Gå til innhold

Vil vi miste uføretrygden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Istedet fortsette alle disse uføre folkene å hyle om at det etablerte arbeidsmarked må ta hensyn til de.

Disse uføre folkene- du påstår fremdeles at du er en av dem? For det høres virkelig ikke slik ut..

Anonymkode: c2df5...526

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, duplexx skrev:

Det største problemet er at barn ikke får hjelp, de blir tapende voksne. Som koster samfunnet milliarder av penger.

Dersom barn og unge får hjelp tidlig, og voksne mennesker får bedre helsetilbud vil langt flere kunne jobbe... kan vi ikke heller snakke om det?

Dette!!!

Anonymkode: c2df5...526

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det er selvsagt NAV sin feil. Å komme over dette etter så mange år og heller se på mulighetene en har pr i dag, er selvsagt ikke et alternativ.

Anonymkode: a4775...314

Du er jo ufør selv så du bør forstå hva mannen føler.. Ikke vanskelig å sette seg inn i at om en får en uførediagnose så preger det hvordan du ser på deg selv. Og de tankene og den innstillingen vil bli en del av synet på deg selv. Å da få igjen troen på at jo, jeg kan kanskje jobbe, jeg greier kanskje å utføre arbeidsoppgaver greit, jeg er en ressurs. Det kan sitte langt inne for en som har fått diagnoser og av staten blir stemplet som arbeidsufør. 

Anonymkode: c2df5...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver du "dem" og "de" når du påsto du er ufør selv?😉  Det hadde vært naturlig å skrive vi.. tviler litt på at du snakker sant nå. 

Anonymkode: c2df5...526

Fordi jeg har ordnet meg og hyler ikke.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse uføre folkene- du påstår fremdeles at du er en av dem? For det høres virkelig ikke slik ut..

Anonymkode: c2df5...526

Jepp.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ufør selv så du bør forstå hva mannen føler.. Ikke vanskelig å sette seg inn i at om en får en uførediagnose så preger det hvordan du ser på deg selv. Og de tankene og den innstillingen vil bli en del av synet på deg selv. Å da få igjen troen på at jo, jeg kan kanskje jobbe, jeg greier kanskje å utføre arbeidsoppgaver greit, jeg er en ressurs. Det kan sitte langt inne for en som har fått diagnoser og av staten blir stemplet som arbeidsufør. 

Anonymkode: c2df5...526

Ok.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok.

Anonymkode: a4775...314

Du kan ihvertfall la vær å juge om at du er ufør..

Anonymkode: c2df5...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hvem som styrer landet fremover, utgiftene må ned. Stadig flere lever på det offentlige, og stadig færre bidrar til at velferdsstaten går rundt. Det er klart det må kuttes der det åpenbart går mest unødvndig bruk av penger, uføretrygden er en av de postene, sykelønnsordningen er en annen. Merkelig at folk som er bosattt innen Norges grenser skal være så enormt mye mer syke og hjelpesløse enn folk i andre land vi kan sammenligne oss med.

Så har vi sånn som denne gjengen fra nyhetene i går https://www.tv2.no/nyheter/10901358/. En helg gjeng med uføre som kan jobbe hver dag som frivillige, men ikke i vanlilg arbeid, beviser bare hvor lett det er å svindle med uføretrygden. Kan du stille opp på daglig basis i et frivillig arbeid kan du jobbe som ansatt i en bedrift også. Du trenger ikke jobbe fult hver dag fra 8-16 fem dager i uken, men du kan jobbe såpass at du forsørger deg selv. Denne artikkelen er et utrolig godt eksempel på folk som i f.eks USA som nevnt tidligere i tråden måtte brødfø seg selv fremfor å patte på statskassen. 

