Gå til innhold

My heritage DNA - 1% afrikansk og 1% i slekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som er gode på slekt og dna her? Eller hva tror dere?

1. Hvis DNA-testen viser at du og en annen person er f.eks 1% i slekt, hvor langt tilbake kan det være sannsynlig at dere er i slekt da?

2. Og hvis DNA-testen viser at du er 1% afrikansk hvor langt tilbake er det sannsynlig at man må før man faktisk hadde en afrikansk forfeder?

Og hvor mye av ens utseende kan en ha arvet fra denne afrikaneren? Dersom du kun har 1 afrikaner i slekta di da (som dna testen klarer å spore) kan det hende at du blir født med afrohår når ingen av de andre i slekta de har det?

Anonymkode: 8bdca...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har blitt avslørt at resultatene av slike tester bare er tull. To tvillinger fikk f.eks. svært forskjellig resultat.

Anonymkode: 904d0...ce9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt avslørt at resultatene av slike tester bare er tull. To tvillinger fikk f.eks. svært forskjellig resultat.

Anonymkode: 904d0...ce9

Det har blitt avslørt at tester fra ENKELTE aktører bare er tull. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har blitt avslørt at resultatene av slike tester bare er tull. To tvillinger fikk f.eks. svært forskjellig resultat.

Anonymkode: 904d0...ce9

er du seriøs?

Anonymkode: bee65...62f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en afrikaner i slektstreet mitt, sånn 8-10 generasjoner tilbake, og det er jo mer enn 1% og ingen hadde gjetta det. Ingen utseendemessige trekk i familien de siste 5+ generasjonene heller. 

Anonymkode: 2f117...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er temmelig langt ute i slekta, så langt at en nesten ikke kan kalle det slektning.

Anonymkode: 958e7...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt avslørt at resultatene av slike tester bare er tull. To tvillinger fikk f.eks. svært forskjellig resultat.

Anonymkode: 904d0...ce9

kilde ?, jeg vi gjerne se de dataene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som er gode på slekt og dna her? Eller hva tror dere?

1. Hvis DNA-testen viser at du og en annen person er f.eks 1% i slekt, hvor langt tilbake kan det være sannsynlig at dere er i slekt da?

2. Og hvis DNA-testen viser at du er 1% afrikansk hvor langt tilbake er det sannsynlig at man må før man faktisk hadde en afrikansk forfeder?

Og hvor mye av ens utseende kan en ha arvet fra denne afrikaneren? Dersom du kun har 1 afrikaner i slekta di da (som dna testen klarer å spore) kan det hende at du blir født med afrohår når ingen av de andre i slekta de har det?

Anonymkode: 8bdca...d4e

1. Tror du tolke disse dataene feil. Men skal ta et forbehold da jeg ikke har brukt slike tester selv. Du får ikke treff på 1% (eller 100% for den del) mot en annen person. Det de sannsynligvis gjør er å se på hvordan dine gensekvenser matcher kjente markører for personer som historisk er kjent for å tilhøre en bestemt region, hudfarge, etnisitet osv. 

2. Om du får 1% afrikansk kan du tolke det som at du er fullstendig utvannet ;)
Det er lite trolig at noen kan få 0% da vi alle kommer derfra.

3. Jeg tenker at ingenting ville bidre til at utseende ligner en afrikaner utover det helt vanlig variasjon gir.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en afrikaner i slektstreet mitt, sånn 8-10 generasjoner tilbake, og det er jo mer enn 1% og ingen hadde gjetta det. Ingen utseendemessige trekk i familien de siste 5+ generasjonene heller. 

Anonymkode: 2f117...dd9

Har du tatt sånn DNA-test, isåfall hvor mange % afrikansk var du?

Anonymkode: 8bdca...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Midgard skrev:

1. Tror du tolke disse dataene feil. Men skal ta et forbehold da jeg ikke har brukt slike tester selv. Du får ikke treff på 1% (eller 100% for den del) mot en annen person. Det de sannsynligvis gjør er å se på hvordan dine gensekvenser matcher kjente markører for personer som historisk er kjent for å tilhøre en bestemt region, hudfarge, etnisitet osv. 

