Gå til innhold

Mareritt å legge treåringen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Eikenøtt said:

Hvis han er så sliten at han holder på å sovne ved middagsbordet er han overtrøtt når leggetid kommer. 

Jeg vet ikke om du har vært skikkelig overtrøtt noen ganger, men da er det vanskelig å finne ro altså. 

 

Jeg ville prøvd med en liten halvtimes lur etter barnehagen. Hjelper for meg, og mine. 

Hvis han får sove før kvelden sovner han ikke før 22 på kvelden. Det skjer jo rett som det er, i bilen for eksempel, så det må vi unngå. Men han var like vanskelig å legge før han sluttet med dagdupp. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ånei så kjedelig. Prøvd å legge han tidligere? Er det lenge siden han sluttet å sove på dagen? Føler veldig med deg. Vår mellomste(2,5 åringen) har vært et sant mareritt når det kommer til søvn fra dag 1. Er man alene i perioder også så kan man virkelig gå i fra forstanden av og til.

Anonymkode: 4248b...eb1

Uansett når vi legger han må vi beregne 1-1.5 time med masse tøys. Har prøvd tidligere, senere. Han sluttet å sove på dagen da han var 2.5, rundt jul, fordi de slet med å få han til å sove i barnehagen også. 

47 minutter siden, WhisperingWind said:

La han romstere på rommet sitt. Han vil bare ha oppmerksomhet. Jeg så på serie og latet som han ikke eksisterte.

Om han sier han må tisse så ta blir du med på badet uten et ord. Om han tuller avbryter du uten et ord og leder han i seng igjen. 

Det er utrolig viktig at pappa er like konsekvent. Dere må stå sammen om dette ellers så blir det et helvete fordi ungen vet at han kan manipulere seg til oppmerksomhet.

Én uke. Ignorer ALL uønsket atferd. Kjør på med positiv forsterkning, ros og skryt når han ligger i sengen, var ærlig og faktisk måtte tisse osv. Jeg lover dere vil merke rask endring.

Jeg skal prøve når far reiser bort. Far er ikke helt enig i mine forslag, så da er det greiere at jeg prøver når far er vekke. Far blir jo bare frustrert hvis jeg prøver å komme med mine tanker uten å kunne bryte inn (fordi jeg legger baby), og jeg tror far sliter med å være konsekvent fordi han prøver å holde gutten stille for at babyen ikke skal vekkes. 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hent ham ned i senga igjen, igjen og igjen, uten å la det bli noe ståk ut av det. Hundre ganger, om du må. Mørkt på rommet. Er han tørst, gi ham vann første gangen. Neste gang sier du at han fikk nettopp vann, så det er han ikke. Samme med å tisse. Sørg for at han tisser rett før han legger seg. Skal han opp igjen og tisse kan han få det maks én gang, om han skal få det en gang. Ellers svarer du bare at nei, han tissa nettopp, så det må han ikke. Samme med å hente flere kosedyr, gjøre ditt, gjøre datt. Nei, det er natta, nei, du har nok nå. Ligg i senga, så henter mamma. Bare ikke gi etter hele tida. Vær konsekvent, men vit at det vil komme protester. Men det er du som er voksen og setter grensene, og hvis du sørger for et godt sovemiljø så er det en investering for hele familien. 

Du skriver også at søvnproblemene har vart lenge og at det går igjen i familien. Da tror jeg seriøst at jeg hadde vurdert medisinering en kortere periode, i samråd med lege. For å bryte mønsteret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Surriball said:

Hent ham ned i senga igjen, igjen og igjen, uten å la det bli noe ståk ut av det. Hundre ganger, om du må. Mørkt på rommet. Er han tørst, gi ham vann første gangen. Neste gang sier du at han fikk nettopp vann, så det er han ikke. Samme med å tisse. Sørg for at han tisser rett før han legger seg. Skal han opp igjen og tisse kan han få det maks én gang, om han skal få det en gang. Ellers svarer du bare at nei, han tissa nettopp, så det må han ikke. Samme med å hente flere kosedyr, gjøre ditt, gjøre datt. Nei, det er natta, nei, du har nok nå. Ligg i senga, så henter mamma. Bare ikke gi etter hele tida. Vær konsekvent, men vit at det vil komme protester. Men det er du som er voksen og setter grensene, og hvis du sørger for et godt sovemiljø så er det en investering for hele familien. 

Du skriver også at søvnproblemene har vart lenge og at det går igjen i familien. Da tror jeg seriøst at jeg hadde vurdert medisinering en kortere periode, i samråd med lege. For å bryte mønsteret. 

Men det er ikke så lett å "hente" han ned i senga igjen når det er der han herjer. Hvis han sitter og vi legger han ned fysisk begynner han å skrike og fysisk utagere, og da holder han det gående, lenge. Jeg føler rett og slett vi sliter med å finne mellom konsekvent og fysisk maktmisbruk. 

Men jeg skal gi det et ærlig forsøk en stund! 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det far som legger så får han holde på helt til gutten har sovnet, det samme gjelder mor. 

Jeg har en toåring og baby selv. De legges nå samtidig. Jeg startet med det da yngste var nyfødt, ammet en god halvtime før legging, tar med meg begge ungene i senga og de får pludre litt før jeg synger mens jeg ammer og stryker på eldste. 

Så snart babyen har fått nok melk så får han en leke og jeg setter fokus på eldstemann.  Jeg er alene med barna 4 kvelder i uka så jeg gjør det nødvendigvis ikke på en riktig måte men så lenge den funker så er det riktig for oss. 

I løpet av dagen så får 2 åringen som fortsatt er hjemme bråke så mye han vil, babyen legges i et annet rom for å sove.  Så se litt på hvor mye tid du faktisk tilbringer med eldste, og gjør det fra hans synspunkt. 

Baby nr to kan oppdras til å tåle lyder godt, og vips så har du to tolmodige unger! 

Min måte er nødvendigvis ikke riktig for deg, men prøv deg frem med det du tror vil fungere innerst inne.

eldste settes forresten inn på sitt eget rom etter at han har sovna.

Anonymkode: e3f69...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er liksom ikke så mye å gi etter på... Hvis han herjer alene kommer han etter en stund ut og begynner å rope og tulle. Da vekker han babyen. Eller så roper han at han må tisse, eller begynner å gå i trappa. Vi følger han tilbake på rommet og så begynner han å skrike og rope enda mer og så er det i gang. Er enda vanskeligere nå som vi har en baby fordi hun våkner til av all hylinga hans. Han ble nok mer høylytt etter hun kom til, før det var han "bare" spinnvill uten å rope så mye på oss. 

Han roer seg ikke med melk, siden det ikke er en vane han har fra før. De få gangene han har fått drikkekopp med blir den kastet vegg imellom. 

Han er en ganske rolig gutt ellers, men på kvelden skal han tydeligvis tyne ut siste rest av energi. Han er utslitt etter barnehagen, sovner nesten ved matbordet, og livner til ved leggetid. 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Da kan du snakke med fastlegen om å forsøke medisinering. Vi har noen venner som hadde en fullstendig rabiat unge ved leggetid, og som våknet 10 ganger hver natt. 6 uker på melatonin og han sovnet helt fint på rommet sammen med et småsøsken, sov hele natten de fleste netter, ble enkel å legge igjen om han våknet om natten, og de kunne slutte helt med melatonin etter de ukene. Nesten så han måtte nullstilles. 

Anonymkode: ff5cd...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...