Å tro at alt skal være som det har vært de siste årene er en illusjon. Dersom AP/de rødgrønne hadde hatt regjeringsmakten under flyktningekrisen i 2015 ville det vært titusener flere som hadde trengt støtte av statskassen for å leve, og får de makten og åpner grensene er det nok en gang en problemstilling. Flere som skal dele på de samme godene betyr mindre til hver enkelt. Hvor fort det kommer til makskrisepunktet avhenger bl.a av befolkningsvekst, men det kommer til å komme. Jeg syns det er helt rett å kutte i aap for unge, og ung ufør tillegget bør også kuttes så det ikke blir viktig å bli ufør tidligst mulig for å få mest mulig penger. Helst skulle ingen kunne fått ufør før de var passert 30. Kuttene som kommer i uføretrygden blir sannsynligvis en restriktiv økning av grunnbeløpet og ingen økning i andel av grunnbeløpet for trygd. Dessuten tror jeg ting som bostøtte, flyttestøtte, kontantstøtte og lignende blir kraftig strammet inne eller fjernet på sikt. 

Anonymkode: 4405d...421

Første kuttet bør heller være i pengene man sender ut av landet og i de pengene man bruker på å slippe folk inn i landet. Så kommer ting som skattelette til de rike, idiotiske ting som 50 millioner til usiktstårn i kommuner med stram økonomi osv. Man begynner ikke å kutte hos de svakeste gruppene - syke, arbeidsledige, uføre og eldre.

Huff, du mener det 100% seriøst?

Det var det du satt igjen med etter å ha sett den artikkelen/vidoen? At de folka der var trygdesnyltere? Sånne ting som at de fleste ikke var der hver dag, noen ganger få timer-andre ganger flere, at de sto 3 stykk for å sette prislapper på 10 produkter osv. og drakk kaffe og spiste vafler (altså det sosiale og det å være rundt andre som sliter i nærmiljøet) det bare hopper du bukk over? Du følte de fremsto som folk du jobber med til daglig eller sitter i kassa på Coop ? Du tror rett og slett at de på en arbeidsplass med krav - krav til antall sorterte brever i timen om man jobber på posten, antall tømte containere  for varer om man jobber på lager, vil få  normal lønn og  ansattelse selv om de overhodet ikke når opp til minstekravene bedriften har for produktivitet osv.?  Bedriftene vil ansette de ?

Hva hvis man utopisk forutsetter at ingenting av dette er noe problem, og personen får jobben og personen klarer å møte opp, og jobber der la oss si 50 timer i måneden? 180 kr i timelønn= 9000 kr i lønn og etter skatt sitter de igjen med la oss si 7000 kr. De 7000 kr skal da altså holde til lege, medisiner, reisevei, klær, mat, hygieneprodukter, tv? En hobby? og en eller annen form for tak over hodet?  Du føler det scenarioet (det å ha det over seg at man ikke har mat, et sted å bo osv, med andre ord intet sikkerhetsnett)  for et menneske som er sykt - fysisk eller psykisk - vil gjøre de friskere? Gi de mindre psykiske plager? Mindre fysiske plager? Du bare ignorer alt av dokumentert fakta på hva som gjør mennesker friske(ere) og syke(ere)?

 

Du vet vel også at reglene er slik at NAV foretar vurderinger av om du reelt sett har rest/arbeidsevne selv om du f.eks. ble innvilget uføretrygd for 1 eller 10 år siden. At folk som reelt sett jobber mens de mottar 100% uføretrygd også vil kunne få denne redusert/ bli anmeldt for trygdebedrageri når det slås fast at de har arbeidsevne (gjelder også for ulønnet arbeid). Poenget er dog at det den uføre driver med må jo kvalfisere til ARBEIDSEVNE - innsatsen/evnen din må være av en slik art,omfang og nivå så den heller kunne vært benyttet til inntektsgivende arbeid. Bare fordi du ser en uføretrygdet far som er med sønnen sin på dugnad så gir det ikke grunnlag for å skrike tryyyygdesnylter!!

Jeg syns det er helt sjokkerende at et tilsynelatende normalt oppegående menneske kan ha en sånn virkelighetsforståelse. Trist at TV2 ikke beskyttet de folka der mot seg selv - og jeg lurer på hva TV2 sitt motiv med hele innslaget var.

 

 

 

 

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært ufør, ville også jeg vært redd. Men nå skal det sies at kuttene, som innen få år kommer til å tvinge seg fram, ikke bare kommer til å ramme uføre. Vi som jobber kommer også til å merke sykelønnskutt, ja og helt sikkert også ytterligere pensjonskutt. Jeg ser også for meg dårligere tilbud innen skole, helse og eldreomsorg i tida som kommer. 

Jeg tror det blir tøft, men ser en fordel i det som kommer. Og det er at vi alle kommer til å knytte tettere fellesskap innen familie, venner og lokalsamfunn. Vi må bli flinkere til å stille opp og hjelpe hverandre, slik som det var i tidligere tider i Norge. 

Anonymkode: 5c2df...57c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ihvertfall la vær å juge om at du er ufør..

Anonymkode: c2df5...526

Det gjør jeg heller ikke.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Noen gir seg for lett. Selv har jeg flere diagnoser som kunne gitt uføretrygd om jeg ønsker. Men jeg kan ta meg sammen og jobbe fullt, heller hente meg inn igjen etter arbeidstid. Det meste går om folk gidder anstrenge seg litt og har arbeidsmoral.

Anonymkode: 2990d...d89

Har du barn? Stor forskjell på å kunne hente seg inn etter jobb om man kun har seg selv å tenke på, kontra om man har barn man skal følge opp.

Anonymkode: c388b...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hvem som styrer landet fremover, utgiftene må ned. Stadig flere lever på det offentlige, og stadig færre bidrar til at velferdsstaten går rundt. Det er klart det må kuttes der det åpenbart går mest unødvndig bruk av penger, uføretrygden er en av de postene, sykelønnsordningen er en annen. Merkelig at folk som er bosattt innen Norges grenser skal være så enormt mye mer syke og hjelpesløse enn folk i andre land vi kan sammenligne oss med.

Så har vi sånn som denne gjengen fra nyhetene i går https://www.tv2.no/nyheter/10901358/. En helg gjeng med uføre som kan jobbe hver dag som frivillige, men ikke i vanlilg arbeid, beviser bare hvor lett det er å svindle med uføretrygden. Kan du stille opp på daglig basis i et frivillig arbeid kan du jobbe som ansatt i en bedrift også. Du trenger ikke jobbe fult hver dag fra 8-16 fem dager i uken, men du kan jobbe såpass at du forsørger deg selv. Denne artikkelen er et utrolig godt eksempel på folk som i f.eks USA som nevnt tidligere i tråden måtte brødfø seg selv fremfor å patte på statskassen. 

Å tro at alt skal være som det har vært de siste årene er en illusjon. Dersom AP/de rødgrønne hadde hatt regjeringsmakten under flyktningekrisen i 2015 ville det vært titusener flere som hadde trengt støtte av statskassen for å leve, og får de makten og åpner grensene er det nok en gang en problemstilling. Flere som skal dele på de samme godene betyr mindre til hver enkelt. Hvor fort det kommer til makskrisepunktet avhenger bl.a av befolkningsvekst, men det kommer til å komme. Jeg syns det er helt rett å kutte i aap for unge, og ung ufør tillegget bør også kuttes så det ikke blir viktig å bli ufør tidligst mulig for å få mest mulig penger. Helst skulle ingen kunne fått ufør før de var passert 30. Kuttene som kommer i uføretrygden blir sannsynligvis en restriktiv økning av grunnbeløpet og ingen økning i andel av grunnbeløpet for trygd. Dessuten tror jeg ting som bostøtte, flyttestøtte, kontantstøtte og lignende blir kraftig strammet inne eller fjernet på sikt. 

Anonymkode: 4405d...421

Du har virkelig ikke forstått hele bildet. Vis meg den arbeidsgiveren som ansetter en arbeidstaker som ikke vet når han/hun er i stand til å jobbe. For sykdom tar ikke hensyn til hvilke dager man skal jobbe. Så, vis meg den arbeidsgiveren som ansetter mennesker med sykdom, og som ikke mottar støtte fra nav for å ansette dem. Det er umulig å leve fra dag til dag i dette landet, man må ha en kontinuerlig inntekt for å klare seg. 

Skal man gjøre slik du beskriver, ender vi opp som USA, men det er kanskje det du ønsker?

