Gå til innhold

Hva lager du av elgkjøttdeig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Greia er at deig av magert kjøtt detter fra hverandre i kaker og karbonader om man ikke binder med spekk og potetmel. 

Takk for meg.   😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Greia er at deig av magert kjøtt detter fra hverandre i kaker og karbonader om man ikke binder med spekk og potetmel. 

Takk for meg.   😀

Nei, det gjør ikke det. Da er det du som gjør noe feil og spekk og potetmel har ingenting i karbonader å gjøre. Ferdig snakka! :nigo:

Litt fett (I form av å halvblande karbonadedeig og kjøttdeig) og potetmel i kjøttkaker derimot kan jeg gå med på. Denne kjøttkakeoppskriften er "bankers" og fungerer like bra enten man bruker storfe, elg, hjort, rådyr eller rein. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Leo skrev:

Det varierer nok veldig. Den elgen som for en stor del beiter på åkre og enger her på Østlandet har i hvert fall så og si ikke smak av vilt i det hele tatt så det kjøttet kan fint brukes på samme måte som storfe. Når det gjelder hjort og rådyr er jeg imidlertid enig med deg. Det gjør seg best i kjøttkaker, karbonader etc. hvor krydring og tilbehør er tilpasset viltsmaken. 

Jeg er enig i at elg har mye mildere smak enn rein, rådyr og hjort og elgkalv har mildere smak enn elgokse og -ku. Jeg ville uansett ikke brukt dette til annet enn «viltmat». Det byr meg imot. 🙄

Anonymkode: 724e5...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Nei, det gjør ikke det. Da er det du som gjør noe feil og spekk og potetmel har ingenting i karbonader å gjøre. Ferdig snakka! :nigo:

Litt fett (I form av å halvblande karbonadedeig og kjøttdeig) og potetmel i kjøttkaker derimot kan jeg gå med på. Denne kjøttkakeoppskriften er "bankers" og fungerer like bra enten man bruker storfe, elg, hjort, rådyr eller rein. 

 

Ok. Så sier vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Nei, men elgkjøtt har en viltsmak som ikke er forenelig med tradisjonell taco, pizza, lasagne mm. Jeg har vokst opp på viltkjøtt i alle former (rein, hjort, rådyr, elg). Smaken er som kjent som baken. Jeg synes ikke det duger til annet en tradisjonell viltmat. Det er magert og miljøvennlig kjøtt for de som er opptatte av slikt. 

Ost er brukernes til mye, men ost er et mye videre begrep enn elgkjøttdeig 🤪

Anonymkode: 724e5...70c

Smaken må være som banken, her går det utelukkende i rådyr, elg og reinsdyr til alle kjøttdeigvarianter, og etter vårt skjønn egner det seg ypperlig. 

Hvis jeg skal si meg litt enig med deg så må det være hvis dyra er gamle. Heldigvis så har ille vi gamle dyr på kvota, så vi slipper å tenke på det.

Samme gjelder forøvrig sau Vs lam, sau smaker sau, mens lam derimot smaker ikke så kraftig. 

Anonymkode: cafae...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...