Gå til innhold

Søndagsmiddag


lillesnillelilla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Omg.. får helt vann i munnen av all den nydelige maten dere nevner her🤤 Her blir det fårikål på søndag, den er grei. 

Anonymkode: 7f506...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvalkjøtt og fiskekaker er ikke søndagsmiddag - det var hverdagsmat på 70-tallet. (Og hvalkjøttsesongen er vel over for i år, så ikke så aktuelt for TS).

Anonymkode: eca85...526

 

8 timer siden, Jerry Lee skrev:

Oki....so excuse me all over the place.   DU vet selvsagt best.  Men det var søndagsmiddager på MITT 70-tall!

 

Og da gadd jeg ikke mer.   Kos dere med hva enn er deres søndagsmiddag.    😀

Himmel. 

Jeg er helt enig med ab 526. Fiskekaker har aldri vært søndagsmiddag for meg. Jeg var også barn på 70-tallet, og det var og er passe nitrist tirsdagsmiddag. Nå om dagen lager jeg gjerne thai-inspirerte fiskekaker, men det er like fullt hverdagsmiddag. Jeg lurer på om du, Jerry Lee, blander sammen husmannskost/tradisjonell kost i en sånn røre at du helt glemmer hva som tradisjonelt sett regnes som hverdagskost og tradisjonell søndagsmiddag? Jeg tror du skal slite hardt med å finne noen som helst som mener at fiskekaker er god søndagsmiddag. Om du vokste opp med det synes jeg nesten synd på deg. Det har jeg ikke hørt om. 

Søndagsmiddager for meg nå i 2019 er fortsatt inspirert av gamle dager og det vil gjerne si kjøtt som skal kokes eller stekes lenge, og gjerne saus. 

Nå i september ville jeg så absolutt gått for lam! Og/eller noe med rotgrønnsaker. Jeg ville sikkert laget fårikål eller en lammegryte med grønnsaker. 

Litt årstidsuavhengig elsker jeg røkt svineknoke. Enten som saltkjøtt (kokt i tre timer med pepperkorn og laurbærblad) med kålrabistappe til, eller som suppe/lapskaus (ikke erter eller byggryn, men poteter og grønnsaker som gulrøtter, purre, pastinakk, persillerot, kålrot, sellerirot mm). 

En god og forseggjort lasagne kan også være søndagsmiddag for meg (det tar tid!). Eller lapskaus eller en ekte stroganoff. 

Men nå og i noen uker framover blir det lam! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Guidet Kvinne :) 

Vi hadde alltid fiskekaker på mandager i min barndom på 70-tallet, fordi det var brun saus igjen fra søndagsmiddagen, etter at vi feks hadde hatt oksestek, svinekoteletter eller noe i den dur. Husker jeg tok min far på fersken en gang mens han helte resten av den brune sausen i vasken på søndagskvelden fordi han ikke orket enda en mandag med fiskekaker. :ler: 

Jeg lager også fiskekaker selv nå (det gadd ikke min mor da vi var små) så mine fiskekakemiddager er mer av en fest, men aldri om søndagen.

Hos meg blir det forhåpentligvis årets ferske lam i morgen, og kanskje til og med en god sjysaus til - på vei til Bondens marked for å handle nå.

Anonymkode: eca85...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes livet har blitt litt for hektisk til søndagsmiddag. Barna har sport, bursdagsselskap etc. Alltid noe som skjer. Om det ikke er noe som skjer er i på hytta i helgene, og da blir det heller ikke tradisjonell søndagsmiddag. Spiser godt hele tiden, men savner sosakjøtt og steik imellom. Også har vi gått mer og mer bort fra norsk husmannskost. En favoritt er svinekam med honning, estragon og Dijon sennep, deilig søndagsmiddag.

I en ideell verden med søndagsmiddag:

Sosakjøtt, lammestek, oksestek, skinkestek, får i kål, rett og slett langsom mat. Jeg synes hvalgryte er nydelig søndagsmiddag, på lik linje som oksegryte.

Ikke fiskekaker, kjøttkaker, supper og slikt.

Men skikkelig pøser fra slakteren med rotmos kan faktisk være innafor.

Endret av RoNo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.9.2019 den 10.30, RoNo skrev:

Synes livet har blitt litt for hektisk til søndagsmiddag. Barna har sport, bursdagsselskap etc. Alltid noe som skjer. Om det ikke er noe som skjer er i på hytta i helgene, og da blir det heller ikke tradisjonell søndagsmiddag. Spiser godt hele tiden, men savner sosakjøtt og steik imellom. Også har vi gått mer og mer bort fra norsk husmannskost. En favoritt er svinekam med honning, estragon og Dijon sennep, deilig søndagsmiddag.

I en ideell verden med søndagsmiddag:

Sosakjøtt, lammestek, oksestek, skinkestek, får i kål, rett og slett langsom mat. Jeg synes hvalgryte er nydelig søndagsmiddag, på lik linje som oksegryte.

Ikke fiskekaker, kjøttkaker, supper og slikt.

Men skikkelig pøser fra slakteren med rotmos kan faktisk være innafor.

Er veldig enig med deg! Oskesteik kan faktisk gå om man har mye på planen. Putt den inn på lav temperatur på morran (kan faktisk settes inn frossen også) og når det begynner å nærme seg middagstid så er det bare poteter, saus og grønnsaker som må lages. De gangene jeg lager roastbeef langtidssteiker jeg og det blir utrolig mørt og godt. Kjenner ei som ikke langtidssteiker roastbeefen og hennes er omtrent bestandig seig

Veit jeg sa noe annet tidligere i tråden, men en sjelden gang kan faktisk kjøttkaker funke greit som søndagsmiddag.  Jeg syns hjemmelagde kjøttkaker er greit å ha i fryseren - med akkurat passe antall i hver pakke. Da er det jo fint å bruke litt tid en søndag og lage opp og ha til middag den dag og fryse ned resten. 

Helt enig at skikkelige pølser, helst hjemmelagde, passer som søndagsmiddag. Har aldri vært hos slaktern og kjøpt pølser men vil tro at de også vil fungere. Noen supper vil også fungere på søndag, som for eksempel ertesuppe. Men ikke supper som er laget på ti minutter.

Nå er jeg så heldig at mine unger sjelden har aktiviteter på søndager så da har vi tid til å bruke tid på å bruke lang tid på middagslaging. Syns det er viktig at ungene lærer å lage norsk tradsisjonsmat så da er det jo greit å ha det på søndager. Iallefall de tingene som tar lang tid. Er ikke hver søndag vi har søndagsmiddag, om sommeren blir det lite - spesielt i perioder med bra  vær. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...