Anonymkode: c388b...6b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har virkelig ikke forstått hele bildet. Vis meg den arbeidsgiveren som ansetter en arbeidstaker som ikke vet når han/hun er i stand til å jobbe. For sykdom tar ikke hensyn til hvilke dager man skal jobbe. Så, vis meg den arbeidsgiveren som ansetter mennesker med sykdom, og som ikke mottar støtte fra nav for å ansette dem. Det er umulig å leve fra dag til dag i dette landet, man må ha en kontinuerlig inntekt for å klare seg. 

Skal man gjøre slik du beskriver, ender vi opp som USA, men det er kanskje det du ønsker?

Anonymkode: c388b...6b9

Tipper det er det vedkommende ønsker. Mener sikkert at tigging skal være forbudt også, så syke mennesker bør jo bare dø.

Anonymkode: 2517e...e67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser enkelte her (eller en) gjerne vil finne opp kruttet på nytt. I min kommune finnes det i hvert fall tilbud for uføre. Arbeidstilbud og fritidstilbud. Arbeidstilbudet er slik at kommunen bestiller oppdrag som feks maling av en bygning, rydding av uteareal ved aldershjemmet etc og frivillige syke tar jobben. Dette ledes etter hva jeg vet av Vilja som også driver kantinen i kommunehuset, har eget trykkeri, vedsalg, litt snekkerarbeid osv osv. Verna bedrifter er ett annet ord for dette. Bua er en annen løsning hvor også frivillige syke kan jobbe om de kan/vil, vi har det også her. Så kommer utfordringen; hvis du er syk, men «klar i toppen», er det ofte utfordrende å delta i disse gruppene da det er ett sammensurium av psykisk syke, psykisk utviklingshemmede, folk med personlighetsfortyrrelser osv -også. Jeg blir i hvert fall sliten av for mye omgang med disse, da det er svært krevende mennesker og man har som oftest lite eller ikke noe til felles. Det blir ingen normal arbeidsplass, om dere forstår. Jeg synes alt min kommune får til er helt topp! Men, det krever vilje og satsning politisk både nasjonalt og kommunalt for å klare det. Vi trenger også tilbud til trygdede som er litt mer «normale», om det er lov å si det, så vi kan nyttegjøre oss enda bedre av folks restarbeidsevne, men det må finnes noen lønnede stillinger som kan organisere slikt! 

Anonymkode: b5361...43b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2019 den 13.23, AnonymBruker skrev:

Uenig.

En felles organisasjon for de uføre vil ha mye bedre utgangspunkt. Der jobber de i den grad de kan, med det de kan og alle jobber mot et felles mål, å få med så mange som mulig i den grad det er mulig. Dette bør stå på siden av det etablerte arbeidsmarkedet.

 

Anonymkode: a4775...314

 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med du forstår at en slik gruppe er tenkt for dem som faktisk har en restarbeidsevne og som  frivillig vil delta i den. Skjønner du ikke det, er det fint lite å gjøre med.

De tilfellene du ramser opp, kan ikke gjøre noe likevel.

En slik organisasjon kan kartlegge og utføre all mulig frivillig innsats, dugnader og lignende. Det skal ikke konkurrere med det etablerte arbeidsmarkedet. Organisasjonen kunne fått oversikt over alt dette i alle landets kommuner og folk kunne hatt internett som knyttet de sammen i en portal.

Men, best å ikke gjøre det, men fortsatt kritisere og hyle. Du kan ikke nekte for at en slik portal/organisasjon hadde gjort mer nytte enn unytte.

Anonymkode: a4775...314

 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønn får de i form av uføretrygd. Dette er ment som en felles plattform for å kartlegge alt av frivillig arbeid og sette dette i system, slik at alle som kan bidra kan benytte det. Det vil føre til større sosialt fokus, folk gjør noe meningsfylt og det er bra for fellesskapet og miljøet. Det er nærmest endeløst hva man kan bruke dette til.

