Gå til innhold

Vil vi miste uføretrygden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte på det du siterte meg på. Det er ingen hensikt å starte opp noe av det jeg ville. Det fører bare til elendighet og vil ikke hjelpe de uføre på noe vis.

Sies det på KG.

Anonymkode: a4775...314

Du kan jo prøve å starte opp selv, men regn ikke med særlig deltagelse. Det avhenger av måten du gjør det på, hva du /dere kan tilby. Uføretrygdede er kanskje mer forskjellige enn den vanlige nordmann er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Jytte skrev:

Du kan jo prøve å starte opp selv, men regn ikke med særlig deltagelse. Det avhenger av måten du gjør det på, hva du /dere kan tilby. Uføretrygdede er kanskje mer forskjellige enn den vanlige nordmann er. 

Les gjennom tråden. Fikk ikke en positiv tilbakemelding på dette.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes politikerne burde jobbe for en annen løsning enn uføretrygd for de som kan/ønsker å jobbe litt. For eksempel en fleksibel jobb eller kortere dager. Mange vanlige arbeidstakere i dag har jo også fleksibel tid, så hvorfor får ikke uføre mennesker tilrettelegging på en vanlig arbeidsplass? Hvorfor de uføretrygdes?

Jeg er selv kronisk syk, men er student nå. Noen dager fungerer jeg bedre enn andre, men jeg får alltid gjort det jeg skal innen tidsfristen. Hvis jeg ikke får kommet meg til universitet, får jeg gjort det hjemme. Min største frykt er å bli ufør, fordi jeg ikke klarer å møte opp på en arbeidsplass hver dag.

Anonymkode: 3133a...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes politikerne burde jobbe for en annen løsning enn uføretrygd for de som kan/ønsker å jobbe litt. For eksempel en fleksibel jobb eller kortere dager. Mange vanlige arbeidstakere i dag har jo også fleksibel tid, så hvorfor får ikke uføre mennesker tilrettelegging på en vanlig arbeidsplass? Hvorfor de uføretrygdes?

Ja, dette ble jo nevnt i valgkampen rundt samme tid som NAV innførte begrepet "restarbeidsevne". Da var man jo veldig positive til at alle skulle ha mulighet til å jobbe, selv bare i bittesmå stillinger. I praksis viste det seg derimot at det ikke var så gjennomførbart, ettersom arbeidsgiverne ikke var spesielt interessert i å opprette alle disse småstillingene.

Anonymkode: e73c9...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte på det du siterte meg på. Det er ingen hensikt å starte opp noe av det jeg ville. Det fører bare til elendighet og vil ikke hjelpe de uføre på noe vis.

Sies det på KG.

Anonymkode: a4775...314

Det eksisterer allerede. Du har ikke kommet med noe nyskapende. Eller fornuftig for den saks skyld. 

Anonymkode: c4c81...d60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eksisterer allerede. Du har ikke kommet med noe nyskapende. Eller fornuftig for den saks skyld. 

Anonymkode: c4c81...d60

Nei, det eksisterer ikke en landsdekkende portal for dette.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det eksisterer ikke en landsdekkende portal for dette.

Anonymkode: a4775...314

Det trengs heller ikke. Lokalt er mer enn tilfredsstillende. Og lettere oversiktlig. 

Anonymkode: c4c81...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2019 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Men uføretrygden er høyere om du har hatt høy inntekt før du ble ufør. Det mest lønnsomme er å ta yrkesdag med høy lønn, eller utdanning. Så om unge kun er motivert av penger, hvorfor går de ikke etter yrker med høy lønn? De kunne til og med tatt enkle yrkesfag med høy lønn og jobbe deltid og fortsatt fått mer utbetalt enn ufør. På samme tid ville de vært mer attraktive for kjærester, hatt mer sosial status. Det er ingen logikk i at unge er så opptatt av å få utbetalt ca 16 000 i mnd at de ofrer alt annet av høy inntekt, status, sosialt liv og den slags. Det er absurd å tenke at unge er såpass zombier at de usle tusenlappene er alt som står i hodet på dem. Dette antar at unge er en helt annen art enn deg selv, som liker å leve zombielivet netflix og 16k i mnd utbetalt. Har du møtt unge mennesker idag? De er indivdier og de aller fleste har mye mer ambisjoner enn det, om det er å starte familie, få en givende jobb, reise eller lignende. 

Anonymkode: b9c34...455

Uansett hva andre måtte mene om den saken, så er ung uføre tillegget en urettferdig ordning. Ikke i forhold til de som har klart å opparbeide seg nok til å få en høyere uføretrygd, men for de som ikke har klart det. 

Ikke alle unge som blir uføre får dette tillegget selv om de blir uføre før fylte 27, hvor er rettferdigheten i det? Det er faktisk ikke alle diagnoser som gir rett til det tillegget selv om de altså blir uføre før fylte 27. 
Så har vi den gruppen som av en eller annen grunn ikke har klart å arbeide så mye at de får mer enn minstetrygd, merk deg jeg sier klart, ikke villet. Hvorfor er det rettferdig at den gruppen skal få mindre utbetalt?

Neida, jeg er ikke ute etter unge mennesker, jeg er ute etter rettferdighet. Er man 100% ufør så er man det, enten man har en diagnose som gir ung ufør eller ikke. 

Anonymkode: c74b3...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trengs heller ikke. Lokalt er mer enn tilfredsstillende. Og lettere oversiktlig. 

Anonymkode: c4c81...d60

Ok.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2019 den 9.52, AnonymBruker skrev:

Jeg leser stadig om hvor sprengt budsjettet er og at vi ikke kommer til å klare eldrebølgen osv. Vil vi som er uføre ende opp "under ei bru i ei pappeske" eller hva kan skje? Dette bekymrer meg veldig. Noen har kanskje restarbeidsevne og kan klare seg, men for oss som ikke har noen muligheter? Vil staten evt åpne for eutanasi for sånne som oss?

Anonymkode: f061b...ab8

Det som skjer er at man må smøre tynnere og tynnere utover alle steder. Altså blir det mindre til alt. Trygdede og pensjonister sitt største problem er at man ikke bare må sloss mot andre gode formål (helse, skole, utdanning), men også at antall mottakere stiger voldsomt.

Så kan man lulle seg inn i verden hvor man tror rike skal betale for moroen. Vel, det er ganske enkelt ikke nok rike i Norge. Derav må dette tas alvorlig.

Poenget er at man kan gjøre noe med disse tingene, men da må man gjøre grep nå fremfor å la det skure å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...