Gå til innhold

Hvorfor er du blitt veganer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sliter jeg med å finne kilder på. Det meste av vannet som sender ut i det ganske land er ikke renset og filtert slik at vitaminer og mineraler forsvinner. 

Dessuten er det enda svært mange utenfor byene som har brønnvann uten at slike fordeler blir nevnt. 

Anonymkode: a1475...715

Vi er blant dem med brønnvann, men har aldri hørt at det er mer b12 i vårt vann. Det kan jo hende, men jeg har også hatt litt b12 mangel selv faktisk for en stund siden. 

Anonymkode: 0acdf...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er blant dem med brønnvann, men har aldri hørt at det er mer b12 i vårt vann. Det kan jo hende, men jeg har også hatt litt b12 mangel selv faktisk for en stund siden. 

Anonymkode: 0acdf...cf2

Neida, det er ikke det. B12 er i alle mikroorganismene. Dyr tar dette mye lettere opp fra naturen enn oss og derfor har kjøtt vært den primære kilden. Nå i dag kan vi kjøpe kunstig fremstilt b12 siden vi tydeligvis ikke er skapt for å spise animalske produkter. 

Sånn fra spøk til revolver så skjønner jeg standpunktet mot kjøttindustrien og prøver så langt det lar seg gjøre å unngå den. 

Anonymkode: a1475...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser du da egentlig for å ikke bli underernært? 

Anonymkode: ba035...4c8

Grønnsaker, belgfrukter, korn, nøtter, frø, sopp, tang og vegetabilsk fett. Jeg er virkelig ikke underernært. 

Anonymkode: 2acf8...655

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke argumentere på deg, fordi jeg forstår deg veldig godt, hadde kanskje gjort det selv om det gav dyrene noen nytte.. Det jeg lurer på, når man tenker slik, har du noen gang spurt deg selv, hva hjelper det dyra om du lar være å kjøpe disse produktene? De fortsetter jo med det uansett, dyra har det like jævlig selvom du velger å la være å spise det. 

Hvilke tanker har du rundt det? 

 

Anonymkode: ba035...4c8

Nå er ikke jeg den du siterte, men selvfølgelig gir det nytte for dyrene. Antall veganere på verdensbasis og veganisme som en bevegelse er i en enorm vekst, man merker veldig godt at utvalget av veganske alternativer blir bedre og bedre for hver måned som går. Det er mange nyhetsartikler (spesielt i Storbritannia hvor jeg bor for øyeblikket) som forteller at det går dårlig for melkebønder, og at folk ikke kjøper like mye kjøtt lenger osv. Man stemmer jo med lommeboka, og man ser godt på endringen i markedet at dette er fremtiden. Jo flere som kutter med på kjøtt, jo mindre blir produsert, jo færre dyr på lide. Det er enkel logikk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Var veganer i 2 år, fikk mangelsykdommer og ble lagt inn på sykehus. Nå spiser jeg kylling og fisk.

Anonymkode: 64a49...a31

Jeg fikk mangelsykdommer da jeg spiste kjøtt, men det betyr ikke at det er kosthold med kjøtt sin skyld. De fleste lever friskt på vegansk kosthold, på samme måte som de fleste som spiser kjøtt gjør det, så du kan nok ikke automatisk klandre kostholdet. 

Så med mindre du mener alle som spiser kjøtt får mangelsykdommer slik jeg gjorde, så er ikke dette et argument

Anonymkode: af17b...4f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser du da egentlig for å ikke bli underernært? 

Anonymkode: ba035...4c8

Mat som alle andre vil jeg anta 

Anonymkode: 5c6e9...417

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Var veganer i 2 år, fikk mangelsykdommer og ble lagt inn på sykehus. Nå spiser jeg kylling og fisk.

Anonymkode: 64a49...a31

Det sier mer om dine ernæringskunnskaper og din dedikasjon, enn det sier om et vegansk kosthold. 

Anonymkode: bc62d...24b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2019 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Like etter fødsel og 18 mnd er litt forskjell vil jeg si. Enda ikke møtt ei ku som ikke fikk leve til nærmere ti år. Dog i disse storbondetider kan den forandres litt ng når kua slaktes. Men enda er da 18 mnd ikke like etter fødsel. Bønder tenker økonomi stort sett. Er mer kjøtt på en voksen okse derfor er like etter fødsel ikke ssnnsynlig noen okser blir slsktet.

Anonymkode: 0cc20...7d2

Jeg linket sitatet for å vise at 16-18 mnd er gjennomsnittlig slaktealder for voksne (!) okser. Kalver til slakt kalles mellomkalver og de slaktes mellom 4-6 mnd alder, gjøkalver slaktes fra de er 8-10 uker gamle - er det tidlig nok for deg? Man får best betalt for mellomkalver pga kalvepreget på kjøttet. 

Når produsentene selv sier gjennomsnittlig slaktealder for ei melkeku er 4 år, så tror jeg det er gjennomsnittet selv om du "ikke har møtt ei ku som ble nærmere 10 år". 

På 11.10.2019 den 7.19, AnonymBruker skrev:

En okse på 16-18 mnd. er voksen 😊😊 Og veldig langt fra søt og kosete..

Anonymkode: c00cd...82a

Ja, de er bare 16 mnd gamle og regnes som slakteklare voksne okser. 😥

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...