Jump to content
AnonymBruker

Gratulerer mor, du vant!

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg er veldig usikker på om du selv vil se det slik, men måten du har opptrådt på i mange år nå, tilsier at du ønsket denne gevinsten: Jeg tar med meg far og flytter.

Som stemor til dine barn har det vært mange, mange gleder. Jeg elsker dem! Og jeg elsker han som var mannen din en gang, flere år før jeg og han ble sammen. Deg? Deg elsker jeg ikke!

Jeg prøvde så lenge 😕 Inkluderte deg, og etterhvert også din nye mann. Ignorerte min egen irritasjon når du sendte sms om å få 35 kroner fra mannen min fordi du hadde kjøpt hvite strømpebukser til stedatter på 17. mai, enda han hadde kjøpt klær og sko uten å kreve deg for en krone. Jeg ignorerte min irritasjon over at du kom og gikk her som du ville. Serverte barna is når de var her, og det var en halv time til middag. Satt i min stue, og barna sov fortsatt, klokken 06.30 om morgenen, når jeg kom søvndrukken ut fra soverommet. Jeg har ignorert så mange ting gjennom de åtte årene vi har vært i hverandres liv, men nå orker jeg ikke mer.

Det hjalp ikke å snakke med deg. Det hjalp ikke med avtaler på FVK. Du sa jada, og mente neida. Du skrev under på helt egentlig opplagte ting, som at du ikke bare går inn hos oss fordi døra ikke er låst, men ringer eller sender en sms først. Du mener ingenting med verken det du sier eller det du skriver under på. 

Og nå er du som det lille ballhåret på veggen i dusjkabinettet, som henger der og henger der. Man kaster vann på det, og det flytter seg bare litt. Litt og litt og litt - om man kun skal fortsette å kaste vann.

Jeg velger å spyle det vekk nå. Jeg har prøvd den andre måten altfor lenge. Jeg har ikke mer å gi, har ikke mer å gå på.

Jeg spyler deg vekk og flytter. Over hundre mil vekk fra deg, for jeg kan ikke mer med det her. Jeg klarer ikke mer, og jeg vil ikke mer. Jeg er nesten femti og jeg fortjener fred. Fred i livet, og i alle fall i mitt eget hjem. Din eks flytter med meg. Jeg har verken sagt at han må eller at han bør. Jeg har tvert i mot sagt at vi kan bo hver for oss de få årene som er igjen til stebarna er voksne. Men han orker ikke mer han heller. Ikke alene.

Så gratulerer, mor. Du vant.

Men hva vant du?

Anonymkode: 14868...b01

Fortsetter under...

Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tvert i mot sagt at vi kan bo hver for oss de få årene som er igjen til stebarna er voksne. Men han orker ikke mer han heller. Ikke alene.

Mens barna blir igjen alene? 

AnonymBruker

Skjønner deg godt, ts. 

Anonymkode: 4c141...25d

AnonymBruker
8 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Mens barna blir igjen alene? 

Mor får hovedomsorgen.

AnonymBruker

Synes det er rart at du overså så mye. Om hun sitter i stuen din 06:30, så be henne gå, hiv henne ut om du må, med beskjed om at dere tar ikke imot gjester før frokost?

Om hun serverer is i ditt hus, husj henne ut fra kjøkkenet? Si "nå må du gå hjem"? 

Har du oppført deg som en dørmatte, og er forbauset over at smått grenseløse folk tråkker på deg?

Anonymkode: c9eb1...b52

Annonse

AnonymBruker

Men har du ikke lås på døren da? Gi ungene egen nøkkel, det går ikke å komme inn gjennom en låst dør.

Og hvorfor flytte 100 mil unna? Mor hadde neppe stått på utsiden en låst dør noen få mil unna heller?

Beklager, dette er egoistisk gjort mot barna. De blir den tapende part her. Og en far eller en mor flytter ikke 100 mil unna ungene sine.

Anonymkode: 3d15a...2b7

AnonymBruker
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nå kan jeg GODT FORSTÅ at man blir lei og maktesløs overfor et annet menneske som ikke respekterer en.

Men NEI, ingen Mann med stor M flytter fra barna sine. En mye smartere løsning hadde vært at du flyttet til ukjent adresse for mor til barna og at dere tilbrakte friuken deres der, mens barneuken ble tilbrakt i barna og fars hjem, med eller uten deg.

Man kan også skifte lås på dører og sørge for at mor ikke har nøkkel. 

Jeg flytter tilbake dit jeg har min slekt. Jeg har slett ikke sagt til far at han også må flytte. Burde han flytte? Nei, kanskje ikke. Men jeg bestemmer ikke over ham.
Og jeg har gitt nok nå, til at jeg flytter til en leilighet i samme by. En by jeg ikke ville vært i om det ikke var for mannen. Skal jeg bruke rundt syv tusen på en annen plass å bo, i stedet for pensjonsforsikring for eksempel? 
Og jeg vet jeg må betale husleie i den andre byen også, men da kan jeg ta ut det vi har i fellesbolig her først.

AnonymBruker

I vårt tilfelle hadde dette vært en seier om min samboer, og far til hennes barn, hadde flyttet bort så vi rikker oss ikke. Og samboer skulle bare prøvd seg å flytte fra barna sine i ett forhold med meg. Da hadde jeg gått i fra han. 10 år har gått og de siste 5 før yngste er 18 skal vi pine oss gjennom. Jeg lar henne aldri vinne, med å senke oss! 

Anonymkode: 5c929...446

AnonymBruker

Jeg flytter tilbake dit jeg har min slekt. Jeg har slett ikke sagt til far at han også må flytte. Burde han flytte? Nei, kanskje ikke. Men jeg bestemmer ikke over ham.
Og jeg har gitt nok nå, til at jeg flytter til en leilighet i samme by. En by jeg ikke ville vært i om det ikke var for mannen. Skal jeg bruke rundt syv tusen på en annen plass å bo, i stedet for pensjonsforsikring for eksempel? 
Og jeg vet jeg må betale husleie i den andre byen også, men da kan jeg ta ut det vi har i fellesbolig her først.

Så det er dette det egentlig handler om, Din slekt og din by. Du ønsker å flytte, og har funnet din unnskyldning. Hans ex og mor til hans barn. Hadde du ønsket å få mer avstand til henne, hadde du låst døren, og flyttet litt lenger bort, ikke 100 mil.

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men har du ikke lås på døren da? Gi ungene egen nøkkel, det går ikke å komme inn gjennom en låst dør.

Og hvorfor flytte 100 mil unna? Mor hadde neppe stått på utsiden en låst dør noen få mil unna heller?

Beklager, dette er egoistisk gjort mot barna. De blir den tapende part her. Og en far eller en mor flytter ikke 100 mil unna ungene sine.

Joda, det er lås på døra. Er det rimelig at jeg skal måtte leve bak låst dør, som en annen forbryter? De gangene døra har vært låst, har en av barna sluppet henne inn. Skal man si til barna at mor ikke er velkommen til å komme og gå som hun ønsker, eller er det bedre om mor hadde tatt til seg at hun ER velkommen, bare hun ringer/sms'er først?

Og barna?! Egoistisk? Mulig det, men det er ikke mitt hovedansvar å tenke på dem. Hvis ikke jeg er den som tenker på meg nå, så er det ingen andre som gjør det heller.

Gjentar at jeg ikke har bedt far flytte med. Det er hans valg.

Snaskesnusken
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, slik jeg forstår situasjonen så er det bare du som flytter, ikke far til barna? I hovedinnlegget skrev du at du skulle ta han med deg. 

AnonymBruker

Joda, det er lås på døra. Er det rimelig at jeg skal måtte leve bak låst dør, som en annen forbryter? De gangene døra har vært låst, har en av barna sluppet henne inn. Skal man si til barna at mor ikke er velkommen til å komme og gå som hun ønsker, eller er det bedre om mor hadde tatt til seg at hun ER velkommen, bare hun ringer/sms'er først?

Og barna?! Egoistisk? Mulig det, men det er ikke mitt hovedansvar å tenke på dem. Hvis ikke jeg er den som tenker på meg nå, så er det ingen andre som gjør det heller.

I storbyene er det helt normalt å låse dørene, skjønner ikke hvorfor du synes det er vanskelig 🙄

Anonymkode: f9053...8e3

Annonse

AnonymBruker

De fleste mennesker lever faktisk bak låste dører da. Jeg kjenner ingen som har åpen dør. 

Snaskesnusken

Jeg lever med låste dører hele tiden da jeg ikke vil ha ubudne gjester inn i mitt hus. Hva er problemet med å lage en avtale om at mor sender en SMS før hun kommer? 

AnonymBruker

Så det er dette det egentlig handler om, Din slekt og din by. Du ønsker å flytte, og har funnet din unnskyldning. Hans ex og mor til hans barn. Hadde du ønsket å få mer avstand til henne, hadde du låst døren, og flyttet litt lenger bort, ikke 100 mil.

Jada. Når jeg først flytter, så flytter jeg dit jeg vil flytte :)

Jeg er ikke avhengig av at han blir med heller. Jeg har gjort det som var forventet av meg i åtte år. Glattet over. Prøvd å få ting til å fungere - for alle andre enn meg selv, må sies! Og for hva?!
Så jo, når jeg først flytter så drar jeg dit jeg har lyst til å dra. Ikke til en liten og billig leilighet i nærheten.

AnonymBruker
4 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Ok, slik jeg forstår situasjonen så er det bare du som flytter, ikke far til barna? I hovedinnlegget skrev du at du skulle ta han med deg. 

Han tar seg selv med, egentlig. 

AnonymBruker
2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg lever med låste dører hele tiden da jeg ikke vil ha ubudne gjester inn i mitt hus. Hva er problemet med å lage en avtale om at mor sender en SMS før hun kommer? 

Problemet er at hun ikke gjør det. En bagatellmessig ting som det, en sms, ble til og med nedfelt i kontrakt på FVK, men hun bryr seg ikke om det.

Snaskesnusken

Han tar seg selv med, egentlig. 

Hvorfor blir han ikke igjen med barna? De er hans ansvar. Dersom mor er så vanskelig burde han iallefall ikke overlate hovedomsorgen til mor. 

AnonymBruker

Jada. Når jeg først flytter, så flytter jeg dit jeg vil flytte :)

Jeg er ikke avhengig av at han blir med heller. Jeg har gjort det som var forventet av meg i åtte år. Glattet over. Prøvd å få ting til å fungere - for alle andre enn meg selv, må sies! Og for hva?!
Så jo, når jeg først flytter så drar jeg dit jeg har lyst til å dra. Ikke til en liten og billig leilighet i nærheten.

Du har selvfølgelig lov til å flytte hvor du vil. Men dere er vel et par, og hans interesser bør da også taes hensyn til At han velger å flytte fra ungene sine, sier litt om ham, men også om deg og hvordan du tenker.

Hadde dette vært mannen i mitt liv, hadde jeg ikke gått ut så høyt og hevdet at jeg gjør som jeg vil og flytter hvor jeg vil, da hadde det vært en diskusjon om mine og hans behov, men først og fremst ungenes behov.

Ingen ex hadde noen gang fått satt sin fot inn i huset her med mindre hun var velkommen. Jeg låser døren min, og joda du kan godt si til ungene at de ikke skal slippe moren inn. De skjønner såpass etter passert 5 eller noe,