Jump to content
AnonymBruker

Hvorfor er du blitt veganer?

Recommended Posts

AnonymBruker

Leste litt i en annen tråd om vegansk julaften og lurer litt på hva som får folk til å bli veganer. Virker som det er blitt nærmest moderne å være veganer. Det er ikke for meg ser jeg. Men er nysgjerrig. Hvorfor akkurat veganer og ikke vegetarianer? Er det ikke også dyrere mat siden en kanskje lager mye mat selv og trenger spesielle ingredienser? 

Anonymkode: 0acdf...cf2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Grønnsaker er vel det billigste på butikken, samt hovedinnholdet i et vegansk kosthold. Bønner og linser på boks koster jo ikke en formue. 

Feks synes mange det er feil at kuer skal produsere melk til en hver tid, slik at vi kan spise ost, melk, smør osv. 

Jeg er ikke veganer altså, men spiser nesten aldri kjøtt for å spare helsa og penger. 

Anonymkode: e0e41...a52

AnonymBruker

Spare penger.

Anonymkode: 8227a...dd4

Inwe

Helse hovedsaklig, men i dag er miljøet en like stor faktor 

deedee_

For dyrene. Jeg synes ikke at dyr skal lide for mine smaksløker. Å spise et måltid tar ca 10 minutter. Det er et dyr som må dø for ti minutter med "god mat", og det er urettferdig. Grunnen til at jeg er veganer og ikke vegetarianer er at egg og melkeindustrien går hånd i hånd med kjøttindustrien, så man kan ikke være for det ene og i mot det andre. Jeg velger også å avstå fra skinn, ull, dyretestede produkter og alt annet som måtte inneholde noe animalsk, da disse industriene også er med på å utnytte dyr. :) 

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker er vel det billigste på butikken, samt hovedinnholdet i et vegansk kosthold. Bønner og linser på boks koster jo ikke en formue. 

Feks synes mange det er feil at kuer skal produsere melk til en hver tid, slik at vi kan spise ost, melk, smør osv. 

Jeg er ikke veganer altså, men spiser nesten aldri kjøtt for å spare helsa og penger. 

Anonymkode: e0e41...a52

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i hva et vegansk kosthold er, så jeg spør helt sikkert mye dumt, men har kuen det vondt på noe vis av å produsere melk? 🤔 

Hvitt kjøtt er vel ikke usunt? Heller ikke spesielt dyrt? 

Annonse

deedee_
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i hva et vegansk kosthold er, så jeg spør helt sikkert mye dumt, men har kuen det vondt på noe vis av å produsere melk? 🤔 

Hvitt kjøtt er vel ikke usunt? Heller ikke spesielt dyrt? 

Alle melkekyr blir slaktet til slutt uansett, så disse to industriene går hånd i hånd dessverre. Alle oksekalver som blir født av melkekyr kan heller ikke produsere melk og er unødvendige, så disse blir slaktet ganske raskt etter fødsel. Melkekyr blir tvangsinseminert og går drektige stort sett hele livet, og blir fratatt kalvene sine så fort de er født. Dette er enormt belastende på kroppene deres, og de slites helt uten av denne prosessen som går i repeat. Melkekyr vil normalt leve i ca 4-5 år, mens kuer kan bli opp til 24 år i "det fri". De får ofte betennelse og vondt i jurene sine fordi de melkes mye lengre enn de ville ha gjort naturlig, da alle dyr sluttr å produsere melk når babyene slutter å amme. Kuene fortsetter å amme altfor lenge - i tillegg til at de er avlet opp til å produsere mer melk enn vanlig så mange får komplikasjoner på grunn av dette. 

AnonymBruker

På grunn av allergi. 

Anonymkode: 2acf8...655

WhiteSwan

1. Fordi jeg har empati og høy moral. 2. Fordi dyr har egenverdi og ønsker å leve, de lever ikke for oss, men er her med oss. 3. Jeg støtter på ingen måte utnytting eller mord av dyr 

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste litt i en annen tråd om vegansk julaften og lurer litt på hva som får folk til å bli veganer. Virker som det er blitt nærmest moderne å være veganer. Det er ikke for meg ser jeg. Men er nysgjerrig. Hvorfor akkurat veganer og ikke vegetarianer? Er det ikke også dyrere mat siden en kanskje lager mye mat selv og trenger spesielle ingredienser? 

