Gå til innhold

Laila Bertheussen tidligere straffedømt

Anbefalte innlegg

Gjest Onkel Blå
Skrevet
1 minutt siden, miss spjåk skrev:

Litt komisk at de greier å skrive ganske avanserte norske ord mens de feilskriver ord som er helt enkle.. Noen av setningene er på perfekt norsk, og så sklir det plutselig ut i engelsk og veldig "innvandrernorsk". Interessant..

Det er jo det språkforskere også drar på smilebåndet av 🙂

Det var en her inne som siterte fra det siste brevet; hvor det sto at gjerningspersonen omtalte en tomatplante fra «Wara hage». Tenker det kun er hagens eier eventuelt en erfaren gartner som kunne se at det var en tomatplante 🙂 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 22.9.2019 den 23.22, Onkel Blå skrev:

Jeg vet ikke om de kriminelle handlingene ble utført i hjembygda eller ei. Kanskje noen andre vet? 

Du har helt sikkert rett i det du skriver om bygda. Er selv fra en by som er mer liten enn middels - og kjenner meg for så vidt igjen i noe av det du skriver. 

Om Wara har visst om dommene hele tiden, eventuelt fått vite det senere, ser jeg gode argumenter både for og imot. Tenker at nå er det nok ikke så lenge til hele tiltalen blir gjort kjent. Og da får vi sikkert svar på disse spørsmålene. 

https://filternyheter.no/pst-siktede-bertheussen-tidligere-domt-til-fengsel-gikk-i-terapi-for-a-slutte-med-svindel/  De 6 hun ble dømt for i 1987 ble begått i Drammen og Oslo. Merk at dette bare er dommen fra 1987. Ikke akkurat nasking dette.. 

22. og 23. juni 1987 betalte hun for varer i en fotobutikk og et stormarked med sjekker som var tilknyttet en konto som var opprettet i en annens navn og der hun skrev under med navnet til vedkommende. Hun fikk også ut kontanter i en bankfilial i Bogstadveien i Oslo på samme måte. Til sammen dreide seg om 19 600 kroner. (tilsvarer ca. 45 000 kroner i dag).

10. oktober samme år stjal hun en lommebok med et sjekkhefte, førerkort og bankkort fra en kvinne på Peppes pizza i Oslo sentrum.

13. oktober 1987 stjal hun lommeboken til en kvinne i treningsstudioet High Energy i Oslo.

14. oktober 1987 brukte hun et av kortene hun hadde stjålet dagen før til å få utlevert blant annet sko og klær fra seks ulike butikker i Drammen, blant annet Cubus og Skoringen.

I en periode fra 17. oktober til 16. desember 1987 fikk hun ut varer for 17 788 kroner fra åtte ulike forretninger – blant annet en urmaker, symaskin-butikk, Peppes pizza og Vinmonopolet – ved hjelp av stjålne sjekker.

26. og 27. januar 1989 hjalp hun en venninne med å prøve å svindle Vinmonopolets filial på Briskeby i Oslo ved å forfalske signaturen på to stjålne sjekker, men forsøket ble oppdaget.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Og du tenker at det ikke er gjort med vilje?

Jo det er nettopp det jeg tenker. At det ikke er innvandrere som har skrevet brevet..

• Liker 5
Gjest Onkel Blå
Skrevet
1 minutt siden, miss spjåk skrev:

Jo det er nettopp det jeg tenker. At det ikke er innvandrere som har skrevet brevet..

Det er vel mer eller mindre fastslått av språkforskerne som har sett brevene. De uttalte noe om at den eller de som har skrevet disse brevene behersker norsk og engelsk godt 🙂

Gjest Nimbus2000
Skrevet
16 minutter siden, himmeloghav skrev:

Jeg tenker bare: frekk - frekkere - Elden og Bertheussen! Elden svarer så arrogant på spørsmål og prøver å latterliggjøre PST! Det samme gjør Bertheussen! Dette må jo gjøre bare vondt verre for dem. Jo mer har PST å bevise. Men kan hende de tar hensyn til at dette tross alt er en personlig tragedie. 

Flotte med at Elden er såpass aktiv i mediene er at avisleserne skjønner når han vil tape i retten.

Skrevet
3 minutter siden, Onkel Blå skrev:

Det er jo det språkforskere også drar på smilebåndet av 🙂

Det var en her inne som siterte fra det siste brevet; hvor det sto at gjerningspersonen omtalte en tomatplante fra «Wara hage». Tenker det kun er hagens eier eventuelt en erfaren gartner som kunne se at det var en tomatplante 🙂 

Det ekstremt dårlige forsøket på å skrive dårlig norsk toppes virkelig av tomatplanteidentifiseringen! Spesielt mtp at dette skjedde vinterstid!

Elden må selvfølgelig uttale det han gjør, han er forsvarer, noe man heldigvis har rett på i vår rettsstat. Men er enig i at uttalelsene hans bare får meg til å være ennå mer sikker på at hun er skyldig. 

