Gå til innhold

Bestefar som røyker, gravid og fortvila- langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen råd nå. Er veldig fortvila og vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. Har en bestefar som røyker veldig mye inne. I begynnelsen røykte han ute og luftet godt før vi kom. Nå orker han ikke lufte og setter seg plutselig rett utenfor verandadøren og røyker uten å lukke døren. Jeg merker dette når jeg kjenner røyklukten og jeg lukker da døra. Bestefar protesterer ofte på at jeg lukker døra. Av og til begynner han å røye inne også og blir frustrert når vi ber han slutte.

Vi har en 2 åring og nå er gravid. Har forsøkt å prate med bestefar, men kommer ingen vei. Nå har jeg bestemt meg for å ikke dra til besteforeldrene mens jeg er gravid. Resten av slekta synes jeg er hysterisk, og jeg er sliten av å bli latterliggjort. Jeg får hele tiden høre hvor slem jeg er som ikke vil komme på besøk.

Men det er en bestemor inne i bildet som ikke røyker. Hun elsker barnebarna sine og er knust av at jeg ikke vil komme ned. Til vanlig har vi vært der 2-3 ganger i uka i 3-5 timer hver gang. Og da ringte hun ukentlig og ville at vi skulle komme enda oftere.

Hva gjør jeg nå? Selv om vi ikke drar ditt løser det lite. Bestefar kommer aldri i livet til å slutte å røyke. Han er 80 år og kan snart ikke kjøre bil. Derfor er det ingen løsning å si at de skal komme til oss. Vi kan hente de nå i noen uker til, men snart har vi 2 barn, med 2 bilstoler. Da er det ikke plass til sjåfør + 2 besteforeldre i bilen vår. Jeg kan jo heller ikke bare hente bestemor, hun er avhengig av bestefar og drar ingen steder uten han. Jeg bare aner ikke hva jeg skal gjøre...

Ja dette er svigerforeldrene mine, men jeg er veldig glad i dem. Spesielt siden min egen mor døde da jeg var barn setter jeg spesielt pris på kontakt med svigermor. Og sønnen min elsker jo besteforeldrene sine. Ønsker så å få løst dette, vare aner ikke hvordan.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo kjempeenkelt: Si til begge to: Om dere vil ha besøk så er det lattelig enkelt: Luft ut før vi kommer og ikke røyk inne/på verandean når vi er der. Om det er viktigere enn oss, så er det opp til dere.

 

selvskadinga til bestefar skal ikke gå ut over helsa til barna, herre min hatt. Si dette til kona hans også,

Anonymkode: 85e1f...6a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han setter seg utenfor verandadøren - og godtar (om enn til protester) - at den lukkes, må vel være ok.

Røyking innendørs når barna/du var der skjønner jeg veldig godt at du ikke godtar- men det høres jo ikke ut som det er noe han mååå /der klarer vel bestemor eller du og stoppe han å be han gå ut?

Man har røyking, passiv røyking og  "tredjehåndsrøyking" = røyklukt/oppholde seg i rom det har vært røyket mye i. Var noen amerikanske studier som fastslo at spesielt for barn - som gjerne er i kontakt med overflater - gulv, vegger, bord osv. kunne være farlig, de kommer i kontakt med kreftfremkallende stoffer. Men folkehelseinstituttet har konkludert med at det utgjør en svært liten helserisiko, selv om det ikke anbefales å røyke innendørs i lokaler barn oppholder seg. Syns dog ikke det er grunnlag for å mene at du er hysterisk - det er jo ikke sunt og barn utsettes for kreftfremkallende stoffer (uansett hvor lav grad det er). Hvor mye lufting hjalp varierte, og det var også snakk om at selv om lufting hjalp, så vil partikler kunne "virvles" opp igjen ved kontakt - puter flyttes, man leker på gulvtepper osv. Hvor ofte en utsettes for det, varighet osv. har betydning.                  

 Jeg tviler sterkt på at du eller barnet reelt sett får noen skade av det om dere besøkte de 2 ganger i uken 2 timer (ikke at jeg skal si jeg veeet det) , men det er uansett noe med det (spes når du ikke røyker selv) at du skal utsette deg og de små for ting som i alle fall ikke er nøytralt - 0% skadelig. Skjønner en mamma ikke har lyst til det! 

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sagt det rett ut? 

Anonymkode: df58e...77f

Ja. Han vil ikke høre på meg eller mannen. Han er som sagt 80 år og han tror ikke røyk er så farlig.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Han vil ikke høre på meg eller mannen. Han er som sagt 80 år og han tror ikke røyk er så farlig.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Da er det bare å si "greut nok du du ikke tror det, men nå får dere enkelt å greit velge: røyk eller oss - når vi er på besøk.

Anonymkode: 85e1f...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si det rett ut at dersom han røyker inne, så blir det ikke besøk. Og så overholder du det. Så får han avgjøre hva han helst vil. Røyke inne, eller se barnebarna. 

At folk blir såret over det, får du leve med en liten stund. De fleste setter nok mer pris på familien enn røyken. 

Anonymkode: 6e664...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo kjempeenkelt: Si til begge to: Om dere vil ha besøk så er det lattelig enkelt: Luft ut før vi kommer og ikke røyk inne/på verandean når vi er der. Om det er viktigere enn oss, så er det opp til dere.

 

selvskadinga til bestefar skal ikke gå ut over helsa til barna, herre min hatt. Si dette til kona hans også,

Anonymkode: 85e1f...6a2

Nei det er ikke kjempeenkelt. Han vil ikke lufte mer (det blir kaldt). Han begynner oftere og oftere å fyre opp røyken inne (kaldt ute). Derfor kommer vi ikke på besøk. Så nå ser ikke barnet vårt besteforeldrene sine

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si det rett ut at dersom han røyker inne, så blir det ikke besøk. Og så overholder du det. Så får han avgjøre hva han helst vil. Røyke inne, eller se barnebarna. 

At folk blir såret over det, får du leve med en liten stund. De fleste setter nok mer pris på familien enn røyken. 

Anonymkode: 6e664...a3f

Men det er det som skjer. Vi besøker ikke og besteforeldre og sønnen min ser ikke hverandre. Og bestefar ser ikke problemet når vi ringer for å løse det.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke kjempeenkelt. Han vil ikke lufte mer (det blir kaldt). Han begynner oftere og oftere å fyre opp røyken inne (kaldt ute). Derfor kommer vi ikke på besøk. Så nå ser ikke barnet vårt besteforeldrene sine

Anonymkode: 94e0e...dc7

Er da kjempeenkelt fordeom, si at han får velge mellom å røyke inne og familien sin.

Anonymkode: 85e1f...6a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er det som skjer. Vi besøker ikke og besteforeldre og sønnen min ser ikke hverandre. Og bestefar ser ikke problemet når vi ringer for å løse det.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Hva sier kona hans da? om røykinga

Anonymkode: 85e1f...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er det som skjer. Vi besøker ikke og besteforeldre og sønnen min ser ikke hverandre. Og bestefar ser ikke problemet når vi ringer for å løse det.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Og hvor lang tid har det gått? Før du evt gir etter og drar ned? 

Anonymkode: 6e664...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er da kjempeenkelt fordeom, si at han får velge mellom å røyke inne og familien sin.

Anonymkode: 85e1f...6a2

Men det er jo det som skjer. Vi drar ikke til dem. Og nå sees vi ikke. Mannen har røyka i over 60 år. Han kommer ikke til å slutte. Og han er 80 og blir vanskeligere og vanskeligere å snakke med. 

Jeg bare skulle ønske jeg kunne finne ut hvordan løse dette 

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er jo det som skjer. Vi drar ikke til dem. Og nå sees vi ikke. Mannen har røyka i over 60 år. Han kommer ikke til å slutte. Og han er 80 og blir vanskeligere og vanskeligere å snakke med. 

Jeg bare skulle ønske jeg kunne finne ut hvordan løse dette 

Anonymkode: 94e0e...dc7

Så han bryr seg ikk eom barnebarna? Og hva sier kona hans/bestemor? Vil ikke hun ha barnebarn på besøk, og itillegg slippe røyking inne?

Anonymkode: 85e1f...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier kona hans da? om røykinga

Anonymkode: 85e1f...6a2

Hun har i alle år ønsket at han skal slutte. Men hun har alltid blitt overkjørt av mannen sin. Igrunn når det gjelder alt, han er nok dessverre godt vandt med å få viljen sin.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så han bryr seg ikk eom barnebarna? Og hva sier kona hans/bestemor? Vil ikke hun ha barnebarn på besøk, og itillegg slippe røyking inne?

Anonymkode: 85e1f...6a2

Han synes jeg er problemet. Er redd han er for gammel og sta til å gi seg. Bestemor har alltid ønsket at han skal slutte å røyke, men han blåser det vekk.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har i alle år ønsket at han skal slutte. Men hun har alltid blitt overkjørt av mannen sin. Igrunn når det gjelder alt, han er nok dessverre godt vandt med å få viljen sin.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Og hva sier mannen din da/sønnen dems?

Da hadde jeg konsekvent henta bestemor, og latt bestefar være om han ikke bryr seg nok til å legge vekk røyken i noen timer. Han virker jo ekstremt kontrollerende, sta og slem

Anonymkode: 85e1f...6a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva sier mannen din da/sønnen dems?

Da hadde jeg konsekvent henta bestemor, og latt bestefar være om han ikke bryr seg nok til å legge vekk røyken i noen timer. Han virker jo ekstremt kontrollerende, sta og slem

Anonymkode: 85e1f...6a2

Mannen min er like oppgitt som meg. Han har prøvd enda mer enn meg å snakke med bestefar, det er jo faren hans. Men det går ingen vei der. Sist sa bestefar at han ikke kommer til å leve då lenge så han synes vi er så urettferdig som tar fra han gleden av røyking her i livet. Så dialog er litt vanskelig med slike argumenter... 

Bestemor vil ikke bli med uten bestefar, hun er ganske avhengig av mannen sin. Ellers hadde jeg nok gjort det ja.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er like oppgitt som meg. Han har prøvd enda mer enn meg å snakke med bestefar, det er jo faren hans. Men det går ingen vei der. Sist sa bestefar at han ikke kommer til å leve då lenge så han synes vi er så urettferdig som tar fra han gleden av røyking her i livet. Så dialog er litt vanskelig med slike argumenter... 

Bestemor vil ikke bli med uten bestefar, hun er ganske avhengig av mannen sin. Ellers hadde jeg nok gjort det ja.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Da får mannen din si "du velger jo selv å forkorte livet ditt med røyk, så ikke bruk det for å sanke sympati. Om du bryr deg om familie, så setter du det forran selvskading/røyk. PUNKTUM. Vi tar ikke fra deg noe glede av røyk, du kan røyke deg dø for alt jeg bryr meg, bare ikke røyk inne om du vil ha besøk. Ikke prøv å dytt dette over på oss, dette er din skyld, og dette er på din kappe uansett hvordan du vrir og vender på det.
VI prioriterer helsa til barna våre fremfor din uvane, og om du bryr deg om dem - burde du også gjøre det".*mikedrop*

Anonymkode: 85e1f...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

At han setter seg utenfor verandadøren - og godtar (om enn til protester) - at den lukkes, må vel være ok.

Røyking innendørs når barna/du var der skjønner jeg veldig godt at du ikke godtar- men det høres jo ikke ut som det er noe han mååå /der klarer vel bestemor eller du og stoppe han å be han gå ut?

Man har røyking, passiv røyking og  "tredjehåndsrøyking" = røyklukt/oppholde seg i rom det har vært røyket mye i. Var noen amerikanske studier som fastslo at spesielt for barn - som gjerne er i kontakt med overflater - gulv, vegger, bord osv. kunne være farlig, de kommer i kontakt med kreftfremkallende stoffer. Men folkehelseinstituttet har konkludert med at det utgjør en svært liten helserisiko, selv om det ikke anbefales å røyke innendørs i lokaler barn oppholder seg. Syns dog ikke det er grunnlag for å mene at du er hysterisk - det er jo ikke sunt og barn utsettes for kreftfremkallende stoffer (uansett hvor lav grad det er). Hvor mye lufting hjalp varierte, og det var også snakk om at selv om lufting hjalp, så vil partikler kunne "virvles" opp igjen ved kontakt - puter flyttes, man leker på gulvtepper osv. Hvor ofte en utsettes for det, varighet osv. har betydning.                  

 Jeg tviler sterkt på at du eller barnet reelt sett får noen skade av det om dere besøkte de 2 ganger i uken 2 timer (ikke at jeg skal si jeg veeet det) , men det er uansett noe med det (spes når du ikke røyker selv) at du skal utsette deg og de små for ting som i alle fall ikke er nøytralt - 0% skadelig. Skjønner en mamma ikke har lyst til det! 

 

 

Jeg kunne, og har til nå, akseptert at så lenge han røyker ute og det luftes så skal det gå bra. Problemet er at bestefar blir eldre og ønsker å gjøre hva han er vandt med. Og det er å røyke inne. Nå begynner det å bli kaldere ute, så han vil ikke lufte og er mindre og mindre interessert i å gå ut. Derfor begynte han oftere og oftere å tenne røyken inne. Og derfor har vi sluttet med besøk. 

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...