Gå til innhold

Hvorfor er du blitt veganer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke veganer. Spiser kjøtt og det kommer jeg nok til å fortsette med. Jeg har ikke tro på at kroppen har det bra med et plantebasert kost. For det er jo det som er å være vegansk mat, ikke sant? 

Men jeg synes at det er overproduksjon av animalske produkter. Det synes jeg. Av alt det kjøttet som er ute på markedet må det være mye som går i søppelet. Og det så galt! 

Anonymkode: 0acdf...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, deedee_ skrev:

For dyrene. Jeg synes ikke at dyr skal lide for mine smaksløker. Å spise et måltid tar ca 10 minutter. Det er et dyr som må dø for ti minutter med "god mat", og det er urettferdig. Grunnen til at jeg er veganer og ikke vegetarianer er at egg og melkeindustrien går hånd i hånd med kjøttindustrien, så man kan ikke være for det ene og i mot det andre. Jeg velger også å avstå fra skinn, ull, dyretestede produkter og alt annet som måtte inneholde noe animalsk, da disse industriene også er med på å utnytte dyr. :) 

Jeg er verken veganer eller vegetarianer men forstår veldig godt argumentasjonen din. Jeg spiser så lite kjøtt som mulig, men etter jeg leste om hvordan kuer produserer melk kontinuerlig og hvordan de behandler ungene så synes jeg hele industrien er ganske kjip. Om folk hadde visst mer om industrien hadde flere lagt om. Men folk vil jo ikke vite. Jeg ville vise søsteren min de nyeste rapportene fra tilsynet på Gilde, der flere griser har blitt kokt levende MENS tilsynet var der. Hun ville ikke se.. Og da blir selv jeg som ikke er 100% vegetarianer sint. Om vi skal spise kjøttet får vi f... meg vite hva vi "samtykker" i når vi spiser det. 

Anonymkode: c4c02...7f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WhiteSwan skrev:

1. Fordi jeg har empati og høy moral. 2. Fordi dyr har egenverdi og ønsker å leve, de lever ikke for oss, men er her med oss. 3. Jeg støtter på ingen måte utnytting eller mord av dyr 

takk for fint innlegg, dette inspirerte meg til å kutte mer ned på kjøtt nå. Fisk kommer jeg til å spise videre, da de tross alt lever fritt. Men jeg kjente veldig på det da jeg leste den setningen der. 

Anonymkode: c4c02...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var veganer i 2 år, fikk mangelsykdommer og ble lagt inn på sykehus. Nå spiser jeg kylling og fisk.

Anonymkode: 64a49...a31

Da skyldes det din manglende kunnskap!

Anonymkode: 5c6e9...417

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skyldes det din manglende kunnskap!

Anonymkode: 5c6e9...417

Hvordan balanserer man et vegansk kosthold slik at kroppen får den næring som den trenger? Kosttilskudd?

Anonymkode: 0acdf...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FantasDick skrev:

"Slaktealder for en kjøttfeokse er 16-18 måneder" 

"En gjennomsnittlig melkeku slaktes i fire-årsalderen" 

Kilde Nortura

Like etter fødsel og 18 mnd er litt forskjell vil jeg si. Enda ikke møtt ei ku som ikke fikk leve til nærmere ti år. Dog i disse storbondetider kan den forandres litt ng når kua slaktes. Men enda er da 18 mnd ikke like etter fødsel. Bønder tenker økonomi stort sett. Er mer kjøtt på en voksen okse derfor er like etter fødsel ikke ssnnsynlig noen okser blir slsktet.

Anonymkode: 0cc20...7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan balanserer man et vegansk kosthold slik at kroppen får den næring som den trenger? Kosttilskudd?

Anonymkode: 0acdf...cf2

Vi MÅ ta b12,men thats it.  Men det å måtte ta kosttilskudd er jo ikke unikt for veganere. Jeg må ta noe andre vitaminer grunnet sykdom,og ikke pga veganisme 

Anonymkode: 5c6e9...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like etter fødsel og 18 mnd er litt forskjell vil jeg si. Enda ikke møtt ei ku som ikke fikk leve til nærmere ti år. Dog i disse storbondetider kan den forandres litt ng når kua slaktes. Men enda er da 18 mnd ikke like etter fødsel. Bønder tenker økonomi stort sett. Er mer kjøtt på en voksen okse derfor er like etter fødsel ikke ssnnsynlig noen okser blir slsktet.

Anonymkode: 0cc20...7d2

Kalver er under året. Og de blir fratatt rett etter fødsel 

 

Kalv er slaktedyr som er 300 dager eller yngre.

https://www.animalia.no/no/kjott--egg/klassifisering/klassifisering-av-storfe/

Anonymkode: 5c6e9...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi MÅ ta b12,men thats it.  Men det å måtte ta kosttilskudd er jo ikke unikt for veganere. Jeg må ta noe andre vitaminer grunnet sykdom,og ikke pga veganisme 

Anonymkode: 5c6e9...417

Beklager at dette blir litt på siden av tråden.

Ville bare nevne at det er lurt å ta jod også, da man ikke har helt kontroll på hvor mye jod som er i feks tangmel, som mange bruker som jodkilde. 
Det kan fort bli for mye hvis man bruker det hver dag, og innholdet er ikke regulert. Jeg bruker salt kjøpt i sverige med tilsatt jod, så varierer litt hvor ofte jeg tar tilskudd (er strenge reguleringer på dette i Norge, så man får ikke nok bare via jodtilsatt salt fra Norge..) 

(Og vitamin D for mange, men det gjelder jo flere enn veganere her i Norden! )

____________

Jeg spiser/kjøper vegansk for dyrene. Jeg elsker egentlig både fisk, kjøtt, ost og melk, men klarer bare ikke å forsvare å konsumere det. Så har ingenting med smak eller helse å gjøre. Det kokte rett og slett ned til "er det verdt det" med alt som foregår i industrien, og at levende skapninger som har like stort følelsesregister og like stor egen vilje som min egen hund skal måtte dø "fordi.. bacon!" Jeg har vekslet mellom å være "all in" og å spise animalske produkter innimellom, men det blir bare en slags kognitiv dissonans hver gang jeg spiser/kjøper animalsk at det er ikke verdt det. Så man kan si at det er et egoistisk valg basert på empati(?). Klarer ikke distansere meg rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi MÅ ta b12,men thats it.  Men det å måtte ta kosttilskudd er jo ikke unikt for veganere. Jeg må ta noe andre vitaminer grunnet sykdom,og ikke pga veganisme 

Anonymkode: 5c6e9...417

Det er mange som har sykdommer som gjør at det er viktig med ekstra tilskudd av vitaminer. Men jeg tenkte i dette tilfelle på om det er vitaminer en må ta i tillegg fordi en har valgt et kosthold som kan gi mangel på viktige vitaminer, eller om en får i seg det en trenger gjennom maten. 

Anonymkode: 0acdf...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PGA dyrene! 

Syns det er helt grusomt med alle dyrene som ales opp kun for å bli slaktet når de i tillegg står innesperret uten dagslys og mange blir utsatt for dyremishandling. Kuer blir alet opp og tvunget til å gå på hormoner og være drektige hele livet kun for at vi skal ha melk.

Anonymkode: 769cc...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du allergisk mot både kjøtt, fisk og meieriprodukter? 

Anonymkode: 0acdf...cf2

Ja. Og skalldyr og egg. Honning kan jeg ikke spise på grunn av alvorlig fruktosemalabsorpsjon. 

Anonymkode: 2acf8...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som har sykdommer som gjør at det er viktig med ekstra tilskudd av vitaminer. Men jeg tenkte i dette tilfelle på om det er vitaminer en må ta i tillegg fordi en har valgt et kosthold som kan gi mangel på viktige vitaminer, eller om en får i seg det en trenger gjennom maten. 

Anonymkode: 0acdf...cf2

Fortsatt kun B12 man må ta. B12 er forresten tilsatt kjøttet du spiser i form av kosttilskudd til dyrene. Det er også anbefalt å ta tilskuddet om du spiser kjøtt da det er veldig mange som ikke får i seg nok B12 uansett. Vi fikk i oss B12 fra vannet før, men nå renser vi det såpass at det ikke er B12 i det lenger.

Selv tar jeg også D vitaminer om vinteren, men det gjorde jeg også før jeg la om kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, FantasDick skrev:

"Slaktealder for en kjøttfeokse er 16-18 måneder" 

"En gjennomsnittlig melkeku slaktes i fire-årsalderen" 

Kilde Nortura

En okse på 16-18 mnd. er voksen 😊😊 Og veldig langt fra søt og kosete..

Anonymkode: c00cd...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Inwe skrev:

Fortsatt kun B12 man må ta. B12 er forresten tilsatt kjøttet du spiser i form av kosttilskudd til dyrene. Det er også anbefalt å ta tilskuddet om du spiser kjøtt da det er veldig mange som ikke får i seg nok B12 uansett. Vi fikk i oss B12 fra vannet før, men nå renser vi det såpass at det ikke er B12 i det lenger.

Selv tar jeg også D vitaminer om vinteren, men det gjorde jeg også før jeg la om kosten.

Ok. D vitaminer tar jeg og. Anbefalt om vinteren. Dette med B12 har jeg aldri tenkt så mye over hvor vi får det fra. Vi har brønnvann, så vårt vann har sikkert B12 siden det ikke går igjennom samme rense system. En fordel med brønnvann da som jeg aldri har tenkt på. 😀

Anonymkode: 0acdf...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker er vel det billigste på butikken, samt hovedinnholdet i et vegansk kosthold. Bønner og linser på boks koster jo ikke en formue. 

Feks synes mange det er feil at kuer skal produsere melk til en hver tid, slik at vi kan spise ost, melk, smør osv. 

Jeg er ikke veganer altså, men spiser nesten aldri kjøtt for å spare helsa og penger. 

Anonymkode: e0e41...a52

Er ikke veganer jeg heller, men spiser inne kjøtt så ofte, og er ikke veldig fan av "vanlige" melkeprodukter. Drikker aldri melk, spiser ikke smør på brødskiven for jeg hater smaken, og ost liker jeg ikke. Jeg liker brie, parmesan og sånn castello til pizza, men det er sånn sjeldent. 

14 timer siden, deedee_ skrev:

Alle melkekyr blir slaktet til slutt uansett, så disse to industriene går hånd i hånd dessverre. Alle oksekalver som blir født av melkekyr kan heller ikke produsere melk og er unødvendige, så disse blir slaktet ganske raskt etter fødsel. Melkekyr blir tvangsinseminert og går drektige stort sett hele livet, og blir fratatt kalvene sine så fort de er født. Dette er enormt belastende på kroppene deres, og de slites helt uten av denne prosessen som går i repeat. Melkekyr vil normalt leve i ca 4-5 år, mens kuer kan bli opp til 24 år i "det fri". De får ofte betennelse og vondt i jurene sine fordi de melkes mye lengre enn de ville ha gjort naturlig, da alle dyr sluttr å produsere melk når babyene slutter å amme. Kuene fortsetter å amme altfor lenge - i tillegg til at de er avlet opp til å produsere mer melk enn vanlig så mange får komplikasjoner på grunn av dette. 

😢 Enda en grunn til å ikke kjøpe melkeprodukter. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ekkelt å drikke brystmelk som er laget for kalver, Det er faktisk perverst. Voksne trenger ikke brystmelk! Det er ofte billigere å være veganer

Anonymkode: a2d90...2cb

Jeg tror ikke det er billigere. Havremelk, rismelk , mandelmelk hva man enn måtte velge, ligger vel i samme prisklasse, om ikke dyrere? 

Vi kjøper ofte plantemelk istede for vanlig melk, greit å ha i kaker osv, som erstatning for melk, steker i kokosolje. Det blir like godt :) men datteren min er glad i et glass melk til frokost, lurer på om jeg kanskje skal prøve å bytte den ut for å se om hun liker det. 

Anonymkode: ba035...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Og skalldyr og egg. Honning kan jeg ikke spise på grunn av alvorlig fruktosemalabsorpsjon. 

Anonymkode: 2acf8...655

Hva spiser du da egentlig for å ikke bli underernært? 

Anonymkode: ba035...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

PGA dyrene! 

Syns det er helt grusomt med alle dyrene som ales opp kun for å bli slaktet når de i tillegg står innesperret uten dagslys og mange blir utsatt for dyremishandling. Kuer blir alet opp og tvunget til å gå på hormoner og være drektige hele livet kun for at vi skal ha melk.

Anonymkode: 769cc...617

Jeg skal ikke argumentere på deg, fordi jeg forstår deg veldig godt, hadde kanskje gjort det selv om det gav dyrene noen nytte.. Det jeg lurer på, når man tenker slik, har du noen gang spurt deg selv, hva hjelper det dyra om du lar være å kjøpe disse produktene? De fortsetter jo med det uansett, dyra har det like jævlig selvom du velger å la være å spise det. 

Hvilke tanker har du rundt det? 

 

Anonymkode: ba035...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Inwe skrev:

Vi fikk i oss B12 fra vannet før, men nå renser vi det såpass at det ikke er B12 i det lenger.

Det sliter jeg med å finne kilder på. Det meste av vannet som sender ut i det ganske land er ikke renset og filtert slik at vitaminer og mineraler forsvinner. 

Dessuten er det enda svært mange utenfor byene som har brønnvann uten at slike fordeler blir nevnt. 

Anonymkode: a1475...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...