Gå til innhold

Er jeg en dårlig mormor som ikke hjelper til ved sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker at du er egoistisk. Jeg blir ikke overrasket om din familie snart bryter kontakten med deg, og du blir sittende alene på dine eldre dager.

Anonymkode: d613d...a50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett barnebarn som nettopp har startet på skolen. Det er litt tøft til tider , og hun har vært syk denne uken. Idag er lillebroren hjemme syk med høy feber, og mitt eldste barnebarn må på SFO, frem til min datter kan hente kl.16. Hun er sliten og vil ikke på SFO , men må idag.

Pappaen til barna er hjemme i permisjon , og kan ikke dra med sykt barn ut i vogn, sier de. De har bare en bil, og min datter var avhengig av bilen idag.

Min datter spør om jeg kan hente på skolen, og enten ta med hjem eller kjøre hjem til dem med henne. Jeg har fri og har sagt jeg ikke orker. Jeg skal vaske hjemme, og besøke en venninne. Venninna jeg skal besøke bor rett ved skolen , og nå maser de om jeg ikke kan svippe barnet hjemom, men jeg orker ikke. 

Er jeg en dårlig bestemor?

 

Anonymkode: 4e554...bfa

Det er selvsagt umulig å svare på kun ut fra denne ene beskrivelsen.

Hva gjør du ellers? Spør din datter mye og ofte om hjelp, eller klarer de seg stort sett selv? Hvor mye tid har du til deg selv, og hvor mye går med til andre plikter?

Selv er jeg småbarnsmor med alvorlig sykdom, og moren min tar bussen inn til byen (45 minutter) tre dager i uken for å hente barna hjemme og levere i barnehagen.

Vi har også store barn, og mannen min kjører uten å mukke studentdatteren vår til IKEA på en vanlig torsdag, betaler regningen og kjører møblene hjem til hybelen- selv om han var oppe 05:30, hentet i barnehagen og lagde middag.

Jeg tenker at familie hjelper hverandre, og det skal mye til for å si nei. Men igjen, alt avhenger av kontekst og gjensidighet. Det sier du ikke så mye om i HI.

Anonymkode: 94467...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på familierelasjonen ellers. 

Feks i min familie så har vi ikke kontakt i hverdagen, kun noen bursdager og jul og da hvis mine søsken, svigerfamilie eller foreldre plutselig ringer da og spør om hjelp til noe så får de heller alliere seg med alle vennene sine som de bruker all verdens tid på. 

Hvis det er det som er tilfellet her, at datter kun tar kontakt når det trengs hjelp, mens mor blir forbigått av alle andre som er mer interresante å være med i hverdagen ellers forstår jeg Ts SVÆRT GODT for man merker veldig godt når man er sistevalget til noen og ikke så viktig i bunn og grunn.. 

avslutter med noen ord en i familien sa: «familie kan man jo ta for gitt».... lærdom til ALLE: DET KAN MAN IKKE!!!! 

Anonymkode: c4fb1...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften tenkte jeg at jeg skjønner veldig godt om en bestemor ikke orker å utsette seg selv for sykdom, ha sjuke barnebarn hos seg og risikere smitte. Men uti fra det du skriver så virker du ganske egoistisk og lat. Familie støtter hverandre når det er unntakstilstand. Du blir jo eldre du og, skal de ikke gidde å kjøre innom deg og hilse på på gamlehjemmet? 

Anonymkode: 7980c...cf5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg ville notert meg dette og husket det når du blir for gammel til å klare alt selv.

Tenker samme selv. Spesielt når man er eldre ville jeg tro det var viktig å vedlikeholde relasjoner til en selv får behov for hjelp. 

Anonymkode: 6dd1e...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo et enkelt regnestykke dette her. Ingen hjelp i småbarnsperioden = ingen hjelp på dine eldre dager. Høster det man sår 🌾 

så får du se selv om du er urimelig eller ei 🙂

Endret av Snurrepurre
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...