AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #2701 Del Skrevet 23. oktober 2021 Jeg er her for å skryte av meg selv. Har ikke drukket noe siden sist fredag. Det er ikke lenge, men jeg kunne fint ta meg to-tre glass vin 5-6 kvelder i uka. Det har gått veldig bra denne uken, så jeg håper det fortsetter. Anonymkode: ddfba...89c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #2702 Del Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er her for å skryte av meg selv. Har ikke drukket noe siden sist fredag. Det er ikke lenge, men jeg kunne fint ta meg to-tre glass vin 5-6 kvelder i uka. Det har gått veldig bra denne uken, så jeg håper det fortsetter. Anonymkode: ddfba...89c Håper? Det er vel kun opp til deg om det fortsetter? Anonymkode: 8df44...85d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #2703 Del Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Håper? Det er vel kun opp til deg om det fortsetter? Anonymkode: 8df44...85d Ja, det er det. Og det klarer jeg. Men det jeg håper er at det blir like lett som det har vært denne uken. Anonymkode: ddfba...89c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 23. oktober 2021 #2704 Del Skrevet 23. oktober 2021 Miranda Bailey skrev (17 timer siden): Tungt å lese, men jeg setter stor pris på at du deler. Jeg sliter med rusmisbruk i tillegg til alkoholavhengighet, og tar meg ofte i å bagatellisere alkoholforbruket mitt fordi det "ikke er like ille" eller fordi "det er jo lovlig".. Men her ser jeg jo hvordan det kan gå. Alkohol er virkelig ikke noe å leke med det heller. Hvordan er livet ditt i dag, uten alkoholen? Er det fortsatt vanskelig å holde seg unna? Uff, alkoholavhengighet er ille nok om man ikke skal være avhengig av andre rusmidler også. Vet ikke hvordan jeg hadde gått frem for å komme ut av det. Selv etter 4 år kan jeg av og til kjenne på en trang til å ville "prøvesmake" vodka igjen. Trenger bare å minne meg på hvor sinnsykt vanskelig det var å slutte og alt jeg har vært igjennom for å komme hit jeg er i dag, så går det over. Er ikke aktuelt å la disse årene være forgjeves. Har vært deprimert siden jeg bråsluttet, men det skyldes mer helsetilstanden enn mangel på drikke tror jeg, for depresjonen forverret seg etter ene åreknuta sprakk i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 23. oktober 2021 #2705 Del Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er her for å skryte av meg selv. Har ikke drukket noe siden sist fredag. Det er ikke lenge, men jeg kunne fint ta meg to-tre glass vin 5-6 kvelder i uka. Det har gått veldig bra denne uken, så jeg håper det fortsetter. Anonymkode: ddfba...89c Gratulerer! AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, det er det. Og det klarer jeg. Men det jeg håper er at det blir like lett som det har vært denne uken. Anonymkode: ddfba...89c Hvis første uka gikk greit går nok andre uka greit også. Husk at det er de 2 første ukene som er hardest, etter det er du over kneika. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edru? Skrevet 24. oktober 2021 #2706 Del Skrevet 24. oktober 2021 Så er det på'n igjen. Første kveld uten alkohol på en stund, kjenner at jeg gruer meg til natta. Livredd for ikke å få sove. Men, jeg får ha lydbok på øret og se hva som skjer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 24. oktober 2021 #2707 Del Skrevet 24. oktober 2021 Audiot skrev (På 23.10.2021 den 20.14): Uff, alkoholavhengighet er ille nok om man ikke skal være avhengig av andre rusmidler også. Vet ikke hvordan jeg hadde gått frem for å komme ut av det. Selv etter 4 år kan jeg av og til kjenne på en trang til å ville "prøvesmake" vodka igjen. Trenger bare å minne meg på hvor sinnsykt vanskelig det var å slutte og alt jeg har vært igjennom for å komme hit jeg er i dag, så går det over. Er ikke aktuelt å la disse årene være forgjeves. Har vært deprimert siden jeg bråsluttet, men det skyldes mer helsetilstanden enn mangel på drikke tror jeg, for depresjonen forverret seg etter ene åreknuta sprakk i fjor. Du kan si, hehe. Men det forstår jeg. Det er jo som de sier, selv om du har sluttet å drikke så er alkoholismen fortsatt en del av deg og noe de fleste må jobbe med livet ut. Det står stor respekt