Gjest Finlay Skrevet 6. oktober 2021 #2501 Del Skrevet 6. oktober 2021 CecilieX skrev (17 minutter siden): La oss kalle en spade for en spade. Bloggerbøker er pengemaskiner for forlagene. De vet at de kommer til å bli kjøpt uavhengig av kvaliteten på innholdet. De er ikke avhengig av gode anmeldelser i media for å bli solgt. Derfor jobbes det nok ikke så mye med å kvalitetssikre innholdet. Så også med Kokkejævel sin bok. Da blir det også slike feil i bøkene, rett og slett fordi de ikke har brukt tid på det. Han har jo dokumentert hvilken stresset tilstand han var i da han jobbet med bøkene, så at dette kommer jo ikke som noen overraskelse. Det er synd for kokken som jo pleier et image som både ekstremt dyktig på alt som har med kokkefaget å gjøre og som hardtarbeidende og profesjonell i all sin business. For et utrolig mageplask. Dette skulle være den ultimate boka for nybegynnere, og så er det feil i ikke oppskriftene fra den selvutnevnte eksperten. Nettopp. Og det slår heller aldri feil at bøkene til influencere/bloggere troner øverst på Boklista (https://bokhandlerforeningen.no/boklista) en uke eller to, pga det alltid store forhåndssalget. Altså lenge nok til at forfatteren kan dele avisartikler som: "X herjer boklistene". "Bestselger fra X!". Og de obligatoriske skrytepostene på SoMe: "Jeg er landets mest leste forfatter"."Jeg selger mer enn Jo Nesbø!" før de daler stille og rolig nedover, for så å forsvinne umerkelig ut av lista. I kokkens tilfelle har han jo grundig dokumentert både stress og mulig medikamentpåvirkning under prosessen. Hadde kanskje vært lurt å utsette kokeboka til det ble roligere tider, men her har vel bokhøsten og julesalget spilt en viktig rolle. Pengene skal inn. Det er viktigst. Nå må han konkurrere mot "Trines kokebok for unge kokker", og "Hellstrøms GRØNNE hemmeligheter" om julegavemarkedet. Med mindre deres bøker er "proppfulle av feil", får han hard konkurranse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cessa74 Skrevet 6. oktober 2021 #2502 Del Skrevet 6. oktober 2021 CecilieX skrev (2 timer siden): La oss kalle en spade for en spade. Bloggerbøker er pengemaskiner for forlagene. De vet at de kommer til å bli kjøpt uavhengig av kvaliteten på innholdet. De er ikke avhengig av gode anmeldelser i media for å bli solgt. Derfor jobbes det nok ikke så mye med å kvalitetssikre innholdet. Så også med Kokkejævel sin bok. Da blir det også slike feil i bøkene, rett og slett fordi de ikke har brukt tid på det. Han har jo dokumentert hvilken stresset tilstand han var i da han jobbet med bøkene, så at dette kommer jo ikke som noen overraskelse. Du har så rett i at bloggerbøker er pengemaskiner uavhengig av kvalitet. Kokken gjordet et godt forsalg og kunne skryte av å være på toppen av listen første uka. Deretter har jo boka dalt nedover som en stein. Hadde denne boken blitt gitt ut FØR han ble blogger så tviler jeg sterkt på at han hadde klart å selge ut førsteopplaget engang. Men med etablert lesergruppe på 60+ som generelt ikke bruker internett for inspirasjon - ja så er jo dette "kokeboken man bare mÅ ha". For oss andre: google.no.... 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 6. oktober 2021 #2503 Del Skrevet 6. oktober 2021 Tråden er ryddet for avsporinger. Sol, admin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trultemor15 Skrevet 6. oktober 2021 #2504 Del Skrevet 6. oktober 2021 Jeg er ikke den største fan av Kokkejævel, men jeg har da respekt for han som menneske for det, kunne aldri disset noen slik dere disser, jeg mener slakter folk her inne. Jeg strikker innimellom, og har noen strikkebøker. Over halvparten av dem er det rettelser til på fb siden til designeren. Sånt skjer uten at man trenger bli slaktet for det. Lite vits i å si i denne tråden der ingenting annet enn slakt eller nedsabling stort sett blir heiet på, men ville nå bare nevne at sånt skjer. Ofte. En fin kveld ønskes alle, gå litt offline og lev livet der, kanskje? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 6. oktober 2021 #2505 Del Skrevet 6. oktober 2021 Trultemor15 skrev (39 minutter siden): Jeg er ikke den største fan av Kokkejævel, men jeg har da respekt for han som menneske for det, kunne aldri disset noen slik dere disser, jeg mener slakter folk her inne. Jeg strikker innimellom, og har noen strikkebøker. Over halvparten av dem er det rettelser til på fb siden til designeren. Sånt skjer uten at man trenger bli slaktet for det. Lite vits i å si i denne tråden der ingenting annet enn slakt eller nedsabling stort sett blir heiet på, men ville nå bare nevne at sånt skjer. Ofte. En fin kveld ønskes alle, gå litt offline og lev livet der, kanskje? Takk lige så😘 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 7. oktober 2021 #2506 Del Skrevet 7. oktober 2021 Trultemor15 skrev (På 6.10.2021 den 20.00): Jeg er ikke den største fan av Kokkejævel, men jeg har da respekt for han som menneske for det, kunne aldri disset noen slik dere disser, jeg mener slakter folk her inne. Jeg strikker innimellom, og har noen strikkebøker. Over halvparten av dem er det rettelser til på fb siden til designeren. Sånt skjer uten at man trenger bli slaktet for det. Lite vits i å si i denne tråden der ingenting annet enn slakt eller nedsabling stort sett blir heiet på, men ville nå bare nevne at sånt skjer. Ofte. En fin kveld ønskes alle, gå litt offline og lev livet der, kanskje? god ide 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snacky Skrevet 7. oktober 2021 #2507 Del Skrevet 7. oktober 2021 Tanuki skrev (På 6.10.2021 den 11.24): må være utrolig slitsomt for familien hans, stakkars barn. Nå tror jeg ikke du skal tillegge familien hans noe stakkars i det hele tatt, om du da ikke kjenner dem og de har gitt uttrykk for noe til deg? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snacky Skrevet 8. oktober 2021 #2508 Del Skrevet 8. oktober 2021 Finlay skrev (På 6.10.2021 den 15.21): Nettopp. Og det slår heller aldri feil at bøkene til influencere/bloggere troner øverst på Boklista (https://bokhandlerforeningen.no/boklista) en uke eller to, pga det alltid store forhåndssalget. Altså lenge nok til at forfatteren kan dele avisartikler som: "X herjer boklistene". "Bestselger fra X!". Og de obligatoriske skrytepostene på SoMe: "Jeg er landets mest leste forfatter"."Jeg selger mer enn Jo Nesbø!" før de daler stille og rolig nedover, for så å forsvinne umerkelig ut av lista. I kokkens tilfelle har han jo grundig dokumentert både stress og mulig medikamentpåvirkning under prosessen. Hadde kanskje vært lurt å utsette kokeboka til det ble roligere tider, men her har vel bokhøsten og julesalget spilt en viktig rolle. Pengene skal inn. Det er viktigst. Nå må han konkurrere mot "Trines kokebok for unge kokker", og "Hellstrøms GRØNNE hemmeligheter" om julegavemarkedet. Med mindre deres bøker er "proppfulle av feil", får han hard konkurranse. Hvorfor hadde det vært lurt å utsette kokeboka? Den selger jo som bare fy!? Og det vil jo alltid komme andre bøker av andre forfattere, so what? Sitter dere her og til og med trykker ned ei kokebok? 😂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snacky Skrevet 8. oktober 2021 #2509 Del Skrevet 8. oktober 2021 Finlay skrev (På 5.10.2021 den 21.15): Blir jo fort både litt leit og litt jobb, når bestemor har kjøpt 5 bøker som julegaver til barnebarna, og må inn i boka å stryke over liter her og fylle inn desiliter der + selv skrive inn steketemperatur på lammekarré før hun endelig kan pakke inn bøkene i julepapir. Får jo håpe det ikke dukker opp flere feil. Da kan boka fort framstå som en godt brukt gave. Boka er ei kjempeflott bok, og jeg har kjøpt 5 av den. To til egne tenåringer som ønsker seg den, 3 til tanteunger. Blir julegaver.Og det er ikke store jobben å skrive inn rettelser i begynnelsen av boka,ved sidetall og hvilken oppskrift det gjelder. Piece of cake! Og boka kommer til å følge dem gjennom årene,de vokser med den, og vil lage mer av de avanserte rettene etter alderen de er i. Så jo-dette er virkelig ei god bok for unge folk også. Slik som kokeboka jeg har fra da jeg var ung har vært for meg. Jeg skjønner virkelig ikke at alt må kritiseres her inne! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 8. oktober 2021 #2510 Del Skrevet 8. oktober 2021 Skrivefeil/trykkfeil forekommer i de fleste bøker, både oppskriftsbøker (mat og strikking) men også skjønnlitterære. Det er ikke akkurat unikt i Kokkejævels bok, så å godte seg over det blir bare teit. Finn heller noe annet å ta fyren på, om dere på død og liv må. Det burde være nok å ta av. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 8. oktober 2021 #2511 Del Skrevet 8. oktober 2021 Snacky skrev (6 minutter siden): Boka er ei kjempeflott bok, og jeg har kjøpt 5 av den. To til egne tenåringer som ønsker seg den, 3 til tanteunger. Blir julegaver.Og det er ikke store jobben å skrive inn rettelser i begynnelsen av boka,ved sidetall og hvilken oppskrift det gjelder. Piece of cake! Og boka kommer til å følge dem gjennom årene,de vokser med den, og vil lage mer av de avanserte rettene etter alderen de er i. Så jo-dette er virkelig ei god bok for unge folk også. Slik som kokeboka jeg har fra da jeg var ung har vært for meg. Jeg skjønner virkelig ikke at alt må kritiseres her inne! Jeg har kjøpt boka, og angrer ikke på det. Gode oppskrifter, fin layout, fristende bilder. Man kan si og mene mangt og meget om Kokkejævel, men han KAN faget sitt. Derom hersker det ingen tvil. Har hatt gleden av å spise på flere av spisestedene han har jobbet på ila. de siste femten årene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 8. oktober 2021 #2512 Del Skrevet 8. oktober 2021 23 minutter siden, Snacky said: Nå tror jeg ikke du skal tillegge familien hans noe stakkars i det hele tatt, om du da ikke kjenner dem og de har gitt uttrykk for noe til deg? Jeg tenkte mest på barna. Barna hans har ikke samtykket til å være en del av markedsføringen hans. Jeg trenger ikke kjenne dem for å mene at det er harry og patetisk å eksponere barna i bloggen sin. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 8. oktober 2021 #2513 Del Skrevet 8. oktober 2021 Tanuki skrev (7 timer siden): Jeg tenkte mest på barna. Barna hans har ikke samtykket til å være en del av markedsføringen hans. Jeg trenger ikke kjenne dem for å mene at det er harry og patetisk å eksponere barna i bloggen sin. Jeg synes faktisk kokken er blitt flink til IKKE å eksponere barna sine jeg. Yngste barnet ser vi ikke snurten av, det deles overhode ikke bilder. Andre opplysninger om ham finnes knapt på bloggen heller. At han blir nevnt i ny og ne betyr ikke at han blir utlevert. Datteren er borte fra hans kanaler, både i bilder og tekst. At han delte ting han ikke burde dele for et år eller to siden skal ikke brukes mot ham nå. At han f.eks forteller at datteren skal spise middag hos ham er ikke eksponering. De andre barna er voksne, de nevnes også kun en sjelden gang. Går ut fra at de gir klar beskjed hvis de mener seg for synlige i hans kanaler. Nå leser ikke jeg bloggen fast, men dette er det inntrykket jeg har. Arrester meg gjerne om jeg tar feil. Derimot tenker jeg at han til tider eksponerer seg selv på en måte som kan være flau for barna, men det skal vi ikke spekulere i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panzerpølsa Skrevet 8. oktober 2021 #2514 Del Skrevet 8. oktober 2021 Finlay skrev (52 minutter siden): Jeg synes faktisk kokken er blitt flink til IKKE å eksponere barna sine jeg. Yngste barnet ser vi ikke snurten av, det deles overhode ikke bilder. Andre opplysninger om ham finnes knapt på bloggen heller. At han blir nevnt i ny og ne betyr ikke at han blir utlevert. Datteren er borte fra hans kanaler, både i bilder og tekst. At han delte ting han ikke burde dele for et år eller to siden skal ikke brukes mot ham nå. At han f.eks forteller at datteren skal spise middag hos ham er ikke eksponering. De andre barna er voksne, de nevnes også kun en sjelden gang. Går ut fra at de gir klar beskjed hvis de mener seg for synlige i hans kanaler. Nå leser ikke jeg bloggen fast, men dette er det inntrykket jeg har. Arrester meg gjerne om jeg tar feil. Derimot tenker jeg at han til tider eksponerer seg selv på en måte som kan være flau for barna, men det skal vi ikke spekulere i. Her er jeg helt enig, og barn har heller ikke blitt brukt til reklame/spons. Det skal han ha. Men som du sier, han utleverer så mye rart om seg selv, som kanskje de større barna ikke syns er så kjempestas. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 8. oktober 2021 #2515 Del Skrevet 8. oktober 2021 1 hour ago, Finlay said: Jeg synes faktisk kokken er blitt flink til IKKE å eksponere barna sine jeg. Yngste barnet ser vi ikke snurten av, det deles overhode ikke bilder. Andre opplysninger om ham finnes knapt på bloggen heller. At han blir nevnt i ny og ne betyr ikke at han blir utlevert. Datteren er borte fra hans kanaler, både i bilder og tekst. At han delte ting han ikke burde dele for et år eller to siden skal ikke brukes mot ham nå. At han f.eks forteller at datteren skal spise middag hos ham er ikke eksponering. De andre barna er voksne, de nevnes også kun en sjelden gang. Går ut fra at de gir klar beskjed hvis de mener seg for synlige i hans kanaler. Nå leser ikke jeg bloggen fast, men dette er det inntrykket jeg har. Arrester meg gjerne om jeg tar feil. Derimot tenker jeg at han til tider eksponerer seg selv på en måte som kan være flau for barna, men det skal vi ikke spekulere i. 15 minutter siden, panzerpølsa said: Her er jeg helt enig, og barn har heller ikke blitt brukt til reklame/spons. Det skal han ha. Men som du sier, han utleverer så mye rart om seg selv, som kanskje de større barna ikke syns er så kjempestas. Da er vi nok uenige. Hele bloggen er en eneste markedsførningskanal for kokken, bare ved å skrolle ser man plenty av bilder av barna hans. Jeg mener at barn ikke har noe å gjøre i en blogg som leses av flere tusen. Barn har rett til privatliv. det er min mening. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 8. oktober 2021 #2516 Del Skrevet 8. oktober 2021 Tanuki skrev (51 minutter siden): Da er vi nok uenige. Hele bloggen er en eneste markedsførningskanal for kokken, bare ved å skrolle ser man plenty av bilder av barna hans. Jeg mener at barn ikke har noe å gjøre i en blogg som leses av flere tusen. Barn har rett til privatliv. det er min mening. Det du sier stemmer ikke. Nå har jeg faktisk scrollet meg bakover til august, og finner kun 3-4 bilder av yngste barn. Alle tatt bakfra, bortsett fra ett der øynene synes. Ett bilde av kona med et barn der kun ett øye synes. Usikker på om det er deres barn. Bare det sier sitt. Vi aner ikke hvordan barnet ser ut. Ett bilde av datter og sønn, bakfra. Vi snakker om en blogger som poster flere innlegg daglig. Det er IKKE plenty bilder av barna, men faktisk svært få. Barna skjermes nå, og det er kjempefint. Selvsagt er bloggen en markedsføringskanal for Kokkejævel, hva er kritikkverdig ved det? Alle bloggere/influencere reklamerer naturligvis for sine egne produkter på egne kanaler. Nevner bare Sophie Elise - Glöd, Isabel Raad - Trendy Things, Gladkokken - egne bøker og egen vin, Funkygine....osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 8. oktober 2021 #2517 Del Skrevet 8. oktober 2021 2 minutter siden, Finlay said: Det du sier stemmer ikke. Nå har jeg faktisk scrollet meg bakover til august, og finner kun 3-4 bilder av yngste barn. Alle tatt bakfra, bortsett fra ett der øynene synes. Ett bilde av kona med et barn der kun ett øye synes. Usikker på om det er deres barn. Bare det sier sitt. Vi aner ikke hvordan barnet ser ut. Ett bilde av datter og sønn, bakfra. Vi snakker om en blogger som poster flere innlegg daglig. Det er IKKE plenty bilder av barna, men faktisk svært få. Barna skjermes nå, og det er kjempefint. Selvsagt er bloggen en markedsføringskanal for Kokkejævel, hva er kritikkverdig ved det? Alle bloggere/influencere reklamerer naturligvis for sine egne produkter på egne kanaler. Nevner bare Sophie Elise - Glöd, Isabel Raad - Trendy Things, Gladkokken - egne bøker og egen vin, Funkygine....osv osv. vi får være uenige. Han har bilder av barna sine der, hvor mange bilder spiller ingen rolle. poenget er at barn ikke har noe gjøre i en blogg. De er en del av imaget, og brukes passivt som