Gå til innhold

Bestefar som røyker, gravid og fortvila- langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da får mannen din si "du velger jo selv å forkorte livet ditt med røyk, så ikke bruk det for å sanke sympati. Om du bryr deg om familie, så setter du det forran selvskading/røyk. PUNKTUM. Vi tar ikke fra deg noe glede av røyk, du kan røyke deg dø for alt jeg bryr meg, bare ikke røyk inne om du vil ha besøk. Ikke prøv å dytt dette over på oss, dette er din skyld, og dette er på din kappe uansett hvordan du vrir og vender på det.
VI prioriterer helsa til barna våre fremfor din uvane, og om du bryr deg om dem - burde du også gjøre det".*mikedrop*

Anonymkode: 85e1f...6a2

Er igrunn mye det vi har sagt. Både jeg og mannen. En gang sprakk jeg skikkelig i familieselskap. Han fyrte opp røyken inne, og så kom han bare med stikk når jeg ba han slutte. Klarte ikke mer av disse stikkene til bestefar at han er et offer. Ikke så stolt av at jeg ble sint. Og enda kjedeligere var det når alle bare humret litt. Unntatt bestemor som var veldig enig i meg, men det brydde ingen seg om. Vi dro relativt raskt etter det...

Han har vært samarbeidsvillig nok til lufting og gå ut å røyke. Men som jeg har nevnt tidligere så er jeg redd for at han nå er for gammel og ønsker å gjøre ting han er vandt med. 

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlighet!

1) Bilstol kan tas ut av bilen hvis dere skal hente besteforeldre.  

2) Det er mye farligere å bo i Oslo (pga forurensning) enn å utsettes for passiv røyking noen timer i uken. 

Ha litt perspektiv her, du ER hysterisk. 

Anonymkode: ba835...479

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet!

1) Bilstol kan tas ut av bilen hvis dere skal hente besteforeldre.  

2) Det er mye farligere å bo i Oslo (pga forurensning) enn å utsettes for passiv røyking noen timer i uken. 

Ha litt perspektiv her, du ER hysterisk. 

Anonymkode: ba835...479

1. Enig

2. NEI. Passiv røyking er ikke greit. Røyking i seg selv er ikke greit, det er selvskading. Hadde vært bedre om han satt å kutta seg, for å være ærlig. Man skal ta andres helse seriøst, selv om man ikke bryr seg om sin egen. Det er fakta at dette er skadelig, punktum. TS er ikke hysterisk, hun er en god mamma. Bestefaren er en slem mann som verden bryr seg om kona si, barna sine eller barnebarna.

Anonymkode: 85e1f...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet!

1) Bilstol kan tas ut av bilen hvis dere skal hente besteforeldre.  

2) Det er mye farligere å bo i Oslo (pga forurensning) enn å utsettes for passiv røyking noen timer i uken. 

Ha litt perspektiv her, du ER hysterisk. 

Anonymkode: ba835...479

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Enig

2. NEI. Passiv røyking er ikke greit. Røyking i seg selv er ikke greit, det er selvskading. Hadde vært bedre om han satt å kutta seg, for å være ærlig. Man skal ta andres helse seriøst, selv om man ikke bryr seg om sin egen. Det er fakta at dette er skadelig, punktum. TS er ikke hysterisk, hun er en god mamma. Bestefaren er en slem mann som verden bryr seg om kona si, barna sine eller barnebarna.

Anonymkode: 85e1f...6a2

Jo bilstol kan taes ut. Men som jeg nevner i tråden så er jeg gravid. Kjøring tar tid, og nå er jeg ikke i form til å ta meg av barnet mens far kjører. Bekkenet er vondt og jeg har ikke sjangs til å ta igjen en 2 åring som klatrer på absolutt alt nå. Dette løser seg etter fødsel, men det er jo en stund til enda. Det eneste jeg håper er at han ikke begynner å røyke her inne og. Han har prøvd seg ved noen anledninger men har slukket den når jeg sier ifra. Er bare ikke helt optimistisk, merker han endrer seg og gjør mer som han vil.

Og om jeg blir oppfattet som hysterisk av passiv røyking, så får det heller være. Tar ikke lett på det.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jo bilstol kan taes ut. Men som jeg nevner i tråden så er jeg gravid. Kjøring tar tid, og nå er jeg ikke i form til å ta meg av barnet mens far kjører. Bekkenet er vondt og jeg har ikke sjangs til å ta igjen en 2 åring som klatrer på absolutt alt nå. Dette løser seg etter fødsel, men det er jo en stund til enda. Det eneste jeg håper er at han ikke begynner å røyke her inne og. Han har prøvd seg ved noen anledninger men har slukket den når jeg sier ifra. Er bare ikke helt optimistisk, merker han endrer seg og gjør mer som han vil.

Og om jeg blir oppfattet som hysterisk av passiv røyking, så får det heller være. Tar ikke lett på det.

Anonymkode: 94e0e...dc7

Men det trenger jo ikke være ofte. Og mannen din kan jo f.eks ta med to-¨åringen i bilen når han henter de.

Om han røyker ikke hos dere kan du bare si ifra at om han gjør det, får han aldri komme på besøk igjen. Han må respektere deres hjem og deres helse.

Anonymkode: 85e1f...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det trenger jo ikke være ofte. Og mannen din kan jo f.eks ta med to-¨åringen i bilen når han henter de.

Om han røyker ikke hos dere kan du bare si ifra at om han gjør det, får han aldri komme på besøk igjen. Han må respektere deres hjem og deres helse.

Anonymkode: 85e1f...6a2

Ja det sant, det jo plass til alle i bilen med 2 åringen. Jeg er viste ikke så god i regning.

Jeg må nok innrømme at jeg bare ikke er så optimist på at det vil fungere at han ikke røyker her. Jo eldre han blir jo mer gjør han som han vil. Han har fyrt opp røyk her og, men den er blitt slukket relativt raskt. Han har vel aldri sett problemet med røyking, men han fyrer ikke opp så ofte her hvertfall enn hjemme. Så jeg må jo bare gi det en sjanse og håpe på at han klarer å holde seg. 

Jeg forstår at det ikke virker sånn i denne tråden, men jeg vil gjerne få dette til å fungere. Jeg er nå bare så fortvilt etter å ha holdt på med å diskutere dette i 2-3 år allerede (fra da jeg fant ut at jeg ble gravid). Vi har jo holdt på lenge med dette. Men vi må bare finne ut av det. Sønnen min er veldig glad i besteforeldre og jeg har et veldig fint bånd med bestemor. 

Anonymkode: 94e0e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det sant, det jo plass til alle i bilen med 2 åringen. Jeg er viste ikke så god i regning.

Jeg må nok innrømme at jeg bare ikke er så optimist på at det vil fungere at han ikke røyker her. Jo eldre han blir jo mer gjør han som han vil. Han har fyrt opp røyk her og, men den er blitt slukket relativt raskt. Han har vel aldri sett problemet med røyking, men han fyrer ikke opp så ofte her hvertfall enn hjemme. Så jeg må jo bare gi det en sjanse og håpe på at han klarer å holde seg. 

Jeg forstår at det ikke virker sånn i denne tråden, men jeg vil gjerne få dette til å fungere. Jeg er nå bare så fortvilt etter å ha holdt på med å diskutere dette i 2-3 år allerede (fra da jeg fant ut at jeg ble gravid). Vi har jo holdt på lenge med dette. Men vi må bare finne ut av det. Sønnen min er veldig glad i besteforeldre og jeg har et veldig fint bånd med bestemor. 

Anonymkode: 94e0e...dc7

Skjønner at det er utfordrende. Jobbet i mine yngre dager på sykehjem, og da var det en del sta eldre som prøvde å tenne røyken inne. Med oksygen i veggene var jo dette livsfarlig her, + andre pasienter med pustevansker og gravide på jobb. Noen er sta og bryr seg rett og slett ikke om andre enn seg selv, og prøver å bortforklare alt. Da var løsningen at ingen fikk lov å passe på egen røyk eller lighter. Dette hentet vi og ga til de når vi tok dem med ut, så de kunne røyke. De kunne røyke når de ville, ingen tok ifra dem "gleden" av en blås, men de fikk ikke ta dette ut over andres helse, og måtte røyke ut, som normale folk. Mannen din kunne f.eks bedt faren sin gi han røyken, og si "du kan legge den her, så du ikke blir frista til å tenne på her inne. Stoler ikke helt på deg slik som du har oppført deg, så røyken kan du hente når du skal ut å gjøre ditt". elns

Anonymkode: 85e1f...6a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo det som skjer. Vi drar ikke til dem. Og nå sees vi ikke. Mannen har røyka i over 60 år. Han kommer ikke til å slutte. Og han er 80 og blir vanskeligere og vanskeligere å snakke med. 

Jeg bare skulle ønske jeg kunne finne ut hvordan løse dette 

Anonymkode: 94e0e...dc7

Han trenger ikke slutte å røyke, men kle på seg og gå ut når han gjør det. Det burde ikke være for mye å be om. Jeg ville satt hardt mot hardt her, la det gå en stund uten besøk og se hva som skjer.

Anonymkode: edac8...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at svigermor sluttet å røyke inne i perioden jeg var gravid. Hun sluttet faktisk å røyke helt, av andre årsaker. Og er enda mer glad for det nå, siden barnet har astma. Det hadde jo vært drepen for han å være der. 

Jeg synes ikke man skal akseptere å utsette barna for passiv røyking, synes det er et helvete selv og. Hadde alltid hodepine og var kvalm da vi var på besøk hos svigers. Gruet meg bestandig. Hadde nok satt foten ned for besøk dersom hun fremdeles røyket inne da baby kom til verden, snakket mye med mannen om det og han var enig. Men det hadde sikkert blitt kjip stemning, så er glad vi slapp. 

En 80-årig mann er sikkert en hard nøtt å knekke for øvrig, men dere må bare stå for det dere mener. Møtes på andre arenaer enn hjemme hos svigers. 

Anonymkode: 9613c...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slutt å besøk dem, men sørg for at dere er ute den dagen dere er der. Eller finner på noen andre spennende aktiviteter de kan være med på :) 

min mor røyker ikke inne, men hun har så mye pynt hjemme at jeg ikke tør å besøke henne med min 1 og 2 åring. Uansett hvor mye jeg ber hu ta det bort så har hun alltid glemt det. Så vi møtes heller hjemme hos oss, lekeplasser, ute eller på et lekeland:) 

Anonymkode: 3842d...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...