Gå til innhold

Nommy vil bli mommy :)

Nommy

Anbefalte innlegg

Prøvedagbok som gikk over til å bli en gravid dagbok :) 

❤️ 

Etter tre prøveperioder er hodet mitt fullt av tanker og spørsmål, og prøvedagboken ble et faktum :) 

Jeg er et par år over tretti og har ingen barn fra før. Tilsynelatende stabil syklus, og har brukt hormonfri prevansjon i mange år (kobberspiral). Man blir tidlig lært opp til hvordan å unngå graviditet, men lite andre veien. Null stress tenkte jeg, vi kan tilogmed vente litt og time det til der vi vil..  

PP1 - Handlet eggløsnings- og graviditets-tester fra rfsu klar til testing. Det ble bom, TR kom på DPO 9.. 

PP2 - Denne gangen hel-graderte jeg meg med pakke fra babyplan. Testet strimler til eggløsningen var på topp. Vi kunne nok lagt inn flere aksjer. Det ble bom igjen, og TR kom DPO 10. 

PP3 - Her prøvde vi virkelig og la inn aksjer før, under og etter EL. Jeg fikk utslag på eggløsning og at den sank etter en topp som varte 2 dager. Denne gangen fikk jeg også en del stikkinger i magen fra DPO 7, jeg var veldig sliten og følte noe var på gang.  TR kom DPO 10 :( 

Jeg har nå lest meg opp og hengt mye på forumet her. Det er fortsatt tidlig, men jeg får en dårlig følelse av at min lutealfase er i minste laget. Da jeg fjernet spiralen tok de ultralyd og alt så bra ut. Ingen cyster. De kunne også se rester etter forrige eggløsning, som stemte. Syklusene mine har samme lengde som med spiralen, men jeg blør litt mindre. Alt er regelmessig. Jeg har logget min menstruasjon i flere år og lutealfasen ser jeg nå at har alltid vert kort. 

Ikke stress og la det gå sin gang er nok beste rådet, men jeg klarer ikke, så da får det heller bli litt styring. 

Følgende plan er lagt: 

1. Legetime hos min fastlege - (var allerede planlagt for å måle jernlager). Jeg skal forhøre meg om å få testet progesteron nivå ut i syklusen.

2. Starte temping!  har bestilt termometer med to desimaler :) 

3. Har bestilt Vitex, et urtetilskudd som vistnok kan forlenge lutealfasen.  

4. Begynne å ta B6 vitamin i tillegg til folsyre og sink. 

Jeg håper dette er starten på baby-drømmen :)  

Endret av Nommy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange tanker rundt dette å bli gravid og jeg hadde ikke sett for meg at det var så altoppslukende. Vi har ventet lenge med å prøve av mange årsaker, og gledet meg over andre som har annonsert. I det vi startet å prøve virker det som om "alle" blir gravid av både venner og familie. Mange som sier at nå må vi også kaste oss rundt,  og ingen som vet at vi faktisk prøver..  Jeg liker ikke at det stikker når andre forteller at de venter, men det gjør jo det.  Vi er jo fortsatt i startgropen og jeg tror det skal klaffe veldig snart!  Jeg skal heller fortelle at vi prøver om vi ikke får det til innen et år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nommy skrev:

Ikke stress og la det gå sin gang er nok beste rådet, men jeg klarer ikke, så da får det heller bli litt styring. 

Det er det verste rådet som finnes for prøvere 😂😂 

Jeg tenker det må være helt greit å bli engasjert, utålmodig og ivrig! Det kan jo bare være greit å ha i bakhodet at det sjelden er slik at bare fordi det tar litt tid med prøvingen, betyr det at det er noe feil med kroppen. Så lenge man ikke blir så engasjert at det fører til "angst" for farlig underliggende sykdom kan man jo tenke, gruble og undersøke så mye som mulig 😀 Mener ikke at det virker slik på deg altså, men vil heller ha frem at du ytrer en glede og nysgjerrighet over den livsfasen dere er i nå, og da er det helt naturlig å ville forstå kroppen sin! 

Så spennende med prøving! Skjønner at du reagerer litt på lengden på lutealfasen, det kan kanskje være greit å spørre direkte om hos legen? Si at du har fulgt syklusen i noen år og at dette er en fellesnevner over tid! 😊😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legetime unnagjort :) Slapp heldigvis å krangle noe. I første omgang skal jeg inn å måle progresteron på dag 20 i syklus, er denne for lav så får jeg henvisning til gyn. Jeg kjenner på at jeg er tidlig ute her, men samtidig tar det jo lett noen mnd å få time hos gyn. Legen sa at vanlig praksis var å gi henvisning etter 9 mnd ca. 

Har kjøpt B6 vitamin og begynt å ta dette og :) Starter temping så snart termometer kommer i posten 😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner på noen rare stikkinger i magen. Dette har jeg ikke hatt før og de begynte ca. en uke etter EL. Først små stikk nederst i magen, og så har de økt på i styrke og mengde. Jeg har mensen på dag 4 nå så sannsynlighet for at det noe er veldig liten. Det er likevel litt rart. En hører jo om de som får mensen selv om de er gravide. I tillegg har jeg tatt både ibux og drukket mye energi-drikker etter mensen kom. Jeg har ingen andre symptom. Får vell svi av en test i ettermiddag bare for å få det ut av verden :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditetstest blenda hvit, som forventet. Stikking i magen fortsetter, ikke vondt men føles litt merkelig.  Det som er enda mer merkelig er at mensen bare varte 4 dager. Den kom lørdagskveld med først spotting på kveld, mye blødning søndag og mandag, kun litt spotting på morgen tirsdag. 

Mens på kobberspiral : 7 dager med store blødninger.

Etter den ble tatt ut:

1. mens : 6 dager

2. mens : 5 dager

3. mens: 4 dager

Hadde jeg hatt flere symptomer hadde jeg lurt på om jeg var gravid, men det er kun stikkinger i mage og negativ test, så slår det fra meg og ser frem mot 4 PP :Nikke:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Termometer fra babyplan kom i posten i dag! :strix:

Jeg starter da temping på CD 7. 

Tester for EL med strips fra CD 12, forventet EL i følge FF er CD 17,  Dette stemmer godt med forrige syklus som gav positive EL tester CD 15+16. 

Skal ta ta blodprøve å måle progesteron på CD 20.  

Om det ikke klaffer denne runden så tror jeg likevel at jeg vil få et bedre bilde av min syklus og klare indikasjoner på om jeg faktisk har eggløsning og tilstrekkelig progesteron. Håper på en spire før jul :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temping var ikke så lett viste deg seg 😄 Jeg har målt på litt forskjellige tidspunkt, men justert litt. Vi var på hyttetur med venner denne helgen, så det ble en del alkohol og ikke så lett å få til temping, EL-testing og prøving 😄  

Torsdag - El test viste at stigning var begynt, men ikke positiv.

Fredag - Positiv EL-test der test streken var sterkere enn referanse streken.  

Vi skulle selvfølgelig lagt inn flere aksjer her, men var alt for fyllesyk :svett: 

Jeg er veldig usikker på om EL ifølge tempen er reell, men det er ihvertfall en markant stigning i dag...  

Har tatt b6 vitaminer og begynte å ta Vitex i går :) 

Skal inn å måle progesteron om 3 dager!! 

Kjenner at jeg har lite forventninger til denne PP, skal godt gjøres at det klaffer 😄  Det er litt godt å kjenne på at det går helt fint om det ikke skulle klaffe nå. Neste PP har jeg mer roen på temping og har mer info om mine progesteron nivåer. Det har vært litt mye styring og stress denne gangen, så neste PP blir det full fokus på oss to og :yvonne: (og ingen alkohol 😄

71495407_1389951727830322_989384117936193536_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_oc=AQmDzB5aoEpNOzGyD6DSJ96stz41t7MRa_SyXhrfJLkbatJYAh2c4qf6twRc-7ul_pI&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=89304c4dfe52aa6918b09395ed7425d7&oe=5E3DAA1C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LivetErNå

Så spennende med tempomessig og testing hos legen! Slenger meg inn og følger deg jeg, er så spennende med andre prøvere😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt justering av grafen, da temperatur stigning 4 okt. mest sannsynlig kom av alkohol. EL-test var også positiv fra 4 oktober, så tenker at EL var 5 eller 6 okt. Det passer med temperatur stigning :)  Holder temperaturen seg høy i en dag til vil FF sette nytt kryss.  

71751365_921478004886651_2277469639212531712_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_oc=AQnmXjx2ecw-EzlBNvcCJqfnwn4o54eqiiluDfih78rJ8cm8r11DCjMHyGcnMlUh8xc&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=acc2fafa3475e3e01afbff821271cfc5&oe=5DF1E7F2

Jeg er  i DPO land :rolleyes: men tviler på at aksjene var satt rett, så har ikke så store forventninger.  

Det jeg er mest spent på:

Lutealfase - Hvor lang er den denne gangen. Jeg har tatt både vit B6 og Vitex, men begynte sent i syklusen.  Kanskje vil de påvirke neste PP.  Det blir også spennende å se nivået av progresteron på dag 20 i syklusen. Er dette for lavt så er det en mulig årsak til at vi ikke har fått det til enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

72239718_585992948838503_7603934139493908480_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_oc=AQn0C5ut66kU_KHH4swuWDWdNogTudAyUZYsTWKbWsb9EWG81xRMRswjOvxCCshQvsU&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=bef6532e3b4d5869ee5471f792db84ba&oe=5E1BC736

Tempen har gått ned to ganger :S  Ingen kryss i FF enda heller.

I dag målte jeg progresteron hos legen og (poster svar om ei veke). Har lest meg litt opp på verdier og:

0-15 = Lavt nivå, mest sannsynlig ikke eggløsning. 

15-20 = Mest sannsynlig har en hatt eggløsning, men nivået er likevel lavt. 

20-200 = Innenfor normal verdier. 

TR er forventet 15-16 eller 17 oktober. Jeg tror jeg hadde eggløsning 5 eller 6 oktober.  Symptomer rundt EL var veldig ømme bryster, men det har gått over nå. 

Jeg tenker at tempen burde gå opp i morgen viss jeg har hatt EL.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

72487071_2216158232021595_7559083754526867456_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_oc=AQmxpoKbRf0qggJzCPqRukeRg78PbMrbQN4PpmH4Du7Yh9jxPLbaRUufX6MA_AiH3tc&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=6506e1f0049e4c3212f727fcd1803a37&oe=5E2CB8C4

Grafen steg med 0,1 grad i dag 😄  Jeg håper det fortsetter slik at jeg får bekreftet EL ❤️  

Det er i grunnen veldig bra å ikke vite om en har hatt EL eller hvor mange DPO, Jeg pleier å falle i planleggingsfellen rimeling kjapt 😄  

Her kommer 10 tema jeg alltid er innom når jeg svirrer rundt i DPO land: 

1. Datoer! Legger inn datoer i terminkalkulatorer for å se når mulig termindato kan være. Hvordan blir det i forhold til sånn og sånn, ferie, barnehage, når får han pappaperm, permisjonfra jobb, hvor mange uker. osv.

2. Magen! Når vil jeg få mage. Googler ørten bilder av mager til ulike uker. Har jeg fått mage til jul? Hvor lenge vil jeg bare se tjukk ut, når vil det syns. Vil folk kunne se de når vi skal i planlagte ting som venners bryllup, jobbseminar, bursdager, ferieturer..osv.

3. Når skal jeg fortelle det. Skal jeg overraske min kjære? Når forteller vi det til familiene våre?  Når forteller vi det på jobb? 

4. Utseende på baby. Vil den få mine farger eller hans. Liten eller stor, gutt eller jente, blå eller brune eller grønne øyne.. 

5. Andre gravide?  Er det andre i vennegjengen som også prøver, skal begynne på nr 2. Kanskje søsken slår til også så jeg blir tante igjen!   En liten bitanke slår meg at de gamle barndomsveninnene som jeg ikke har kontakt med lenger (men alltid sammenligner meg med) har fått både 1-2 og 3 barn til nå..

6. Så kicker det helsen inn..  Blir jeg dårlig? Når er det mest vanlig å bli dårlig. Når begynner helsesjekker? skal vi ha tidlig ultralyd. Tenk om jeg blir kjempedårlig, bekkenløsning, ... så begynner fullstendig overtenking på trapper og tilrettelegging hjemme. Skulle vi hatt pusset opp det og det før?  

7. Utstyr. Plutselig ser jeg på alle vogner som kjører forbi, hvilket bilsete venner av oss har, bæreseler, barneseng osv. Er soverommet stort nok, skal vi ha bedside crib? Hvordan gjør vi det viss og om atte. Før jeg vet ordet av det er jeg inne på babysider og drømmer meg bort. 