En stor dugnad på alle måter. De som vil bidra kan gjøre det, de som vil søke jobb et annet sted kan gjøre det. Jeg minner om at om hver bidrar med 1% av ordinær arbeidstid utgjør dette 5775000 timer. Selvsagt er jeg klar over at ikke alle kan elle vil bidra, men noen tar kanskje 2% osv.

Det skal ikke konkurrere med det etablerte arbeidsmarkedet, skal uføre dit må de ta det på de allerede eksisterende premissene.

Anonymkode: a4775...314

Hvordan skal en bedrift eller en frivillig forening kunne fungere hvis alle jobber to prosent?

Det finnes grupper for uføre, men problemet er at for mye av jobben lander på noen få. Det fungerer ikke. De blir utslitte og må melde seg ut. Frivillige risikerer tap av inntekt (trygd) på toppen av sin dårlige helse. Jeg kjenner en som jobbet frivillig,  helsa ble forverret. Hun var viktig for gruppa, men måtte gi seg. 

Jeg kan litt om systemet gjennom henne. Når reformen ble innført i 2015 mistet mange bostøtte. Taket for hvor mye kan kunne jobbe ble lavere, og skatt på lønnsinntekt satt opp til 35 prosent. Det virker høyst merkelig når den såkalte intensjonen fra regjeringa var Det skal lønne seg å jobbe. 

Jobber man noen timer frivillig kan man få redusert trygdegrad. Frivillig arbeid blir ikke prioritert, nå får de kanskje økte utgifter, pga. moms-unntaket kan stå i fare. 

Det er naivt å snakke om tilrettelegging i arbeidslivet når man ser hva som faktisk skjer i virkeligheten. 

 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jytte skrev:

 

 

Hvordan skal en bedrift eller en frivillig forening kunne fungere hvis alle jobber to prosent?

Det finnes grupper for uføre, men problemet er at for mye av jobben lander på noen få. Det fungerer ikke. De blir utslitte og må melde seg ut. Frivillige risikerer tap av inntekt (trygd) på toppen av sin dårlige helse. Jeg kjenner en som jobbet frivillig,  helsa ble forverret. Hun var viktig for gruppa, men måtte gi seg. 

Jeg kan litt om systemet gjennom henne. Når reformen ble innført i 2015 mistet mange bostøtte. Taket for hvor mye kan kunne jobbe ble lavere, og skatt på lønnsinntekt satt opp til 35 prosent. Det virker høyst merkelig når den såkalte intensjonen fra regjeringa var Det skal lønne seg å jobbe. 

Jobber man noen timer frivillig kan man få redusert trygdegrad. Frivillig arbeid blir ikke prioritert, nå får de kanskje økte utgifter, pga. moms-unntaket kan stå i fare. 

Det er naivt å snakke om tilrettelegging i arbeidslivet når man ser hva som faktisk skjer i virkeligheten. 

 

Jada. Best å ikke gjøre dette. Det vil bare føre til hets, stigmatisering og byråkrati.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Best å ikke gjøre dette. Det vil bare føre til hets, stigmatisering og byråkrati.

Anonymkode: a4775...314

Hva mener du her? Du svarte eller kommenterte ikke noe av det jeg skrev. Byråkratiet har økt de siste årene uten at det har løst store problemer. Det har ført til flere direktører med millionlønn. Men, det visste du vel? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Best å ikke gjøre dette. Det vil bare føre til hets, stigmatisering og byråkrati.

Anonymkode: a4775...314

Hvordan tror du en sånn gruppe kan organiseres i praksis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jytte skrev:

Hva mener du her? Du svarte eller kommenterte ikke noe av det jeg skrev. Byråkratiet har økt de siste årene uten at det har løst store problemer. Det har ført til flere direktører med millionlønn. Men, det visste du vel? 

 

Jeg svarte på det du siterte meg på. Det er ingen hensikt å starte opp noe av det jeg ville. Det fører bare til elendighet og vil ikke hjelpe de uføre på noe vis.

Sies det på KG.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jytte skrev:

Hvordan tror du en sånn gruppe kan organiseres i praksis? 

Det går ikke. Det blir for mye byråkrati og de få uføre som kan dette, orker ikke.

Sies det på KG.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...