AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #141 Skrevet 18. september 2019 Ingen fordommer her i hvert fall! Synes det flott at man får flere barn:) Det er en økende trend, fordi kvinner tar lengre utdannelser nå enn før og venter derfor med barn og kjærligheten. Har to på jobben som er over 40, og begge er førstegangsfødende. Tipper nok de vil ha flere etter hvert. Det er jo en risiko for barnet når man er over 40, men stort sett går det veldig fint. Nå får alle som er over 36 (tror det er 36), tilbud om flere ul og prøver enn de som er under denne alderen. Da kan man oppdage hvis det er noe galt med barnet, så det er jo bra:) Synes også det er fint at voksne folk som er i stabile forhold og har stabil økonomi har mulighet til å få barn. Disse barna får bedre forutsetninger enn visse andre:) Anonymkode: 10909...b21 5
Gjest Tutte Skrevet 18. september 2019 #142 Skrevet 18. september 2019 4 timer siden, NBA skrev: Det er kvalmt gjort mot barnet. Du er 61 når barnet ditt blir myndig. Ja, jeg mener det. Du utsetter også barnet ditt for stor fare ved å føde det i så høy alder. Hvorfor ingen i helsevesenet sier det? Fordi de er livredde for å ha meninger. De er mer opptatte av å pushe medisinske grenser. I svangerskap ved høyere alder, så blir man fulgt nøye opp med mange kontroller og flere ultralyder, så ingen fare. Det opplevde jeg da jeg var gravid i en alder av 36, og over 40 så blir man enda mer fulgt opp vil jeg tro. Følte at jeg var i de tryggeste hender hele veien. En risiko med svangerskap og fødsel er det jo uansett alder. Svangerskapet og fødselen min med nr 2 gikk faktisk mye lettere enn svangerskap og fødsel med førstemann da jeg var 26.
Fru Uperfekt Skrevet 18. september 2019 #143 Skrevet 18. september 2019 7 timer siden, NBA skrev: Og hva mener du den skulle sagt? Ta abort? Det er et alternativ til hva de eldste kunne sagt
absinthia Skrevet 18. september 2019 #144 Skrevet 18. september 2019 8 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Jeg har 21 år mellom eldste og yngste, mine syns det bare er stas og ikke flaut. Samme her: jeg har 22,5 år mellom min eldste og min yngste, samt to barnebarn på samme alder som mine to yngste barn. Mitt yngste barn var tante mer enn to år før hun ble født. De synes det er stas, hele gjengen. 3
Thyra Skrevet 18. september 2019 #145 Skrevet 18. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk må få de barna de vil, når de vil. Jeg påpeker kun faka. Så får du velge selv hvordan du vil forholde deg til dwt. Anonymkode: e00bd...ba7 Det er ikke alle som kan få de barna de vil, når de vil. For noen er det slik at de må få barn når sjansen er der, om de skal ha barn. 5
Thyra Skrevet 18. september 2019 #146 Skrevet 18. september 2019 23 minutter siden, Tutte skrev: I svangerskap ved høyere alder, så blir man fulgt nøye opp med mange kontroller og flere ultralyder, så ingen fare. Det opplevde jeg da jeg var gravid i en alder av 36, og over 40 så blir man enda mer fulgt opp vil jeg tro. Følte at jeg var i de tryggeste hender hele veien. En risiko med svangerskap og fødsel er det jo uansett alder. Svangerskapet og fødselen min med nr 2 gikk faktisk mye lettere enn svangerskap og fødsel med førstemann da jeg var 26. Trodde det var først etter 38 man fikk ekstra oppfølging pga alder?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #147 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen fordommer her i hvert fall! Synes det flott at man får flere barn:) Det er en økende trend, fordi kvinner tar lengre utdannelser nå enn før og venter derfor med barn og kjærligheten. Har to på jobben som er over 40, og begge er førstegangsfødende. Tipper nok de vil ha flere etter hvert. Det er jo en risiko for barnet når man er over 40, men stort sett går det veldig fint. Nå får alle som er over 36 (tror det er 36), tilbud om flere ul og prøver enn de som er under denne alderen. Da kan man oppdage hvis det er noe galt med barnet, så det er jo bra:) Synes også det er fint at voksne folk som er i stabile forhold og har stabil økonomi har mulighet til å få barn. Disse barna får bedre forutsetninger enn visse andre:) Anonymkode: 10909...b21 Høyere alder er jo ingen garanti verken for stabil økonomi eller stabile forhold. Noen velger jo også å få barn med sæddonor som enslig. Noen godt voksne får barn sent fordi de møttes sent. Ikke alle forholdene varer. Det er aldri "for sent" med samlivsbrudd. Folk i alle aldre kan ha dårlig økonomi. Av ulike årsaker. Anonymkode: cf372...617
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #148 Skrevet 18. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du fortsatt menstruasjon i en alder av 56...? 😮 Anonymkode: 9016a...e1c Det hadde jeg også. Anonymkode: f3d52...592 1
Gjest Tutte Skrevet 18. september 2019 #149 Skrevet 18. september 2019 1 minutt siden, Thyra skrev: Trodde det var først etter 38 man fikk ekstra oppfølging pga alder? Ja, det er jo ikke sikkert det var pga alder, de sa aldri noe om det. Men hadde ihvertfall flere kontroller enn med førstemann 10 år tidligere. Men mye kan jo skje på 10 år, så kanskje det bare generelt er mer kontroller nå enn tidligere. Skulle f.eks mye til å få ekstra ul den tiden.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #150 Skrevet 18. september 2019 Jeg tenker at folk skal få lov til å bestemme selv hvor gamle de er når de får barn, men jeg er selv glad for at jeg var ung da jeg fikk mine barn som igjen gjorde at min mor var ung da hun ble bestemor. Min mor var 46 når hun ble bestemor for første gang, så er hun bestemor for 7 og er 56. Hun er full av futt og er med på mye sprell, noe hun mest sannsynlig ikke hadde vært hadde hun vært 46 når hun ble mor selv. Ulempen er at hun enda er i jobb, så hun er ikke like tilgjengelig som barnevakt, men det andre veier opp langt mer syntes jeg ☺️ Anonymkode: 51794...b76
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #151 Skrevet 18. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mine tvil om at en 46 åring kunne blitt gravid overhodet. Det er nok bare en liten promille kvinner som faktisk er fysisk i stand til å bære frem et barn i den alderen der. Kan hende man hadde blitt gravid etterhvert, men spontanabort-raten er veldig høy når man har så gamle og dårlige egg. Fosteret er som regel ikke levedyktig. Igjen, unntak finnes, men de er veldig, veldig få når man er blitt så gammel som 46. Og nei, det spiller ingen rolle at "jamen, jeg har jo mensen ennå". Man kan ikke bli gravid de siste 10 årene FØR man kommer i overgangsalderen og mister mensen. Man har altså mensen i mange år, selv om man i praksis er steril. Les f.eks. denne: https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 " Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde. Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim." Anonymkode: 20561...43b Jeg måtte ha hjelp til å bli gravid som 35-åring, men fikk et friskt barn som 45-åring (naturmetoden). Det skal sies at jeg hadde to SA mellom de barna. Gikk kjempefint 😊 Litt tyngre graviditet (hadde litt for mye fostervann) men fødselen gikk som smør. Taklet nattevåk bedre som 45 enn i yngre år 😳 Eldre trenger mindre søvn 😅 Anonymkode: 0327d...c39 4
asterix Skrevet 18. september 2019 #152 Skrevet 18. september 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tenkt at det var en usedvanlig sporty mor for det må være veldig tungt å ha spedbarn når man selv nærmer seg femti... Anonymkode: deb28...255 Det er det faktisk ikke i det hele tatt. 2
NBA Skrevet 18. september 2019 #153 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, absinthia skrev: Samme her: jeg har 22,5 år mellom min eldste og min yngste, samt to barnebarn på samme alder som mine to yngste barn. Mitt yngste barn var tante mer enn to år før hun ble født. De synes det er stas, hele gjengen. Hva annet skal de si?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #154 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, absinthia skrev: Samme her: jeg har 22,5 år mellom min eldste og min yngste, samt to barnebarn på samme alder som mine to yngste barn. Mitt yngste barn var tante mer enn to år før hun ble født. De synes det er stas, hele gjengen. Og ingen av dere har høyere utdanning? Anonymkode: 92d05...13f 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #155 Skrevet 18. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette blir som å si "det som naturlig ville skjedd og som ville vært fælt for henne skjedde ikke, fordi det skjedde noe ENDA verre". Det er jo et helt vanvittig argument. Hadde hun ikke selv dødd, hadde hun blitt foreldreløs tidlig. Å være i 30-40 årene er fremdeles VELDIG tidlig å miste foreldrene sine. Og jeg er ikke bitter på foreldrene mine. Men jeg mener fremdeles de ikke burde fått meg. Ja, jeg har et godt liv. Et godt liv etter forholdene. Jeg bærer på en enorm sorg, som er der FORDI foreldrene mine tenkte det var en god idé å AKTIVT gå inn for å lage et barn som kom til å være veldig ung da de døde. Anonymkode: fb7ea...95e Bare fordi du er sint på foreldrene dine for å ha fått deg sent, så er det ikke sånn for alle. Mine foreldre var også gamle, og far har gått bort, men det kunne ikke ramle meg inn å ønske at de hadde abortert meg eller ikke planlagt meg. Sorg er en naturlig del av livet og dempes etterhvert, sånn et det enten man mister foreldre i 20-årene eller i 60-årene. Det høres ut som om dette har blitt et traume for deg, kanskje du bør vurdere terapi? Det er ikke normalt å ha det sånn selv om man mister foreldre som ung voksen, det kan jeg skrive under på. Anonymkode: 206ee...3e0 8
NBA Skrevet 18. september 2019 #156 Skrevet 18. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: sånn et det enten man mister foreldre i 20-årene eller i 60-årene. Så du ville ikke heller hatt 60 år med foreldrene dine fremfor 20? 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #157 Skrevet 18. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jeg, fordi å bli gammel er noe som GARANTERT skjer. Om man får barn når man er nesten 50, vil man utvilsomt være nesten 70 innen det barnet er voksent. Det kommer man ikke unna. Dess eldre man er, dess større er også sannsynligheten for å få kreft, infarkt, slag og andre sykdommer. At noen blir syke og dør når de er unge er noe som skjer en sjelden gang, mens at folk dør når de er gamle er sånn livet er. Og da er det faktisk innmari dårlig gjort å sørge for å unger som trenger foreldrene sine, som selv er helt i startfasen av sitt eget voksenliv, når det skjer. Når man velger å få barn når man er så gammel, velger man også at barna skal få en tung byrde og oppleve stort tap unaturlig tidlig i livet. Det er ikke greit. Og ja, tenker at foreldrene mine burde tatt abort (men jeg var jo høyst planlagt, så) og hadde jeg selv blitt gravid i en alder av 40+ hadde jeg ikke trengt å vurdere det engang. Anonymkode: fb7ea...95e Må bare svare på denne. Min mor fødte meg når hun var 41. Hun fikk faktisk begge sine to barn i førtiåra, og ble en snakkes i småbyen da det skjedde (60-tallet). Hun var ikke perfekt, men en mer omsorgsfull, klok og energisk kvinne skulle man lete lenge etter. Har aldri følt at det at hun var 40 år eldre enn eg var noe problem. Pappa var fire år yngre, og han døde faktisk først, ble ikke 70 engang. Vi fikk beholde henne til hun var besten 90, og ja hun ble jo gammel, smådement og kom på sykehjem men sånn er livet. Hun hadde god kontakt med hele familien og jeg er så takknemlig for at hun var mammaen min ❤️ Anonymkode: 0327d...c39 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #158 Skrevet 18. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må bare svare på denne. Min mor fødte meg når hun var 41. Hun fikk faktisk begge sine to barn i førtiåra, og ble en snakkes i småbyen da det skjedde (60-tallet). Hun var ikke perfekt, men en mer omsorgsfull, klok og energisk kvinne skulle man lete lenge etter. Har aldri følt at det at hun var 40 år eldre enn eg var noe problem. Pappa var fire år yngre, og han døde faktisk først, ble ikke 70 engang. Vi fikk beholde henne til hun var besten 90, og ja hun ble jo gammel, smådement og kom på sykehjem men sånn er livet. Hun hadde god kontakt med hele familien og jeg er så takknemlig for at hun var mammaen min ❤️ Anonymkode: 0327d...c39 Har jo ingenting med faktumene som vedkommende du sitererte presenterte å gjøre... Anonymkode: 2de71...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #159 Skrevet 18. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du forteller her er unntakene. Din nabo vil da være sent ute med overgangsalder. Sånne historier som du forteller blir jeg litt oppgitt av. Jada. Vi kjenner alle "noen" som har greid å bli gravid så og så gammel. Men det betyr ikke at det er normalen for alle kvinner i samme alder. Les artikkelen og lær noe nytt. Anonymkode: 20561...43b Jada jada. Dette har jo ingenting med spørsmålet til TS å gjøre. Anonymkode: 4d830...1f1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #160 Skrevet 18. september 2019 Min bestemor fekk mor si ynsgte søster når hu var 43 år Anonymkode: a2488...c39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå