Gå til innhold

Skal kristne kvinner dekke hodet sitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitat

 Derfor skjemmer mannen ut Kristus, han som er hans hode, dersom han har noe på hodet sitt når han ber eller bringer fram et budskap fra Gud.  En kvinne derimot, skjemmer ut mannen sin, han som er hennes hode, dersom hun ikke har noe på hodet sitt når hun ber eller bringer fram et budskap fra Gud.  Dersom hun nekter å ha noe på hodet sitt, kan hun like gjerne barbere av seg hele håret. Etter som det er en skam for en kvinne å få håret sitt klippet av eller barbert bort, må hun ha noe på hodet.  Mannen behøver ikke å ha noe på hodet når han ber eller bringer fram et budskap fra Gud, for han ble skapt i Guds bilde og avspeiler herligheten hans. Kvinnen derimot avspeiler mannens herlighet. (1. Koritierne 11: 4-7)

Er det hyklerisk når kristne kritiserer muslimer for at kvinnene deres dekker hodet?

Anonymkode: 5fcdb...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ber og bringer kristne kvinner frem budskap fra Gud konstant? Vet du om de har hodeplagg eller ikke på når de ber? Vet du at kristendommen har gått gjennom en reformasjon? Kjenner du mange kristne, menn og kvinner, som bærer hodeplagg pga religionen sin?

Anonymkode: 158db...6f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg vise deg ett bildet

Bilderesultat for iran 1970 and now meme

Anonymkode: 2e8c2...697

Hvordan er dette relevant? 

Anonymkode: 5fcdb...c8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ber og bringer kristne kvinner frem budskap fra Gud konstant? Vet du om de har hodeplagg eller ikke på når de ber? Vet du at kristendommen har gått gjennom en reformasjon? Kjenner du mange kristne, menn og kvinner, som bærer hodeplagg pga religionen sin?

Anonymkode: 158db...6f7

1) Jeg vet ikke hva alle kristne gjør når de ber. Jeg er ikke med dem når de ber.

2) Jeg er veldig klar over at kristendommen har gått igjennom en reformasjon.

Men det har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. Jeg bare peker til bibelen. Det står der, svar og hvit. Hvis det står i de kristne sin "helligbok" at kvinner må dekke hodet sitt, er det ikke da hyklerisk å kritisere muslimer for at kvinnene deres dekker til hodet?

Anonymkode: 5fcdb...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det hyklerisk når kristne kritiserer muslimer for at kvinnene deres dekker hodet?

 

Nei

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Jeg vet ikke hva alle kristne gjør når de ber. Jeg er ikke med dem når de ber.

2) Jeg er veldig klar over at kristendommen har gått igjennom en reformasjon.

Men det har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. Jeg bare peker til bibelen. Det står der, svar og hvit. Hvis det står i de kristne sin "helligbok" at kvinner må dekke hodet sitt, er det ikke da hyklerisk å kritisere muslimer for at kvinnene deres dekker til hodet?

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Få kristne er enige om hva de skal følge og hva de skal de bort fra i den helligboka. Så er det jo også det at antallet kristne i dette landet stadig synker, veldig mange er ateister. De tror ikke den boka er det minste hellig og kunne ikke brydd seg mindre om hva som står der. Mange av de som fortsatt definerer seg som kristne i Norge i dag er det på en minimalistisk måte, de tror på generelle ting det de kaller "kristne verdier", selv om disse ikke er spesielt for kristendom, men de tror det, og så tror de at kanskje Gud og Jesus finnes, men de er ikke sikre. De bryr seg heller ikke om hva som står i den hellige boka, for de er ikke sikre på om den er sann. Så antallet kristne som tror på det som står i bibelen her til lands er ganske lav. 

Anonymkode: 78ef9...7c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Jeg vet ikke hva alle kristne gjør når de ber. Jeg er ikke med dem når de ber.

2) Jeg er veldig klar over at kristendommen har gått igjennom en reformasjon.

Men det har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. Jeg bare peker til bibelen. Det står der, svar og hvit. Hvis det står i de kristne sin "helligbok" at kvinner må dekke hodet sitt, er det ikke da hyklerisk å kritisere muslimer for at kvinnene deres dekker til hodet?

Anonymkode: 5fcdb...c8b

"Kristne" er mange forskjellig ting, akkurat som det er mange retninger innen Islam, og veldig mange muslimske kvinner som ikke dekker til hodet eller håret. 

Her kan du lese om noen forskjellige varianter: https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_headcovering 

Når det gjelder bibelen, så er det ikke slik at alle kristne mener det er kun guds ord. Faktisk er det vel slik at de fleste nettopp ikke mener det, men at det er tekster som diverse profeter og hellige mennesker har skrevet ned etter inspirasjon fra gud og Jesus. Akkurat Paulus sine brev er det bred enighet om at det var Paulus som skrev, i tillegg tror en del forskere at noe av det som gjelder kvinnens plass er tilført av noen andre seinere. I lys av blant annet dette har man funnet ut at det som står i den boka må tolkes. For eksempel legges det kanskje mindre vekt på ting som ikke fremstår som direkte sitater fra Jesus eller gjengivelse av hans gjerninger. Det er dette man har teologer og prester til, og disse folka har tolket ting forskjellig = forskjellige retninger innen kristendommen.

Hilsen ateist med mange års opplæring i kristendom fra grunnskolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det hyklerisk når kristne kritiserer muslimer for at kvinnene deres dekker hodet?

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Hør her gamle mann. Kristendommen, Islam og Jødedommen.. er falsk.. Get it?. De er falske.

Den ekte sannheten er Gud av Åpenbar Godhet og Ondskap. En ny religiøskult jeg har laget

Abrahamsreligioner ble laget utifra "engelsk: Spite" ikke sannhet. Hvis du ser historien og verdiene i de. Hva om man promoterer noen av verdiene i de får deg til helvete. Hva da?

Hva NPC religiøse folk gjør er desverre deres problem.

 

Svarte det spørsmålet ditt :)

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) Jeg vet ikke hva alle kristne gjør når de ber. Jeg er ikke med dem når de ber.

2) Jeg er veldig klar over at kristendommen har gått igjennom en reformasjon.

Men det har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. Jeg bare peker til bibelen. Det står der, svar og hvit. Hvis det står i de kristne sin "helligbok" at kvinner må dekke hodet sitt, er det ikke da hyklerisk å kritisere muslimer for at kvinnene deres dekker til hodet?

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Fordi det er en falsk religion, det er også Islam. Les ovenfor hva jeg skrev for å vite hvorfor. Religion i regjering er grunnen. Derfor det er så mye kriger i muslimske land fordi religion i regjering må ha en skyldebukk "Geopolitisk spill ifra USA og Europa skal jeg ikke se bort ifra heller" men det var noe som het skaut før i tiden.

Men ja... de er falske religioner siden abrahams religioner ikke er sanne. Og nei jeg er heller ikke for piskeslag om man har sex utenfor ekteskap heller "som står i du vet"

Men jeg er ikke anti hijab. Kultur klær er ok. Er mer ok med det enn kler ifra india "ikke at jeg er anti india eller noe" men så lenge det ikke bryter typiske regler som "om du maskerer hele fjeset så er det identifikasjons grunner så det er ulovlig.. Eller å kle seg naken i offentligheten er også ulovlig av logiske grunner" utenom det kan man kle seg som man vil. Og jeg ser ikke noe problem med det.

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg vise deg ett bildet

Bilderesultat for iran 1970 and now meme

Anonymkode: 2e8c2...697

Hva hadde DET med spm å gjøre..? 😂 Hvorfor skal folk på død og liv trekke inn Iran i aaaalltttt som har med hijab å gjøre? Og her snakket ts om BIBELEN OG HODEDEKKE. 

Anonymkode: 01eef...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde DET med spm å gjøre..? 😂 Hvorfor skal folk på død og liv trekke inn Iran i aaaalltttt som har med hijab å gjøre? Og her snakket ts om BIBELEN OG HODEDEKKE. 

Anonymkode: 01eef...f43

Fordi de er falske religioner. Les hva jeg skrev ovenfor :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kallis92 skrev:

Hør her gamle mann. Kristendommen, Islam og Jødedommen.. er falsk.. Get it?. De er falske.

Den ekte sannheten er Gud av Åpenbar Godhet og Ondskap. En ny religiøskult jeg har laget

Abrahamsreligioner ble laget utifra "engelsk: Spite" ikke sannhet. Hvis du ser historien og verdiene i de. Hva om man promoterer noen av verdiene i de får deg til helvete. Hva da?

Hva NPC religiøse folk gjør er desverre deres problem.

 

Svarte det spørsmålet ditt :)

Jeg er ateist og kvinne. Og nei, du svarte ikke på spørsmålet mitt. At det de tror på er falskt vet jeg, takk, men jeg lurer på om man er hyklerisk hvis en troende kristen kritiserer hijab.

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Kallis92 skrev:

Fordi de er falske religioner. Les hva jeg skrev ovenfor 😄

Kan du slutte å bare skrive at religioner er falske? Det er helt urelevant or uinteressant for tråden at du ikke tror på gud. Jeg er også ikke-troende, men jeg prøver å ha en seriøs diskusjon her.

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ateist og kvinne. Og nei, du svarte ikke på spørsmålet mitt. At det de tror på er falskt vet jeg, takk, men jeg lurer på om man er hyklerisk hvis en troende kristen kritiserer hijab.

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Å si at man er ateist for å få folk med seg er litt for lett.

Men uansett, hvorfor vil du ha religion i samfunnet hvis du er ateist. Uansett. Hvis du vil gå til kirker å få folk til å bruke skaut igjen så vær så god. Men ja religion i regjering er generelt dumt, kan unngå mange kriger om man tar det ut. Men anntar vel at å påtvinge noen klær på folk er mer viktigere enn folkerettigheter.

Uansett så lenge det ikke er noe ulovlig så bryr jeg meg ikke. Tror uansett når du hører kristne snakke dritt om muslimer med hijab så er det fordi det er tvang og ikke noe som er valg fritt. For å si det slik i noen land så kaster de syre i fjeset til folk hvis de tar av seg hijaben av ekstremist nisser. Så... der har du nok svaret. Er det ok forresten? Er det greit å behandle folk slikt? Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Kallis92 skrev:

Å si at man er ateist for å få folk med seg er litt for lett.

Men uansett, hvorfor vil du ha religion i samfunnet hvis du er ateist. Uansett. Hvis du vil gå til kirker å få folk til å bruke skaut igjen så vær så god. Men ja religion i regjering er generelt dumt, kan unngå mange kriger om man tar det ut. Men anntar vel at å påtvinge noen klær på folk er mer viktigere enn folkerettigheter.

Uansett så lenge det ikke er noe ulovlig så bryr jeg meg ikke. Tror uansett når du hører kristne snakke dritt om muslimer med hijab så er det fordi det er tvang og ikke noe som er valg fritt. For å si det slik i noen land så kaster de syre i fjeset til folk hvis de tar av seg hijaben av ekstremist nisser. Så... der har du nok svaret. Er det ok forresten? Er det greit å behandle folk slikt? Jeg tror ikke det.

Er det mulig???? JEG ER ATEIST. Jeg driter i dine meninger om religion, det er ikke relevant for tråden.  

Poenget mitt er at det står i bibelen at kvinner skal dekke hodet sitt, ellers må de ha kort hår og det er skam. Jeg syns egentlig ikke at reformasjon er en god nok grunn til å avfeie det. Står det, så står det. 

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig???? JEG ER ATEIST. Jeg driter i dine meninger om religion, det er ikke relevant for tråden.  

Poenget mitt er at det står i bibelen at kvinner skal dekke hodet sitt, ellers må de ha kort hår og det er skam. Jeg syns egentlig ikke at reformasjon er en god nok grunn til å avfeie det. Står det, så står det. 

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Alreight. Folk som ikke dekker til seg fortjener syre kastet i ansiktet da?. Driter i hva du tror. Det er religionsfrihet land. Om folk vil ha på seg skaut "som ingen gjør lenger" eller klær på lovlig måte så er det deres sak. Religion i regjering er ikke en europa ting. Så det er ditt problem

Uansett. Hvis du vil ha mer kontekst... Forestill deg å bo i et land der du blir tvunget å kle deg på en måte som folk vil du skal kle deg uten frihet...der har du svaret. Så ja. Ergo vi er ikke slikt. Om folk ikke følger det er deres greie. Muslimer har ikke direkte sett den muligheten fordi det er mer systematisk slikt. Uansett... ikke interesert

 

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kallis92 skrev:

Uansett. Hvis du vil gå til kirker å få folk til å bruke skaut igjen så vær så god. Men ja religion i regjering er generelt dumt, kan unngå mange kriger om man tar det ut. Men anntar vel at å påtvinge noen klær på folk er mer viktigere enn folkerettigheter.

De færreste kriger gjennom historien ble startet grunnet religion. De fleste ble startet grunnet diplomatiske kriser, handelskriger, uenighet om landområder el. 

Anonymkode: 2a771...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det hyklerisk når kristne kritiserer muslimer for at kvinnene deres dekker hodet?

Anonymkode: 5fcdb...c8b

Ja, er ikke lenge siden det var vanlig å dekke til håret her også. Og i mange kristne land gjør de det fortsatt. Men dette med å ikke se bjelken i eget øye sliter islomofobene med.

Anonymkode: 2a771...437

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kristne menigheter der kvinner dekker til hodet med alt fra skaut, hatt eller lue (moderne varianten av skaut😂) i gudstjenester osv.

Anonymkode: cf16f...9d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...