Gå til innhold

My heritage DNA - 1% afrikansk og 1% i slekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Midgard skrev:

Les en gang til det du skriver.

Har du arvet noe dine foreldre IKKE har ?

 

Ja, er ikke det mulig? (Er du forresten utdannet innen dette eller studert det? Jeg har ikke det så jeg bare spør)

Kan ikke gener ligge latent også? For å ta et eksempel så har ingen av foreldrene mine krøller, men det har jeg så dette krøllegenet må jeg jo ha arvet fra en eller annen forfeder selv om det ikke slo ut på foreldrene mine?

 

Anonymkode: 8bdca...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er ikke det mulig? (Er du forresten utdannet innen dette eller studert det? Jeg har ikke det så jeg bare spør)

Kan ikke gener ligge latent også? For å ta et eksempel så har ingen av foreldrene mine krøller, men det har jeg så dette krøllegenet må jeg jo ha arvet fra en eller annen forfeder selv om det ikke slo ut på foreldrene mine?

 

Anonymkode: 8bdca...d4e

Ikke latent, recessivt. Selv om foreldrene dine ikke har krøller, så har de åpenbart et gen for krøller som du har fått, det er bare recessivt. 

Anonymkode: 0b481...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel jeg fikk 1% Dna fra afrika selv om ingen av foreldrene mine fikk det. Men det kan jo bare bety at jeg rett og slett var 'heldig' å arvet akkurat det dna-segmentet som tilhørte akkurat den forfeder som var afrikaner, mens faren min f.eks ikke arvet det segmentet.

(usikker på om jeg bruker riktig ord nå da men..)

Anonymkode: 8bdca...d4e

Du kan ikke arve 1% uten at minst en av foreldre er det.  Hvor skulle da den prosenten kommet fra?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt avslørt at resultatene av slike tester bare er tull. To tvillinger fikk f.eks. svært forskjellig resultat.

Anonymkode: 904d0...ce9

Hvis de bare var toeggede tvillinger, altså i praksis det samme som vanlige søsken, er dette fullt mulig. Det er bare eneggede tvillinger som har de samme genene, alle andre har ulike gener selv om de er søsken. Per kan ha arvet gener som ikke Pål arvet og omvendt, selv om de er søsken.

Når det er sagt tviler jeg ikke på at det er mye tull med sånne tester. Veldig skeptisk selv.

TS: Alle kommer fra Afrika ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De genetiske markørene man bruker i sånne tester blir noe annet enn denne formen for regning, vil jeg tro. De har neppe ikke råd til å sekvensere HELE genomet til et menneske - en alt for omfattende og dyr prosess. Så dette blir en annen måte å se dette på, enn sammenligning med DNA-likheten mot sjimpanser. 

Anonymkode: 19d2a...dc6

Nå var ikke det noe utgangspunkt for meg (eller deg). Men litt merkelig at du ikke ser et ironiske. Kan jeg få vite hvor fra du baserer dataene dine.på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er ikke det mulig? (Er du forresten utdannet innen dette eller studert det? Jeg har ikke det så jeg bare spør)

Kan ikke gener ligge latent også? For å ta et eksempel så har ingen av foreldrene mine krøller, men det har jeg så dette krøllegenet må jeg jo ha arvet fra en eller annen forfeder selv om det ikke slo ut på foreldrene mine?

 

Anonymkode: 8bdca...d4e

Som de andre har fortalt. Nei det er ikke mulig. I biologien som i livet for øvrig så kan du ikke arve noe foreldrene dine ikke har.
Det krever strengt talt ikke noen spesiell utdannelse for denne slutningen.

Du kan erverve dine egne varianter av gener som hverken din mor eller din far har.
Disse er derimot ikke arvet, men oppstått hos deg.

Du svarer jo også på ditt eget spørsmål i siste setningen, krøllene slo ikke ut hos dine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stammer fra en kvinne som levde i Midtøsten som "siste stopp" på min genskala. Den samme kvinnen som vi alle deler anchestry med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CabinCruiser skrev:

Jeg stammer fra en kvinne som levde i Midtøsten som "siste stopp" på min genskala. Den samme kvinnen som vi alle deler anchestry med.

Nei det er ikke slik at det bokstavelig menes EN kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk 3 etnisiteter på min DNA-test. Jeg er ca 70 % skandinavisk, 25 % fra et annet land utenfor Skandinavia og 5 % fra Midtøsten. Jeg kan se godt hvorfor jeg er 25 % fra akkurat dette landet (en del som kommenterer det), også har jeg et særtrekk som jeg i hvert fall synes er typisk mange fra Midtøsten. Men det kan godt bare være tilfeldig også ;) Jeg tror du kan arve trekk og farget fra Afrika, men at sannsynligheten er svært liten pga den lave prosenten, ts.

Anonymkode: f7ed4...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 100% skandinavisk 

Anonymkode: 4bf9c...9a9

Samme fikk jeg, men de sier at foreldrene våres kan flere etnisiteter selv om vi får 100% skandinavisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Ylvisbrødrene har forskjellige resultater selv om de har samme foreldre. Men det kan ha en logisk årsak, at genene er litt annerledes, det blir ikke fordelt helt likt alltid selv om man har samme foreldre, noen får mer utslag av det ene eller det andre. 

Anonymkode: ddb3f...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.9.2019 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Har du tatt sånn DNA-test, isåfall hvor mange % afrikansk var du?

Anonymkode: 8bdca...d4e

Nei, det hadde sikkert vært morsomt det, men jeg har ingen planer om å overlate genprofilen min til et kommersielt selskap. 

Anonymkode: 2f117...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1,7% Nord-Afrikansk og 1,1% Nigeriansk. Jeg er litt skeptisk til de tallene, jeg tror det er mer i at jeg fikk 25% Irsk, Skotsk og Walisisk. 

Anonymkode: 17574...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Ja, er ikke det mulig? (Er du forresten utdannet innen dette eller studert det? Jeg har ikke det så jeg bare spør)

Kan ikke gener ligge latent også? For å ta et eksempel så har ingen av foreldrene mine krøller, men det har jeg så dette krøllegenet må jeg jo ha arvet fra en eller annen forfeder selv om det ikke slo ut på foreldrene mine?

 

Anonymkode: 8bdca...d4e

Les litt basic genlære. Et recessivt gen må man har to kopier av, for at det skal slå ut, dvs at du må arve en kopi fra hver av foreldrene dine. Men hvis foreldrene dine bare har en kopi av dette genet, vil den dominante varianten overkjøre og de får slett hår. Men de er altså begge bærere av krøller, og da vil i snitt 25% av barna deres få krøller. Og så er det mange egenskaper som ikke er knyttet til enkeltgener, og da blir dette mye mer komplisert. (Rødt hår feks er et genpar som styrer rødfarge, men denne kommer kun til uttrykk hos de som også har lyst hår.)

Når det kommer til slike tester kan det være at begge foreldre har en så liten andel av din 1% at det ikke kommer frem på testen, men at du har arvet denne andelen fra begge, og at det dermed kommer over det som slår ut på testen. Og da er det lite sannsynlig at noen andre av dine søsken har arvet det samme. I tillegg til at disse testene ikke akkurat er en nøyaktig vitenskap, slik de er utformet nå. Men disse testene blir mer presise, desto flere som tar dem. 

Anonymkode: 2f117...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, wintergirl skrev:

Samme fikk jeg, men de sier at foreldrene våres kan flere etnisiteter selv om vi får 100% skandinavisk.

Ja, det kan de.  Men da har du kun arvet det skandinaviske fra begge foreldre. Noe som virker usannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine er 50%. 

Besteforeldrene dine er 25%.

Oldeforeldrene dine er 12,5%. 

Tippoldeforeldrene dine er 6,25%.

Tipptippoldeforeldrene dine er 3,125%.

Tipptipptippoldeforeldrene dine er 1,5625%.

Tipptipptipptippoldeforeldrene dine er 0,78125%. 

Det er egentlig ganske enkelt. 

Anonymkode: 0cad3...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2019 den 4.32, SupaWoman skrev:

Ja, det kan de.  Men da har du kun arvet det skandinaviske fra begge foreldre. Noe som virker usannsynlig. 

Eller hvis kanskje bare en av dem har en annen etnisitet. Vet ikke jeg. Bare lest det før, men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...