Jump to content
Sign in to follow this  
lillesnillelilla

Søndagsmiddag

Recommended Posts

lillesnillelilla

Forslag til hva jeg kan lage til søndagsmiddag til meg og unga på 11 og 15? Er helt blank...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Si det du. Jeg hadde hørt med barna om hva som kunne friste....

Spørs jo hva de liker da. Jeg har noen ganger lagd bakt potet med masse snadder i. Det er enkelt og noe mine liker godt.

Anonymkode: e88f5...318

AnonymBruker

Søk på søndagsmiddager på google, så kommer det opp masse forslag :)

Anonymkode: e7acb...1ed

lillesnillelilla
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Si det du. Jeg hadde hørt med barna om hva som kunne friste....

Spørs jo hva de liker da. Jeg har noen ganger lagd bakt potet med masse snadder i. Det er enkelt og noe mine liker godt.

Anonymkode: e88f5...318

For meg er ikke bakt potet søndagsmiddag :) kan heller lage det en ukedag. Om ungene blir spurt blir nok svaret noe som kan passe bedre i uka enn på søndag...

AnonymBruker

Fårikål 😄

Anonymkode: fcdfa...b2f

HalldirV2
5 minutter siden, lillesnillelilla skrev:

Forslag til hva jeg kan lage til søndagsmiddag til meg og unga på 11 og 15? Er helt blank...

Er barna kresne? Søndagsmiddag for meg er klassisk norsk tradmat. Kjøttkaker, skinkesteik, fårikål, ovnsbakt laks/ørret, lettsalta torsk, lapskaus osv.

Annonse

lillesnillelilla
Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Er barna kresne? Søndagsmiddag for meg er klassisk norsk tradmat. Kjøttkaker, skinkesteik, fårikål, ovnsbakt laks/ørret, lettsalta torsk, lapskaus osv.

Ene er kresen men hun får ta det hun får. Heldigvis er hun iallefall glad i saus og potet. For meg er også søndagsmiddag det samme som tradisjonsmat. Kjøttkaker er litt på grensa - syns det egentlig er mer hverdagsmiddag. Men fikk litt lyst på helstekt ørret nå :) Og da blir det rester som kan brukes til middag seinere.

MissAlba

Oksestek med kokte poteter, gulrøtter, rosenkål og en deilig brunsaus som har putret i en time 🤤

HalldirV2
Akkurat nå, lillesnillelilla skrev:

Ene er kresen men hun får ta det hun får. Heldigvis er hun iallefall glad i saus og potet. For meg er også søndagsmiddag det samme som tradisjonsmat. Kjøttkaker er litt på grensa - syns det egentlig er mer hverdagsmiddag. Men fikk litt lyst på helstekt ørret nå :) Og da blir det rester som kan brukes til middag seinere.

Godt valg :) Fikk faktisk lyst på det samme selv som søndagsmiddag. 

lillesnillelilla
1 minutt siden, MissAlba skrev:

Oksestek med kokte poteter, gulrøtter, rosenkål og en deilig brunsaus som har putret i en time 🤤

Hørtes godt ut det også! Med en tyttebærtur på formiddagen mens steika langtidsstekes :) 

AnonymBruker
29 minutter siden, lillesnillelilla skrev:

For meg er ikke bakt potet søndagsmiddag :) kan heller lage det en ukedag. Om ungene blir spurt blir nok svaret noe som kan passe bedre i uka enn på søndag...

Søndag er jo ikke en spesiell dag lenger. 

Anonymkode: 1b599...c64

lillesnillelilla
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Søndag er jo ikke en spesiell dag lenger. 

Anonymkode: 1b599...c64

Kanskje ikke for deg, men for mange er det nok det.

AnonymBruker

Er ikke vant med at middag på søndag er noe spesielt eller er en spesiell type mat, så jeg foreslår helstekt kylling med ovnsbakte rotgrønnsaker og en frisk salat.

Anonymkode: cf55d...96f

Annonse

AnonymBruker

Det er begynt å komme ferskt lam nå, så jeg ville gått for noe med lam - fårikål eller lammefrikassé om du vil ha det tradisjonelt, eller feks skanker eller en hel bog som får steke/braisere lenge i ovnen på lav varme, og som kan smaksettes på mange ulike vis.

Selv skal jeg lage denne i dag (jeg har ferie nå og god tid): https://www.gourmettraveller.com.au/recipes/browse-all/twelve-hour-indian-spiced-lamb-shoulder-with-saffron-pilaf-12580 Jeg bruker høyere ovnstemperatur (rundt 130 g) så da trengs det bare 4-5 timer i ovnen.

Anonymkode: eca85...526

Tvist

Lasagne. Eller hjemmelagde fiskekaker. 

Jerry Lee
3 timer siden, HalldirV2 skrev:

Veldig enig. Vokste jeg opp på. Og flesk og duppe. Oksesteik. Hvalkjøtt.  Fiskekaker. Grønnsakssuppe. Kjøttsuppe. +++++

Men det er jo hundre år siden....    

HalldirV2
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Veldig enig. Vokste jeg opp på. Og flesk og duppe. Oksesteik. Hvalkjøtt.  Fiskekaker. Grønnsakssuppe. Kjøttsuppe. +++++

Men det er jo hundre år siden....    

De du nevner er gode gamle klassikere.

AnonymBruker

Trist at god, gammeldags norsk husmannskost forsvinner. 

Anonymkode: a4600...8a8

Jerry Lee
1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

De du nevner er gode gamle klassikere.

Ja, jeg er en gammel klassiker.     😉

Jerry Lee
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist at god, gammeldags norsk husmannskost forsvinner. 

Anonymkode: a4600...8a8

Vet du... de er på vei tilbake etter at alt det fremmede "eksotiske" ble FOR trendy.

Det er jeg veldig glad for.