jeg bruker mye penger på mat, men skjønner ikke helt hvor jeg kunne spart inn heller?

Vi spiser mye kylling m/tilbehør, pasta, pølser, fisk i alle frossen-varianter, m/tilbehør. Laks/ørret blir 1-2ganger i måneden, fordi det er så dyrt. Går mye i frosne grønnsaker, prøver å gjøre det billig. Men føler vi ikke får i oss nok næring.

Jeg har jernmangel, og uansett hvor sunt og variert jeg prøver å spise, går jeg fortsatt å svimer rundt. Vil ikke at det skal skje barnet mitt også når h*n blir eldre.

Hvordan spise GODT og BILLIG?

Anonymkode: 23562...0de

Bak brød selv 

Havregrøt er sunt og billig

Ha noen kjøttfrie dager i uka. Lag f.eks linsebolognese. Linser er en fin kilde til jern

Kjøp grønnsaker som er i sesong,eller i butikkens eget merke. Du kan også kutte opp,forvelle og fryse ned. 

Om du ikke allerede gjør det så kjøp heller poser med butikkens eget merke når det kommer til frukt. Det er billigere enn å plukke løsvekt

 

 

Anonymkode: aef3d...cb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...