Gå til innhold

Spandering på date

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må innrømme jeg blir oppgitt over mannfolk som er så bastante på at de OVERHODET IKKE vil spandere på kvinnfolk what so ever!!!! Når det i tillegg kaves og mases om likestilling som årsak blir det hele veldig patetisk. Jeg er selv både selvstendig og oppegående og lar meg i grunn aldri bli påspandert. Likevel reagerer jeg veldig på menn som har et så bastant syn på dette. De  virker nærmest bitre over likestillingens innpass, som om de har mistet sin overordnede posisjon i samfunnet. Det skal sies at disse mannfolkene aldri ville vært av typen gentlemen i utgangspunktet, og de har derfor heller ikke mistet noen posisjon. De har derimot fått et stadig større fokus på det faktum at de dessverre kommer til kort på det meste når det gjelder å fremstå som hel ved i form av å være et realt mannfolk. Det er selvsagt trist å stadig bli påminnet sine egne begrensninger, men det må da være mulig for enkelte å heller fokusere på å gjøre noe med dette fremfor å utvikle reaksjonsmønstre som fremhever begrensningene på sitt verste? Jeg ender ofte opp med å betale på første date - ikke bare for meg selv, men også på daten. Og ja, jeg er kvinne. Jeg har definitivt spandert flerfoldige ganger mer enn jeg noen gang har blitt påspandert gjennom livet. Jeg takker pent nei til å bli påspandert av fremmede, men jeg tenker ikke like mye over det dersom det er jeg selv som gir. Likevel reagerer jeg sterkt på dere bitre menn som nærmest tar det for gitt at vi kvinner generelt forventer noe fra dere. Dere som har minst å by på har vi uansett minst forventninger til, og dere blamerer bare dere selv ved å oute begrensningene deres i klar tekst. Har truffet på flere av denne typen som ikke later til å se at de gjerne lar seg bli spandert på, men likevel har de en grunnleggende holdning om at de ALDRI og OVERHODET IKKE skal spandere på en kvinne. Merkelig at disse sjelden fremstår som spesielt rause overfor kompiser eller egen famiie heller dersom det virkelig kun handler om det er oss kvinnfolk som er så kravstore :ironi: Hva med å bare kunne gi og ta under like forutsetninger? Hvorfor så stort fokus på dette? Jeg spanderer da like lett på kvinner som på menn og forstår ikke hvorfor enkelte skal gjøre så enormt stor greie ut av dette med å spandere (eller helst IKKE å spandere). Hvorfor fokuserer vi ikke heller på likeverd fremfor likestilling? Blir bare så oppgitt av patetiske mannfolk som ikke evner å forstå enkle grunnleggende verdier i livet :rolleyes:

Anonymkode: 549bf...260

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang gjort det? "Den som inviterer betaler" er en typisk replikk fra folk som nesten aldri tar første skritt.

Anonymkode: eff77...30e

Jeg tok første skritt med han jeg er gift med

Ser ikke noe problem, han er gammeldags og syntes det var rart først (+at han trodde jeg hadde lite penger) 

Nå er han vant til at det som oftest er jeg som betaler.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi damer inviterer.... Duuhhhh

De dør før de tørr å ta sjansen på å bli avvist

Anonymkode: eb128...84a

Har nok til gode å bli avvist når jeg har spurt om noen vil være med på noe.

Jeg betaler og om jeg inviterer venner på f.eks kino, men om jeg sitter i en gruppe som finner ut at vi skal på kino f.eks så betaler alle for deg selv.

Skrevet

Her har jeg alltid tilbudt meg å betale, men alltid blitt avvist.

En date som varte en helg, hvor vi også gikk å handlet inn til min leilighet nektet han å la meg betale for.. Til slutt måtte jeg nesten be han på mine knær om å få lov å betale, fordi jeg synes det var feil at han skulle stå for absolutt alt. 

Jeg synes at man alltid skal tilby seg å betale, eller dele regningen, ikke bare forvente at mannen skal gjøre det. Om mannen er en gentleman så tar han regningen de første datene uansett.. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Må innrømme jeg blir oppgitt over mannfolk som er så bastante på at de OVERHODET IKKE vil spandere på kvinnfolk what so ever!!!!

Måtte redusere tekstblokken litt her.

Jeg tror det er relativt få som blånekter å spandere uansett situasjon. Innvendingene går mer på at det, i et likestilt samfunn, er urimelig å ha som prinsipp at mannen skal spandere.

Hvis en man nevner likestilling når regningene skal betales, men ellers mener klesvask er kvinnfolkarbeid, er han en hykler. Det finnes nok noe sånne, men det er jo også faktisk mulig at enkelte er genuint opptatt av likestilling. Jeg vil si jeg er en av dem, og jeg skygger som regel banen når folk, helt uironisk, mener at jeg skal gjøre (eller ikke gjøre) noe fordi jeg er mann. Fordi jeg har bedre råd? Gjerne! Fordi jeg tok initiativ til noe jeg gjerne vil dele? Ikke noe problem. Fordi jeg har tid og energi? Ordner seg det. Men på grunn av kjønnet mitt? Takk og farvel.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Okapi skrev:

Måtte redusere tekstblokken litt her.

Jeg tror det er relativt få som blånekter å spandere uansett situasjon. Innvendingene går mer på at det, i et likestilt samfunn, er urimelig å ha som prinsipp at mannen skal spandere.

Hvis en man nevner likestilling når regningene skal betales, men ellers mener klesvask er kvinnfolkarbeid, er han en hykler. Det finnes nok noe sånne, men det er jo også faktisk mulig at enkelte er genuint opptatt av likestilling. Jeg vil si jeg er en av dem, og jeg skygger som regel banen når folk, helt uironisk, mener at jeg skal gjøre (eller ikke gjøre) noe fordi jeg er mann. Fordi jeg har bedre råd? Gjerne! Fordi jeg tok initiativ til noe jeg gjerne vil dele? Ikke noe problem. Fordi jeg har tid og energi? Ordner seg det. Men på grunn av kjønnet mitt? Takk og farvel.

Du er nok ikke av de jeg snakker om, Okapi, men tro meg: Det er flere enn "unektelig få" som fremstår som disse bitre og gjerrige mannfolka som nekter å spandere uansett situasjon. Når det kommer til kvinnfolk som har prinsipp om at mannen skal spandere, setter jeg disse i en tilsvarende lavmåls bås som de bitre og gjerrige mannfolka. Tror det er flere menn som innbiller seg at kvinner forventer å bli påspandert enn det faktisk finnes kvinner med disse forventningene. Og innlegget mitt over representerer på ingen måte mannen i gata, men jeg lar meg likevel stadig overraske over hvor mange mannfolk som seriøst lirer av seg de mest utrolige og patetiske utsagn når det kommer til kvinner og deres antakelser rundt kvinners forventninger og ikke minst griskhet. For meg er det så turn off som det er mulig å få det. At noen kvinner dessverre fremstår slik kan jeg tro, men at man skal ha slik oppfatning av kvinner flest synes jeg blir altfor sneversynt og tyder på svært liten evne til refleksjon. Har dumpet menn som skryter meg opp i skyene for at jeg ikke forventer å bli påspandert eller har andre forventninger til dem som mannfolk. MEN jeg har da selvsagt et ønske og håp om at man kan tilføre hverandre noe likevel, og dersom utgangspunktet er at man ikke skal gi noe for enhver pris er ikke det noe jeg ønsker å begi meg videre inn på. Selv vil jeg gi masse til den rette, men når noen har lett for å motta, men ikke evner å gi blir skjevfordelingen altfor stor. Og det å gi, og også spandere, handler ikke utelukkende om materielle goder. Er så lei av å høre at man ikke skal ha noen forventninger da det tyder på at man er "gold digger". Vi bør vel alle ha noen forventninger, og ikke minst håper jeg vi alle søker lykken for alt det er verdt. Det er hvilke verdier vi legger i de ulike tingene som betyr noe her, og der er det en del mennesker som har misforstått. I mine øyne fremstår TS i denne tråden rimelig patetisk i så måte.

Anonymkode: 549bf...260

• Liker 1
Skrevet
På 14.9.2019 den 18.35, AnonymBruker skrev:

Hvis datekulturen der hun er fra er sånn at mannen betaler, så betaler du eller avlyser. Du kan ikke komme på daten og så overraske henne med at hun må betale, det er ikke riktig. Da skulle hun ha fått beskjed om det på forhånd i tilfelle hun ikke har penger i budsjettet til det dere skal i morgen. 

Anonymkode: 31342...e5c

Hvis TS var i hennes hjemland, klart det. Men dersom det er hun som har flyttet til Norge må jo hun akseptere datingkulturen her. Man kan da ikke oppføre seg som en primadonna her, fordi det er slik i hjemlandet. Jeg regner med at i hjemlandet stiller kvinner litt svakere økonomisk enn her også, og da kan man ikke cherrypicke med seg fordeler i inntekt og likevel holde på en bakstreversk datingkultur. 

Anonymkode: 6a870...524

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...