Gå til innhold

Vil vi miste uføretrygden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Derfor mener jeg at alle landets uføre burde organisere seg i en egen organisasjon. Her kan de få ting til i fellesskap som arbeidslivet aldri kan gi dem.

Anonymkode: a4775...314

Arbeidslivet burde mye heller legge til rette for ALLE. De fleste kan bidra med litt, men er ikke verdt det. 

Anonymkode: c4c81...d60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det lyder dummere at når noen forteller om noen som får det til, skal det alltid komme noen å skyte de ned og si at neida, dette passer ikke for DEM.

Anonymkode: a4775...314

Nei, det dummeste er «når jeg/han/hun klarer, så klarer alle.»

Anonymkode: c4c81...d60

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Arbeidslivet burde mye heller legge til rette for ALLE. De fleste kan bidra med litt, men er ikke verdt det. 

Anonymkode: c4c81...d60

Uenig.

En felles organisasjon for de uføre vil ha mye bedre utgangspunkt. Der jobber de i den grad de kan, med det de kan og alle jobber mot et felles mål, å få med så mange som mulig i den grad det er mulig. Dette bør stå på siden av det etablerte arbeidsmarkedet.

 

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som alle ofte er fysisk tunge og krevende yrker som ikke er forenlig med en allerede syk kropp. 

Anonymkode: c4c81...d60

Tja, er det så veldig fysisk på et bookingkontor? Resepsjon? Skole?

og jeg mente ikke at absolutt ALLE uføre bør/kan jobbe, spørsmålet var hvem som ville ansette ustabile arbeidstakere (Med restarbeidsevne) og da ga jeg en liste på eksempler på bransjer som er villige til dette, og som ikke krever utdannelse.

Anonymkode: 75c33...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det dummeste er «når jeg/han/hun klarer, så klarer alle.»

Anonymkode: c4c81...d60

Men ingen sier dette. De aller fleste er klar over begrepet "varierende" her.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fastlands Norge går allerede i milliard underskudd.

250 milliarder i underskudd. I året.

Man kan si mye om at "Norge er en rik nasjon", men pengene renner ut alle veier. Fortsetter galskapen (og det gjør den) er kassa tom i løpet av maks 20 år. 

Sistemann slukker lyset. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, A-hunter skrev:

250 milliarder i underskudd. I året.

Man kan si mye om at "Norge er en rik nasjon", men pengene renner ut alle veier. Fortsetter galskapen (og det gjør den) er kassa tom i løpet av maks 20 år. 

Sistemann slukker lyset. 

Sistemann slipper dette da strømmen er tatt forlengst pga manglende betaling.

Anonymkode: a4775...314

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor finnes jobbene for uføre som av og til har restarbeidsevne? De eksisterer ikke. Og nå har jo denne regjeringen også gjort det tilnærmet umulig å jobbe frivillig og være samfunnsnyttig. 

 

Anonymkode: 18935...e99

Men da kan du se til USA, der de omtrent ikke har et velferdssystem. Jeg sier ikke at systemet deres er bra, på noen måte, men en svært høy prosentandel av mennesker som i Norge ville vært uføre, jobber i USA. De har et helt annet arbeidsmarked, men mennesker som har samme diagnoser og plager som uføre i Norge, jobber altså fullt. Fordi de MÅ. Hvis ikke har de ikke noen penger, ikke noe mat, ikke tak over hodet. Så en ganske høy prosentandel av norske uføre ville klart å jobbe, hvis de MÅTTE.

Hvilke jobber, spør du? De ville måtte søke på de samme jobbene som alle andre. Og som i USA, ville de fleste dessverre endt opp med skikkelig drittjobber, som ingen andre vil ha, hvor søkerbunken er tynn og dårlig.

Jeg sier ikke at dette er slik jeg vil ha det i Norge, men jeg sier at de aller fleste uføre KAN jobbe, hvis de MÅ.

Du kan for så vidt erstatte USA med ganske mange andre land uten nevneverdig velferdssystem, også, jeg bare tok et eksempel mange kjenner til.

Anonymkode: 334f0...617

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er psykiske problemer unntak? 