av de som klarer å motstå fristelsene, spesielt med tanke på drikkekulturen her til lands. Edru? skrev (1 time siden): Så er det på'n igjen. Første kveld uten alkohol på en stund, kjenner at jeg gruer meg til natta. Livredd for ikke å få sove. Men, jeg får ha lydbok på øret og se hva som skjer. Lykke til! For meg har det alltid hjulpet å ta et varmt bad/dusj før jeg legger meg, ha en serie/lydbok i bakgrunnen, ha vann stående på nattbordet og viften på for en deilig bris. Har du melatonin liggende kan det hjelpe det også. Håper du får en god natts søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edru? Skrevet 25. oktober 2021 #2708 Del Skrevet 25. oktober 2021 Miranda Bailey skrev (10 timer siden): Lykke til! For meg har det alltid hjulpet å ta et varmt bad/dusj før jeg legger meg, ha en serie/lydbok i bakgrunnen, ha vann stående på nattbordet og viften på for en deilig bris. Har du melatonin liggende kan det hjelpe det også. Håper du får en god natts søvn. Takk! Jeg la bort skjerm en time før leggetid, gikk en tur og lasta ned en meditasjonsapp, og la meg ganske sent til å være meg. Hadde vinduet på vidt gap (elsker frisk, kald luft når jeg skal sove) og natta gikk ganske bra. Jeg har sovet noe, og er ikke helt ødelagt i dag. Dette var den verste kneika, nå er første natt unnagjort og det kommer bare til å bli bedre. Deilig! (Dette er den første alkoholfrie natta siden mai, jaggu på tide!) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edru? Skrevet 26. oktober 2021 #2709 Del Skrevet 26. oktober 2021 Natt nr. 2 gikk også overraskende bra, så nå er jeg bittelitt optimist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2710 Del Skrevet 26. oktober 2021 Jeg må også skryte litt av meg selv! 9 0,33 drakk jeg helgen som var. Fordelt over to dager. det er veldig lenge siden sist! Har ikke drukket siden lørdag og det akter jeg ikke å gjøre dør på fredag igjen. Håper virkelig at jeg holder meg til ca samme mengde da. mvh Molly Anonymkode: f89fc...a25 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 26. oktober 2021 #2711 Del Skrevet 26. oktober 2021 Fint å se at det står bra til med mange her inne. Jeg er veldig stolt av dere, selv om vi kanskje ikke kjenner hverandre. Selv går det ikke like bra. Jeg har falt inn i en depresjonsfase igjen (sliter med tilbakevendende depresjoner) og det gjør at jeg tyr til rusen mye lettere. Eller, det blir kanskje teit å bruke det som en unnskyldning i og med at jeg ikke har hatt en eneste edru dag på flere uker, men det er vel alltid lettere om man har noe å skylde på.. På en annen side var jeg på ruspoliklinikken på mandag, og jeg er virkelig storfornøyd med den nye behandleren min. Brutalt ærlig, men med omsorg - akkurat det jeg trenger. Vi har hovedsakelig brukt de siste timene på å bli kjent, men neste time skal vi skrive behandlingsplan og jeg kjenner meg veldig klar for det. Jeg har bestemt meg for å legge meg selv inn på avrusning etter jul. Tanken på å skulle være innlagt får meg til å ville sette meg ned og grine, men jeg vil ikke risikere å havne på gata med nåler i armen heller. Jeg må ta tak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 26. oktober 2021 #2712 Del Skrevet 26. oktober 2021 Miranda Bailey skrev (29 minutter siden): Fint å se at det står bra til med mange her inne. Jeg er veldig stolt av dere, selv om vi kanskje ikke kjenner hverandre. Selv går det ikke like bra. Jeg har falt inn i en depresjonsfase igjen (sliter med tilbakevendende depresjoner) og det gjør at jeg tyr til rusen mye lettere. Eller, det blir kanskje teit å bruke det som en unnskyldning i og med at jeg ikke har hatt en eneste edru dag på flere uker, men det er vel alltid lettere om man har noe å skylde på.. På en annen side var jeg på ruspoliklinikken på mandag, og jeg er virkelig storfornøyd med den nye behandleren min. Brutalt ærlig, men med omsorg - akkurat det jeg trenger. Vi har hovedsakelig brukt de siste timene på å bli kjent, men neste time skal vi skrive behandlingsplan og jeg kjenner meg veldig klar for det. Jeg har bestemt meg for å legge meg selv inn på avrusning etter jul. Tanken på å skulle være innlagt får meg til å ville sette meg ned og grine, men jeg vil ikke risikere å havne på gata med nåler i armen heller. Jeg må ta tak. Kjempebra du har tatt det valget. Skjønner det er skikkelig ubehagelig å skulle legge deg inn, men det er en liten ting å "ofre" hvis det kan hjelpe deg ut av dette her. Jeg har skikkelig russug selv i dag jeg fordi traumene mine har trigget meg. Lengter etter rusen, og det er stor risiko når jeg kommer hjem til helga. For å si det sånn. Hadde jo bestemt meg for at nåla var jeg ferdig med, men nå vil jeg ha den. Samtidig som jeg så klart IKKE vil ha den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 26. oktober 2021 #2713 Del Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Jeg er misunnelig på alle dem som kan drikke alkohol så mye de vil uten å kjenne på angst eller depresjon i dagene etterpå. Ikke at jeg har lyst på et høyt og skadelig forbruk av alkohol, men fordi jeg selv etter snart 70 dager uten alkohol kjenner på angst og tunge tanker daglig. Alkokuttet har ikke hatt mye å si. Jeg har en bror som er fungerende alkoholiker. Drikker hver eneste dag og i nokså store mengder. Han er blid og fornøyd hele dagen, tilsynelatende. Høy utdannelse og aktiv i mange ting. Det er så urettferdig. Angsten og de depressive tankene er noe jeg aldri kan bli kvitt. Hvorfor er akkurat jeg så sårbar? Endret 26. oktober 2021 av Anonymburker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #2714 Del Skrevet 27. oktober 2021 Miranda Bailey skrev (14 timer siden): Fint å se at det står bra til med mange her inne. Jeg er veldig stolt av dere, selv om vi kanskje ikke kjenner hverandre. Selv går det ikke like bra. Jeg har falt inn i en depresjonsfase igjen (sliter med tilbakevendende depresjoner) og det gjør at jeg tyr til rusen mye lettere. Eller, det blir kanskje teit å bruke det som en unnskyldning i og med at jeg ikke har hatt en eneste edru dag på flere uker, men det er vel alltid lettere om man har noe å skylde på.. På en annen side var jeg på ruspoliklinikken på mandag, og jeg er virkelig storfornøyd med den nye behandleren min. Brutalt ærlig, men med omsorg - akkurat det jeg trenger. Vi har hovedsakelig brukt de siste timene på å bli kjent, men neste time skal vi skrive behandlingsplan og jeg kjenner meg veldig klar for det. Jeg har bestemt meg for å legge meg selv inn på avrusning etter jul. Tanken på å skulle være innlagt får meg til å ville sette meg ned og grine, men jeg vil ikke risikere å havne på gata med nåler i armen heller. Jeg må ta tak. Så bra at du har tatt avgjørelsen om å legges inn. Etter avrusninga anbefaler jeg veldig å søke behandling i Basis (TSB). Er innlagt selv nå på tredje uka, og opplegget er knallbra. Har fått tilbake troa på et godt liv. Anonymkode: d0c7d...cdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 27. oktober 2021 #2715 Del Skrevet 27. oktober 2021 Purple_Pixiedust skrev (19 timer siden): Kjempebra du har tatt det valget. Skjønner det er skikkelig ubehagelig å skulle legge deg inn, men det er en liten ting å "ofre" hvis det kan hjelpe deg ut av dette her. Jeg har skikkelig russug selv i dag jeg fordi traumene mine har trigget meg. Lengter etter rusen, og det er stor risiko når jeg kommer hjem til helga. For å si det sånn. Hadde jo bestemt meg for at nåla var jeg ferdig med, men nå vil jeg ha den. Samtidig som jeg så klart IKKE vil ha den. Tusen takk. Det er det jeg prøver å minne meg selv på. Et par måneder er ingenting om jeg får det til og får tilbake livet mitt. Jeg sliter forresten også med traumer som trigger russug, så du er ikke alene om det. Har du vært i/vurdert traumebehandling? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så bra at du har tatt avgjørelsen om å legges inn. Etter avrusninga anbefaler jeg veldig å søke behandling i Basis (TSB). Er innlagt selv nå på tredje uka, og opplegget er knallbra. Har fått tilbake troa på et godt liv. Anonymkode: d0c7d...cdb Med avrusning så mener jeg først et kortere opphold for å få hjelp til å håndtere abstinensene om det trengs, også døgnbehandling i et par måneder for å jobbe med avhengigheten. Behandleren min mente at 3 måneder ville være et minimum, men at det kunne hende jeg måtte bli der i opptil 12 måneder utifra progresjonen min. Det vil nok være via TSB. Hvis det er det du tenker på? Ruspoliklinikken jeg går på er via TSB også. Har du lyst å fortelle litt om opplegget? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 27. oktober 2021 #2716 Del Skrevet 27. oktober 2021 Miranda Bailey skrev (16 minutter siden): Tusen takk. Det er det jeg prøver å minne meg selv på. Et par måneder er ingenting om jeg får det til og får tilbake livet mitt. Jeg sliter forresten også med traumer som trigger russug, så du er ikke alene om det. Har du vært i/vurdert traumebehandling? Det vil absolutt være verdt det ja! Jeg har ikke gått i noen direkterettet traumebehandling, men jeg er i annen behandling nå hvor det også er fokus på traumer og ellers hvordan forholde seg til tanker og følelser framfor å flykte unna. Håper dette kan være til hjelp. Har du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #2717 Del Skrevet 27. oktober 2021 Er det noen som har erfaring med campral, naltrexone eller selincro mot alkoholsug? Tenker mest på dere som er avhengige og drikker minst 3 dager per uke, men kom gjerne med tilbakemelding uansett. Virkning, bivirkninger, påvirkning på psyken, vektopp/nedgang, osv. Lurer på alt egentlig Lest at selincro er dyr, men for meg vil 1100kr i måneden være verdt det bare jeg halverer alkoholinntaket.. K. Anonymkode: e77c3...7c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #2718 Del Skrevet 27. oktober 2021 Må bare legge til noe. Jeg kjenner en slags lettelse, et håp etter å ha lest om disse medisinene. Jeg er på dypt vann, kroppen begynner å si ifra etter mange års heftig drikking. Det kan ikke fortsette. Jeg vet det, men klarer ikke stoppe uten hjelp. Jeg ønsker ikke innleggelse. Jeg ønsker ikke antabus. Og nå har jeg altså funnet noe som Kan hjelpe meg til å stoppe å drikke etter ett glass vin. Jeg ser et lys i enden av tunellen. Det har vært mørkt lenge, altfor lenge og det har for meg kun vært antabus som har vært alternativet, noe jeg ikke ønsker fordi går man på en smell får man det virkelig ubehagelig. Jeg ønsker ikke å slutte å drikke helt da alt av det sosiale i livet mitt handler om alkohol (jada, men sånn er vennekretsen min), men jeg vil kunne drikke en dag i uka, ikke måtte drikke fire dager... Jeg skal be om henvendelse til psykolog sa jeg vet jeg trenger behandling. Jeg har spiseforstyrrelse, jeg er selvskader, jeg er alkoholiker og jeg har borderline. Mye av dette henger sammen og jeg trenger å få hjelp til å plassere brikkene. Jeg kan ikke fortsette som jeg har gjort. Jeg ser faktisk døden i nær framtid hvis jeg ikke reduserer og det ville vært trist for de rundt meg. At jeg drakk for mye en kveld eller hjertet stoppet på en topptur på fjellet en solskinnsdag.. K. Anonymkode: e77c3...7c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 27. oktober 2021 #2719 Del Skrevet 27. oktober 2021 Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden): Det vil absolutt være verdt det ja! Jeg har ikke gått i noen direkterettet traumebehandling, men jeg er i annen behandling nå hvor det også er fokus på traumer og ellers hvordan forholde seg til tanker og følelser framfor å flykte unna. Håper dette kan være til hjelp. Har du det? Det håper og tenker jeg det vil være! Jeg har selv ikke samlet opp motet til å jobbe noe særlig med traumene mine enda, og den nye behandleren min mente at vi skulle fokusere på å bli rusfri først og ta traumebehandling (var snakk om EMDR) senere. Det blir som regel verre før det blir bedre fikk jeg vite, og det kunne bidra til å trigge russug og forverre rusproblematikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 27. oktober 2021 #2720 Del Skrevet 27. oktober 2021 Miranda Bailey skrev (26 minutter siden): Det håper og tenker jeg det vil være! Jeg har selv ikke samlet opp motet til å jobbe noe særlig med traumene mine enda, og den nye behandleren min mente at vi skulle fokusere på å bli rusfri først og ta traumebehandling (var snakk om EMDR) senere. Det blir som regel verre før det blir bedre fikk jeg vite, og det kunne bidra til å trigge russug og forverre rusproblematikken. Ja. Det at jeg har vært mye ustabil er noe av grunnen til at jeg ikke har hatt traumebehandling ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå