Gå til innhold

Hvilket yrke syns du er høystatus og omvendt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Yrker som krever lengre akademiske utfallet anser jeg som høystatus, de som krever VGS. Eller lavere er lavstatus. 

Anonymkode: 5f0b2...308

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høystatus: Lege, advokat, pilot, forsvaret, tannlege, veterinær, psykolog, toppledere i store bedrifter, noen typer ingeniør. 

Lavstatus: vekter, matbutikk/kiosk, servitør, barnehage (dessverre), telefonselger, resepsjonist, søppeltømmer, renholder 

Endret av majani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorterer egentlig ikke i høy og lav status vedr yrker. Men tenker noe ikke er en 'ok jobb'. Fex stripper, leve av å spille poker, rosablogger. Så det syns jeg er unyttige yrker, i den grad det kan kalles yrke. 

Ser noen nevner renholder som lavstatus. Jeg setter godt renhold på arbeidsplassen min høyt, utrolig viktig for trivselen har jeg erfart etter å ha hatt en periode i en jobb der renholdet var elendig takket være et crappy renholdsbyrå. Pinlig å ta imot kunder, og utrivelig i hverdagen for oss ansatte. 

Anonymkode: e0d75...6d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ung tenkte jeg at noen yrker hadde høyere status enn andre og jeg jobbet hardt for å få et slikt yrke. I dag har jeg et slikt yrke men synes status ikke betyr noe. Jeg har venner blant professorer, leger, advokater, postbud og rengjørere og deres status betyr ingen verdens ting. På jobben har jeg like stor glede av å prate med hun med doktorgrad som med hun som gjør rent.

Anonymkode: a5106...055

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, majani skrev:

Høystatus: Lege, advokat, pilot, forsvaret, tannlege, veterinær, psykolog, toppledere i store bedrifter, noen typer ingeniør. 

Lavstatus: vekter, matbutikk/kiosk, servitør, barnehage (dessverre), telefonselger, resepsjonist, søppeltømmer, renholder 

Er det virkelig lavstatus å jobbe med små barn?? Jeg er såååå innmari glad for at det finnes så flinke mennesker som jobber i barnehagen til sønnen min! Jeg ser faktisk opp til dem alle sammen. De gjør en fantastisk jobb! 

Anonymkode: ce159...fe1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig lavstatus å jobbe med små barn?? Jeg er såååå innmari glad for at det finnes så flinke mennesker som jobber i barnehagen til sønnen min! Jeg ser faktisk opp til dem alle sammen. De gjør en fantastisk jobb! 

Anonymkode: ce159...fe1

Ja det er synd, men er dessverre lavstatus 😕 Å være barnehage assistent ihvertfall! Kanskje ikke pedagogisk leder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var ung tenkte jeg at noen yrker hadde høyere status enn andre og jeg jobbet hardt for å få et slikt yrke. I dag har jeg et slikt yrke men synes status ikke betyr noe. Jeg har venner blant professorer, leger, advokater, postbud og rengjørere og deres status betyr ingen verdens ting. På jobben har jeg like stor glede av å prate med hun med doktorgrad som med hun som gjør rent.

Anonymkode: a5106...055

Enig! Følelsen av å dra lasset sammen og at alle har en rolle som er viktig. Det hadde vært umulig for en kirurg å gjøre en god jobb uten en kompetent renholder som hadde vasket operasjonsstua mellom pasienter..

Anonymkode: 24c64...1cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig at det ofte er yrkesgruppene man virkelig trenger som blir ansett som lavstatus.Hvis renholdere og avfallspersonell slutter å gå på jobb har verden et stort problem.

Verden hadde klart seg fint uten aksjespekulanter, et kobbel av rådgivere og konsultenter eller "narrer" som det ble sagt på Trygdekontoret.

Anonymkode: 4e7e3...d7a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Politi er ikke høystatus.

Anonymkode: 556cc...6c9

Nei, ikke for kriminelle.

Uansett, "lavstatusyrker" er ofte veldig viktige for å få samfunnet til å gå rundt. Hva skulle man gjort uten renholdere?

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jabx skrev:

Nei, ikke for kriminelle.

Uansett, "lavstatusyrker" er ofte veldig viktige for å få samfunnet til å gå rundt. Hva skulle man gjort uten renholdere?

Har også opplevd at "lavstatus" ansatte har gitt kloke svar til høystatusledere. Opplevd at de forvalter penger bedre og har høyere kunnskapsnivå generelt. Opplevd at de på barneskolen som var flinkest i klassen, begavede, endte opp i lavstatusyrker og de som trengte mye ekstraundervisning endte opp i høystatusyrker. Ofte er familien vi kommer fra svært avgjørende for hvor mye "status" vi får

Anonymkode: 3b49c...27c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt komplisert å definere hva høystatus er, men likevel så går visse "kjennemerker" om og om igjen og det er:

1) Høy lønn. Eller rettere sagt, hva må man gjøre for å få høy lønn. Hvis høy lønn ikke går på bekostning av din fysiske og psykiske helse, så er det "høy status".