Anonymkode: c4c81...d60

Eksemplet jeg brukte var USA, og der ser man at mennesker med tunge psykiske problemer ofte ikke klarer seg. De som faktisk IKKE klarer å "ta seg sammen" og jobbe og forsørge seg selv, sliter enten med rus, psykiatri, eller begge deler. Derfor holdt jeg psykiatri utenom.

Dersom velferdsnivået i Norge ble drastisk senket, ville en større og større prosentandel måtte finne seg jobb og forsørge seg selv. Mange ville klart det. De som virkelig faller utenfor da, er gjerne dem som sliter med rus og/eller psykiatri.

Anonymkode: 334f0...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan du se til USA, der de omtrent ikke har et velferdssystem. Jeg sier ikke at systemet deres er bra, på noen måte, men en svært høy prosentandel av mennesker som i Norge ville vært uføre, jobber i USA. De har et helt annet arbeidsmarked, men mennesker som har samme diagnoser og plager som uføre i Norge, jobber altså fullt. Fordi de MÅ. Hvis ikke har de ikke noen penger, ikke noe mat, ikke tak over hodet. Så en ganske høy prosentandel av norske uføre ville klart å jobbe, hvis de MÅTTE.

Hvilke jobber, spør du? De ville måtte søke på de samme jobbene som alle andre. Og som i USA, ville de fleste dessverre endt opp med skikkelig drittjobber, som ingen andre vil ha, hvor søkerbunken er tynn og dårlig.

Jeg sier ikke at dette er slik jeg vil ha det i Norge, men jeg sier at de aller fleste uføre KAN jobbe, hvis de MÅ.

Du kan for så vidt erstatte USA med ganske mange andre land uten nevneverdig velferdssystem, også, jeg bare tok et eksempel mange kjenner til.

Anonymkode: 334f0...617

 

Og slik realiseres statistikken om tidlig død for de syke og fattige. 

Anonymkode: e4e68...ff7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at det er mange som ikke vil. Jeg vet om unge mennesker som lider av angst/depresjon som nekter å ta i bruk antidepressiva som kan hjelpe dem. De nekter fordi de vil ikke ha et flatt følelsesliv/miste lysten på sex osv. Ja, da er det bare å bli ufør. Sånn er det. Jeg tror det er mange som kan ta seg sammen. Ikke alle, men mange. Det er blitt for lettvint. Sånn er det bare i Norge.

Anonymkode: 680ce...0d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da uføretrygd i USA også, men mange hjemløse med sammensatte problemer finner ikke ut av et komplekst system og det er trangere nåløye for å kvalifisere til hjelp. Samme i England. 

Anonymkode: fc04e...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trygda. Og jeg regner med de blå-blå kommer til å kutte summen grundig i løpet av noen få år. Så nå lever jeg sparsomt og sparer alt jeg klarer. Jeg har vel restarbeidsevne, men kommer aldri til å bli helt bra, dessverre. Jeg prøver å ta ekstravakter nå og da, men ender bare med at jeg blir dårlig av svært lite. 

Anonymkode: fc04e...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil påstå at det er mange som ikke vil. Jeg vet om unge mennesker som lider av angst/depresjon som nekter å ta i bruk antidepressiva som kan hjelpe dem. De nekter fordi de vil ikke ha et flatt følelsesliv/miste lysten på sex osv. Ja, da er det bare å bli ufør. Sånn er det. Jeg tror det er mange som kan ta seg sammen. Ikke alle, men mange. Det er blitt for lettvint. Sånn er det bare i Norge.

Anonymkode: 680ce...0d4

Nå snakker du om ting du ikke vet noe om. Veldig mange mister mye mer arbeidsevne på antidepressiva enn av, nettopp fordi følelseslivet blir så utflatet at man ikke bryr seg om noen ting. De som har god hjelp av antidepressiva bruker dem selvfølgelig, men de som blir verre holder seg selvfølgelig unna.

Anonymkode: 8dbf0...09a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nå snakker du om ting du ikke vet noe om. Veldig mange mister mye mer arbeidsevne på antidepressiva enn av, nettopp fordi følelseslivet blir så utflatet at man ikke bryr seg om noen ting. De som har god hjelp av antidepressiva bruker dem selvfølgelig, men de som blir verre holder seg selvfølgelig unna.

Anonymkode: 8dbf0...09a

Jeg vet mye om dette faktisk. Det er ingen selvfølge at de som kan ha hjelp av antidepressiva tar det i bruk. 

Anonymkode: 680ce...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet mye om dette faktisk. Det er ingen selvfølge at de som kan ha hjelp av antidepressiva tar det i bruk. 

Anonymkode: 680ce...0d4

Det sa de til meg også fordi jeg ble dårlig når jeg prøvde å slutte på antidepressiva. 

Anonymkode: 8dbf0...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor mener jeg at alle landets uføre burde organisere seg i en egen organisasjon. Her kan de få ting til i fellesskap som arbeidslivet aldri kan gi dem.

Anonymkode: a4775...314

Det du og andre ikke ser ut til å forstå er at denne gruppa ikke først og fremst består av kognitivt normaltfungerende mennesker med litt vondt i ryggen. Den består også av psykisk utviklingshemmede, av autister, av heroinmisbrukere som bor på gata, av aktivt schizofrene, av døvblinde, av mennesker som ligger i pustemaskin og ikke kan svelge sitt eget spytt på grunn av Als, av kreftpasienter som ligger på det siste i sterk morfinrus, av tidlig demente, av mennesker med alvorlig CP eller muskelsykdommer som ikke har språk eller i de verste tilfellene ikke engang kan blunke et ja eller nei, av kriminelle som sitter inne på tiende året, av mennesker med så alvorlige antisosial problemer at de ødelegger alle rundt seg i en jobbsituasjon, av mennesker med katatoni, av mennesker som ligger i koma, av mennesker med 2000 epilepsianfall i døgnet... Jeg kan fortsette lista i fem timer til om du vil. Og så kan du jo legge til alle med en varierende form som ikke kan love seg bort en dag fram i tid, eller en time, eller fem minutter og alle de med så dårlig kognitiv fungeringsevne at de knapt (eller ikke i det hele tatt) greier å håndtere egen hygiene, eget matstell og de mest presserende av andre nødvendige oppgaver. Hvem tenker du skal organisere, motivere og praktisk tilrettelegge for at alle disse menneskene, på lange avstander, skal kunne bidra med 1% av restarbeidsevnen sin i samme "bedrift"? Høres det ut som en 20% stilling for noen med nedsatt arbeidsevne, synes du? 

Det er en fin idé du har, sånn i teorien, men den hjelper nada uten å kunne gjennomføres. 

Anonymkode: 0c0f8...18e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og slik realiseres statistikken om tidlig død for de syke og fattige. 

Anonymkode: e4e68...ff7

Jepp. Men hvis det er den veien det går, så vil mange av dem som er uføre i dag, klare å jobbe, forsørge seg og leve en god del år. De vil ikke sulte ihjel måneden etter at uføretrygden stoppes.

Vi har alle reserver vi tar i bruk når vi må.

Anonymkode: 334f0...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sa de til meg også fordi jeg ble dårlig når jeg prøvde å slutte på antidepressiva. 

Anonymkode: 8dbf0...09a

Folk må tåle å være dårlige. Vi er blitt så tandre og delikate alle sammen! Tåler ikkeno. Livet er ikke bare solskinn og velbehag faktisk. 

Anonymkode: 680ce...0d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Folk må tåle å være dårlige. Vi er blitt så tandre og delikate alle sammen! Tåler ikkeno. Livet er ikke bare solskinn og velbehag faktisk. 

Anonymkode: 680ce...0d4

Nå leser du vitterlig ikke hva jeg skriver. Jeg fikk beskjed om at jeg trengte antidepressiva fordi jeg ble dårlig når jeg prøvde å slutte. Etter den dårlige perioden i nedtrappingen har jeg ikke vært deprimert siden. Les gjerne skikkelig før du svarer. 

Anonymkode: 8dbf0...09a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...