Gå til innhold

Vil vi miste uføretrygden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå leser du vitterlig ikke hva jeg skriver. Jeg fikk beskjed om at jeg trengte antidepressiva fordi jeg ble dårlig når jeg prøvde å slutte. Etter den dårlige perioden i nedtrappingen har jeg ikke vært deprimert siden. Les gjerne skikkelig før du svarer. 

Anonymkode: 8dbf0...09a

Jeg mente ikke akkurat at du ikke tålte å være dårlig, mente mer folk generelt.  Bra at du er frisk!  Mener heller ikke at antidepressiva hjelper alle. Men det kan hjelpe mange å prøve diverse løsninger.

 

 

 

Anonymkode: 680ce...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du og andre ikke ser ut til å forstå er at denne gruppa ikke først og fremst består av kognitivt normaltfungerende mennesker med litt vondt i ryggen. Den består også av psykisk utviklingshemmede, av autister, av heroinmisbrukere som bor på gata, av aktivt schizofrene, av døvblinde, av mennesker som ligger i pustemaskin og ikke kan svelge sitt eget spytt på grunn av Als, av kreftpasienter som ligger på det siste i sterk morfinrus, av tidlig demente, av mennesker med alvorlig CP eller muskelsykdommer som ikke har språk eller i de verste tilfellene ikke engang kan blunke et ja eller nei, av kriminelle som sitter inne på tiende året, av mennesker med så alvorlige antisosial problemer at de ødelegger alle rundt seg i en jobbsituasjon, av mennesker med katatoni, av mennesker som ligger i koma, av mennesker med 2000 epilepsianfall i døgnet... Jeg kan fortsette lista i fem timer til om du vil. Og så kan du jo legge til alle med en varierende form som ikke kan love seg bort en dag fram i tid, eller en time, eller fem minutter og alle de med så dårlig kognitiv fungeringsevne at de knapt (eller ikke i det hele tatt) greier å håndtere egen hygiene, eget matstell og de mest presserende av andre nødvendige oppgaver. Hvem tenker du skal organisere, motivere og praktisk tilrettelegge for at alle disse menneskene, på lange avstander, skal kunne bidra med 1% av restarbeidsevnen sin i samme "bedrift"? Høres det ut som en 20% stilling for noen med nedsatt arbeidsevne, synes du? 

Det er en fin idé du har, sånn i teorien, men den hjelper nada uten å kunne gjennomføres. 

Anonymkode: 0c0f8...18e

Jeg regner med du forstår at en slik gruppe er tenkt for dem som faktisk har en restarbeidsevne og som  frivillig vil delta i den. Skjønner du ikke det, er det fint lite å gjøre med.

De tilfellene du ramser opp, kan ikke gjøre noe likevel.

En slik organisasjon kan kartlegge og utføre all mulig frivillig innsats, dugnader og lignende. Det skal ikke konkurrere med det etablerte arbeidsmarkedet. Organisasjonen kunne fått oversikt over alt dette i alle landets kommuner og folk kunne hatt internett som knyttet de sammen i en portal.

Men, best å ikke gjøre det, men fortsatt kritisere og hyle. Du kan ikke nekte for at en slik portal/organisasjon hadde gjort mer nytte enn unytte.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er at barn ikke får hjelp, de blir tapende voksne. Som koster samfunnet milliarder av penger.

Dersom barn og unge får hjelp tidlig, og voksne mennesker får bedre helsetilbud vil langt flere kunne jobbe... kan vi ikke heller snakke om det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange innvandringskvinner er "uføre"

Anonymkode: c74f3...cd9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De plukker på feil hylle mener jeg. Gamle slitere som har jobbet i mange år og har utslitte kroppen noen få år får pensjonsalder sliter med å få uføretrygd, men de lukker øynene for den store gruppen ung uføre som bare vokser og vokser.

Jeg har fått pes for det tidligere, men jeg hevder fortsatt at mange unge ville ha jobbet lenger uten ung uføre tillegget. Det sier seg selv når forskjellen er flere tusen hver mnd hele livet på om du blir ung ufør eller ikke.

 

Anonymkode: c74b3...a29

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De plukker på feil hylle mener jeg. Gamle slitere som har jobbet i mange år og har utslitte kroppen noen få år får pensjonsalder sliter med å få uføretrygd, men de lukker øynene for den store gruppen ung uføre som bare vokser og vokser.

Jeg har fått pes for det tidligere, men jeg hevder fortsatt at mange unge ville ha jobbet lenger uten ung uføre tillegget. Det sier seg selv når forskjellen er flere tusen hver mnd hele livet på om du blir ung ufør eller ikke.

 

Anonymkode: c74b3...a29

Det er vel først og fremst de unge som får pes? 

Anonymkode: 8dbf0...09a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ser det vel ikke ut til at det er uføretrygden som skal tas først, men sykelønnsordningen. Og det i 2021 som er et valgår. Det kan med andre ord virke som om noen er skikkelig lei av jobben sin og/eller har fått et bedre tilbud et annet sted! :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med du forstår at en slik gruppe er tenkt for dem som faktisk har en restarbeidsevne og som  frivillig vil delta i den. Skjønner du ikke det, er det fint lite å gjøre med.

De tilfellene du ramser opp, kan ikke gjøre noe likevel.

En slik organisasjon kan kartlegge og utføre all mulig frivillig innsats, dugnader og lignende. Det skal ikke konkurrere med det etablerte arbeidsmarkedet. Organisasjonen kunne fått oversikt over alt dette i alle landets kommuner og folk kunne hatt internett som knyttet de sammen i en portal.

Men, best å ikke gjøre det, men fortsatt kritisere og hyle. Du kan ikke nekte for at en slik portal/organisasjon hadde gjort mer nytte enn unytte.

Anonymkode: a4775...314

Hvem skal stå for den økonomiske biten? Lønn til deltakerne? Administrasjon? Dem selv eller det offentlige? 

Anonymkode: c4c81...d60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det du og andre ikke ser ut til å forstå er at denne gruppa ikke først og fremst består av kognitivt normaltfungerende mennesker med litt vondt i ryggen. Den består også av psykisk utviklingshemmede, av autister, av heroinmisbrukere som bor på gata, av aktivt schizofrene, av døvblinde, av mennesker som ligger i pustemaskin og ikke kan svelge sitt eget spytt på grunn av Als, av kreftpasienter som ligger på det siste i sterk morfinrus, av tidlig demente, av mennesker med alvorlig CP eller muskelsykdommer som ikke har språk eller i de verste tilfellene ikke engang kan blunke et ja eller nei, av kriminelle som sitter inne på tiende året, av mennesker med så alvorlige antisosial problemer at de ødelegger alle rundt seg i en jobbsituasjon, av mennesker med katatoni, av mennesker som ligger i koma, av mennesker med 2000 epilepsianfall i døgnet... Jeg kan fortsette lista i fem timer til om du vil. Og så kan du jo legge til alle med en varierende form som ikke kan love seg bort en dag fram i tid, eller en time, eller fem minutter og alle de med så dårlig kognitiv fungeringsevne at de knapt (eller ikke i det hele tatt) greier å håndtere egen hygiene, eget matstell og de mest presserende av andre nødvendige oppgaver. Hvem tenker du skal organisere, motivere og praktisk tilrettelegge for at alle disse menneskene, på lange avstander, skal kunne bidra med 1% av restarbeidsevnen sin i samme "bedrift"? Høres det ut som en 20% stilling for noen med nedsatt arbeidsevne, synes du? 

Det er en fin idé du har, sånn i teorien, men den hjelper nada uten å kunne gjennomføres. 

Anonymkode: 0c0f8...18e

Nei, vi har ikke dobbelt så mange mennesker i disse gruppene som i Sverige. Det er en løgn! 

Anonymkode: 50fe8...f5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

De plukker på feil hylle mener jeg. Gamle slitere som har jobbet i mange år og har utslitte kroppen noen få år får pensjonsalder sliter med å få uføretrygd, men de lukker øynene for den store gruppen ung uføre som bare vokser og vokser.

Jeg har fått pes for det tidligere, men jeg hevder fortsatt at mange unge ville ha jobbet lenger uten ung uføre tillegget. Det sier seg selv når forskjellen er flere tusen hver mnd hele livet på om du blir ung ufør eller ikke.
 

Anonymkode: c74b3...a29

Men uføretrygden er høyere om du har hatt høy inntekt før du ble ufør. Det mest lønnsomme er å ta yrkesdag med høy lønn, eller utdanning. Så om unge kun er motivert av penger, hvorfor går de ikke etter yrker med høy lønn? De kunne til og med tatt enkle yrkesfag med høy lønn og jobbe deltid og fortsatt fått mer utbetalt enn ufør. På samme tid ville de vært mer attraktive for kjærester, hatt mer sosial status. Det er ingen logikk i at unge er så opptatt av å få utbetalt ca 16 000 i mnd at de ofrer alt annet av høy inntekt, status, sosialt liv og den slags. Det er absurd å tenke at unge er såpass zombier at de usle tusenlappene er alt som står i hodet på dem. Dette antar at unge er en helt annen art enn deg selv, som liker å leve zombielivet netflix og 16k i mnd utbetalt. Har du møtt unge mennesker idag? De er indivdier og de aller fleste har mye mer ambisjoner enn det, om det er å starte familie, få en givende jobb, reise eller lignende. 

Anonymkode: b9c34...455

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal stå for den økonomiske biten? Lønn til deltakerne? Administrasjon? Dem selv eller det offentlige? 

Anonymkode: c4c81...d60

Lønn får de i form av uføretrygd. Dette er ment som en felles plattform for å kartlegge alt av frivillig arbeid og sette dette i system, slik at alle som kan bidra kan benytte det. Det vil føre til større sosialt fokus, folk gjør noe meningsfylt og det er bra for fellesskapet og miljøet. Det er nærmest endeløst hva man kan bruke dette til.

En stor dugnad på alle måter. De som vil bidra kan gjøre det, de som vil søke jobb et annet sted kan gjøre det. Jeg minner om at om hver bidrar med 1% av ordinær arbeidstid utgjør dette 5775000 timer. Selvsagt er jeg klar over at ikke alle kan elle vil bidra, men noen tar kanskje 2% osv.

Det skal ikke konkurrere med det etablerte arbeidsmarkedet, skal uføre dit må de ta det på de allerede eksisterende premissene.

Anonymkode: a4775...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Leo skrev:

Nå ser det vel ikke ut til at det er uføretrygden som skal tas først, men sykelønnsordningen. Og det i 2021 som er et valgår. Det kan med andre ord virke som om noen er skikkelig lei av jobben sin og/eller har fått et bedre tilbud et annet sted! :ler:

Samtidig er det nok veldig mange som synes innskrenkninger er veldig bra og helt nødvendig 😊

Anonymkode: 2990d...d89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med du forstår at en slik gruppe er tenkt for dem som faktisk har en restarbeidsevne og som  frivillig vil delta i den. Skjønner du ikke det, er det fint lite å gjøre med.

De tilfellene du ramser opp, kan ikke gjøre noe likevel.

En slik organisasjon kan kartlegge og utføre all mulig frivillig innsats, dugnader og lignende. Det skal ikke konkurrere med det etablerte arbeidsmarkedet. Organisasjonen kunne fått oversikt over alt dette i alle landets kommuner og folk kunne hatt internett som knyttet de sammen i en portal.

Men, best å ikke gjøre det, men fortsatt kritisere og hyle. Du kan ikke nekte for at en slik portal/organisasjon hadde gjort mer nytte enn unytte.

Anonymkode: a4775...314

Jeg forholdt meg til ditt eget tall, altså de 350 000 ("alle landets uføre") du selv skrev at dette skulle inkludere. Og inkludert i alle landets 350 000 uføre er altså alle gruppene jeg nevnte og flere til. Hvis du mente bare noen burde du ikke skrevet hverken 350 000 eller brukt ordet "alle". 

Anonymkode: 0c0f8...18e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønn får de i form av uføretrygd. Dette er ment som en felles plattform for å kartlegge alt av frivillig arbeid og sette dette i system, slik at alle som kan bidra kan benytte det. Det vil føre til større sosialt fokus, folk gjør noe meningsfylt og det er bra for fellesskapet og miljøet. Det er nærmest endeløst hva man kan bruke dette til.

En stor dugnad på alle måter. De som vil bidra kan gjøre det, de som vil søke jobb et annet sted kan gjøre det. Jeg minner om at om hver bidrar med 1% av ordinær arbeidstid utgjør dette 5775000 timer. Selvsagt er jeg klar over at ikke alle kan elle vil bidra, men noen tar kanskje 2% osv.

Det skal ikke konkurrere med det etablerte arbeidsmarkedet, skal uføre dit må de ta det på de allerede eksisterende premissene.

Anonymkode: a4775...314

Så ulønnet, frivillig arbeid altså. Det vil være mer lønnsomt å la være. Man kan ikke gå i tap på en allerede minimal inntekt. 

Anonymkode: c4c81...d60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønn får de i form av uføretrygd. Dette er ment som en felles plattform for å kartlegge alt av frivillig arbeid og sette dette i system, slik at alle som kan bidra kan benytte det. Det vil føre til større sosialt fokus, folk gjør noe meningsfylt og det er bra for fellesskapet og miljøet. Det er nærmest endeløst hva man kan bruke dette til.

En stor dugnad på alle måter. De som vil bidra kan gjøre det, de som vil søke jobb et annet sted kan gjøre det. Jeg minner om at om hver bidrar med 1% av ordinær arbeidstid utgjør dette 5775000 timer. Selvsagt er jeg klar over at ikke alle kan elle vil bidra, men noen tar kanskje 2% osv.

Det skal ikke konkurrere med det etablerte arbeidsmarkedet, skal uføre dit må de ta det på de allerede eksisterende premissene.

Anonymkode: a4775...314

Og stigmatisere denne gruppen ytterligere ikke minst. 

Anonymkode: c4c81...d60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forholdt meg til ditt eget tall, altså de 350 000 ("alle landets uføre") du selv skrev at dette skulle inkludere. Og inkludert i alle landets 350 000 uføre er altså alle gruppene jeg nevnte og flere til. Hvis du mente bare noen burde du ikke skrevet hverken 350 000 eller brukt ordet "alle". 

Anonymkode: 0c0f8...18e

Det kan inkludere svært, svært mange av de 350000 da en kan jobbe både fysisk og med en pc i disse dager. En skal være svært ufør om en ikke kan bidra med 16-17 timer i året. Men de finnes nok.

Du skal uansett ha poeng for å være vanskelig:-)

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så ulønnet, frivillig arbeid altså. Det vil være mer lønnsomt å la være. Man kan ikke gå i tap på en allerede minimal inntekt. 

Anonymkode: c4c81...d60

Det er ment å aktivisere, sysselsette og sosialisere. Ikke alt dreier seg om penger.

Anonymkode: a4775...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig er det nok veldig mange som synes innskrenkninger er veldig bra og helt nødvendig 😊

Anonymkode: 2990d...d89

Tja... Meningsmålingene kan jo tyde på at folket ikke er helt fornøyd og jeg tviler vel på at dette er noe som umiddelbart fenger hos mannen i gata. Men den som lever får se! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og stigmatisere denne gruppen ytterligere ikke minst. 

Anonymkode: c4c81...d60

Klar det. Derfor best å la være og ikke la de opprette sitt eget samfunn.

Anonymkode: a4775...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ment å aktivisere, sysselsette og sosialisere. Ikke alt dreier seg om penger.

Anonymkode: a4775...314

Men du planlegger jo da å innføre et voldsomt byråkrati og jeg trodde vel egentlig at det var mer enn nok av det i denne "bransjen". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...