2. Om du får 1% afrikansk kan du tolke det som at du er fullstendig utvannet ;)
Det er lite trolig at noen kan få 0% da vi alle kommer derfra.

3. Jeg tenker at ingenting ville bidre til at utseende ligner en afrikaner utover det helt vanlig variasjon gir.

 

Jeg får treff på personer som har så lite som 0,2% likt dna som meg, meste jeg har fått er 2 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Midgard skrev:

1. Tror du tolke disse dataene feil. Men skal ta et forbehold da jeg ikke har brukt slike tester selv. Du får ikke treff på 1% (eller 100% for den del) mot en annen person. Det de sannsynligvis gjør er å se på hvordan dine gensekvenser matcher kjente markører for personer som historisk er kjent for å tilhøre en bestemt region, hudfarge, etnisitet osv. 

2. Om du får 1% afrikansk kan du tolke det som at du er fullstendig utvannet ;)
Det er lite trolig at noen kan få 0% da vi alle kommer derfra.

3. Jeg tenker at ingenting ville bidre til at utseende ligner en afrikaner utover det helt vanlig variasjon gir.

 

Vel jeg fikk 1% Dna fra afrika selv om ingen av foreldrene mine fikk det. Men det kan jo bare bety at jeg rett og slett var 'heldig' å arvet akkurat det dna-segmentet som tilhørte akkurat den forfeder som var afrikaner, mens faren min f.eks ikke arvet det segmentet.

(usikker på om jeg bruker riktig ord nå da men..)

Anonymkode: 8bdca...d4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt avslørt at resultatene av slike tester bare er tull. To tvillinger fikk f.eks. svært forskjellig resultat.

Anonymkode: 904d0...ce9

Var resultatene mer forskjellig enn om de "bare" hadde vært søsken? Toegga tvillinger jo like forskjellige som om to søsken som ikke var tvillinger...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som er gode på slekt og dna her? Eller hva tror dere?

1. Hvis DNA-testen viser at du og en annen person er f.eks 1% i slekt, hvor langt tilbake kan det være sannsynlig at dere er i slekt da?

2. Og hvis DNA-testen viser at du er 1% afrikansk hvor langt tilbake er det sannsynlig at man må før man faktisk hadde en afrikansk forfeder?

Og hvor mye av ens utseende kan en ha arvet fra denne afrikaneren? Dersom du kun har 1 afrikaner i slekta di da (som dna testen klarer å spore) kan det hende at du blir født med afrohår når ingen av de andre i slekta de har det?

Anonymkode: 8bdca...d4e

 

1. Hvis du deler 1 % DNA med noen er det vel estimert til rundt sjumenninger og bakover. Det vil si at det er altså langt uti, da dere deler tipp x5 oldeforeldre. 

2. Husk at det er et etnisitetESTIMAT. Med andre ord ligner ditt DNA (ut ifra deres database) det de har funnet i afrikanske populasjoner. Dette betyr ikke at du ER afrikansk, men at ditt DNA ligner - og du kan ha afrikanske forfedre. Hvor langt tilbake er vanskelig å si, men har hørt snakk om rundt 6-8 generasjoner. Husk at du kan arve DNA-materiale fra noen av dine forfedre, men ikke fra andre igjen. Du kan f.eks. få 5 % finsk fra en av dine forfedre, men ingenting nederlandsk fra en annen forfader. Skjønner du?

Et tips dersom du lurer på om du kan ha afrikansk bakgrunn er å lete etter DNA-matcher i Afrika, noe som går an i MyHeritage. Da ser du på listen der du kan se dine DNA-matcher fra ulike land, og velger Afrika. Har du mange matcher av afrikansk opprinnelse, som i tillegg ikke har noe Skandinavisk DNA i seg (dersom du er norsk), kan dette tyde på at du faktisk har en afrikansk forfar i slektstreet. 

3. Det er vanskelig å si hvordan "etnisk bakgrunn" uttrykkes utseendemessig fra person til person, men siden det er så langt tilbake (dersom det ikke bare er støy i systemet, såkalt "trace result", er det neppe særlig sannsynlig at det vises på deg.

Det er viktig å merke seg (pjuh, dette ble et langt innlegg ...) at enkelte folkegrupper deler likheter i DNA-et, og kan komme opp på en DNA-test som noe annet. F.eks. er det flere med samiske aner som skårer på Sentralasia eller Inuitt i MyHeritage, inkl. meg selv, men det betyr ikke at man ER fra Sentralasia. DNA er veldig komplekst.

Anonymkode: 19d2a...dc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
5 timer siden, Midgard skrev:

1. Tror du tolke disse dataene feil. Men skal ta et forbehold da jeg ikke har brukt slike tester selv. Du får ikke treff på 1% (eller 100% for den del) mot en annen person. Det de sannsynligvis gjør er å se på hvordan dine gensekvenser matcher kjente markører for personer som historisk er kjent for å tilhøre en bestemt region, hudfarge, etnisitet osv. 

2. Om du får 1% afrikansk kan du tolke det som at du er fullstendig utvannet ;)
Det er lite trolig at noen kan få 0% da vi alle kommer derfra.

3. Jeg tenker at ingenting ville bidre til at utseende ligner en afrikaner utover det helt vanlig variasjon gir.

 

Vel jeg fikk 1% Dna fra afrika selv om ingen av foreldrene mine fikk det. Men det kan jo bare bety at jeg rett og slett var 'heldig' å arvet akkurat det dna-segmentet som tilhørte akkurat den forfeder som var afrikaner, mens faren min f.eks ikke arvet det segmentet.

Les en gang til det du skriver.

Har du arvet noe dine foreldre IKKE har ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var en person som gjorde 9 tester ved 6 ulike selskaper.

Rundt 1% er vanvittig unøyaktig, og testene gir svært forskjellige resultater når prosten blir lav. 

Anonymkode: 4d94f...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at mennesker som har levd i land som ligger nær hverandre, som Norge, Danmark og Sverige, ofte har en større eller mindre prosentandel likhet genetisk. På grunn av tett omgang med hverandre vil noen der bak i slekten ha fått barn sammen før eller siden. Det skal vanskelig gjøres å være nordmann uten "svensk DNA", og dette vil jeg tro gjelder de fleste land som ligger nær hverandre. Det her gjør det vanskelig å finne ut eksakt hvor en av sine forfedre kom fra, bare av å ha genetisk likhet med et bestemt land, da f.eks. Afrika. Din forfar trenger nemlig ikke å være fra akkurat Afrika. En sammensetning på en test av DNA fra ulike land kan tyde på en bestemt folkegruppe, men her må du lese deg opp selv, TS. 

Håper dette gjorde deg litt klokere. Jeg har vært interessert i dette en lang stund selv!

Anonymkode: 19d2a...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Hvis du deler 1 % DNA med noen er det vel estimert til rundt sjumenninger og bakover. Det vil si at det er altså langt uti, da dere deler tipp x5 oldeforeldre. 

Har ikke tid nå til alle punkter, men ville bare illustrere at DU deler godt over 90% av ditt DNA med sjimpansen. Men her mener du at man bare deler 1% med sjumenninger.

Do the math :)

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Har ikke tid nå til alle punkter, men ville bare illustrere at DU deler godt over 90% av ditt DNA med sjimpansen. Men her mener du at man bare 1% med sjumenninger.

Do the math :)

De genetiske markørene man bruker i sånne tester blir noe annet enn denne formen for regning, vil jeg tro. De har neppe ikke råd til å sekvensere HELE genomet til et menneske - en alt for omfattende og dyr prosess. Så dette blir en annen måte å se dette på, enn sammenligning med DNA-likheten mot sjimpanser. 

Anonymkode: 19d2a...dc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...