Gå til innhold

Søndagsmiddag


lillesnillelilla

Anbefalte innlegg

Her i huset nytter det ikke å spørre ungene for da er det enten taco eller burger king :ler:

Søndagsmiddag for meg er nakkekoteletter med poteter, ertestuing og brun saus :sikle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, KittyNose skrev:

 

Søndagsmiddag for meg er nakkekoteletter med poteter, ertestuing og brun saus :sikle:

 

10 minutter siden, Luna Llena skrev:

Mye god mat som er nevnt, slenger på ertesuppe, sosekjøtt, kålruletter og bollefrikase.

Ja.   Fabelaktig god mat.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, KittyNose skrev:

 

Søndagsmiddag for meg er nakkekoteletter med poteter, ertestuing og brun saus :sikle:

Freser du dem først og putrer så møre i sausen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Veldig enig. Vokste jeg opp på. Og flesk og duppe. Oksesteik. Hvalkjøtt.  Fiskekaker. Grønnsakssuppe. Kjøttsuppe. +++++

Men det er jo hundre år siden....    

Hvalkjøtt og fiskekaker er ikke søndagsmiddag - det var hverdagsmat på 70-tallet. (Og hvalkjøttsesongen er vel over for i år, så ikke så aktuelt for TS).

Anonymkode: eca85...526

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Freser du dem først og putrer så møre i sausen?

Jeg bruner de lett først og så koker jeg de møre i vann med løk, hvitløk og krydder. Deretter lager jeg saus med kjøttkraften, bruning, krydder, brunost, sennep og crème fraiche 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvalkjøtt og fiskekaker er ikke søndagsmiddag - det var hverdagsmat på 70-tallet. (Og hvalkjøttsesongen er vel over for i år, så ikke så aktuelt for TS).

Anonymkode: eca85...526

Oki....so excuse me all over the place.   DU vet selvsagt best.  Men det var søndagsmiddager på MITT 70-tall!

 

Og da gadd jeg ikke mer.   Kos dere med hva enn er deres søndagsmiddag.    😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KittyNose skrev:

Jeg bruner de lett først og så koker jeg de møre i vann med løk, hvitløk og krydder. Deretter lager jeg saus med kjøttkraften, bruning, krydder, brunost, sennep og crème fraiche 🙂

Javel.   😀   Litt mer moderne enn mine.   😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lillesnillelilla skrev:

Forslag til hva jeg kan lage til søndagsmiddag til meg og unga på 11 og 15? Er helt blank...

Hjemmelaget gul ertesuppe med svineknoke! Mettende og god middag. Inneholder foruten gule erter, gjerne også byggryn, sellerirot i terninger, gulrot i skiver, litt purre i ringer, løk. Nok vann i gryta til å dekke svineknoken.

Man må planlegge retten dagen før, ettersom de gule, tørre ertene må ligge i bløt i vann et døgn først. Bruker du byggryn også, skal de også bløtlegges dagen før.

Svineknoken skal koke med i to og en halv time. Så tar man den opp på en fjøl, og skjærer den opp i munnfull-passende biter, og legger bitene tilbake opp i gryta. Noen spiser svoren på knoken også, det gjør ikke jeg, så den går i søpla hos meg på dette stadiet. La koke en halvtime til og så server.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Million skrev:

Hjemmelaget gul ertesuppe med svineknoke! Mettende og god middag. Inneholder foruten gule erter, gjerne også byggryn, sellerirot i terninger, gulrot i skiver, litt purre i ringer, løk. Nok vann i gryta til å dekke svineknoken.

Man må planlegge retten dagen før, ettersom de gule, tørre ertene må ligge i bløt i vann et døgn først. Bruker du byggryn også, skal de også bløtlegges dagen før.

Svineknoken skal koke med i to og en halv time. Så tar man den opp på en fjøl, og skjærer den opp i munnfull-passende biter, og legger bitene tilbake opp i gryta. Noen spiser svoren på knoken også, det gjør ikke jeg, så den går i søpla hos meg på dette stadiet. La koke en halvtime til og så server.

Er du min farmor?   :fnise:       Nettopp slik er det.     :spise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålruletter, fårikål, lammefrikasse, kjøttkaker i brunsaus, kveite middag f. Eks

Anonymkode: 1cd49...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Million skrev:

Hehe :)

 

😉   Du beskrev tilberedning av den nydelige maten akkurat som min farmor lagde den.   😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kålruletter, fårikål, lammefrikasse, kjøttkaker i brunsaus, kveite middag f. Eks

Anonymkode: 1cd49...235

Jepp. Kommer.     :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjemmelaget lasagne med hvitløksbaguetter og salat. Ev. Mozzarellabrød ved siden av.

Lapskaus, stek, kjøttkaker eller kalkun?

Anonymkode: 3a6b5...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trist at god, gammeldags norsk husmannskost forsvinner. 

Anonymkode: a4600...8a8

Du får lage det du da, så forsvinner det ikke helt ;)   

Anonymkode: dd138...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det i alle fall får-i-kål og nye poteter denne helgen :) 

Anonymkode: b1b57...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttkaker i brun saus om det er kålstuing ved siden av 😍

Stek av noe slag, med brun saus, poter og godt tilbehør. 

Lapskaus

Biff og fløtegratinerte poteter 

Jeg liker generelt potetmiddager på søndager 😁

Anonymkode: 08273...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...