Gå til innhold

Skal kristne kvinner dekke hodet sitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke rart det blir krig i verden, tenker jeg, når jeg leser kommentarene her. Virker som flere har NULL respekt for sine medmennesker og deres valg. 

Jeg tenker at vi må lære oss å ha respekt for de valgene våre medmennesker gjør, enten de velger, å være kristne, ateister, muslimer, eller noe helt annet. Selv om man mener at det de tror på er fullstendig idiotisk, så skal vi har forståelse for at de tenker annerledes.

Når det gjelder det Bibelen sier om kvinner og hodeplagg, så er det flere her som beskriver historien omkring dette på en god måte. Bibelen er ei stor bok som inneholder mye variert. Ut i fra Bibelen har det oppstått veldig mange "trosretninger". Selv om de alle kaller seg kristne er de veldig forskjellige fordi de har lagt vekt på ulike deler av Bibelen. Kristne grupperinger kan være så ulike at de ikke kan samarbeide selv om de har tatt utgangspunkt i den samme Bibel.

Noen mener at Bibelen må og skal tolkes bokstavelig som en lovsamling, at verden ble skapt på seks dager, for ca 6000 år siden, og at alle dateringsmetoder som mener å kunne datere dinosaurer og annet til å være eldre enn 6000 år er ubrukelige og at kvinnen skal underordne seg mannen og bære hodeplagg. De samme kan mene at rytmisk musikk i kristne sanger er synd fordi det tar bort fokus fra teksten og man er opptatt av at Gud skapte mann og kvinne og dermed at likekjønnet ekteskap strider mot Guds intensjoner.

I den andre enden har vi de som mener Bibelen er et produkt av sin tid og at det meste som står der er utdatert eller forbundet med gamle kulturelle skikker mer enn at det er leveregler pålagt av Gud. Det gir seg utslag i at mange kan tro på kjernebudskapet i Bibelen med at Gud sendte Jesus for å gi mennesket en mulighet til å bli kjent med Gud, få tilgivelse for sine syder og følge ham. Forøvrig er det meste tillatt, så lenge man er snill og grei og ikke plager andre.

Anonymkode: c4835...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristendommen har i motsetning til enkelte andre religioner tilpasset seg utviklingen og tiden vi lever i. Mye av det som står i bibelen er lagt bort fordi det ikke lenger trengs eller til og med anses upassende eller galt, og dette er en slik ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Ateister er de dummeste menneskene som finnes på jorden.

Anonymkode: 1210c...d52

🤨Mens du tror på en snakkende busk, Slanger som kan snakke, en oversvømmelse hvor hele verden ble dekket i vann og en mann lagde en treskip hvor to av alle verdens dyr fikk plass, mennesker som står opp fra de døde, går på vann, føder uten å ha hatt sex... ja...

Har du noen gang hørt: Ikke tro på alt du leser? Hvorfor skal vi tro på mennesker som skrev bibelen? De hadde ikke samme kunnskap vi hadde, de forstod ikke en gang naturfenomen. Hvorfor skal vi tro på dem når kunnskap bygges videre fra generasjon til generasjon. Vi har tilgang til så mye mer av kunnskap enn de hadde. 

Anonymkode: 5fcdb...c8b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2019 den 11.38, youcancallmejune skrev:

Kristendommen har i motsetning til enkelte andre religioner tilpasset seg utviklingen og tiden vi lever i. Mye av det som står i bibelen er lagt bort fordi det ikke lenger trengs eller til og med anses upassende eller galt, og dette er en slik ting. 

Betyr det at du anser bibelen som feil? Eller umoralsk? Jeg bare syns det er rart når kristne ikke følger bibelen, fordi er ikke bibelen grunnmuren til hele religionen? Hvis man ikke tar det som står i den seriøst, hva er egentlig religionen basert på? 

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I den ortodokse kirken må kvinner ha på skaut eller noe som ligner på skjerf  🤔

Da jeg var i Russland i sommer og ville besøke den ortodokse kirken, fikk jeg en sånn skaut fordi det var pålagt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2019 den 18.25, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang hørt: Ikke tro på alt du leser? Hvorfor skal vi tro på mennesker som skrev bibelen? De hadde ikke samme kunnskap vi hadde, de forstod ikke en gang naturfenomen. Hvorfor skal vi tro på dem når kunnskap bygges videre fra generasjon til generasjon. Vi har tilgang til så mye mer av kunnskap enn de hadde. 

Mennesker skrev ikke Bibelen, at dere ikke vet noe så grunnleggende som hvor Bibelen kommer fra sier sitt om dere ateister

Anonymkode: 2a771...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.9.2019 den 11.38, youcancallmejune skrev:

Kristendommen har i motsetning til enkelte andre religioner tilpasset seg utviklingen og tiden vi lever i. Mye av det som står i bibelen er lagt bort fordi det ikke lenger trengs eller til og med anses upassende eller galt, og dette er en slik ting. 

Ingenting i Bibelen er lagt bort, alt gjelder fortsatt. At mange i Norge har vendt seg vekk fra kristendommen er en annen sak. 

Anonymkode: 2a771...437

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Få kristne er enige om hva de skal følge og hva de skal de bort fra i den helligboka. Så er det jo også det at antallet kristne i dette landet stadig synker, veldig mange er ateister. De tror ikke den boka er det minste hellig og kunne ikke brydd seg mindre om hva som står der. Mange av de som fortsatt definerer seg som kristne i Norge i dag er det på en minimalistisk måte, de tror på generelle ting det de kaller "kristne verdier", selv om disse ikke er spesielt for kristendom, men de tror det, og så tror de at kanskje Gud og Jesus finnes, men de er ikke sikre. De bryr seg heller ikke om hva som står i den hellige boka, for de er ikke sikre på om den er sann. Så antallet kristne som tror på det som står i bibelen her til lands er ganske lav. 

Anonymkode: 78ef9...7c7

Jeg tror hundre prosent på bibelen og elsker Jesus av hele mitt hjerte. Han er nummer 1 for meg. Jeg gjør hva som helst for Jesus. 

Ville bare si at vi som er sånn finnes enda :)

Anonymkode: bf5fa...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 10.12, AnonymBruker skrev:

Det er mange kristne menigheter der kvinner dekker til hodet med alt fra skaut, hatt eller lue (moderne varianten av skaut😂) i gudstjenester osv.

Anonymkode: cf16f...9d5

Yes, ortodokse gjør dette. Går med sjal i kirken.

Anonymkode: dbd41...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Sirkelen
På 17.9.2019 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg vise deg ett bildet

Bilderesultat for iran 1970 and now meme

Anonymkode: 2e8c2...697

Fremskritt går sakte, tilbakeskritt går fort. 
Det er en universell regel. Iran er bare det moderne navnet på Persia, et land med et utrolig gammel og rik kulturhistorie. Perserriket var like storslagent og mektig som Romerriket. En tragedie å se hvordan islamistene har ødelagt dette en gang storslåtte landet. Håper Iran reiser seg igjen fra åket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen er ikke en lovreligion slik som jødedommen og islam. Bare nevner det, siden det ser ut som om ingen her vet det.

Anonymkode: 34fe1...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dekke hodet gjør også kvinner i Jehovas vitner. Dersom de skal undervise barn(guttebarn) så må kvinnen dekke til hodet når hun leser høyt i bibelen. 

Anonymkode: 89efa...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å dekke hodet gjør også kvinner i Jehovas vitner. Dersom de skal undervise barn(guttebarn) så må kvinnen dekke til hodet når hun leser høyt i bibelen. 

Anonymkode: 89efa...9a2

Det overrasker meg ikke at en slik middelaldersekt har tatt i bruk en slik tradisjon. Er de redd for at guttebarna skal bli erotisk opphisset over synet av kvinnens hår? Virker helt forrykt for meg.

Sånn driver nå mennesker på. For en verden vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...