waco Skrevet 2. juni 2005 Forfatter #221 Del Skrevet 2. juni 2005 Tror du ikke hun mye heller ville hatt tilbake livet med mannen sin' date=' kanskje fått barn, bodd i et pent hus, kjørt en fin bil kanskje, hatt en hytte ett eller annet sted, kunnet reise rundt i verden og oppleve ting...?[/quote'] Det er jo mange som har det sånn og fortsetter å ruse seg... Mysan, du drømmer om en verden hvor ingen ruser seg, er det sant? En destruktiv illusjon om jeg må si det selv. Om 30-40 år, når din generasjon har falt bort mysan, vil kanskje mennesker som bruker legemidler bli behandlet som mennesker som bruker legemidler og ikke KRIMINELLE AVVIK som ikke passer inn i disneyland , - et rusfritt samfunn hvor alle som ruser seg blir straffet hardt! urinprøver, innesperring og "du vet ikke ditt eget beste derfor blir du innesperret" holdninger vil bli forbudt....! Mysan, hvorfor må man holde mennesker mot sin vilje? Usj, for et ekkelt samfunn! Slike verdner ville ihvertfall jeg flyktet fra,....om ikke av legning ihvertfall av sinn... w for tankene mine får du aldri... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 2. juni 2005 #222 Del Skrevet 2. juni 2005 :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 2. juni 2005 Forfatter #223 Del Skrevet 2. juni 2005 Og et aller siste post scriptium,....... Hva som oppfattes som straff er høyst subjektivt. F eks mysan føler seg vel nok straffet over å ha en livsglad datter som ruser seg livsstrett, - og jeg er helt enig med at mysan skal ha full rett til å føle seg akkurat som hun vil, men mennesker som utsettes for tvang har større tilbøyelighet til å ruse seg. Ihvertfall opplever jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. juni 2005 #224 Del Skrevet 3. juni 2005 Waco - jeg har aldri sagt at jeg synes straff er bra for rusmisbrukere. hvis du leser mine innlegg når det gjelder rus og rusmisbrukere så vil du se at jeg er for at de skal ses på som mennesker og ikke som kriminelle. Jeg vil at Norge skal se til andre land med en annen politikk i så henseende. Jeg vil at rusmisbrukere skal ses på som syke, ikke som kriminelle. Jeg har ikke sagt at glattcelle er et passende sted for en som tas med hasj i lomma. Jeg er for avkriminalisering av hasj jeg, kjære deg. Det jeg videre sier er at misbruk av hasj fører til at hjernen stopper å utvikle seg, og i hvilken grad kan man da påstå at en hasjmisbruker er i stand til å ta vare på seg selv og ta ansvar for sine egne handlinger? På lik linje med en alkoholiker. Når det er rusen som styrer, eller hangen til rus som styrer, så må andre inn og ta styringa. Mitt innlegg i denne tråden var ment til deg, for at du skal kunne se det hele fra din mors side, og ikke bare fra innsiden av ditt eget hasjtrengende hode. Du ser ikke hennes problemer med å se sønnen sin som ikke-fungerende. Hun er redd for fremtiden din, akkurat som jeg er redd for fremtiden til ungen min. Hun er sytten år, og har holdt på mer eller mindre i tre år. Skal jeg bare la henne holde på? Skal jeg ikke gjøre alt som står i min makt for å få henne ut av rusmisbruket? Og det kommer hun til å takke meg for om ti-femten år tror du? Tror ikke det. Jeg har en nabo på snart tretti. Hun var nykter i åtte år da hun plutselig sprakk og raste utpå igjen. Hun har nå mistet sønnen sin på fire til barnevernet. Det var hennes egen mor som sørget for det. For å være slem mot datteren? Nei, for å redde guttungen. Naboen, la meg kalle henne Karin, er forbannet på sine foreldre som valgte å ikke se rusmisbruket hennes i ungdommen, til tross for at de fikk meldinger fra bekymrede voksne i nærmiljøet. De visste antakelig ikke hva de skulle gjøre med det. En skam var det nok også, sier Karin. Men hun hater dem for det. De kunne stoppet meg, sier hun. Men de lot meg holde på. Nå ser jeg nøyaktig det samme skje med noen av Litens venner. Foreldrene lar dem holde på. De tror kanskje at de kan klare å få ungene ut av dritten på egen hånd, men det ser dårlig ut hittil. Og det er ungene det går ut over. De er UNGER, det er FORELDRENES FORDØMTE PLIKT å beskytte dem mot seg selv når de er så destruktive. Det er forskjellen på barn og voksne. De voksne har ansvaret for barna. På godt og vondt! Det er en jobb når man setter unger til verden - det er ikke noe man gjør fordi man vil ha et lite nurk å nusse på i noen få år, og i det øyeblikk ungen vil noe annet enn foreldrene, så ferdig med'n. ut med deg... Nope. Og hvorfor skal noen mennesker få lov til å ruse seg og bli arbeidsudyktige? Hvorfor skal noen få lov å slippe ansvaret og forpliktelsene ved å leve i et samfunn? Ok, vil man ikke ta del i samfunnet - også som bidragsyter, så får man pakke sekken sin, finne seg en øde øy, eller et samfunn av likemenn et sted hvor anarki råder. Hvorfor skal vi andre fø på folk som ikke gidder løfte en finger? Og nå mener jeg de som ikke gidder - ikke de som faller utenfor av gyldige grunner. Du sier selv at rus er noe man velger, ergo velger man også og ikke bli en bidragsyter. To indre og vekk me'n, sier jeg da. I sin ytterste konsekvens. Men så er det ikke sånn at man velger å bli misbruker. Det er noe som skjer fordi man gjør teite og klønete valg når man er fjorten. Man skal ikke straffes for det resten av livet. Man skal hjelpes på rett kjøl igjen, så man kan delta på lik linje med andre samfunnsborgere. Og som sagt; unger har ikke rett til å bestemme over eget liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. juni 2005 Forfatter #225 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg har en bror som har vært sprøytenarkoman med amfetamin. Hvordan reddet vi ham? Vi (dvs mamma, jeg og lillebroren min) kjørte den pepperabsistente broren min ned til spania, mamma kjøpte leilighet, og arbeid fikset ham selv. Miljøet er mer avhengigskapende enn stoffet i seg selv sier Overlege ved Blåkors Olav Fekjær. Amfetamin fører kun til psykiske absistenser, de fysiske er minimale (husker det selv fra min tid som pepperkar rundt 2000 år skiftet). Ved å la mennesker reise gir man samtidig ansvar og frihet i ett. Når man setter mennesker på institusjon forsørger man en hel mengde mennesker med virkningsløs arbeide, "å behandle noe som ikke lar seg behandle". Skal man slutte med pepper må man ville det selv, og vil man det selv trengs det ansvar, - og ansvar blir ikke gitt ved å frata mennesker ansvar og la hennes lykke avgjøres av vellykket urinprøve eller ikke. Amfetamin kan kun få takes i norge, sverige, polen og usa. Send datteren din nedover europa, la henne arbeide eller gå på skole. Dersom miljøet forsvinner (dopmiljøet er høyst tilstedeværende i et rehabinstitusjon) vil nye omgivelser gi nye opplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 4. juni 2005 Forfatter #226 Del Skrevet 4. juni 2005 Hvorfor skal noen få lov å slippe ansvaret og forpliktelsene ved å leve i et samfunn? . Det er ingen mennesker som gjør det mysan. Tror du narkomane har det enkelt? At de har valgt snarveien til lykkeland på bekostning av andre mennesker? En heroinmisbruker går i vannvittig angst for å få kramper, diare, influensalignende symptoner og delerium dersom h*n ikke spiser medisin. Opiater kan spises, metadon drikkes med solbærsaft og heroin kan inntas oralt via munn. Årsaken til at det injektseres i norge er at den er svært dyr. I de fleste andre land i verden røyker man heller slik form for medisin. Selvfølgelig er metadonforbudet av 1976, den direkte årsak til at heroin misbrukes idag, men slike detaljer gidder jeg ikke gå inn på denne diskusjonen. Hvorfor tror du narkomane på plata står i "halvåtte stillingen" og "45 grader knekken" - pga matmangel ser narkomane ut som vandrende skjelletter med innsunkne øyne, og det eneste som skiller dem fra dødningshodene er at dødningshodene har tenner, noe sprøytenarkomane ofte ikke har. Poenget mitt kjære mysan, din brennende interesse for faget rusbruk gjør at jeg blir litt ivrig selv, og det er bare godt å få snakket ut tross de tilsynelatende uenighetene. Ingen av oss liker rusmisbruk, vi har bare to litt ulike tilnærmeninger, jeg mener at medisin som er medisin i henhold til legemiddellovgivningen er noe som tilhører medisinen og ikke straffeloven. Alle mennesker som er enige at straffeloven er riktig bruk av regulering av legemiddeloven er altså uenig med meg. Men nok om det. Med forbudet har det dannet seg en industri av "aggressive behandlingsformer", mennesker som tjener seg styrtrike på andre menneskers nød, spiller på dødsangsten og generell frykt for narkotika. Man omtaler medisin som rohohypnol som "rusgift" selv om det er norges mest brukte innsovningstablett på gamlehjem. Med forbudet har det dannet seg prostitusjon fordi mange mennesker forbinder rus med sex og er man rusa blir man lettere hore og lettere horekunde, etter sexen blir samvittigheten så dårlig at man må ha medisiner igjen, en spiral som er håpløs å komme ut av med mindre man blir godkjent medisinsk behandling som "sobril" ukene man skal slutte med medisiner. så lenge vi har forbud mot omsettning av legemidler utenfor apotek vil oppklaringsprosenten for narkotikasaker være 100% slik nyekripos fremlegger det, og antall drap er rekordlavt siden 1994, totalt 31 drap, og 22 av drapene var mellom bekjente (dvs dine fiender er dine nærmeste og dine fremmede er dine venner), en ussel sammenligning men sånn er det bare, - men så lenge vi har legemiddelforbudet så økte antall kriminalsaker i norge fra 23200 i 1995, til nesten 36000 i 2004!!! Landet blir mye tryggere for drap, mens kriminaliteten øker med 64% i samme tidsrom!!?? Dette er jo et mismatch som ikke hører hjemme noe sted. Hvorfor mer politi og således mer "skapt kriminalitet" når landet egentlig blir tryggere? Norge må jo være en politistat når det var færre enn 800 gestapotyskere styrte 2.5 millioner nordmenn i 1945, mens det i år 2005 er 37000 politiansatte og det dobbelte i antall vektere, - er det idag det er krig? En krig mot narkomane hvorledes deres pårørende blir offere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 4. juni 2005 #227 Del Skrevet 4. juni 2005 Waco, jeg har ikke lest hele tråden her, for den er jo grenseløs lang! Men jeg må si deg at du gir meg lyst til å ruse meg... Syns ikke du skulle bruke all din energi på et fordomsfullt forum som dette (hvis du ikke liker det da) men heller satset på noe mer seriøst. Kanskje du skulle skrive bok? Når det gjelder det å være dysletiker tror jeg nok mange er det på et eller flere plan....... Du snakker for mange her, og skulle nådd fram til et større publikum. Jeg syns ikke rus er positivt, men ser hvordan det kan være det for enkelte. Rus kan også brukes kreativt, og gjøre mennesker geniale, men det er tungt å være genial. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 4. juni 2005 #228 Del Skrevet 4. juni 2005 Waco, jeg har ikke lest hele tråden her, for den er jo grenseløs lang! Men jeg må si deg at du gir meg lyst til å ruse meg... Syns ikke du skulle bruke all din energi på et fordomsfullt forum som dette (hvis du ikke liker det da) men heller satset på noe mer seriøst. Kanskje du skulle skrive bok? Når det gjelder det å være dysletiker tror jeg nok mange er det på et eller flere plan....... Du snakker for mange her, og skulle nådd fram til et større publikum. Jeg syns ikke rus er positivt, men ser hvordan det kan være det for enkelte. Rus kan også brukes kreativt, og gjøre mennesker geniale, men det er tungt å være genial. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2005 #229 Del Skrevet 5. juni 2005 Søte Waco - jeg sier at jeg er enig med deg i at rusmisbrukere burde ses på som syke, og få medisinsk behandlig, og ikke straffes for misbruket sitt. helt klart, og innmari irriterende at ikke politikerne kan få øynene opp for problemene i kjølvannet av kriminaliseringen! men pushing burde være straffbart. Nå vil vel kanskje pushingen bortfalle dersom folk kunne få medisinene sine gjennom lege istedet for å kjøpe det på gata. jeg tror allikevel ikke at problemet ville bli borte. Vi får kjøpt alkohol i alle butikker i dag, og på polet, men alkoholisme er allikevel det største rusproblemet vi har her i landet. Forklarer du det på en lur måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #230 Del Skrevet 6. juni 2005 Og alkoholproblemene var mangedobbelte under forbudstiden på 1920-tallet, var de ikke? Har man ikke lært av tidligere feil, at å forby og straffe er det samme som å plage, men ikke fjerne? Det er hyggelig å vite at du er imot straff og sanksjoner, men for lege og pleie mot mennesker som beroliger seg seg på medikamenter. =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2005 #231 Del Skrevet 9. juni 2005 Mulig alkoholisme var et større problem i forbudstiden enn det er i dag. Det vet jeg ingen ting om, jeg vet bare at det er det største problemet vi har i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. juni 2005 Forfatter #232 Del Skrevet 9. juni 2005 Det var faktisk et så stort problem at man opphevet forbudet mot alkohol og opprettet vinmonopolet som skulle ha enerett for import, distribusjon, tilvirkning, og salg. .... husker ikke helt når det var men vinmonopolet hadde jo 75 årsdag for litt siden. Senere ble dette opphevet pga eøs-avtalen i 1993, og alle husker jo frp's fridjof frank gundersen som trosset importforbudet og første nyttårsdag ankom fornebu med 12 helflasker rødvin han forlangte å fortolle. Det ble jo rettsak av dette, og fridjof frank gundersen vant og staten tapte. Derfor ble vinmonopolet arcus. Når skal man fjerne strafferammene for brudd av legemiddelloven? Det skal bli spennende og se, men dette legemiddelforbudet kan ikke vare i all evighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 11. juni 2005 #233 Del Skrevet 11. juni 2005 Det du mener er at du vil ha rett til å ruse livsskiten ut av deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå