Gå til innhold

Er jeg en dårlig mormor som ikke hjelper til ved sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Måten du skriver på er forvirrende. Er du en mormor som har satt foten ned og virkelig ikke ønsker å hente dette barnebarnet av de grunner du oppgir (hjelper dem lite, men upassende tidspunkt fordi du skal til venninne, de krever) så virker det som du ikke har dårlig samvittighet og hvorfor spør du da her?

Eller du har svart samvittighet selv, og vil at vi skal svare at det er greit å være en dårlig mormor (som du føler deg), men da skjønner jeg ikke vinklingen din (med hvor vanskelig de har det akkurat i dag, og hvor lett det hadde vært for deg å gjøre det).

Så jeg tror du er datter/mor her.

Anonymkode: c4352...168

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde huske på dette når du en gang blir gammel og hjelpesløs, vennene dine er døde og du bare har familien din igjen. Som du ikke gadd å stille opp for. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at slikt får du kanskje betale for når du om noen år ikke har barn og barnebarn som stiller opp tilbake når du trenger hjelp. At det er familie man hjelper med slikt, men når du selv brekker lårhalsen, ikke kan klippe plenen selv eller noe annet så får du huske det. Men nå het jeg jo ikke hvorvidt du hjelper dem ellers i hverdagen, men utifra at noe slikt er så vanskelig å si ja til at du må skrive en post på et forum, så tipper jeg at du ikke hjelper til stort til vanlig. 

Anonymkode: 49839...31e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er lov å være bestemor, være sliten, ha et eget liv, og ikke være disponibel hver gang det ønskes. 

Men, dersom man bidrar lite inn mot barn og barnebarn vil relasjonen preges av det, og man vil selv prioriteres lavt når man kanskje trenger hjelp.. 

jeg tror også det er datter som har skrevet innlegget, og kan skjønne at det er skuffende når mormor sier nei i dag, likevel er det en engangshendelse med utspring i at mormor har egne planer. Det er mer interessant om dette er et mønster, og mormor aldri bidrar med noe. Det skjønner jeg er sårt.

Anonymkode: 9ceee...027

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke noe som gjør deg til en god bestemor. Føler meg rimelig sikker på at du ikke hadde syntes det var ok om din mor ikke hadde orket å bidra i sin tid?

 

Men er helsa di dårlig og så videre, blir det litt annet. Dog bør en stille opp for hverandre, det å dra til venninde i stedetfor er litt som å drite i familien sin. Kjenner jeg blir noe sur på slikt, fordi min familie stiller ikke opp på noen ting på mor siden. Hun er unnskylt da hun er veldig plaget med helsa, men resterende tenker bare på seg selv. Enda jeg har stilt opp for dem, hver gang de har spurt.

Anonymkode: aef6a...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at når den dagen jeg blir bestemor, da skal jeg da hjelpe til med å lette situasjonen om jeg har mulighet til det. Det er ekstra tøft å være småbarnsforelder i perioder hvor det er mye sykdom. Det vet jeg alt om!

Anonymkode: 15286...147

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en selvfølge at mormor skal drive med barnepass. Men for meg hadde det vært naturlig å steppe inn. Spesielt når det passet så fint med at jeg skulle besøke noen i nærheten. Slitne er vi alle sammen. Hvis datteren din tar deg som en selvfølge "hele tiden", så skjønner jeg at du setter foten ned. Men er vant til familie hvor man hjelper hverandre. Dette er noe som går begge veier, uten at noen holder telling. 

Anonymkode: 03a64...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun venninnen bor rett ved skolen , er ikke det som er saken, men at jeg har fri og er sliten.

Anonymkode: 4e554...bfa

Å, nå kjente jeg at jeg er ekstra glad i min egen mamma som stilte opp.

Anonymkode: 471b3...6ea

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg syntes det er skikkelig dårlig av deg. Familie kommer før venninnebesøk. Og i dette tilfellet er det kun snakk om 5 min av din tid. 

Anonymkode: 7ac86...936

Vet du hva, barn og barnebarn kommer ikke nødvendigvis alltid foran venninnetid 😉 Egne barn kommer først når de er små, men når de er store og velger å få egne barn må de faktisk stå på egne bein. Man stiller opp når det passer, men i slike situasjoner der det forskyver opprinnelig plan med en time eller to så kan det ikke forventes at planer endres. 

Anonymkode: 9ceee...027

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun venninnen bor rett ved skolen , er ikke det som er saken, men at jeg har fri og er sliten.

Anonymkode: 4e554...bfa

Men hvor mye kan du slappe av etter du har hjulpet dem? Er det mange timer, kan du vel slappe av da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vesentlige her er vel hvor mye du hjelper til ellers.. Er det sånn at du i 90% av tilfellene stiller opp når de trenger hjelp, er du ikke en dårlig bestemor fordi du ikke kan idag. Men hvis de sjeldent spør om hjelp, og hvis du sjeldent tilbyr hjelp, synes jeg du bør stille opp når de har problemer. Dette er de som skal hjelpe deg når du blir eldre og trenger hjelp, (for den dagen kommer) og tro meg, den hjelpa får du ikke hvis du ikke hjelpes til de gangene de spør.. What gods around comes around.. 

Endret av Andy2029
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens beste mamma som har tid og prioterer meg og mine barn og mine søsken og deres barn over det meste. Vi stiller opp når hun trenger hjelp selv om det ikke er ofte, men hun har investert i oss og barna våre så hun vil få masse tilbake den gangen hun skulle trenge det. 

Noen ganger går det ikke, det skjønner vi. Men unnskyldningen og klagingen din Ts, vitner om at du er mest opptatt av deg selv og dine behov. Og sånn har du sikkert vært i mange år. Datteren din spør sikkert ikke ofte om hjelp fordi du nok har gitt utrykk for at du ikke er spesielt tilgjengelig.

Nå når det tydeligvis er helt krise så må hun be om hjelp av deg, men blir igjen møtt med en mor som ikke sier «selvfølgelig skal jeg hjelpe» -men som sier «det passer dårlig» og som oppfører seg som om dagen er ødelagt pga et lite oppdrag.

-når sannheten er at dette får du faktisk fint til. 

Anonymkode: 794d7...b29

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er skikkelig, skikkelig dårlig gjort av deg. Håper virkelig dette er trolling. Hva så om du må vente en time hos dem? Er det ikke fint å få en time med barnebarna da? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg tror dette er tull er fordi det er vanskelig å tro på at en bestemor skal være så egoistisk. Hvis jeg hadde vært din datter hadde ikke jeg hjulpet deg når du trengte det. 

Anonymkode: 66018...9a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, barn og barnebarn kommer ikke nødvendigvis alltid foran venninnetid 😉 Egne barn kommer først når de er små, men når de er store og velger å få egne barn må de faktisk stå på egne bein. Man stiller opp når det passer, men i slike situasjoner der det forskyver opprinnelig plan med en time eller to så kan det ikke forventes at planer endres. 

Anonymkode: 9ceee...027

Jeg hadde glatt forskjøvet planer for mine barn og barnebarn...

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å prioritere annerledes når det ikke krevet mer enn ei lita time, og noen trenger hjelp. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...