Gå til innhold

Mareritt å legge treåringen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Treåringen har alltid vært vanskelig mtp søvn. Når han først sovner er det ok, men å få han til å sove er krevende. Det er perioder hvor legging er relativt enkelt, men det er ikke sånn til vanlig. 

Jeg vet ikke hvordan vi skal gå frem lenger. Han fikk en lillesøster for noen måneder siden, og etter det er det pappaen som har tatt hovedansvar for leggingen (fordi lillesøster legger seg samtidig), og det ble nesten enda mer kaotisk etter det. Jeg får ikke lov til å involvere meg (av gutten altså). 

Vi har prøvd å legge tidligere og vi har prøvd å legge senere, men det tar uansett MINST 1 time med mye vas. Han står opp, hopper i senga si. Samme om vi er i rommet eller ei. Han må tisse. Han må bæsje. Han må tisse igjen (han må jo ikke det...). Han vil sove på badet. Han vil sove på gulvet. Han vil ha den puta. Nei den andre puta. Han vil sove med mamma. Han vil IKKE sove med mamma. Jo han vil sove med mamma! 

Går vi fra han herjer og leker han bare på rommet. Er vi tilstede herjer og leker han. Han bruker det faktum at vi begge foreldre er i nærheten godt, for han roper på meg, roper på pappa hvis jeg kommer. 

Snart skal pappaen være bortreist en god stund, og jeg har lyst til å prøve å få litt orden på dette. Da vet gutten at han ikke kan rope på pappa. Men hvordan skal jeg gå frem? Det blir jo mye uro med en trøtt lillesøster tilstede, vi leser for eksempel bok men blir avbrutt mange ganger av lillesøster som gråter. Hva gjør jeg når han begynner å leke og herje? Jeg har jo ingen "maktmidler" for å holde han i ro. 

Inntrykket mitt er at han sliter med å finne roen. Vet ikke om han bare er sånn (vi har flere i familien som er sånn og som bl.a. må bruke melatonin, så jeg er redd han har arvet dette... Men medisinering er så klart ikke aktuelt!) fra naturens side, eller om han holder på sånn fordi han trenger oppmerksomhet fra oss. Det var ille før lillesøster kom også altså. Eller at han er redd, og herjer for å holde oss i nærheten (men han herjer jo selv om han får lov til å ligge sammen med meg og baby). 

Anonymkode: 75708...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å vite hvorfor det er sånn da alle barn er ulike. Har du prøvd å bare ikke gi etter når han herjer og styrer? La han bare hoppe rundt på rommet sitt til han til slutt sovner (kanskje på gulvet)? Kanskje han kan få drikke litt varm melk i flaske i senga i en overgangsperiode? 

Vi har en tre år gammel gutt som noen ganger ligger våken i en times tid og leker med bamsene i senga før han sovner. Så lenge han ikke griner lar vi han bare være på rommet i mørket (har nattlys). Vi har gitt han melk i senga noen ganger hvis han er litt for oppkavet før leggetid. 

Anonymkode: ff5cd...63a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vanskelig å vite hvorfor det er sånn da alle barn er ulike. Har du prøvd å bare ikke gi etter når han herjer og styrer? La han bare hoppe rundt på rommet sitt til han til slutt sovner (kanskje på gulvet)? Kanskje han kan få drikke litt varm melk i flaske i senga i en overgangsperiode? 

Vi har en tre år gammel gutt som noen ganger ligger våken i en times tid og leker med bamsene i senga før han sovner. Så lenge han ikke griner lar vi han bare være på rommet i mørket (har nattlys). Vi har gitt han melk i senga noen ganger hvis han er litt for oppkavet før leggetid. 

Anonymkode: ff5cd...63a

Det er liksom ikke så mye å gi etter på... Hvis han herjer alene kommer han etter en stund ut og begynner å rope og tulle. Da vekker han babyen. Eller så roper han at han må tisse, eller begynner å gå i trappa. Vi følger han tilbake på rommet og så begynner han å skrike og rope enda mer og så er det i gang. Er enda vanskeligere nå som vi har en baby fordi hun våkner til av all hylinga hans. Han ble nok mer høylytt etter hun kom til, før det var han "bare" spinnvill uten å rope så mye på oss. 

Han roer seg ikke med melk, siden det ikke er en vane han har fra før. De få gangene han har fått drikkekopp med blir den kastet vegg imellom. 