• Liker 10
Gjest Onkel Blå
Skrevet
1 minutt siden, Jobbermedbarn skrev:

Det ekstremt dårlige forsøket på å skrive dårlig norsk toppes virkelig av tomatplanteidentifiseringen! Spesielt mtp at dette skjedde vinterstid!

Elden må selvfølgelig uttale det han gjør, han er forsvarer, noe man heldigvis har rett på i vår rettsstat. Men er enig i at uttalelsene hans bare får meg til å være ennå mer sikker på at hun er skyldig. 

Fantastisk skrevet! Det tenkte jeg faktisk ikke på - at tomatplanten ble identifisert vinterstid. Et svært godt poeng!

Skrevet
16 minutter siden, Onkel Blå skrev:

Det er vel mer eller mindre fastslått av språkforskerne som har sett brevene. De uttalte noe om at den eller de som har skrevet disse brevene behersker norsk og engelsk godt 🙂

Det var jeg ikke klar over, men ikke overrasket ☺️

Skrevet

Skriften til adressen på konvolutten med "tilståelsen" er like interessant. Den er skrevet med en rune aktig skrift. Hvor sannsynlig er det at en som er fremmedkulturell vil bruke en slik skrift? Det er erkenorsk. 

• Liker 8
Gjest Onkel Blå
Skrevet
1 minutt siden, n_97 skrev:

Skriften til adressen på konvolutten med "tilståelsen" er like interessant. Den er skrevet med en rune aktig skrift. Hvor sannsynlig er det at en som er fremmedkulturell vil bruke en slik skrift? Det er erkenorsk. 

😂😂😂👍🏻

Skrevet
22 timer siden, n_97 skrev:

Bruker nordmenn runeskrift? Det er jo bare vås.

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, Onkel Blå skrev:

Det betyr at man ikke har bevis som peker i noen retning. De aller fleste i norge behersker norsk og engelsk godt uansett hudfarge. Folk ser ut til å ta for gitt at språket skal etterligne en fremmedkulturell, men det eneste man kan trekke ut fra det er at det er en intelligent person som ønsker å skjule identiteten sin. En dummere person ville skrevet på sitt eget språk, egen håndskrift og avslørt seg med sine unike skrivefeil og formuleringer.

Det er genialt å bruke en Dymo. Den kan kjøpes, brukes og kastes. Ikke noen skriver med elektroniske spor. Ikke noe lim eller aviser å klippe opp, med stor risiko for å legge igjen DNA eller fingeravtrykk. Ingen håndskrift.

Den som har gjort dette har tenkt nøye gjennom mange ting. Jeg har en sterk mistanke mot LB, så klart, men er litt imponert over hvor grundig hun har vært.

Gjest Onkel Blå
Skrevet
1 time siden, Isambard skrev:

Det betyr at man ikke har bevis som peker i noen retning. De aller fleste i norge behersker norsk og engelsk godt uansett hudfarge. Folk ser ut til å ta for gitt at språket skal etterligne en fremmedkulturell, men det eneste man kan trekke ut fra det er at det er en intelligent person som ønsker å skjule identiteten sin. En dummere person ville skrevet på sitt eget språk, egen håndskrift og avslørt seg med sine unike skrivefeil og formuleringer.

Det er genialt å bruke en Dymo. Den kan kjøpes, brukes og kastes. Ikke noen skriver med elektroniske spor. Ikke noe lim eller aviser å klippe opp, med stor risiko for å legge igjen DNA eller fingeravtrykk. Ingen håndskrift.

Den som har gjort dette har tenkt nøye gjennom mange ting. Jeg har en sterk mistanke mot LB, så klart, men er litt imponert over hvor grundig hun har vært.

Bevisbildet som trer fram etter det brevet er at vedkommende som har skrevet det, klarer å identifisere at det gror tomatplanter i Wara sin hage. Og dette på vinterstid. Sier vel egentlig det meste. 

Er uenig med deg i at dette er skrevet av en intelligent person. Synes det meste framstår som et enkelt forsvar for Bertheussen. 

Mener for øvrig det meste i denne saken minner om en person som handler i effekt - at det meste er lite gjennomtenkt. Hele saken virker rett og slett amatørmessig, og det er vel derfor PST har konkludert slik de har gjort.

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
1 time siden, Onkel Blå skrev:

Mener for øvrig det meste i denne saken minner om en person som handler i effekt - at det meste er lite gjennomtenkt. Hele saken virker rett og slett amatørmessig, og det er vel derfor PST har konkludert slik de har gjort.

Eventuelt så passer det inn med en gjerningskvinne som har måttet gå i terapi for å forsøke å  slutte å gi etter for trangen til å begå kjeltringstreker. 

Handlingene var jo ikke bare amatørmessige. Det  var jo idioti å fortsette etter alle visste at PST overvåket huset hennes. 

Endret av Nimbus2000
Gjest Onkel Blå
Skrevet
3 timer siden, Isambard skrev:

Bruker nordmenn runeskrift? Det er jo bare vås.