Det er ekkelt å drikke brystmelk som er laget for kalver, Det er faktisk perverst. Voksne trenger ikke brystmelk! Det er ofte billigere å være veganer

Anonymkode: a2d90...2cb

AnonymBruker
12 minutter siden, deedee_ skrev:

For dyrene. Jeg synes ikke at dyr skal lide for mine smaksløker. Å spise et måltid tar ca 10 minutter. Det er et dyr som må dø for ti minutter med "god mat", og det er urettferdig. Grunnen til at jeg er veganer og ikke vegetarianer er at egg og melkeindustrien går hånd i hånd med kjøttindustrien, så man kan ikke være for det ene og i mot det andre. Jeg velger også å avstå fra skinn, ull, dyretestede produkter og alt annet som måtte inneholde noe animalsk, da disse industriene også er med på å utnytte dyr. :) 

Bare lurer på hvordan du mener ull-industrien er med på å utnytte dyr? Mange av rasene er avlet frem for å produsere mye ull, som da må klippes. Dette er jo et menneskeskapt problem, men skal vi vente på at evolusjonen gir sauer med mindre ull? 

Anonymkode: 65609...2de

AnonymBruker

Pga dyrene ene og alene. Veganisme er jo et livsyn som handler om ta avstand fra all bruk og utnyttelse av dyr så langt det er praktisk og gjennomførbart. Så med andre ord er kostholdet kun en liten bit av det.

Anonymkode: 5c6e9...417

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare lurer på hvordan du mener ull-industrien er med på å utnytte dyr? Mange av rasene er avlet frem for å produsere mye ull, som da må klippes. Dette er jo et menneskeskapt problem, men skal vi vente på at evolusjonen gir sauer med mindre ull? 

Nettopp!

Anonymkode: 5c6e9...417

Annonse

blåtimen

Syns dagens dyreproduksjon er uetisk rett og slett, ønsker ikke bruke pengene mine på å støtte det. Dyr er følende og kloke vesener som fortjener større respekt enn de får i dagens industri. 

Miljøet er også en stor del av det for meg, vegansk kost er den mest miljøvennlige kosten. Foretrekker liksom at barnebarna mine har en fremtid på denne jorda, så det føles ut som det minste jeg kan gjøre. 

Og nei, vegansk kost er ikke dyrere. Jeg bruker ca 2000kr i måneden på mat. :)

AnonymBruker

Av dyrevernsgrunner. Ikke dyr mat, frukt, grønnsaker, bønner, ris osv er billig. Kjøtt og fisk er mye dyrere. Og å lage mat selv er som regel det billigste alternativet som er.

Anonymkode: 5ecb5...228

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De avles jo for ullen, og ville ikke løpt rundt om de ikke avles på.

Her om merinoull:

https://www.dyrevern.no/landbruk/sau_geit/merinoull_kan_vere_dyremishandling

Anonymkode: 5ecb5...228

AnonymBruker

Var veganer i 2 år, fikk mangelsykdommer og ble lagt inn på sykehus. Nå spiser jeg kylling og fisk.

Anonymkode: 64a49...a31

AnonymBruker
55 minutter siden, deedee_ skrev:

Alle melkekyr blir slaktet til slutt uansett, så disse to industriene går hånd i hånd dessverre. Alle oksekalver som blir født av melkekyr kan heller ikke produsere melk og er unødvendige, så disse blir slaktet ganske raskt etter fødsel. Melkekyr blir tvangsinseminert og går drektige stort sett hele livet, og blir fratatt kalvene sine så fort de er født. Dette er enormt belastende på kroppene deres, og de slites helt uten av denne prosessen som går i repeat. Melkekyr vil normalt leve i ca 4-5 år, mens kuer kan bli opp til 24 år i "det fri". De får ofte betennelse og vondt i jurene sine fordi de melkes mye lengre enn de ville ha gjort naturlig, da alle dyr sluttr å produsere melk når babyene slutter å amme. Kuene fortsetter å amme altfor lenge - i tillegg til at de er avlet opp til å produsere mer melk enn vanlig så mange får komplikasjoner på grunn av dette. 

Du har en del feil opplysninger her. Som oksene får lov å vokse opp før de slaktes, pga kiloprisen på kjøtt lønner det seg å la de vokse seg større. Melkekyr blir nok mye eldre enn 4 til 5 år. Er helt greit å ta et standpunkt. Men man bør gi rett fakta og ikke basere seg på skremselpropaganda.

Er selv vegetarianer, og gidt ed tidligere melkebonde.

Anonymkode: 0cc20...7d2

FantasDick
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har en del feil opplysninger her. Som oksene får lov å vokse opp før de slaktes, pga kiloprisen på kjøtt lønner det seg å la de vokse seg større. Melkekyr blir nok mye eldre enn 4 til 5 år. Er helt greit å ta et standpunkt. Men man bør gi rett fakta og ikke basere seg på skremselpropaganda.

Er selv vegetarianer, og gidt ed tidligere melkebonde.

Anonymkode: 0cc20...7d2

"Slaktealder for en kjøttfeokse er 16-18 måneder" 

"En gjennomsnittlig melkeku slaktes i fire-årsalderen" 

Kilde Nortura

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av allergi. 

Anonymkode: 2acf8...655

Er du allergisk mot både kjøtt, fisk og meieriprodukter?