reklame, de er props. At du er uenig er helt greit. Jeg har sagt mitt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 8. oktober 2021 #2518 Del Skrevet 8. oktober 2021 Vedr eksponering av barn kommer det stadig drypp av informasjon, tekst er også eksponering. Vi har fått høre A om både samværsproblematikk knyttet til det ene barnet og om forholdet til den ene sønnen. Siden han bare sier A legger han opp til spekulasjoner. Det deles også en god del om hans følelser knyttet til barna og omstendighetene rundt dem og det synes jeg er det verste. Det er en form for følelsesmessig utpressing som ikke er OK. I det siste har han hatt fullt fokus på bok og signering, men det er litt tidlig å friskmelde Kokkejævels blogg hva gjelder eksponering. Han har jo tidligere ikke tatt til seg noe særlig kritikk på feltet, så da er jo ikke grunnlaget til stede for at skjea blir tatt i noen annen hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 8. oktober 2021 #2519 Del Skrevet 8. oktober 2021 CecilieX skrev (49 minutter siden): Det deles også en god del om hans følelser knyttet til barna og omstendighetene rundt dem og det synes jeg er det verste. Enig i at det er problematisk. (Ser det samme hos Helene Drage btw. Ikke bilder av ansikt, men en rekke poster om følelser rundt barn og foreldrerolle som for alltid vil ligge tilgjengelig på nett.) Det jeg mener er at det spiller en rolle - både mengde og type bilder - hvis man skal drøfte eksponering av barn. Noen få bilder tatt bakfra ila. et år er betydelig mindre graverende enn det f.eks CBE driver med. Han deler heller ikke mye, eller privat informasjon om yngste barnet. Det beste hadde naturligvis vært om barna ble helt utelatt fra bloggen. Men - om man sammenlikner hva han deler i dag, kontra da han startet, så er mitt inntrykk at det er en stor forbedring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cessa74 Skrevet 8. oktober 2021 #2520 Del Skrevet 8. oktober 2021 Nå leser jeg ikke denne bloggen fast, men er enig i at utlevering av barn har blitt mindre siste tiden. MEN er det bevisst handling? Eller er det fordi fokuset er penger-penger-penger -og derfor handler ALT om nettbutikk og kokebok om dagen? Han har jo et umettelig behov for å få folk til å bruke penger på hans produkter kombinert med selfier som svir i øya. Han har uansett utlevert ting om barn og eget liv i en så stor grad at det må påvirke barna - uten tvil. Podcastepisoden med datteren beviste jo at han på ingen måte hadde noe bevisst holdning om å verne henne/ikke utlevere barna. Tviler sterkt på at han har endret den holdningen så radikalt. Og datteren er i en alder hvor absolutt ALT er flaut når det kommer til foreldre - og her kan jo venner lese om alt far utleverer om kropp, såre baller, sexliv, sorg, depresjoner, konstruerte mareritt, om konflikter, nettmobbing og gudene veit hva. Tviler sterkt på at han tenker over hvordan dette påvirker henne i det hele tatt - her er det buisness og klikk som gjelder. Han ble jo heller ikke nominert i en eneste kategori i vixen. Og ser man på blogglisten på blogg.no så er det stort sett en gjeng voksne mennesker med åpen dagbok, tafatt innhold, elendig språk og svært få lesere. At kokkejævel har opparbeidet seg en fast leserskare med disse 50 + damene som elsker å følge han og føler et konstruert vennskap med han -det er på ingen måte et kvalitetstempel. Bloggen hans gir absolutt INGENTING for en leser utover å følge hans private liv og hans buisness. Ispedd 10 bilder av seg selv i hvert innlegg. Bloggen er dørgende kjedelig.. Og han er sikkert god i matfaget, men det er det da ærlig talt mange tusen til som er i sosiale medie. Han er på ingen måte en som skiller seg ut - forskjellen er at han selger sine produkter basert på sympati fra lesere fordi stakkars han har mistet barn og har det kjempe-ille psykisk og fysisk bla,bla,bla. Det trekker inn en viss lesergruppe som skaper en symbiose mellom blogger og blodfansen. Men utover det -ingenting å bli imponert over -hverken i bransjen eller hos folk flest.. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå