Gå til innhold

Kan vi ikke bytte til Nynorsk, bedre flyt


Kallis92

Anbefalte innlegg

Og det er også mer røtter til historisk dialekt utifra landet. Men det bare høres bedre ut en bokmål. "Vet at dette er skriftmål" men Bokmål er mye mer tørt og jordnært. Danmark er kult land.. men tror nynorsk bare har vært bedre siden vi ikke er Danmark lenger.

Men det tror jeg ikke skjer med Høyre i regjering

1:09

 

 

Endret av Kallis92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du vet ikke at nynorsk skrives med liten n, såsant det ikke er første ordet i en setning. Det samme med bokmål.

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk burde vært kuttet ut som obligatorisk undervisning for lenge siden. Fatter ikke at de tvinner barn til å lære noe så unyttig når de heller kunne brukt den verdifulle tiden til å lære barna enda bedre bokmål, matte, historie, samfunnsfag osv. Ufattelig. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, SupaWoman skrev:

Nynorsk burde vært kuttet ut som obligatorisk undervisning for lenge siden. Fatter ikke at de tvinner barn til å lære noe så unyttig når de heller kunne brukt den verdifulle tiden til å lære barna enda bedre bokmål, matte, historie, samfunnsfag osv. Ufattelig. 

Men bokmål er rene oslo språk.. Tørt, mangel på flyt. Det suger bare som språk, og det er mer Dansk enn Norsk uansett. Er en grunn hvorfor engelsk høres bedre ut enn norsk. Fordi vi har et så jalla fagspråk som er så tørt som er bokmål. Hvis du spør meg burde bokmål forsvinne helt. Og bli borte for alltid og erstattet med nynorsk

 

 

Endret av Kallis92
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SupaWoman said:

Nynorsk burde vært kuttet ut som obligatorisk undervisning for lenge siden. Fatter ikke at de tvinner barn til å lære noe så unyttig når de heller kunne brukt den verdifulle tiden til å lære barna enda bedre bokmål, matte, historie, samfunnsfag osv. Ufattelig. 

Du vet at nynorsk ikke er sidemål for hele befolkningen, ikke sant? At det er svært mange som har nynorsk som sitt hovedmål, og tilsvarende undervisning i bokmål, som bokmålsfolket har i nynorsk? 

Det er fylker og kommuner som har nynorsk som sitt offisielle skriftspråk, hvor utredninger, rapporter, planer og vedtak skrives på nynorsk. 

Kan ikke fatte at en kan se på innsikt i språk som unødvendig. 😱Tenk på hvor stor del av grunnutdanningen vår som er språk? Norsk, engelsk, spansk, tysk, fransk. Mange timer per uke. 

Vi var også innom nordiske språk og gammelnorsk. Helt topp 😀

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Example skrev:

Kvifor bruker dykk ikkje nynorsk sjølv, om det er så mykje betre?

Jeg er vant til bokmål. Men hvis vi skifter vil jeg gjerne skifte over selv.

Eg er vandt til bokmål. Men hvis vi skiftar vil eg gjerne skifte over sjølv

 

Sikkert feil på noe. Men nynorsk er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Vi var også innom nordiske språk og gammelnorsk. Helt topp

Alltid topp å lære ting som er helt ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Example said:

Kvifor bruker dykk ikkje nynorsk sjølv, om det er så mykje betre?

Eg kan om eg vil, noko det ikkje ser ut som du kan 😉

Eg vel bokmål i dette fora av to ulike grunnar. Det eine er å tilpasse språket til sidas publikum, de andre er at eg stikk meg mindre ut. Eg likar å forsvinne i mengda, har til dømes heller ikkje bilete på profilen, berre ein grå, anonym silhuett av eit menneske 🤫

Har heller ikkje nynorsk ordbok på mobilen....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk burde dø. Beklager vestlendinger og telemarkinger. De to språkene er så like at det er bare tull å ha begge. Denne galskapen har vart lenge nok. 

Er det noen partier som har på programmet at de vil avskaffe nynorsk i skolen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, SupaWoman skrev:

Nynorsk burde vært kuttet ut som obligatorisk undervisning for lenge siden. Fatter ikke at de tvinner barn til å lære noe så unyttig når de heller kunne brukt den verdifulle tiden til å lære barna enda bedre bokmål, matte, historie, samfunnsfag osv. Ufattelig. 

Helt enig. Utrolig glad for at mine slipper det siden de er halvt utenlandske. Nynorsk burde avvikles i sin helhet, spør du meg.

Anonymkode: bc93b...873

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig. Utrolig glad for at mine slipper det siden de er halvt utenlandske. Nynorsk burde avvikles i sin helhet, spør du meg.

Anonymkode: bc93b...873

Eller bokmål burde avskaffes og nynorsken ta over? 

Anonymkode: e15fb...5d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller bokmål burde avskaffes og nynorsken ta over? 

Anonymkode: e15fb...5d5

enig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker også nynorsk godt. Jeg er ikke så flink i det, har ikke øvd godt nok. Prøver jeg meg, har jeg bare masse feil, og har fått «kjeft» av nynorskbrukere at de ikke forstår hva jeg skriver. 

Så hadde jeg ganske dårlig nynorskopplæring i skolen, da.

Men jeg liker st nynorsk har mer ord og grammatikk fra norrønt og dialektene. Bokmål er jo mest dansk skriftspråk. 

Noe jeg syntes er interessant hos flere, er at de er mot å blande engelske ord inn i språket, men de er for å beholde det danske skriftspråket (bokmål). Nynorsk er jo mer norsk! 

Anonymkode: 66d83...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsken burdte vært forsvunnet for lenge siden! At det fremdeles kastet bort verdifull tid på å lære barna dette bekriper jeg ikke. Bedre å lære de et tredje språk da. Jeg kuttet ut nynorsken så fort jeg kom på videregående. Men selv der skal vi ha nynorsk. Jordnært med bokmål?? Jeg har inntrykk av at det er nynorsk som er "jordnært", fordi det er liksom det som tilhører Norge... nynorsk er også bare grusomt stygt og jeg synes det har lav status.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Nynorsken burdte vært forsvunnet for lenge siden! At det fremdeles kastet bort verdifull tid på å lære barna dette bekriper jeg ikke. Bedre å lære de et tredje språk da. Jeg kuttet ut nynorsken så fort jeg kom på videregående. Men selv der skal vi ha nynorsk. Jordnært med bokmål?? Jeg har inntrykk av at det er nynorsk som er "jordnært", fordi det er liksom det som tilhører Norge... nynorsk er også bare grusomt stygt og jeg synes det har lav status.

Hvis du hadde lært litt mer nynorsk hadde du kanskje blitt litt bedre til å skrive bokmål også. Jo flere språk du lærer, jo lettere blir det å lære og mestre nye.

Anonymkode: c24e5...574

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.9.2019 den 18.09, SupaWoman skrev:

Nynorsk burde vært kuttet ut som obligatorisk undervisning for lenge siden. Fatter ikke at de tvinner barn til å lære noe så unyttig når de heller kunne brukt den verdifulle tiden til å lære barna enda bedre bokmål, matte, historie, samfunnsfag osv. Ufattelig. 

For dei som har nynorsk som hovudmål da? Etter reforma i 2005 er ikke nynorsk og bokmål så ulikt. Klammeformene er borte. Men jeg skjønner hvorfor barna ikke blir flinke i nynorsk, når jeg ser holdningene til foreldrene der ute. Jeg lærer barna mine nynorsk med glede, så her er det ingen sukking og akking. 

 

Ts, jeg tror ikke noen andre parti ville gjort nynorsk til alle nordmenns hovedmålet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde lært litt mer nynorsk hadde du kanskje blitt litt bedre til å skrive bokmål også. Jo flere språk du lærer, jo lettere blir det å lære og mestre nye.

Anonymkode: c24e5...574

Det er helt sant. Nynorskskrivere gjør det ofte bedre. Dei har samme fordelen som barn som har en forelder med annet morsmål enn norsk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Nynorsken burdte vært forsvunnet for lenge siden! At det fremdeles kastet bort verdifull tid på å lære barna dette bekriper jeg ikke. Bedre å lære de et tredje språk da. Jeg kuttet ut nynorsken så fort jeg kom på videregående. Men selv der skal vi ha nynorsk. Jordnært med bokmål?? Jeg har inntrykk av at det er nynorsk som er "jordnært", fordi det er liksom det som tilhører Norge... nynorsk er også bare grusomt stygt og jeg synes det har lav status.

Hvorfor mener du det har lav status?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde lært litt mer nynorsk hadde du kanskje blitt litt bedre til å skrive bokmål også. Jo flere språk du lærer, jo lettere blir det å lære og mestre nye.

Anonymkode: c24e5...574

Er oppvokst med nynorsk. Hatet det. Stygt!

Øyne= augo 

hvordan= korleis 

nei! Det har ingen sammenheng med å lære nye språk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...