2) Såkalt "respekt" eller at folk ser "opp til deg". Altså at folk ikke "tør" å bare komme til deg og skjelle deg ut. På den motsatte skalaen er yrker med kunder, tlf.salg osv, der man kan bli skjelt ut av sure kunder flere ganger om dagen - hver eneste dag. Så i et høystatusyrke ser folk mer "beundringsverdig" på deg, hvis jeg skal bruke det uttrykket. 

3) Så var det dette med at man bør helst være flink i det man gjør og at man ikke er kun i yrket fordi det er "status". Jeg tror at det er fullt mulig å ha to leger der den ene er status og den andre er ikke, nettopp fordi de som individer er helt forskjellige og den ene har fornøyde pasienter, mens den andre har ikke engang halvfull pasientliste og har flere klager på seg.

4) Noen sier at renholdere er viktige. Nå er det ingen som har sagt at renholdere og søppeltømmere ikke er viktige, men dette er likevel lavstatusyrker, selv om de ikke er helt lavest på "tabellen". Så det er veldig få som mener at renhold ikke er viktig, for renhold er definitivt viktig, men problemet er at man kan bli erstattet på dagen av en annen renholder, og derfor - denne svake posisjonen en renholder har, blandet med lav lønn, gjør at det blir lavstatusyrke. I tillegg går dette yrket utover ens fysiske (og ofte psykiske) helse, så igjen, man "selger helsa si" for en meget lav lønn når man tar dette med i regnestykket. Det gjelder også alle andre typiske fysiskkrevende yrker. Også er terskelen lav for å kunne også klage ovenfor "dårlig renhold", og renholderen er ikke i noe posisjon til å kunne forsvare seg enn å bare si "YES, BOSS" !! Lol, men dere skjønner poenget. Man er altså i en "ydmyk posisjon" samtidig som man må finne seg i å måtte tåle kjefting. 

 

 

Anonymkode: 51250...246

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Politi er ikke høystatus.

Anonymkode: 556cc...6c9

Lekker uniform da🤭

Anonymkode: d0c24...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høystatusyrke: Riksadvokat.

Lavstatusyrke: Negldesigner. (Kan ikke tenke meg et mer unyttig yrke).

Anonymkode: f6f30...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 10.57, AnonymBruker skrev:

Høystatus: Konge

Lavstatus: Stortingspolitiker.

Anonymkode: 626ab...c1e

Høystatus: Konge

Lavstatus: Dronning

Anonymkode: 61160...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høystatus: Jobber som er vanskelige og utfordrende. Hjernekirurgi er vanskelig og krevende, å stå i kassa i ei pølsebu er ikke det.

Lavstatus: Blogger, influencer, kjønnsforsker, sosialantropolog

Anonymkode: b4968...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høystatus: Absolutt alle vanlige jobber der vanlige folk gjør det de kan for å ha et godt liv for seg og sitt.

Lavstatus: Yrker der folk typisk er høye på seg sjøl (fordi de tror det er høystatus), og der alt åpenbart handler om penger. Finans, eiendomsmegling, generelt yrker med mange sleske menn og kvinner i dress. Nei takk.

Anonymkode: 82a6a...105

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høystatus: Absolutt alle vanlige jobber der vanlige folk gjør det de kan for å ha et godt liv for seg og sitt.

Lavstatus: Yrker der folk typisk er høye på seg sjøl (fordi de tror det er høystatus), og der alt åpenbart handler om penger. Finans, eiendomsmegling, generelt yrker med mange sleske menn og kvinner i dress. Nei takk.

Anonymkode: 82a6a...105

Forsøk på dagens PK-innlegg, men fullstendig mislykket :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Forsøk på dagens PK-innlegg, men fullstendig mislykket :)

Ikke forsøk på noe som helst. Bare min personlige mening om spørsmålet til TS.

Anonymkode: 82a6a...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 18.56, majani skrev:

Høystatus: Lege, advokat, pilot, forsvaret, tannlege, veterinær, psykolog, toppledere i store bedrifter, noen typer ingeniør. 

Lavstatus: vekter, matbutikk/kiosk, servitør, barnehage (dessverre), telefonselger, resepsjonist, søppeltømmer, renholder 

Ja, barnehage er ikke der man tjener mest penger, men dæven så viktig jobb det er! De passer på det mest dyrebare vi har alle hverdager store deler av dagen, SÅ nei! Ikke lavstatus! 

 

Anonymkode: 137fe...c80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...