Gå til innhold

Søndagsmiddag


lillesnillelilla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Si det du. Jeg hadde hørt med barna om hva som kunne friste....

Spørs jo hva de liker da. Jeg har noen ganger lagd bakt potet med masse snadder i. Det er enkelt og noe mine liker godt.

Anonymkode: e88f5...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på søndagsmiddager på google, så kommer det opp masse forslag :)

Anonymkode: e7acb...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Si det du. Jeg hadde hørt med barna om hva som kunne friste....

Spørs jo hva de liker da. Jeg har noen ganger lagd bakt potet med masse snadder i. Det er enkelt og noe mine liker godt.

Anonymkode: e88f5...318

For meg er ikke bakt potet søndagsmiddag :) kan heller lage det en ukedag. Om ungene blir spurt blir nok svaret noe som kan passe bedre i uka enn på søndag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lillesnillelilla skrev:

Forslag til hva jeg kan lage til søndagsmiddag til meg og unga på 11 og 15? Er helt blank...

Er barna kresne? Søndagsmiddag for meg er klassisk norsk tradmat. Kjøttkaker, skinkesteik, fårikål, ovnsbakt laks/ørret, lettsalta torsk, lapskaus osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Er barna kresne? Søndagsmiddag for meg er klassisk norsk tradmat. Kjøttkaker, skinkesteik, fårikål, ovnsbakt laks/ørret, lettsalta torsk, lapskaus osv.

Ene er kresen men hun får ta det hun får. Heldigvis er hun iallefall glad i saus og potet. For meg er også søndagsmiddag det samme som tradisjonsmat. Kjøttkaker er litt på grensa - syns det egentlig er mer hverdagsmiddag. Men fikk litt lyst på helstekt ørret nå :) Og da blir det rester som kan brukes til middag seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lillesnillelilla skrev:

Ene er kresen men hun får ta det hun får. Heldigvis er hun iallefall glad i saus og potet. For meg er også søndagsmiddag det samme som tradisjonsmat. Kjøttkaker er litt på grensa - syns det egentlig er mer hverdagsmiddag. Men fikk litt lyst på helstekt ørret nå :) Og da blir det rester som kan brukes til middag seinere.

Godt valg :) Fikk faktisk lyst på det samme selv som søndagsmiddag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MissAlba skrev:

Oksestek med kokte poteter, gulrøtter, rosenkål og en deilig brunsaus som har putret i en time 🤤

Hørtes godt ut det også! Med en tyttebærtur på formiddagen mens steika langtidsstekes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, lillesnillelilla skrev:

For meg er ikke bakt potet søndagsmiddag :) kan heller lage det en ukedag. Om ungene blir spurt blir nok svaret noe som kan passe bedre i uka enn på søndag...

Søndag er jo ikke en spesiell dag lenger. 

Anonymkode: 1b599...c64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Søndag er jo ikke en spesiell dag lenger. 

Anonymkode: 1b599...c64

Kanskje ikke for deg, men for mange er det nok det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vant med at middag på søndag er noe spesielt eller er en spesiell type mat, så jeg foreslår helstekt kylling med ovnsbakte rotgrønnsaker og en frisk salat.

Anonymkode: cf55d...96f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er begynt å komme ferskt lam nå, så jeg ville gått for noe med lam - fårikål eller lammefrikassé om du vil ha det tradisjonelt, eller feks skanker eller en hel bog som får steke/braisere lenge i ovnen på lav varme, og som kan smaksettes på mange ulike vis.

Selv skal jeg lage denne i dag (jeg har ferie nå og god tid): https://www.gourmettraveller.com.au/recipes/browse-all/twelve-hour-indian-spiced-lamb-shoulder-with-saffron-pilaf-12580 Jeg bruker høyere ovnstemperatur (rundt 130 g) så da trengs det bare 4-5 timer i ovnen.

Anonymkode: eca85...526

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HalldirV2 skrev:

Er barna kresne? Søndagsmiddag for meg er klassisk norsk tradmat. Kjøttkaker, skinkesteik, fårikål, ovnsbakt laks/ørret, lettsalta torsk, lapskaus osv.

Veldig enig. Vokste jeg opp på. Og flesk og duppe. Oksesteik. Hvalkjøtt.  Fiskekaker. Grønnsakssuppe. Kjøttsuppe. +++++

Men det er jo hundre år siden....    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Veldig enig. Vokste jeg opp på. Og flesk og duppe. Oksesteik. Hvalkjøtt.  Fiskekaker. Grønnsakssuppe. Kjøttsuppe. +++++

Men det er jo hundre år siden....    

De du nevner er gode gamle klassikere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

De du nevner er gode gamle klassikere.

Ja, jeg er en gammel klassiker.     😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist at god, gammeldags norsk husmannskost forsvinner. 

Anonymkode: a4600...8a8

Vet du... de er på vei tilbake etter at alt det fremmede "eksotiske" ble FOR trendy.

Det er jeg veldig glad for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...