Gå til innhold

Kan vi ikke bytte til Nynorsk, bedre flyt


Kallis92

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Er oppvokst med nynorsk. Hatet det. Stygt!

Øyne= augo 

hvordan= korleis 

nei! Det har ingen sammenheng med å lære nye språk. 

Lærte du det på "livets harde skole" eller? Det er fakta at det påvirker evnen til å lære språk, uansett hvor mye du hater nynorsk.

Anonymkode: c24e5...574

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Utrolig glad for at mine slipper det siden de er halvt utenlandske. Nynorsk burde avvikles i sin helhet, spør du meg.

Anonymkode: bc93b...873

Mine er og halvt utenlandske så de slipper bokmål 🙂

Alle mine har hatt nynorsk som hovedmål på skolen, selv om det har betydd at de ikke kunne gå på nærskolen siden vi bor i en bokmål kommune.

Bokmål får de inn "overalt" så syns det var bedre at de lærte nynorsk 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 16.9.2019 den 18.09, SupaWoman skrev:

Nynorsk burde vært kuttet ut som obligatorisk undervisning for lenge siden. Fatter ikke at de tvinner barn til å lære noe så unyttig når de heller kunne brukt den verdifulle tiden til å lære barna enda bedre bokmål, matte, historie, samfunnsfag osv. Ufattelig. 

Bokmål er enda mindre nyttig. Dessuten høres det jålete og intetsigende ut. Har lagt merke til at det er mye du synes er ufattelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrejesus, nei! 

Den forbaska nynorsken trakk ned snittet mitt på VGs..har til dags dato aldri brukt skriftspråket etter det. Bokmål derimot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis røtter og historie er så viktig, burde vi alle snakket islandsk.

Anonymkode: fb5ef...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, OPIgirl skrev:

Bokmål er enda mindre nyttig. Dessuten høres det jålete og intetsigende ut. Har lagt merke til at det er mye du synes er ufattelig.

Enig, hater ikke bokmål men synes at nynorsk ser mer rikt ut og har mer 'karakter'... Det er også kult at de som skriver det kan forstå mye mer av norrønt enn de som bare skriver bokmål, som ikke har like mye sjel spør du meg.

 

Når alle sier at nynorsk trakk ned karakter, så er det vel strengt tatt at dere ikke orket å lære det. Tviler at dere gjorde det like dårlig i engelsk?

Anonymkode: 63fd8...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg norsk burde vært lagt ned og erstattet med engelsk.

Som alternativ kunne vi gått over i statlig forvaltning til at det er lov å skrive lydspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nynorsk kan være pent i litteratur, dikt og musikk, og i dialekt, i den grad man kan si det. Men jeg kan ikke skriver det for fem flate øre, selv om jeg er vestlending med 7 år nynorsk på barneskolen. 

Anonymkode: f8d74...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash

Nynorsk høres helt forferdelig ut. Håper barn snart slipper å lære dette. Så unødvendig. Kunne ha byttet ut med lære om tegnspråk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes nynorsk kan være pent i litteratur, dikt og musikk, og i dialekt, i den grad man kan si det. Men jeg kan ikke skriver det for fem flate øre, selv om jeg er vestlending med 7 år nynorsk på barneskolen. 

Anonymkode: f8d74...7a2

Men du har ikke problemer med å skrive engelsk antar jeg?

Anonymkode: 63fd8...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er et tullesprsåk. Som Esperanto eller Klingon. Da er det mer motiverende å lære seg engelsk.

Anonymkode: 7efdf...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis røtter og historie er så viktig, burde vi alle snakket islandsk.

Anonymkode: fb5ef...794

DET hadde vært kult! Jeg skal lære meg norrønt😍

Anonymkode: 66d83...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nynorsk er et tullesprsåk. Som Esperanto eller Klingon. Da er det mer motiverende å lære seg engelsk.

Anonymkode: 7efdf...776

Men hvorfor ? Det  er jo laget opp av dialekter.

Anonymkode: 63fd8...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ? Det  er jo laget opp av dialekter.

Anonymkode: 63fd8...4ef

Det er oppkonstruerte språk laget av én mann. Og motivajsonen var ikke språkelig, men nasjonalromantisk. Klingon er også et oppkonstruert språk, laget av én mann. Riktignok ikke motivert av nasjonalromanatikk, men lønn for en filmjobb. Det er i prinsippet det samme.

 

Anonymkode: 7efdf...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ? Det  er jo laget opp av dialekter.

Anonymkode: 63fd8...4ef

Tja, la oss bruke ordet Jeg/Eg som eksempel. Der skrev jeg de to godkjente skriftformene på hver av våre skriftsmål.
Dialekter derimot? Der kan Æ,e, ek, I, Jæi osv osv benyttes i tillegg så det betyr vel egentlig at ingen av skriftspråkene våre kan påstås å helt reflektere dialektene. Dermed ser jeg det som en fordel at det er klart på å være et skriftspråk og ikke late som om det er dialekt også. Det kan også forvirre folk da. Dialekten til enkelte sier at Æ er riktig, men nynorsken sier det er eg, og nynorsk er jo også dialekt? 

Jeg mener forøvrig at hver og en bør få velge språk selv, men også at nynorskens forkjempere har skadet nynorsk kraftig med alle disse urimelige kravene de dessverre har fått innfridd.
Opplæring av sidemål. Jada, jeg vet at ikke alle har nynorsk som sidemål, men det har altså 90 prosent av oss. Jeg er ikke imot opplæring av det heller. Der det er urimelig på her er vekttallene samt egentlig at det er obligatorisk
25 prosent bruk av nynorsk i statlige bedrifter. Urimeligheten i dette? De utgjør mellom 10 og 12 prosent av Norges befolkning. Om de bad om representativt ville det vært  forståelig og rettferdig. De har fått over dobbelt så mye.

Statsstøtte. Det finnes to bokmålsorganisasjoner i Riksmålsforbundet og bokmålsforbundet. Disse to får samlet 1,7 mill i støtte fra staten over statsbudsjettet. Nynorsken har Noregs mållag. Disse får 16,3 mill. 
Dette er ikke det eneste nynorskfavoriserende tallet fra stat. Samlet får nynorsken statsstøtte på nær 50 millioner.

Vestlandet og nynorskfylker. 
Hordaland er det mest folkerike av vestlandsfylkene. Det er et nynorskfylke. Er det et flertall av folk som skriver på nynorsk her? Nei, skattetallene viser til at nær 7 av 10 hordalendinger foretrekker bokmål. Så det at vi har et nynorskfylke er ikke representativt ift folkene som bor her.

La folk velge selv, samt avslutt all denne latterlige forskjellsbehandlingen av språkene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...