Gå til innhold

Er du blodgiver?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp turt å melde meg som blodgiver, er ikke  glad i sprøyter men synes det er viktig.

Er du blodgiver? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hva er dine erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veldig lyst til å være blodgiver! Men på grunn av medisiner får jeg ikke lov.

• Liker 4
Skrevet

Har vært, men får ikke lov lengre. Ikke spesielt redd for sprøyter, men lot være å se når de stakk og tappet blod. 

Anonymkode: b12bb...296

Skrevet

Jeg er blodgiver. Nåla er tjukk som fy og det stikker godt når den settes, men det tar jo ett sekund. Resten er null problem. 

Et tips er å holde armen bøyd etterpå, selv med bomullsdott. En gang jeg ga åpnet det seg da jeg gikk til bilen, og jeg kjente det ikke før det hadde rent ut ganske mye. Så ut som et blodbad 😳 Min hvite bukse var ødelagt, og jeg brukte evigheter på å vaske flekker fra bilen... 

Anonymkode: 0fdf7...9ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i mange år, men har en pause nå pga graviditet. 

Skrevet

Kan ikke :) 
Jeg har høy risiko å utvikle blodpropp ved å gi blod.

Skulle gjerne ha gjort det.

Skrevet

Jeg er blodgiver, men gravid nå så får ikke gi. Skal tilbake når de vil ha meg :)

Har ikke sprøyteskrekk, det hjelper så klart. En her synes det gjør vondt, det synes ikke jeg. Merker så klart et lite stikk, men jeg synes den lille stikket de tar i fingeren først er værre :P

Gir forde jeg føler det er min måte å bidra litt til samfunnet på. Jeg er ikke med i noen forening, jobber frivillig eller noe sånt. Så føler jeg bidrar litt på denne måten. 

Skrevet

Nei. Har ikke sprøyteskrekk og takler sprøyter helt fint. Men hver gang jeg gav blod besvimte jeg og begynte å spy. 

Anonymkode: 3527a...6f4

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg har ikke sprøyteskrekk. Jeg har prøvd tre ganger, men årene mine kollapser og det kommer ikke noe blod. De ville derfor ikke ha meg tilbake. 

Jeg tenker å prøve igjen om noen år. De sier jo at det kan bedre seg. 

Det er ikke vondt. Men nå tror jeg at jeg er immun mot blodprøver fordi jeg har tatt så mange, og det alltid er graving og leting etter årer. En blodprøve kan gjerne kreve 5-10 stikk for å finne en åre som god nok til å fylle opp disse glassene. 

Anonymkode: c76d0...d48

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg får ikke lov pga diabetes og seinkomplikasjoner.

Skrevet

Nei, jeg får nok ikke lov pga antistoffer.

Anonymkode: 702eb...697

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg er blodgiver. Gir som regel plasma, men også noen ganger fullblod. Gir fordi det er en god gjerning som ikke koster meg mer enn litt tid og en dag uten trening, men samtidig kan bety liv eller død for en annen. 

Skrevet

Har lyst, men har masse sykdommer, inkl. kreft, så får vel ikke lov. 

Anonymkode: 5b1f6...704

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja!

Så flott at du har meldt deg! Det er stort behov for blodgivere, da blod må gis og kan ikke produseres på annen måte.

Jeg meldte meg for at det redder liv, og fordi jeg har en blodtype som kan gis til alle (O rhesus negativ), og det bare er 15% av befolkningen som har den. Det kan gis når man ikke har tid til å teste blodtypen hos mottakeren.

Før de stikker så pleier de å sjekke nøye for å finne en god blodåre. Dermed treffer de bra når de først stikker. Det jeg syntes var verst var tanken på blodet som renner ut, men de stopper jo etter ca 4,5 dl og det er masse igjen. Nå går sånt helt greit. 

Man får jo en gave + noe å drikke på når man er der. Dessuten kan det være lurt å ta det med ro i timene etterpå og fylle på med mer drikke.

Jeg har forøvrig litt lavt jernlager, så tar jerntabletter mellom blodgivingene, - får av blodbanken. Det er uansett vanlig å få med seg et brett med jerntabl. som skal tas etterpå for å fylle opp bedre.

Endret av Hanne67
Skrevet

Så bra du har meldt deg som blodgiver. 

Skulle gjerne bidratt selv, siden jeg har fått blod og. Men sykdom og medikamenter setter en stopper på det dessverre. 

Anonymkode: c0e18...2fa

Skrevet

Kan ikke på grunn av jernmangelanemi

samt redd for sprøyter!

Skrevet

Er blodgiver, men gir sjeldent da jeg har en blodtype det er lite bruk for (AB). Synes det er fint å kunne bidra, for som sagt over så er man er avhengig av blodgivere for å ha blod å gi til den som trenger det. 

Skrevet

Nei, jeg veier for lite. Jeg burde gi blod siden kun 15% har min blodtype, men jeg kan ikke.

Anonymkode: 0e0d5...98c

Skrevet

Har vært en god stund, men har en liten pause på pga graviditet. 

Anonymkode: d706c...bbe

Skrevet

Jeg er blodgiver. Helt gratis måte å være til nytte for andre på, og får til og med lønnet fri mens jeg er i blodbanken. Lar være å se på mens de stikker og er litt slapp etterpå, men absolutt verdt det, for det er ikke nok blodgivere, så vi som har mulighet til å stille opp bør gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...