Han er en ganske rolig gutt ellers, men på kvelden skal han tydeligvis tyne ut siste rest av energi. Han er utslitt etter barnehagen, sovner nesten ved matbordet, og livner til ved leggetid. 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3-åring holder på sånn når hun ikke får nok tid med meg. Helt konsekvent og ikke til å ta feil av. Legger seg veldig lett nesten alle dager, men kommer jeg sent hjem en dag har vi det gående. Da har hun massivt behov for å ta igjen tiden. Så skal jeg først bort bør jeg bli borte til etter hun har sovnet faktisk, å komme hjem en time før leggetid utsetter fort legging med flere timer ja. 

Så - hvordan fylle på nok tid til han? Hvordan er ettermiddagene etter bhg? Er det mulig å hente tidligere? Vi prøver å få hentet i 15-tiden om mulig, så det er endel timer frem til leggetid. Hva bruker dere tiden på? Blir han sittende alene ved tv, pad, pc mens dere lager middag osv? Kan dere endre på noe slik at han får mer tid sammen. Uansett om han VIL eller ikke der og da. Mi hadde glatt valgt brannmann sam foran meg, men her er det ikke lov å se på slikt utenom helgene nettopp fordi de ca 3 timene mellom bhg og leggetid er alt for verdifulle for at hun skal sitte i sin egen verden. Hun trenger påfyll av OSS. Hun vet det ikke selv. Men vi vet det - og vi er de voksne og må ta ansvar for at det blir slik. Så er hun heller med med enkle oppgaver i middagslaging, dekker bordet eller leker på lekekjøkken som stå på kjøkkenet vårt så vi er i nærheten av hverandre. Jeg nevner alt dette fordi jeg vet hvor fort gjort det er å tenke at bare en halvtime med ipaden umulig kan skade. Og det skade jo heller ikke. Men hos noen barn får man da igjen den halvtimen i utsatt leggetid fordi barnet egentlig trenger den halvtimen sammen med mamma og pappa.

All trenering hos små barn handler i 99% av tilfellene om mer tid med mamma og pappa.
Tenk over det, om den tiden kan økes ila ettermiddagen i stedet.
Kan også være fordelaktig å sette av en dedikert halvtime til å faktisk leke med barnet og bli med inn i barnets verden. Sånn på ordentlig. Det er vi alt for dårlige til. Det blir sånn halvveis smålek mellom andre oppgaver. Det gir ikke barnet så mye tror jeg. Vet mange har hatt god effekt av en dedikert halvtime, evt kvarter om tiden er knapp, tidlig på ettermiddagen, for at resten av kvelden skal gli mye greiere. Føler det kanskje blir litt som mi på 1,5 år som er ekstremt god på å formidle sine behov. Det første ordet hun sier etter barnehagen er PUPP. Da skal hun kose seg med pupp og kosen sin i fanget mitt. 10 minutter, så er hennes mammabehov ganske fylt opp og så fyker hun videre og leker til leggetid omtrent. Prøv å nekte henne den kosestunden og maset tar aldri slutt. Hun har et helt reelt behov for mammatid etter en lang dag borte fra hverandre. Og det har 3-åringer også, bare på en annen måte. Mange flere distraksjoner i veien for å formidle det behovet også. Og kanskje har de også blitt avvist ganske mange ganger ved at vi kaller det "mas" når de har ytret behovet sitt for kos og nærhet, og så kommer alt opp igjen i det de innser at en ny adskillelse fra foreldrene er nært forstående (å sovne...).

Jeg ville klart tenkt i disse baner :) 
 

Anonymkode: 768fd...7f1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å bli sint på han så han skjønner at det ikke er akseptabel oppførsel ? Evt belønningsystem når legger seg uten noe tull. 

Anonymkode: 36d71...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøvd å bli sint på han så han skjønner at det ikke er akseptabel oppførsel ? Evt belønningsystem når legger seg uten noe tull. 

Anonymkode: 36d71...727

Sinte har vi blitt mange ganger (uten at vi ønsker det), det hjelper ikke et fnugg, bare mer grining. Belønningsystem biter heller ikke helt på han, men kan jo prøve igjen. 

TS 

Anonymkode: 75708...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Min 3-åring holder på sånn når hun ikke får nok tid med meg. Helt konsekvent og ikke til å ta feil av. Legger seg veldig lett nesten alle dager, men kommer jeg sent hjem en dag har vi det gående. Da har hun massivt behov for å ta igjen tiden. Så skal jeg først bort bør jeg bli borte til etter hun har sovnet faktisk, å komme hjem en time før leggetid utsetter fort legging med flere timer ja. 