8. Økonomi. Det går opp for meg hvor mye utstyr koster, alt koster, mye. Vi må lage baby-spare-konto 😄 

9. Angst.  Tenk om jeg får fødselsdepresjon, ikke liker ungen min, Barnet har kolikk, barnet er sykt. Hva om jeg ikke takler å bli mor. Enda verre, kanskje jeg ikke kan få barn.. 

10. Fornuften slår inn og roer meg ned. Alt ordner seg. Det er ikke krise om det ikke klaffer nå, det passer like bra om en mnd og to, og tre.. Jeg setter meg små mål og planlegger ting fremover uavhengig om jeg er gravid eller ei. Vi skal få til dette ❤️ Oss to ❤️ 

Er det andre som også går igjennom denne berg og dalbanen av følelser i prøvetiden? 😄  

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er langt inne i basal-kurve verden, så blir det litt googling av kurver. Jeg har nå lært at det finnes ulike typer kurver: 

1. Anovulasjon, kurve uten eggløsning. 

anovu

2. Denne er lik mange jeg har sett. Bifasisk kurve med to nivåer. Først lavt før eggløsning og så høyt etter eggløsning. Her må det være minst 3 temperaturer på det høye nivået før en kan si at en har hatt eggløsning.

bifas

3. Denne kurven har tre nivåer (trifasisk) og er ofte tegning på graviditet.  Da er det lavt før eggløsning, høyt etter eggløsning og enda høyere en ukes tid etter eggløsning. 

trifas

4. Kurve hvor lutealfasen er 10 dager eller mindre. Her har ikke egget lang nok tid på seg til å grave seg ned og varsle kroppen om at det er en graviditet på gang. 

kort_lut

Siden dette er min første kurve er den nok ganske ustabil, men det ser ut for at jeg har hatt eggløsning hvertfall. Da er det tre varianter igjen :)  Jeg tror jeg er rundt 5-6 DPO, da er det tre utfall.

1= tempen holder seg høy som nå, og dropper rett før TR (Bifasisk kurve).

2= Tempen stiger enda mer, til et nytt nivå (trifasisk kurve).

3= Tempen begynner gradvis å synke, og jeg får bekreftet at progesteron nivået mitt er lavt. Svar på blodprøve på onsdag vil også bekrefte om dette er tilfelle. 

Det er jaggu meg litt spennende dette "lotteriet" :yvonne:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2019 den 10.28, Nommy skrev:

72487071_2216158232021595_7559083754526867456_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_oc=AQmxpoKbRf0qggJzCPqRukeRg78PbMrbQN4PpmH4Du7Yh9jxPLbaRUufX6MA_AiH3tc&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=6506e1f0049e4c3212f727fcd1803a37&oe=5E2CB8C4

Grafen steg med 0,1 grad i dag 😄  Jeg håper det fortsetter slik at jeg får bekreftet EL ❤️  

Det er i grunnen veldig bra å ikke vite om en har hatt EL eller hvor mange DPO, Jeg pleier å falle i planleggingsfellen rimeling kjapt 😄  

Her kommer 10 tema jeg alltid er innom når jeg svirrer rundt i DPO land: 

1. Datoer! Legger inn datoer i terminkalkulatorer for å se når mulig termindato kan være. Hvordan blir det i forhold til sånn og sånn, ferie, barnehage, når får han pappaperm, permisjonfra jobb, hvor mange uker. osv.

2. Magen! Når vil jeg få mage. Googler ørten bilder av mager til ulike uker. Har jeg fått mage til jul? Hvor lenge vil jeg bare se tjukk ut, når vil det syns. Vil folk kunne se de når vi skal i planlagte ting som venners bryllup, jobbseminar, bursdager, ferieturer..osv.

3. Når skal jeg fortelle det. Skal jeg overraske min kjære? Når forteller vi det til familiene våre?  Når forteller vi det på jobb? 

4. Utseende på baby. Vil den få mine farger eller hans. Liten eller stor, gutt eller jente, blå eller brune eller grønne øyne.. 

