Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke hvorfor vi, dagens hvite, skal måtte ta de negative konsekvensene av tidligere hvites oppførsel. Hvorfor skal vi, alle dagens hvite, straffes for noe noen få hvite gjorde tidligere?
Koloniseringen var heller ikke bare negativ. De har bygget opp infrastruktur, bygget opp et samfunnssystem osv. At ikke befolkningen selv klarer å håndtere selvstyre og vedlikeholde infrastruktur er faktisk ikke den hvite manns feil.

Ei heller er det vår feil at de ikke kan drive gårdsbruk og dyrke egen mat.

Som sagt, alle burde holde seg til sine egne kontinenter. Reise kan man gjøre så klart, men ikke bosette seg. Og det burde ha vært gjeldende tidligere i historien også, da hadde veldig mange av verdens problemer ikke eksistert. Holde seg på eget kontinent betyr at USA ikke kan krige i MidtØsten. Det betyr at Spania ikke kunne kolonisert i Afrika. Det betyr at afrikanerne ikke kunne solgt slaver til USA. Osv osv osv.

Anonymkode: dc402...1b2

Det handler ikke om skyld og masochisme. Jeg sier bare at det psykologisk helt forståelig at det er en verden der ute som er pissed på oss, og at det har med tidligere hendelser å gjøre. Det hjelper ikke så forbanna mye med infrastruktur og samfunnssystem når du bruker et eget lands befolkning som slaver og underbetalte arbeidere for å betale for det. At ikke befolkningen klarer å vedlikeholde og lage selvstyre? Unnskyld meg, men hva er grunnen til dette, tror du? For jeg forstår ikke hva du skal skylde på her. Ønsker gjerne dine forklaringer på hvorfor andre land sliter med intern krigføring og ikke-fungerende politisk system. Alt dette har selvfølgelig ikke med vesten og gjøre, men det har det også. Det hjelper ikke å stikke det under en stol og tro at slik inngripen ikke kommer til å ha langvarige konsekvenser. Dessuten svært rart at du selv tror, og får en like for, at andre mennesker ikke klarer å drive gårdsbruk eller dyrke egen mat. Dette er feilaktig, og også den påstanden må du underbygge med argumenter og årsaksforklaringer. Hypotesen din om at folk burde holde seg der de er, også spanierne, britene, etc., er hyggelige nok, og jeg er enig, men folkevandring er ikke et nytt fenomen. I utgangspunktet var vi nomader, selv om vi hadde inngrupper. Og man kan ikke forvente at kolonialisering og grov inngripen ikke skal gi psykologiske konsekvenser som man bare føler for å kutte med "de må brette opp armene og ta seg sammen". Da er man idealist (for øvrig ingen forbrytelse), men ikke realist.

Anonymkode: f1767...ef3

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom enkeltindivider tar ansvar for seg selv og kan forbedre seg, kan vi få mindre rasisme. Fraværet av rasisme i mitt liv er fint det. At det gjør meg privilegert er tvilsomt, men et definisjonsspørsmål. Trenger man et navn for at majoriteten i et samfunn opplever mindre rasisme enn minoriteten? Hvite mennesker blir hysjet ned. En sterk og stolt kvinne med Nigeriansk herkomst er fint. Jeg opplever ikke at jeg som hvit kan være norsk og stolt. Jeg føler at man blir assosiert med ytre høyre som en nasjonalist i svært negativ forstand. 

Hva med at vi slutter med white shaming? Jeg er stolt over å være norsk og hvit. Det er heller ingenting galt med det.  

Anonymkode: a1d1f...d2d

Jeg er ikke stolt over hudfargen min, selv om jeg er stolt av det norske. Man kan fint anerkjenne rasisme for det. Skjønner ikke hvorfor man skal velge.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten svært rart at du selv tror, og får en like for, at andre mennesker ikke klarer å drive gårdsbruk eller dyrke egen mat. Dette er feilaktig, og også den påstanden må du underbygge med argumenter og årsaksforklaringer.

https://www.telegraph.co.uk/news/2017/12/22/white-farmer-gets-land-back-under-zimbabwes-new-leader/

https://www.thetimes.co.uk/article/zimbabwe-s-exiled-white-farmers-get-lifeline-to-return-gcgg0n333

https://www.abc.net.au/news/2018-02-03/zimbabwes-exiled-farmers-urged-to-return/9392322

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke stolt over hudfargen min, selv om jeg er stolt av det norske. Man kan fint anerkjenne rasisme for det. Skjønner ikke hvorfor man skal velge.

Så ordene "White pride" er like uproblematiske som "Black pride"?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du har cherrypicket. Selvfølgelig finnes det, men det er ikke normen at ikke andre mennesker klarer å dyrke mat eller drive gårdsbruk. Dessuten lever vi i en verden som har en helt annen rådende produksjonsmåte. Det er flust med eksempler andre veien også, så hvorfor så bastant på at sånn skal det være?

Skrevet

Så ordene "White pride" er like uproblematiske som "Black pride"?

Ville sagt at kommer an på hva det springer ut av, hadde jeg ikke hatt inntrykk av at White Pride springer ut fra neo-nazistiske og white supremacist-miljøer, som feks i USA. Nei. Jeg har ikke noe behov for å skråle rundt og rope for min hvithet. Føler meg ikke undertrykka akkurat.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har cherrypicket. Selvfølgelig finnes det, men det er ikke normen at ikke andre mennesker klarer å dyrke mat eller drive gårdsbruk. Dessuten lever vi i en verden som har en helt annen rådende produksjonsmåte. Det er flust med eksempler andre veien også, så hvorfor så bastant på at sånn skal det være?

Hvis poenget ditt også er å vise at hvite mennesker for eksempel hjelper til i andre land, så er jeg overhodet ikke uenig med deg. Jeg har aldri sagt noe om at mennesker fra vesten ikke kan være flotte. Har ikke engang sagt at de fleste av dem ikke er det.

Skrevet

Ville sagt at kommer an på hva det springer ut av, hadde jeg ikke hatt inntrykk av at White Pride springer ut fra neo-nazistiske og white supremacist-miljøer, som feks i USA. Nei. Jeg har ikke noe behov for å skråle rundt og rope for min hvithet. Føler meg ikke undertrykka akkurat.

De er ikke likestilte, uansett hvor mye du ønsker å tro det. Man kan ikke uttrykke at man er stolt av å være hvit. Man kan ikke engang si at det er OK å være hvit uten at det blir et helsikes rabalder.
https://www.independent.co.uk/life-style/racist-t-shirt-its-okay-to-be-white-t-shirt-new-zealand-trade-me-a8937456.html
https://en.wikipedia.org/wiki/It's_OK_to_be_white

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke egentlig. Det er ganske merkelig at det bare er noen få land som ikke klarer å komme seg på beina uansett hvor lenge de har vært selvstyrte. Hva er årsaken? Og hvor lenge skal de skylde på kolonistene?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også gjerne spørre deg om hva du mener er grunnen til forholdene i disse artiklene. Hvorfor tror du at noen mennesker ikke klarer å dyrke egen mat eller drive gårdsbruk? Det er ganske vesentlig å få på plass hva slags menneskesyn man har når man debatterer. Da er det også enklere å finne ut av hvorfor ulike debattanter argumenterer som de gjør.

Skrevet

Ikke egentlig. Det er ganske merkelig at det bare er noen få land som ikke klarer å komme seg på beina uansett hvor lenge de har vært selvstyrte. Hva er årsaken? Og hvor lenge skal de skylde på kolonistene?

Jeg vil vite hva du skylder på. Det er poenget. Jeg vil vite hva du ser på som forklaringen.

Skrevet

Hvis poenget ditt også er å vise at hvite mennesker for eksempel hjelper til i andre land, så er jeg overhodet ikke uenig med deg. Jeg har aldri sagt noe om at mennesker fra vesten ikke kan være flotte. Har ikke engang sagt at de fleste av dem ikke er det.

Det er veldig fint at hvite hjelper andre, men det blir som med barnefattigdom her hjemme, hvor lenge skal vi drive å pøse ut penger uten at noen blir selvhjulpne? De er nødt til å klare seg selv. Det vi gjør nå er å finansiere en befolkningseksplosjon som ikke er bærekraftig. De er nødt til å forsyne seg selv med egenprodusert mat (Og de kan selvfølgelig handle med andre land, hvilket vi har meget velfungerende handelsløsninger for allerede).

Skrevet

Det er veldig fint at hvite hjelper andre, men det blir som med barnefattigdom her hjemme, hvor lenge skal vi drive å pøse ut penger uten at noen blir selvhjulpne? De er nødt til å klare seg selv. Det vi gjør nå er å finansiere en befolkningseksplosjon som ikke er bærekraftig. De er nødt til å forsyne seg selv med egenprodusert mat (Og de kan selvfølgelig handle med andre land, hvilket vi har meget velfungerende handelsløsninger for allerede).

Vi har hjelp til selvhjelp mange steder. At handelsløsningene våre fungerer for alle typer samfunnssjikt uavhengig av økonomien deres er en debatt i seg selv.

Skrevet

Jeg vil også gjerne spørre deg om hva du mener er grunnen til forholdene i disse artiklene. Hvorfor tror du at noen mennesker ikke klarer å dyrke egen mat eller drive gårdsbruk? Det er ganske vesentlig å få på plass hva slags menneskesyn man har når man debatterer. Da er det også enklere å finne ut av hvorfor ulike debattanter argumenterer som de gjør.

Utdanning, kunnskap og evolusjon.

https://www.youtube.com/channel/UCMRs0Ml8RF0cWVAOeQeBxTw/videos

Skrevet

Utdanning, kunnskap og evolusjon.

https://www.youtube.com/channel/UCMRs0Ml8RF0cWVAOeQeBxTw/videos

Det er greit, men man kan ikke finne det endelige i youtube-videoer av én person som alltid er enig med seg selv. Dette er også en av de delene jeg studerer, og hver eneste bok jeg leser om det tilfører nye nyanser. Jeg kommer ikke til å se youtube-videoene, rett og slett fordi jeg liker bedre å lese enn å høre prat. Men jeg kommer til å lese bøker av ham likevel, så takk for tipset, og jeg kommer også til å lese kritikken mot ham, slik jeg leser kritikk av det meste jeg leser.

Skrevet

Dessuten er han ingen ekspert på biologi eller gener, men har sin utdanning fra andre felt. Dessverre har han tatt det rare valget en del har gjort også, hoppet ut av sitt eget felt for å snakke som pseudo-biolog. Det liker jeg dårlig. Jeg foretrekker å lese ekte biologer.

Annonse
Skrevet

Det er greit, men man kan ikke finne det endelige i youtube-videoer av én person som alltid er enig med seg selv. Dette er også en av de delene jeg studerer, og hver eneste bok jeg leser om det tilfører nye nyanser. Jeg kommer ikke til å se youtube-videoene, rett og slett fordi jeg liker bedre å lese enn å høre prat. Men jeg kommer til å lese bøker av ham likevel, så takk for tipset, og jeg kommer også til å lese kritikken mot ham, slik jeg leser kritikk av det meste jeg leser.

YouTube videoene hans gir heller ikke det endelige svaret i akkurat dette spørsmålet, men det hadde vært interessant å spørre han om han kunne forklare hvorfor det er slik. Videoene gir svar på hvorfor folk er som de er og hvorfor vi har utviklet oss slik vi har. En forskjell på svarte afrikanere og andre er feks at de ikke har noe neandertal i seg, det kan være med på å forklare hvorfor vi er forskjellige, på mer enn bare hudfarge.
Det er ikke politisk korrekt å studere dette eller snakke om det, og det er veldig synd, for det ville gitt oss unik kunnskap om våre forskjeller og likheter og hvorfor og hvordan.