Så - hvordan fylle på nok tid til han? Hvordan er ettermiddagene etter bhg? Er det mulig å hente tidligere? Vi prøver å få hentet i 15-tiden om mulig, så det er endel timer frem til leggetid. Hva bruker dere tiden på? Blir han sittende alene ved tv, pad, pc mens dere lager middag osv? Kan dere endre på noe slik at han får mer tid sammen. Uansett om han VIL eller ikke der og da. Mi hadde glatt valgt brannmann sam foran meg, men her er det ikke lov å se på slikt utenom helgene nettopp fordi de ca 3 timene mellom bhg og leggetid er alt for verdifulle for at hun skal sitte i sin egen verden. Hun trenger påfyll av OSS. Hun vet det ikke selv. Men vi vet det - og vi er de voksne og må ta ansvar for at det blir slik. Så er hun heller med med enkle oppgaver i middagslaging, dekker bordet eller leker på lekekjøkken som stå på kjøkkenet vårt så vi er i nærheten av hverandre. Jeg nevner alt dette fordi jeg vet hvor fort gjort det er å tenke at bare en halvtime med ipaden umulig kan skade. Og det skade jo heller ikke. Men hos noen barn får man da igjen den halvtimen i utsatt leggetid fordi barnet egentlig trenger den halvtimen sammen med mamma og pappa.

All trenering hos små barn handler i 99% av tilfellene om mer tid med mamma og pappa.
Tenk over det, om den tiden kan økes ila ettermiddagen i stedet.
Kan også være fordelaktig å sette av en dedikert halvtime til å faktisk leke med barnet og bli med inn i barnets verden. Sånn på ordentlig. Det er vi alt for dårlige til. Det blir sånn halvveis smålek mellom andre oppgaver. Det gir ikke barnet så mye tror jeg. Vet mange har hatt god effekt av en dedikert halvtime, evt kvarter om tiden er knapp, tidlig på ettermiddagen, for at resten av kvelden skal gli mye greiere. Føler det kanskje blir litt som mi på 1,5 år som er ekstremt god på å formidle sine behov. Det første ordet hun sier etter barnehagen er PUPP. Da skal hun kose seg med pupp og kosen sin i fanget mitt. 10 minutter, så er hennes mammabehov ganske fylt opp og så fyker hun videre og leker til leggetid omtrent. Prøv å nekte henne den kosestunden og maset tar aldri slutt. Hun har et helt reelt behov for mammatid etter en lang dag borte fra hverandre. Og det har 3-åringer også, bare på en annen måte. Mange flere distraksjoner i veien for å formidle det behovet også. Og kanskje har de også blitt avvist ganske mange ganger ved at vi kaller det "mas" når de har ytret behovet sitt for kos og nærhet, og så kommer alt opp igjen i det de innser at en ny adskillelse fra foreldrene er nært forstående (å sovne...).

Jeg ville klart tenkt i disse baner :) 
 

Anonymkode: 768fd...7f1

Takk for nyttig innspill. :)

Jeg tror ikke det er hele årsaken, da han har slitt med å finne søvnen siden han var baby. Han har bare funnet nye strategier for å kjempe imot. Men det kan selvfølgelig være en del av bildet, som vi må vurdere. 

Han ser ikke så mye på tv, blir hentet kl 15 og jeg syns ettermiddagene dreier seg om han. 4 timer 1-1 tid er selvfølgelig ikke gjennomførbart, spesielt med en baby i hus. Vi har tenkt at han kanskje trenger mer en til en tid med meg, men det er ikke så enkelt å gjennomføre hver dag, med en baby på slep. Men vi kan prøve å legge fokus der i noen dager og se om det har effekt. 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser dere? Synger? La han tegne litt eller kikke i en bok? Stryker han på armen eller håret? Eventuelt kan du jo kjøre sånn "supernanny"-opplegg med å bare legge han tilbake i senga helt til han gir seg. Det kan dere vel rekke før far drar.

Anonymkode: 51dab...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Min holdt på sånn. 

Jeg fjernet alt av leker på rommet og ignorerte han totalt. Kom han ut av rommet førte jeg han bestemt, uten et eneste ord eller noen form for oppmerksomhet, rett tilbake i seng. Det ble ikke like gøy når ingen av oss gadd å reagere.

I det han lå rolig i sengen fikk han derimot masse ros og oppmerksomhet. 

Barn vil ha oppmerksomhet, god som dårlig. Jeg velger å forsterke med masse ros og oppmerksomhet når han gjør det jeg vil og totalt ignorere når han ikke oppfører seg. 

Nå gidder han ikke engang å tulle særlig ofte fordi han vet at det rett og slett bare er kjedelig fordi vi ikke gir han noe oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Leser dere? Synger? La han tegne litt eller kikke i en bok? Stryker han på armen eller håret? Eventuelt kan du jo kjøre sånn "supernanny"-opplegg med å bare legge han tilbake i senga helt til han gir seg. Det kan dere vel rekke før far drar.

Anonymkode: 51dab...92b

Vi leser og synger ja, så det er når vi er ferdig med det han begynner å tulle. Stryke han går ikke an, han ligger jo ikke i ro. 😅 

Han er jo gjerne i senga mens han herjer, så hjelper ikke helt å følge tilbake. Vi kan stenge han inne på rommet med makt (ikke helt aktuelt akkurat), men da drar han jo bare med seg masse i senga og hopper og tuller og roper osv... 

TS

Anonymkode: 75708...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, WhisperingWind said:

Min holdt på sånn. 

Jeg fjernet alt av leker på rommet og ignorerte han totalt. Kom han ut av rommet førte jeg han bestemt, uten et eneste ord eller noen form for oppmerksomhet, rett tilbake i seng. Det ble ikke like gøy når ingen av oss gadd å reagere.

I det han lå rolig i sengen fikk han derimot masse ros og oppmerksomhet. 

Barn vil ha oppmerksomhet, god som dårlig. Jeg velger å forsterke med masse ros og oppmerksomhet når han gjør det jeg vil og totalt ignorere når han ikke oppfører seg. 

Nå gidder han ikke engang å tulle særlig ofte fordi han vet at det rett og slett bare er kjedelig fordi vi ikke gir han noe oppmerksomhet. 

Ja det er jo noe slikt jeg lurer på om jeg kan klare gjennomføre, men han klarer å holde det gående lenge uten leker også... Han ruller og hopper og spinner rundt. Det er egentlig ikke ting som distraherer han, men han selv. Jeg tror det er enklere å gjennomføre når far er bortreist, for far gir seg lettere, men så er jeg litt usikker på om det blir veldig negativt. Særlig med baby på slep. 

Men han roper ofte at han må tisse osv. Hvordan reagere på det? Det er ikke så lenge siden han sluttet med bleie så har ikke lyst til å nekte han det, men mange av gangene er det jo bare tull fra hans side (ikke alltid). 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi leser og synger ja, så det er når vi er ferdig med det han begynner å tulle. Stryke han går ikke an, han ligger jo ikke i ro. 😅 

Han er jo gjerne i senga mens han herjer, så hjelper ikke helt å følge tilbake. Vi kan stenge han inne på rommet med makt (ikke helt aktuelt akkurat), men da drar han jo bare med seg masse i senga og hopper og tuller og roper osv... 

TS

Anonymkode: 75708...406

Og hvordan reagerte du på hyl og gråt og fysisk utagering når barnet blir fulgt tilbake? 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo noe slikt jeg lurer på om jeg kan klare gjennomføre, men han klarer å holde det gående lenge uten leker også... Han ruller og hopper og spinner rundt. Det er egentlig ikke ting som distraherer han, men han selv. Jeg tror det er enklere å gjennomføre når far er bortreist, for far gir seg lettere, men så er jeg litt usikker på om det blir veldig negativt. Særlig med baby på slep. 

Men han roper ofte at han må tisse osv. Hvordan reagere på det? Det er ikke så lenge siden han sluttet med bleie så har ikke lyst til å nekte han det, men mange av gangene er det jo bare tull fra hans side (ikke alltid). 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Dette er en viktig grunn til at det går galt. Dere må være 100% konsekvent og enige i hvor grensen går. Hvor lenge holder han ut hvis dere bare lar han holde på på rommet sitt? Hver gang han kommer ut, bæres/følges han inn igjen uten et ord. Baby må kanskje tas med ut hvis han bråker og skriker mye.

Anonymkode: 51dab...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det ikke er et problem med leggingen blir det problemer med andre ting. Det er ikke lett å ha unge barn 😃 Det er viktig å sette grenser mens de er små, selv om de ikke alltid kan tvinges til å høre.

Det hadde vært fint om et dask i baken kunne få alle barn til å oppføre seg bra, men i noen tilfeller fungerer ikke det heller... det er bare å vente i et par år om du spør meg. 

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være aktuelt å legge babyen i vogna når du skal legge 3 åringen? Jeg må ofte gjøre det når far er bortreist å jeg er alene med en 2,5 åring og en baby på 6 mnd. Da sover babyen i fred og ro ute mens storebror legges(han bråker og støyer mye ved legging) 

Anonymkode: 4248b...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det være aktuelt å legge babyen i vogna når du skal legge 3 åringen? Jeg må ofte gjøre det når far er bortreist å jeg er alene med en 2,5 åring og en baby på 6 mnd. Da sover babyen i fred og ro ute mens storebror legges(han bråker og støyer mye ved legging) 

Anonymkode: 4248b...eb1

Babyen hater dessverre vogn... Sover aldri i vogn. :P Men godt råd! 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis han er så sliten at han holder på å sovne ved middagsbordet er han overtrøtt når leggetid kommer. 

Jeg vet ikke om du har vært skikkelig overtrøtt noen ganger, men da er det vanskelig å finne ro altså. 

 

Jeg ville prøvd med en liten halvtimes lur etter barnehagen. Hjelper for meg, og mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyen hater dessverre vogn... Sover aldri i vogn. :P Men godt råd! 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Ånei så kjedelig. Prøvd å legge han tidligere? Er det lenge siden han sluttet å sove på dagen? Føler veldig med deg. Vår mellomste(2,5 åringen) har vært et sant mareritt når det kommer til søvn fra dag 1. Er man alene i perioder også så kan man virkelig gå i fra forstanden av og til.

Anonymkode: 4248b...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo noe slikt jeg lurer på om jeg kan klare gjennomføre, men han klarer å holde det gående lenge uten leker også... Han ruller og hopper og spinner rundt. Det er egentlig ikke ting som distraherer han, men han selv. Jeg tror det er enklere å gjennomføre når far er bortreist, for far gir seg lettere, men så er jeg litt usikker på om det blir veldig negativt. Særlig med baby på slep. 

Men han roper ofte at han må tisse osv. Hvordan reagere på det? Det er ikke så lenge siden han sluttet med bleie så har ikke lyst til å nekte han det, men mange av gangene er det jo bare tull fra hans side (ikke alltid). 

TS 

Anonymkode: 75708...406

La han romstere på rommet sitt. Han vil bare ha oppmerksomhet. Jeg så på serie og latet som han ikke eksisterte.

Om han sier han må tisse så ta blir du med på badet uten et ord. Om han tuller avbryter du uten et ord og leder han i seng igjen. 

Det er utrolig viktig at pappa er like konsekvent. Dere må stå sammen om dette ellers så blir det et helvete fordi ungen vet at han kan manipulere seg til oppmerksomhet.

Én uke. Ignorer ALL uønsket atferd. Kjør på med positiv forsterkning, ros og skryt når han ligger i sengen, var ærlig og faktisk måtte tisse osv. Jeg lover dere vil merke rask endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for nyttig innspill. :)

Jeg tror ikke det er hele årsaken, da han har slitt med å finne søvnen siden han var baby. Han har bare funnet nye strategier for å kjempe imot. Men det kan selvfølgelig være en del av bildet, som vi må vurdere. 

Han ser ikke så mye på tv, blir hentet kl 15 og jeg syns ettermiddagene dreier seg om han. 4 timer 1-1 tid er selvfølgelig ikke gjennomførbart, spesielt med en baby i hus. Vi har tenkt at han kanskje trenger mer en til en tid med meg, men det er ikke så enkelt å gjennomføre hver dag, med en baby på slep. Men vi kan prøve å legge fokus der i noen dager og se om det har effekt. 

TS 

Anonymkode: 75708...406

Støtter innspillet du fikk, slik har det vært her også. 3-åringen har alltid styra fælt med søvn (siden start forsøkt ALT han kan å unngå det). Det tok sin tid før jeg forstod greia, men nå, de siste ukene faktisk, har jeg oppdaget at legging går betydelig bedre når han får "bevisst mamma-tid" før legging. Jeg har trodd at han har fått det, men ettermiddagene blir fort en smule hektisk, med middag og evt andre aktiviteter.. Det hjalp veldig her i alle fall!❤. 

Anonymkode: 4711a...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...