Det er jo ikke det - runeskriftens sentrum var Skandinavia. Da har man klart å få en lapskaus av gebrokkent norsk og engelsk, skrevet av en person som behersker begge språk godt. I tillegg til runeskriftinspirert tekst på forsiden av konvolutten. 

Hele saken framstår som amatørmessig med det formål at «terroren» mot Wara skal ha sitt utgangspunkt i miljø som anklager Wara for rasisme.

Skrevet
2 timer siden, Onkel Blå skrev:

Det er jo ikke det - runeskriftens sentrum var Skandinavia. Da har man klart å få en lapskaus av gebrokkent norsk og engelsk, skrevet av en person som behersker begge språk godt. I tillegg til runeskriftinspirert tekst på forsiden av konvolutten. 

Hele saken framstår som amatørmessig med det formål at «terroren» mot Wara skal ha sitt utgangspunkt i miljø som anklager Wara for rasisme.

Jeg synes det ligner på kilesrift som de brukte i Irak for mange tusen år siden. Ergo er det noen fra Irak som har skrevet det.

Nei, alvorlig talt: sånne "logikk" er bare vås. Ingen har brukt runer eller kileskrift på mange hundre år. Det er bare en måte å kamuflere håndskriften. 

2 timer siden, Onkel Blå skrev:

Jeg synes det er amatørmessig av PST at de kan la noen gå gjennom hoveddøren og tenne på bilen uten å bli avslørt av et kamera.

Skrevet
4 timer siden, Onkel Blå skrev:

Bevisbildet som trer fram etter det brevet er at vedkommende som har skrevet det, klarer å identifisere at det gror tomatplanter i Wara sin hage. Og dette på vinterstid. Sier vel egentlig det meste. 

Er uenig med deg i at dette er skrevet av en intelligent person. Synes det meste framstår som et enkelt forsvar for Bertheussen. 

Hvis LB var den eneste i verden som kunne kjenne igjen en tomatplante, ville det vært et sterkt bevis.

Brevet etc etc passer fint inn i teorien om at LB står bak. Dermed får du en følelse av at de bekrefter det du har bestemt deg for å tro.

Problemet er at "bevisene" passer fint inn nesten uansett hvem som står bak.

Gjest Onkel Blå
Skrevet
1 time siden, Isambard skrev:

Hvis LB var den eneste i verden som kunne kjenne igjen en tomatplante, ville det vært et sterkt bevis.

Brevet etc etc passer fint inn i teorien om at LB står bak. Dermed får du en følelse av at de bekrefter det du har bestemt deg for å tro.

Problemet er at "bevisene" passer fint inn nesten uansett hvem som står bak.

Nå skriver du bare tull. Hvem har motiv? Den såkalte terroren stoppet helt opp da LAB ble tatt inn til avhør. Hvorfor ikke bare fortsette med »terroren» etter avhøret? Det ville vært mer troverdig enn å bruke masse tid på å skrive brev som skulle renvaske LAB. Og i hvem sin interesse er det å sitte med dymo rull og diverse brevskriving som ikke etterlater noe som helst DNA? Det er usedvanlig tidkrevende. Slikker du på frimerket, mister du en bitteliten svettedråpe, et bittelite kroppshår o.l er nok til at politiet kan identifisere deg. 

Det er ikke naturlig å definere hvilken type plante Wara-familien har i hagen. Da er du 100 % sikker. Og hvem vet det med så stor sannsynlighet? Det hadde sannsynligvis holdt å skrive plante. Det er det mest naturlige. 

Jeg skriver ikke her utfra følelsene mine. Jeg forholder meg til hvilke opplysninger som ligger på bordet. Regner også med at politiet har ennå mer. Men foreløpig holder det for meg å kjenne til: LAB sin filming under forestillingene til BB teater, de hårreisende Facebook innleggene hennes, mangel på alibi (hun lå og sov), rullebladet hennes (ja, det er relevant når det omhandler noe av det samme. Det er det en HR dom på). Ikke minst er det relevant at påstandene hun kom med i media om at teatret hadde filmet soverommet hennes mens hun lå syk der inne. «Ways of seeing» har dårligere bilder av soverommet og resten av Wara huset enn Google Maps har. 

Alle har krav på et forsvar, også LAB, men slik saken nå står så peker alt mot henne. 

Gjest Onkel Blå
Skrevet
2 timer siden, Isambard skrev:

Jeg synes det ligner på kilesrift som de brukte i Irak for mange tusen år siden. Ergo er det noen fra Irak som har skrevet det.

Nei, alvorlig talt: sånne "logikk" er bare vås. Ingen har brukt runer eller kileskrift på mange hundre år. Det er bare en måte å kamuflere håndskriften. 

Jeg synes det er amatørmessig av PST at de kan la noen gå gjennom hoveddøren og tenne på bilen uten å bli avslørt av et kamera.

Det er godt du skriver synes. Da tenker ikke jeg å gå mer inn i dette med runeskrift. 

Vi er ikke kjent med hele bevisbildet til PST. Du får avvente å se hvilke opptak de sitter på. 

Skrevet

Noen som vet om Tor Mikkel fremdeles er sammen med dama?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...