Skrevet

YouTube videoene hans gir heller ikke det endelige svaret i akkurat dette spørsmålet, men det hadde vært interessant å spørre han om han kunne forklare hvorfor det er slik. Videoene gir svar på hvorfor folk er som de er og hvorfor vi har utviklet oss slik vi har. En forskjell på svarte afrikanere og andre er feks at de ikke har noe neandertal i seg, det kan være med på å forklare hvorfor vi er forskjellige, på mer enn bare hudfarge.
Det er ikke politisk korrekt å studere dette eller snakke om det, og det er veldig synd, for det ville gitt oss unik kunnskap om våre forskjeller og likheter og hvorfor og hvordan.

Det er ikke sånn at alt man holder seg unna er fordi det er politisk ukorrekt. Det er dessuten sånn at mange trekkes mot det politisk ukorrekte fordi de synes det er stilig. Det er flere sider her. Dessuten kan man få fryktelig mye unik kunnskap på andre felter. Det er for eksempel en merkelig greie at disse folka som visstnok er opptatt av biologi som oftest driter i blomster og fugler. Det er ofte noe flere biologer har interesse av. 

Skrevet (endret)

White privilege er utslag av venstresidens gruppe- og identitetspolitiske ideer på sitt verste. En type begreper og politikk som fremmer ytre venstre sin agenda og baserer seg på tanken om ansvar- og skyld på nesten abstrakte nivåer. 

For hva er white privilege i den faktiske verden? Når gjør vi oss skyldig i white privilege vi som er hvite? Og dersom man ikke kan peke på noe konkret vi gjør bevisst, skal vi da holdes ansvarlig på gruppenivå for noe som ubeviselig skjer på det ubevisste plan? 

Å bruke det historiske argumentet er etter min mening tåpelig. For hvor er logikken i å holde noen ansvarlig for hva kanskje tipp-tipp gjorde? Det vil man aldri godta i noen andre sammenhenger.

Og hvorfor skal kolonitiden være et slags nullpunkt for verdens rettferdighet? Hva med muhammedanernes erobringer og utryddelse av diverse folkeslag, mongolenes tilsvarende handlinger, romerriket, diverse indianerkriger osv.. Hvorfor er det bare vi hvite som på generelt sett har gjort noe som "vi" må gjøre opp for? 

At mange folkegrupper generelt sett sett kommer dårligere ut på en del kriterier i ulike samfunn enn hvite er det mange årsaker til. Men disse må identifiseres og takles basert på faktiske årsaker der de skjer og ikke gjøres på generelt nivå. 

Typisk eksempel som er nevnt i Zimbabwe ville jeg nok pekt på at det har foregått en systematisk undervurdering av know-how og ressurser. Altså at man glemt at den jevne innbygger ikke vet hvordan man utnytter et jordstykke og gjerne mangler ressurser til å komme igang (For å ha det på det rene: Det hadde blitt det samme i Norge hvis man bare delte ut bøndenes arealer til en haug med diverse fattige/vanskeligstile). Fokus har derimot vært på de "jævla hvitingene" og hva deres tipp- og besteforeldre har gjort / gjorde. 

Endret av Grandidosa83
Skrevet

(Gidder ikke lese tråden, har lest for mange slike opp gjennom årene...)

Det ultimate tegnet på «white privilege» er å å være en hvit person i et av verdens tryggeste og homogene samfunn som påstår at white privilege ikke finnes. 🤣 

Gjest Sirkelen
Skrevet
8 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

(Gidder ikke lese tråden, har lest for mange slike opp gjennom årene...)

Det ultimate tegnet på «white privilege» er å å være en hvit person i et av verdens tryggeste og homogene samfunn som påstår at white privilege ikke finnes. 🤣 

Poenget er at dette trygge og gode samfunnet har vi skapt selv gjennom hardt arbeid og kloke veivalg i politikken. Det har vi god grunn til å være stolte av.

Andre samfunn må arbeide videre på sin egen utvikling og slik bygge opp kulturell og nasjonal selvtillit. Dette snakket om «White privilege» er en avsporing fra virkeligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...