Gå til innhold

Hvilket yrke syns du er høystatus og omvendt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket yrke ser du på som det ultimate høystatusyrket? Og hvilket yrke ser du på som det ultimate lavstatusyrket? Er det noen yrker du ser på som totalt unødvendig, eller er vi stort sett avhengig av alle typer yrker for å få samfunnet til å gå rundt? Hvis du kunne valgt uten å tenke på ting som økonomi, karakterer osvosv; hvilket yrke ville du ha valgt?

Anonymkode: 0c719...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal vi rangere yrker på denne måten?

Anonymkode: 8f305...2cf

Ble bare nysgjerrig på hva folk tenker. Leste en debatt her inne angående vekteryrket, og det var så mange som sa at det var et lavstatusyrke. Personlig har jeg aldri tenkt på vekteryrket som noe lavstatus. Derfor. Litt "artig" å se hva folk tenker. Hvis du ikke liker tråden, så er det bare å bla videre:) 

Anonymkode: 0c719...2df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier og lærere, samt håndtverkere, burde vært høystatusyrker. 

Anonymkode: 0a8e3...bd6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Sykepleier og lærere, samt håndtverkere, burde vært høystatusyrker. 

Anonymkode: 0a8e3...bd6

Men det er jo akkurat der de er. Det er ingen andre yrkesgrupper som får så mye skryt og positiv omtale. 

Anonymkode: b4968...d04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høystatus er eliteyrker, som høyesterettsdommer, stortingspolitiker, teatersjef (i storby), næringslivsleder, toppleder, internasjonal kjendis(i kraft av yrke).

Lavstatus er kriminell, tigger. 

Alt i mellom er verken eller. Vekter, bonde, lærer, søppeltømmer: OK yrker det vel?

Anonymkode: 3e1e2...976

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med "høystatus" tenker jeg på en fjott som utbryter "vet De ikke hvem jeg er?!". Og det finnes ingen jeg ser opp til bare på grunn av yrket. 

I den andre tråden var det vel noen som lurte på om vekter var "status". Det er en ærlig og viktig jobb, men for min del er yrket ødelagt av tjueåringer på testosteronkjøret. De besto et kurs på noen måneder og går rundt på senteret mens de tøffer seg for småripsene som jobber i klesbutikker. Status meg i.. :laugh:

Yrker som ikke krever noe særlig formell kompetanse er minst "status" for min egen del. Men igjen, jobb er jobb. Jeg blir bare ikke imponert av yrket til folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et tragisk spm.. Så lenge du jobber og bidrar til samfunnet så er du værtfall ikke lavstatus! Lavstatusber de som snylter på Nav fordi de ikke gidder å jobbe! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at telefonselger yrke er lavstatus. Alt annet er normalstatus eller høystatus. 

Jeg føler dette fordi jeg har en ide (mulig jeg er fordomsfull her), om at de som jobber som telefonselger, er de som sliter med å få andre jobber. Misforstå meg rett, jeg ser ikke ned på jobben. Det er absolutt bedre å jobbe med noe, enn å gå hjemme og motta dagpenger. 

Det hører med at jeg har jobbet som telefonselger selger. og vet at det er psykisk hard jobb. 

Anonymkode: 89fb3...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2019 at 6:37 AM, AnonymBruker said:

Er det noen yrker du ser på som totalt unødvendig

Ordførere og rådmenn i små kommuner. Skjønner ikke greia med at små bygder med 200-1000 personer skal ha sin egen ordfører. 

Anonymkode: 05e4a...ff8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er økonom. Jeg synes det er høystatus å være flink i den jobben en gjør, uansett hva det heter på papiret. Dette fant jeg ut etter 6 år i arbeidslivet med en idiotisk snever tanke om at enkelte yrker og titler gir status, som feks det å være CFO. Mistet brått respekten for enkelte som turer frem i dressene sine med høy lønn, uten passion eller god greie på det de holder på med. Maktposisjonen var viktigere enn å drive frem resultater i et solid team. Maktposisjon var så viktig at det ble sparket nedover og smisket oppover i systemet. Unge kvinner ble satt på sidelinjen. Innså at jeg heller vil hoppe av lasset, gjøre det jeg kan legge sjela i, og jobbe på. De som leverer og fokuserer på å gjøre en god jobb, er de jeg ser opp til og har respekt for. Om det er en advokat, en cfo, elektriker, frisør eller butikkmedarbeider spiller ingen rolle. 

 

Anonymkode: 3b49c...27c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høystatus: Overlege, lege, kirurg, psykiater, politiker, politi

Lavstatus: Vekter, renholder, søppelmann, ryddehjelp

Anonymkode: 31c3d...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høystatus: Overlege, lege, kirurg, psykiater, politiker, politi

Lavstatus: Vekter, renholder, søppelmann, ryddehjelp

Anonymkode: 31c3d...8a1

Politi er ikke høystatus.

Anonymkode: 556cc...6c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 6.37, AnonymBruker skrev:

Hvilket yrke ser du på som det ultimate høystatusyrket? Og hvilket yrke ser du på som det ultimate lavstatusyrket? Er det noen yrker du ser på som totalt unødvendig, eller er vi stort sett avhengig av alle typer yrker for å få samfunnet til å gå rundt? Hvis du kunne valgt uten å tenke på ting som økonomi, karakterer osvosv; hvilket yrke ville du ha valgt?

Anonymkode: 0c719...2df

Tenker aldri på om en persons yrke er høy-eller lavstatus. Ser aldri opp til eller ned på noen pga yrket deres. 

Unødvendige "yrker" må vel f.eks. være toppidrettsutøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...