5. Andre gravide?  Er det andre i vennegjengen som også prøver, skal begynne på nr 2. Kanskje søsken slår til også så jeg blir tante igjen!   En liten bitanke slår meg at de gamle barndomsveninnene som jeg ikke har kontakt med lenger (men alltid sammenligner meg med) har fått både 1-2 og 3 barn til nå..

6. Så kicker det helsen inn..  Blir jeg dårlig? Når er det mest vanlig å bli dårlig. Når begynner helsesjekker? skal vi ha tidlig ultralyd. Tenk om jeg blir kjempedårlig, bekkenløsning, ... så begynner fullstendig overtenking på trapper og tilrettelegging hjemme. Skulle vi hatt pusset opp det og det før?  

7. Utstyr. Plutselig ser jeg på alle vogner som kjører forbi, hvilket bilsete venner av oss har, bæreseler, barneseng osv. Er soverommet stort nok, skal vi ha bedside crib? Hvordan gjør vi det viss og om atte. Før jeg vet ordet av det er jeg inne på babysider og drømmer meg bort. 

8. Økonomi. Det går opp for meg hvor mye utstyr koster, alt koster, mye. Vi må lage baby-spare-konto 😄 

9. Angst.  Tenk om jeg får fødselsdepresjon, ikke liker ungen min, Barnet har kolikk, barnet er sykt. Hva om jeg ikke takler å bli mor. Enda verre, kanskje jeg ikke kan få barn.. 

10. Fornuften slår inn og roer meg ned. Alt ordner seg. Det er ikke krise om det ikke klaffer nå, det passer like bra om en mnd og to, og tre.. Jeg setter meg små mål og planlegger ting fremover uavhengig om jeg er gravid eller ei. Vi skal få til dette ❤️ Oss to ❤️ 

Er det andre som også går igjennom denne berg og dalbanen av følelser i prøvetiden? 😄  

For et fantastisk innlegg av deg Nommy 😍 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Jeg har lite opp og ned av forventninger, men er ikke i tvil om at jeg kommer til å få hjelp med plagene mine, og at det kommer til å bli min tur til å bli gravid og vi får barn etter det. Derfor er jeg jevnlig innom alle disse stegene du nevner, og Googler, går i butikker, drømmer og forbereder meg mentalt på det vi kan være i vente.

Anbefaler virkelig å legge av litt ekstra penger til sparing nå i prøvingen, nå som dere er bare dere er det nok lettere å kutte forbruk og øke sparing! Da har du litt liggende, enten til barneutstyr, eller lengre permisjon hvis det skulle bli nødvendig i påvente av barnehageplass! 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
39 minutter siden, Godis skrev:

For et fantastisk innlegg av deg Nommy 😍 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Jeg har lite opp og ned av forventninger, men er ikke i tvil om at jeg kommer til å få hjelp med plagene mine, og at det kommer til å bli min tur til å bli gravid og vi får barn etter det. Derfor er jeg jevnlig innom alle disse stegene du nevner, og Googler, går i butikker, drømmer og forbereder meg mentalt på det vi kan være i vente.

Anbefaler virkelig å legge av litt ekstra penger til sparing nå i prøvingen, nå som dere er bare dere er det nok lettere å kutte forbruk og øke sparing! Da har du litt liggende, enten til barneutstyr, eller lengre permisjon hvis det skulle bli nødvendig i påvente av barnehageplass! 😊 

Takk ❤️ Det blir nok lagt litt til side fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

72215258_751919398555367_503083117676435

I dag ble det et nytt fall i temperatur :(  Dette kan være starten på en synkende kurve, som igjen kan være pga kort lutealfase/ lavt progesteron.  Jeg er usikker på når TR kommer, da syklusene mine har variert. FF mener den kommer om 2 dager, jeg tror/håper om 3-4 dager.  Jeg er ganske sikker på at jeg ikke er gravid nå. Symptomer er store tunge pupper, men det er vanlig. Jeg mistet litt håpet når tempen sank i dag, men har i bakhodet at jeg er ny på temping ingenting er sikkert før TR kommer.  Neste PP blir mer EL -testing og sykt nøye på temping + mye mer aksjer 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nommy, jeg har lest, men ikke kommentert her før - du skriver bra og det er spennende å følge deg :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Neutral90 skrev:

Hei Nommy, jeg har lest, men ikke kommentert her før - du skriver bra og det er spennende å følge deg :) lykke til!

Takk snille du ❤️ så koselig at du vil følge meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...