Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bruken gjør henne syk fordi hun ikke har noe særlig mer penger til noe annet enn heroin. Og hvorfor koster heroin så mye? Jo fordi det er ulovlig.

Veldig interessante betraktninger,- tenk om flere forsto det, - at å nekte mennesker tilgang til legemidler skaper mer sykdom og kriminalitet som f eks prostitiusjon og salg av dop, - enn å la folk som vil ha medisin få medisin.

Man nekter mennesker legemidler samtidig som man lurer på hvorfor de oppfører seg sjuke?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Fiona*
Skrevet
Greia er at hvis du ikke vil bruke penger på folk som ruser seg, - hvorfor gidder du bruke penger på å straffe mennesker som ruser seg?

For tredje gang i denne tråden sier du noe om det jeg sier som ikke stemmer.

Med din manglende evne til å forholde deg til fakta, hvordan kan du forvente å bli tatt alvorlig?

Skrevet
Med din manglende evne til å forholde deg til fakta, hvordan kan du forvente å bli tatt alvorlig?

Psst; Fi: Jeg tror ikke han forventer det... :wink:

Skrevet

Fiona, du er jo helt imot at narkotika skal bli legalisert?

Eller vender du plutselig om på slutten og forteller at du hele tiden mente at man ikke skal straffe rusbrukere og det skal være lov å ruse seg?

Selv om dere visker og tisker så skjønner jo alle som leser tråden at dere er svært imot å gjøre det noe som helst tillatt å ruse seg på legemidler.

Da kan liksom ikke du bli overrasket at jeg påpeker fakta?

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Fiona, du er jo helt imot at narkotika skal bli legalisert?

Eller vender du plutselig om på slutten og forteller at du hele tiden mente at man ikke skal straffe rusbrukere og det skal være lov å ruse seg?

Selv om dere visker og tisker så skjønner jo alle som leser tråden at dere er svært imot å gjøre det noe som helst tillatt å ruse seg på legemidler.

Da kan liksom ikke du bli overrasket at jeg påpeker fakta?

HVor skal du sove da? Altså ikke du, men de som virkelig har problemer. Hvordan få mat? Og ikke kom med at om det hadde värt lovllig kunne de hatt vanlige liv bla bla. Nei, det vet du bare er tull. Det vil de ikke ha. Rusmisbrukere er egostiske, umodne, selvsentrerte , stakkarslige mennesker. Og det VET du!

Gjest Rehab
Skrevet

HVor skal du sove da? Altså ikke du, men de som virkelig har problemer. Hvordan få mat? Og ikke kom med at om det hadde värt lovllig kunne de hatt vanlige liv bla bla. Nei, det vet du bare er tull. Det vil de ikke ha. Rusmisbrukere er egostiske, umodne, selvsentrerte , stakkarslige mennesker. Og det VET du!

Har du lest mye om rusbruk?

Men sant, de er noen stakkarslige krek. Noen egoistiske, umodne og selvsentrerte mobbeofre. Tapere. Vi trenger dem like lite som vi trenger andre svake mobbeofre. La oss trykke dem lenger ned i søla, sammen med alle andre tapere i samfunnet.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Jeg har lest mye, erfart mye og sett mye av de. Så ja, det jeg skrev, skrev jeg for reaksjoner, men det ligger mye i det. I grunn og bunn. Men man kan heller ikke for at man blir födt som ett svakt individ.

Gjest Rehab
Skrevet
Jeg har lest mye, erfart mye og sett mye av de. Så ja, det jeg skrev, skrev jeg for reaksjoner, men det ligger mye i det. I grunn og bunn. Men man kan heller ikke for at man blir födt som ett svakt individ.

Sant det, så da får vi som flinke samfunnsborgere forsikre oss om at slike svake individer mobbes/lukes vekk. Jeg skal iallfall lære opp mine barn til å mobbe de små grå musene på skolen.

Du er nok enig at dette bare er tull.

Rusbruk har mange årsaker. Sykdommer/forfall relatert til rusbruk skyldes ofte helt andre grunner enn selve rusmiddelet. Det er måten det tas på, måten det skaffes på og miljøet som har mest å si. Leger og sykepleiere er vel de yrkesgruppene som flittigst ruser seg på jobb(på grunn av tilgang). Få som får det med seg.

Så i bunn og grunn så må vi som et samfunn godta den merutgiften som følger med ved at rusmidler ansees som ulovlige hvis vi ønsker at de skal være ulovlige.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Sant det, så da får vi som flinke samfunnsborgere forsikre oss om at slike svake individer mobbes/lukes vekk. Jeg skal iallfall lære opp mine barn til å mobbe de små grå musene på skolen.

Du er nok enig at dette bare er tull.

Rusbruk har mange årsaker. Sykdommer/forfall relatert til rusbruk skyldes ofte helt andre grunner enn selve rusmiddelet. Det er måten det tas på, måten det skaffes på og miljøet som har mest å si. Leger og sykepleiere er vel de yrkesgruppene som flittigst ruser seg på jobb(på grunn av tilgang). Få som får det med seg.

Så i bunn og grunn så må vi som et samfunn godta den merutgiften som følger med ved at rusmidler ansees som ulovlige hvis vi ønsker at de skal være ulovlige.

Åh ärlig talt. Har du lest noe av bakgrunnen? vet du hva jeg skal läre mine barn nå? Tror du at du vet best, og at jeg ikke forstår at mange har det for jävlig? JO, alt det der er i boks. Og slike raske besluttninger du her har tatt viser til liten mennesklig kjennskap. Man kan ikke alltid forstå forstå og forstå! Og forövrig er det ikke dette jeg diskuterer. I den saken har jeg eventuellt mer å si! Vi diskuterer hvorvidt Waco har rett i at man ikke skal straffe rusmisbrukere. Er du med nå?

Gjest Rehab
Skrevet
Åh ärlig talt. Har du lest noe av bakgrunnen? vet du hva jeg skal läre mine barn nå? Tror du at du vet best, og at jeg ikke forstår at mange har det for jävlig? JO, alt det der er i boks. Og slike raske besluttninger du her har tatt viser til liten mennesklig kjennskap.

Det er vel bare du som har kommet med raske beslutninger om rusbrukere. Jeg har bare spunnet videre på hva du sier. Kanskje du burde gå litt i deg selv og dine litt lite gjennomtenkte beslutninger?

Man kan ikke alltid forstå forstå og forstå!

Alt består av årsak-virkning. Nei, du trenger ikke forstå alt, men vær glad for at noen der ute forsøker å finne årsaker. Det er ved å kjenne årsaker man løser problemer. Ikke ved å kjenne til problemer.

Og forövrig er det ikke dette jeg diskuterer. I den saken har jeg eventuellt mer å si! Vi diskuterer hvorvidt Waco har rett i at man ikke skal straffe rusmisbrukere. Er du med nå?

Du nevnte at rusbrukere var svake individer. Jeg svarte deg på det.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Raske besluttninger, hva vet du om det? Hva vet du om jeg har gått inn i meg selv? :-?

Gjest gjest1
Skrevet
På skikkelig gode avrusningsklinikker i europa blir man behandlet som pasient, og ikke som kriminell. Kroppen blir behandlet som lidende, ikke som en ting.

Man legges i narkose/søvn gjennom de værste fasene ved avrusningen, når rusen forsvinner fra synapsene og samtlige smerte-neuroner i kroppen fyrer samtidig. Jeg ser faktisk ikke poenget i å la en person lide seg igjennom akkurat det. Tror ikke at å slippe å oppleve det gjør at folk går lettere tilbake til rusen. Vil heller tro at den gode behandlingen, å bli behandlet som et verdig menneske på samme nivå som alle andre, er langt bedre enn å ligge i stropper og se folk sitte på en stol og vente til du er ferdig med å ha det jævlig.

Dette hørtes veldig fornuftig ut, Ninakanin... :)

Jeg tror nok masse kunne vært gjort annerledes om man hadde sett på de narkomane som syke og ikke som dårlige og kriminelle mennesker. Selvtilliten deres er liten nok som den er..

Gjest gjest1
Skrevet

Nå har jeg ikke lest lenger enn til side 5, men jeg må komme med noen kommentarer utifra egne erfaringer med mine barn og rusmisbruk.

Kanskje du skal prøve å se det hele fra din mors side, Waco?

Moren din som har vært der helt fra du var baby. Du er fremdeles ungen hennes som hun er glad i, og hun sitter og ser på at du faktisk ikke fungere så godt i samfunnet. Tenkt på det sånn noen gang?

Jeg har jo Liten som nå er sent på institusjon for sitt rusmisbruk. Hun er ikke blitt sendt dit fordi jeg hadde lyst til å sperre henne inne eller straffe henne. Og hun ser heldigvis ikke på det sånn selv heller. Hun skjønner faktisk selv at rusen fucker opp livet hennes. Men hun har ikke skjønt det 100 % ennå, så hun må nok bli der en stund.

Jeg leste hennes ADDIS-ung rapport for et par uker siden. Et av spørsmålene for å avdekke omfanget av rusproblemet hennes var omtrent som følger:

har du noen gang blitt seksuelt misbrukt/voldtatt som følge av at du har vært ruset?

Der svarte hun ja.

Hadde hun ikke vært ved Akerselva den kvelden i fjor høst, så hadde hun heller ikke blitt voldtatt.

Og hadde hun ikke befunnet seg i miljøet rundt Eika pga sin hang til å ruse seg, så hadde hun naturligvis heller ikke vært der.

Så rus er farlig på mer enn en måte.

Selvfølgelig kan man bli voldtatt hvor som helst og av hvem som helst, også av sin beste venn - det har vi jo hatt en tråd om her inne, men altså; i hennes tilfelle kunne det vært unngått.

Hun har det siste halve året hatt tre angstanfall. Hun vet selv at dette skyldes rusmisbruket hennes, og at pillene har gjort noe med hjernen hennes.

Hun begynte ikke med rus fordi verden var fucka, eller fordi hun har hatt en vanskelig barndom, eller.... what ever. Hun begynte fordi det var tilgjengelig og fordi vennene hennes begynte med det. Heldigvis har de fleste av de opprinnelige vennene hennes kommet ut av det igjen, men jeg ser at noen av dem ikke vil greie det. Det er de som ikke får den hjelpen de trenger og fortjener fordi foreldrene ikke vil ta i mot hjelp fra det offentlige. De skal klare det selv. Det er vel forbundet med skam antar jeg, at ungene deres bor på institusjon, derfor lar de ikke det skje. De ofrer ungene sine pga sin egen skamfølelse.

At det er politiet som inngriper når det gjelder rusmisbruket her i landet, kommer av regelverket, og ikke av rushat. Selvfølgelig har vi også et rushat, men det skyldes uvitenhet og mangel på empati, som Ninakanin også sier.

Jeg også kan "hate" rusmisbrukere. Jeg hater de vennene som "dro" Liten inn i miljøet og ga henne hennes første pille.

Jeg hater de av dem som ikke respekterer at hun er på institusjon for å komme ut av det, men som tilbyr henne litt av hvert når hun er hjemme på perm. Jeg ser ikke på dem som venner. Som jeg sier til henne; hva skal du med fiender når du har venner som det der?

Hun makter ikke å se det på min måte.

Som mor har jeg grått uttallige tårer når jeg har sittet her og vært redd for ungen min, som har vært der ute i mørket og nektet å fortelle meg hvor hun er, så jeg ikke kan hente henne. Jeg vet at hun er ruset, og jeg vet at ting kan skje nettopp på grunn av det.

Hvor mange ganger har jeg ikke sett for meg kroppen hennes, avkledd, skitten, våt og kald i en grøft ett eller annet sted, fordi hun har blitt voldtatt og drept fordi hun vanker i et farlig miljø og er jente? kan du i det hele tatt forestille deg det?

Så hva gjør vi foreldre? Vi prøver å redde ungene våre. Vi tar tak i det vi kan for å få den hjelpen vi trenger. Vi ønsker ungene våre et godt liv som fungerende mennesker. Vi har levd lenge nok til å forstå at et liv i rus ikke er et lykkelig liv. Vi vet også at psykoser, tvangstanker, paranoia osv oftest er et resultat av rusmisbruket, ikke en årsak.

Rusmisbrukere som blir kastet på glattcelle blir paranoide sier du. De blir psykotiske sier du.

Da burde jo dette gjelde alle som havner på glattcelle da, og ikke bare rusmisbrukerne.

Det er ikke straffen som skaper problemene Waco - det er rusmisbruket.

Hva som egentlig er årsaken til at noen aldri kommer seg ut av rusmisbruket igjen, blir et helt annet tema. Og der kunne nok mye vært annerledes.

jeg er enig med deg at det brukes for mye penger og ressurser på Kat og hasjbestittelse. Begge disse stoffene burde i mine øyne avkriminaliseres. Men å frigi alt av stoff tror jeg ikke på.

Men man må få øynene opp for at det kan skje hvem som helst, og at det blir en sykdom og ikke en karakterbrist.

nå blir dette et veldig langt innlegg, men avslutningsvis vil jeg fortelle om en dame jeg kjente en gang. En vakker jente var hun, som giftet seg med en vakker mann. De hadde begge god utdannelse og kom fra gode hjem. Han startet eget firma som gikk godt. De representerte ofte, var ute og spiste med kunder. Det ble ofte også en drink før middag på hjemmebane.

Og det ble hennes bane.

Hun ble alkoholiker. De ble skilt. Hun havnet i en gjeng med søplefylliker og kom seg aldri på bena. Da hun var femti, møtte vi henne i hennes fars begravelse. Man kunne kjenne igjen stemmen hennes, men ikke henne. Hun var helt ødelagt, tykk, opphovnet, rødsprengt og gikk på krykker. Kroppen var ødelagt.

To år senere døde hun.

Skjedde dette fordi hun var ressurssvak eller et dårlig menneske? Nei, men fordi alkohol, på lik linje med narkotiske stoffer er sterkt vanedannende og kroppen hennes ble avhengig i takt med at hjernen ble sløvet og hun ikke skjønte det før det var for sent. Og akkurat det samme skjer med narko. Forskjellen er bare at vi godtar alkoholen fordi den er et lovlig middel som alle bruker.

Gjest gjest1
Skrevet

Et lite PS til mitt innlegg ovenfor:

Hun som døde av alkoholskadene; tror du hun levde lykkelig og var fornøyd med venningen livet hennes hadde tatt? Tror du ikke hun mye heller ville hatt tilbake livet med mannen sin, kanskje fått barn, bodd i et pent hus, kjørt en fin bil kanskje, hatt en hytte ett eller annet sted, kunnet reise rundt i verden og oppleve ting...?

Tror du ikke også at foreldrene hennes prøvde å stoppe alkoholismen hennes, til tross for at hun strittet i mot selv?

Tror du at jeg ville satt meg ned med hendene i fanget og sett på at Liten hadde fortsatt på sin drug-reise? Sittet med åpne øyne og sett på at hun ødela livet sitt? Hva slags mor ville det gjort meg til? Hun er en unge for pokker og ikke i stand til å ta egne avgjørelser ennå - selv om hun mener det selv. Det er jo forskjellen på å være voksen og det å være barn.

Ja, jeg vet at du ikke er noen unge lenger med hensyn til alder, men jeg vet også at jevnlig hasjrøyking/misbruk gjør at hjernen slutter å utvikle seg, så inni deg er du kanskje fremdeles en forvirret fjortis?

Skrevet

Godt skrevet, Mysan! :klappe:

Skrevet

Waco, blir du aldri lei av å forkynne om rusmidler? Kanskje på tide å få seg et liv, en hobby i tillegg til rus liksom?

Tips: det er VELDIG mye annet det går an å bruke ressurser på, som sannsynligvis vil gi deg litt mer tilbake når du blir eldre.:wink:

Skrevet

Mysan. Alle foreldre skylder på vennene til barna for barns rusbruk, og alle venner skylder på foreldrene for barns rusbruk.

Begge tar feil.

Når jeg ruser meg er det verken moren min eller vennene mine sin skyld.

Mysan, du ser ut til å glemme at datteren din har valgt sine egne venner, - alle hennes problemer kan lastes hennes venner og legemiddelforbruket.

Det er også en ting jeg blir et ørlite hakk lei meg for, - det er det at du sier at straff ikke fører til rusbruk.

Hvorfor blir ikke alle andre som blir satt på glattcella utsatt for "psykiske lidelser"???

Mysan, du vet jo like godt som meg at det er veldokumentert at innesperring er farligere enn bruk av legemidler?

Hvis innesperring var en god oppdrager hadde det fungert første gang for alle mennesker! INGEN blir jo bedre av å bli fratatt goder og utsatt for pine?

Skrevet

Ja, jeg vet at du ikke er noen unge lenger med hensyn til alder, men jeg vet også at jevnlig hasjrøyking/misbruk gjør at hjernen slutter å utvikle seg, så inni deg er du kanskje fremdeles en forvirret fjortis?

Mysan, kjære vesle lille deg.... Jeg lurer bare på hvorfor rusbrukere blir straffet?

Det er vel nok straff å ruse seg, er det ikke?

Skrevet

Tips: det er VELDIG mye annet det går an å bruke ressurser på, som sannsynligvis vil gi deg litt mer tilbake når du blir eldre.:wink:

Jeg synes det er veldig interessant å finne ut hvorfor mennesker synes det er greit å straffe mennesker som ruser seg, - er ikke det en troverdig spørsmålsstilling som maner til ettertanke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...