Gjest Billig Skrevet 20. mai 2005 #221 Skrevet 20. mai 2005 tror ikke Odd Fellow driver å smugler sprit får å si det sånn... 400; X 20 pers= 8000; http://www.mamut.com/oddfellowgarden http://www.oddfellow.no/ Forresten, dere må vel betale 400 kroner i tillegg pr. pers for middagsgjestene? Ellers kommer jo kuverten på 450 kroner pr. middagsgjest og det høres litt for billig ut....
Angelheart Skrevet 20. mai 2005 #222 Skrevet 20. mai 2005 Så du må altså ha mange valgmuligheter i drinker, for at bryllupet skal være vellykket? Nei, selvsagt ikke! Men jeg vil helst vita at når jeg bestiller en GT, så er det faktisk en GT jeg får og ikke en eller annen dårlig etterligning laget på teknisk sprit! Dette var selvsagt satt på spissen!
Gjest Miss.Chanel Skrevet 20. mai 2005 #223 Skrevet 20. mai 2005 vi betaler 850; for 3 retters (elgstek) pr. pers , da er alt inkl. festen/drikke etc. 400; for de som kommer til fest som sakt.
Gjest Billig Skrevet 20. mai 2005 #224 Skrevet 20. mai 2005 vi betaler 850; for 3 retters (elgstek) pr. pers , da er alt inkl. festen/drikke etc. 400; for de som kommer til fest som sakt. Det var et veldig godt tilbud!
Gjest Miss.Chanel Skrevet 20. mai 2005 #225 Skrevet 20. mai 2005 ja jeg vet! slo til med eneste gang vi! og det er også inkl. blomster og pynt etc i den prisen. vi forandra tilogmed dato , pga. det var eneste ledig 27 august!
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2005 #226 Skrevet 20. mai 2005 Ja, det er dyrt for en gjest å gå i bryllup. Klær, transport, gave etc. kommer fort opp i et par tusen kroner. hvis man til gjengjeld er 2 blir ikke summen lavere heller. Må man reise langt blir det fort veldig dyrt! Da synes jeg det er gjerrig av brudeparet å invitere til bare kaffe, og/eller la gjestene betale for drinker etc. Det er jammen ikke bare å si nei til en invitasjon til bryllup heller! Jeg har da sett utallige tråder på bryllupsforumet der bruden klager over at folk takker nei pga økonomi f.eks. Tydeligvis er eneste gyldige grunn til å takk nei at du ligger i koma... Mange her velger jo å avslutte vennskap på grunnlag av at noen har takket nei til bryllupet deres! Jeg har full forståelse for at brudeparet bestemmer rammene rundt festen, men da forventer jeg at de respekterer og forstår at folk velger å takke nei. Og helt til slutt, det er ikke alle som forteller brudeparet sin ærlige mening om bryllupet.Klart gjestene vil si det var flott hvis de blir spurt av brudeparet? Tror nok det vandrer mange brudepar/ektepar rundt i Norges land med inntrykk av at deres fest vil bli/var kjempe vellykket...
Kristin S Skrevet 20. mai 2005 #227 Skrevet 20. mai 2005 til trodd for din lange tråd, tror jeg ikke jeg er enig på et eneste punkt gitt. 400; for 3 bonger? er det det du mener? vi betaler 400; pr. gjest for at de kan drikke ubegrenset, hvordan de etterhvert oppfører seg har ikke noe med oss å gjøre, men hver enkelt voksen person selv å oppføre seg eller drite seg ut. vi betaler 850; pr. pers. for de som skal ha middag og "hele pakka". vi er nå oppi 35 ca til middag og bedt 20 til fest (ja fest, ikke "kaffe", høres så kjipt ut) de får champagne som velkomst, kaffe og avec/cognac og en hei dundranes fest! jeg gleder meg skikkelig! jeg kommer til å styre musikken selv, laget spillelister på Mac`n. Men hva er grunnen til at dere ikke ber alle til middag da?
dyveke Skrevet 20. mai 2005 #228 Skrevet 20. mai 2005 Ja' date=' det er dyrt for en gjest å gå i bryllup. Klær, transport, gave etc. kommer fort opp i et par tusen kroner. hvis man til gjengjeld er 2 blir ikke summen lavere heller. Må man reise langt blir det fort veldig dyrt! Da synes jeg det er gjerrig av brudeparet å invitere til bare kaffe, og/eller la gjestene betale for drinker etc.[/quote'] Enig, gjester som kommer utenbys fra bør inviteres til midddag. Det holder ikke med en kopp kaffe, to bonger en kakebit når man må koste på seg både reise og overnatting.
Gjest gjest 0 Skrevet 20. mai 2005 #229 Skrevet 20. mai 2005 Ja, det er dyrt for en gjest å gå i bryllup. Klær, transport, gave etc. kommer fort opp i et par tusen kroner. hvis man til gjengjeld er 2 blir ikke summen lavere heller. Må man reise langt blir det fort veldig dyrt! Da synes jeg det er gjerrig av brudeparet å invitere til bare kaffe, og/eller la gjestene betale for drinker etc. Det er jammen ikke bare å si nei til en invitasjon til bryllup heller! Jeg har da sett utallige tråder på bryllupsforumet der bruden klager over at folk takker nei pga økonomi f.eks. Tydeligvis er eneste gyldige grunn til å takk nei at du ligger i koma... Mange her velger jo å avslutte vennskap på grunnlag av at noen har takket nei til bryllupet deres! Jeg har full forståelse for at brudeparet bestemmer rammene rundt festen, men da forventer jeg at de respekterer og forstår at folk velger å takke nei. Og helt til slutt, det er ikke alle som forteller brudeparet sin ærlige mening om bryllupet.Klart gjestene vil si det var flott hvis de blir spurt av brudeparet? Tror nok det vandrer mange brudepar/ektepar rundt i Norges land med inntrykk av at deres fest vil bli/var kjempe vellykket... Mer tydelig enn dette får jeg ikke sagt det!! Til dere som mener at det ikke er noe problem å takke nei, les denne en gang til da... At ikke budeparet kan spandere litt mat på sine nærmeste venner som må reise rundt 100 mil for å komme til bryllupet deres synes jeg rett og slett er litt frekt,... da kunne de nesten latt være å invitere oss... Jeg har reist 60 og 50 mil til bryllup før og da har brudeparet funnet billig overnatting til gjestene og invitert oss til HELE selskapet. Vi har til og med blitt invitert på fest dagen før brullupet og fått mat der. Jeg drar denne gangen også for ellers blir min sambo lei seg fordi han ikke får se sin første (!) kompis gifte seg. Jeg drar fordi jeg er veldig glad i brudeparet. Jeg drar fordi jeg veldig gjerne vil dele dagen med dem. Og dette er mange GODE grunner til at jeg faktisk ikke kan si nei. Pam
Gjest Miss.Chanel Skrevet 20. mai 2005 #230 Skrevet 20. mai 2005 Men hva er grunnen til at dere ikke ber alle til middag da? folk jeg ikke har sett siden ungdomskolen/folkehøyskoler, "venner" jeg ikke snakker med mer en når man treffes plutselig liksom, men siden jeg ble bedt til de så ber jeg de tilbake...
Gjest Vigdis_brud05 Skrevet 20. mai 2005 #231 Skrevet 20. mai 2005 folk jeg ikke har sett siden ungdomskolen/folkehøyskoler, "venner" jeg ikke snakker med mer en når man treffes plutselig liksom, men siden jeg ble bedt til de så ber jeg de tilbake... Hadde egentlig bestemt meg for ikke å gidde å svare i denne tråden... men nå klarte jeg ikke la være Hvorfor sparer du ikke bare litt til så du har råd til å gi dem skikkelig mat og ikke bare et kakestykke??? Etter de meningene du har gitt utrykk for her tidligere så høres det ut som du burde blitt flau over å ikke gi folk middag når de toss alt skal i bryllupet ditt... Du kan vel bare utsette bryllupet ditt et år så har du råd til å gi dem middag??? ... regner med at alle her forstår at dette er ironi... Selv har jeg valgt anderledes enn deg jannemm. Vi skal ha alle gjestene til middag uansett hvor sjeldent vi ser dem, men vi skal ikke ha fri bar. Vi prioriter at folk får være med fra starten av festen. Du prioriterer at folk skal få drikke gratis. Du er ikke det spøtt bedre enn oss andre. Dere prioriterer som det passer dere, akkurat som resten av brudegjengen her på KG. Vi er ulike, vi tenker ulikt og vi prioriterer ulikt. Det burde vel ikke være så vanskelig å forstå (og ikke minst det burde vel ikke være så vanskelig å respektere...)
Gjest Miss.Chanel Skrevet 20. mai 2005 #232 Skrevet 20. mai 2005 respekterer andres valg jeg. jeg også ville ha alle til middag, men min samboer har en annen familie (fosterfamilie) og han har ikke sett de på endel år, så det føltes rart at de var til middag synes han, ettesom hans biologiske mor er til middagen selvsagt. og i og med dette, la jeg til noen av mine gamle "venner" , så ikke den familien skulle troppe opp alene til festen...altså 9 stykker. det hadde blitt så teit. da blir det ca 20 som kommer.
Gjest Vigdis_brud05 Skrevet 20. mai 2005 #233 Skrevet 20. mai 2005 Ikke misforstå meg jannemm. Jeg forstår dere jeg. Det er mange hensyn å ta i fobindelse med ett bryllup. Det ser du jo selv i ditt eget. Andre har andre hensyn å ta som gjør at de velger andreledes enn dere. Alle har sine egne grunner til å velge slik de gjør. Slik jeg oppfatter deg så virker det ikke som du forstår eller respekterer det.
Gjest Melk Skrevet 20. mai 2005 #234 Skrevet 20. mai 2005 Til dere som mener at det ikke er noe problem å takke nei, les denne en gang til da... Jøss. Så jeg har vært helt bak mål jeg altså, som har takket nei til flere bryllup i utlandet jeg ikke har hatt råd til å dra i? Pussig, jeg synes ikke det var noe vanskelig, jeg, og vi er fremdeles venner.
Gjest gjest 0 Skrevet 20. mai 2005 #235 Skrevet 20. mai 2005 Jøss. Så jeg har vært helt bak mål jeg altså, som har takket nei til flere bryllup i utlandet jeg ikke har hatt råd til å dra i? Pussig, jeg synes ikke det var noe vanskelig, jeg, og vi er fremdeles venner. Å takke nei til et bryllup i utlandet og et innen Norge synes jeg er to helt forskjellige ting jeg da...
Spirito Skrevet 20. mai 2005 #236 Skrevet 20. mai 2005 Hvis et brudepar tar seg nær av et neitakk bare fordi det er innenfor landets grenser, er de da rimelig ute på geografikunnskapene. Norge er et langstrakt land, like langt som resten av Europa til sammen! Og det er ofte dyrere å fly innenlands enn utenlands. Hvis jeg hadde blitt bedt i bryllup nordnorge og ikke hadde muligheten til å ta det som en langhelg/ferie håper jeg da brudeparet hadde hatt forståelse for at det blir langt for bare en kveld!
Gjest Melk Skrevet 20. mai 2005 #237 Skrevet 20. mai 2005 Å takke nei til et bryllup i utlandet og et innen Norge synes jeg er to helt forskjellige ting jeg da... Nja, er ganske langt fra Kristiansand til Kirkenes også. Har man ikke bil koster det jammen å dra fra Bergen til Trondheim også. Som brud tok jeg da ikke på vei for slikt!! Ærlig talt. Man kan ikke vente at alle har tid og penger til alt.
Gjest ugift gjest Skrevet 21. mai 2005 #238 Skrevet 21. mai 2005 Herregud, jeg hadde aldri trodd jeg skulle svare på et innlegg i denne delen av forumet... men jaja. Jeg har egenlig bare tenkt å svare i forhold til noen av de siste innleggene. Jeg har forståelse for hvordan Pamella og Onyx tenker (og blant annet sixx og trådtarter også, bortsett fra at det selvsagt er dumt å legge det fram som at bryllup er kjedelig..). Jeg har selv dårlig økonomi, og vennene mine er spredt rundt i landet, men jeg har selvsagt lyst til å oppleve bryllupene deres. Og om noen hadde invitert meg "bare" til kaffen når jeg har en reisevei som koster 2x1000 kr og minst èn overnatting (på hotell), da ville jeg nok takket nei. Jeg antar dog at ingen av mine relativt nære venner kommer til å sette meg i denne situasjonen. jeg er invitert i et bryllup til en god, men ikke veldig nær barndomsvenninne til høsten, og regner med å bruke en helg og en del penger på dette. Jeg er invitert til "hele pakka", men må (naturlig nok) ordne og betale overnatting selv, og jeg vet ikke om det er fri bar. Men akkurat det med baren betyr mindre for meg enn at jeg faktisk føler meg velkommen, og at jeg kjenner brudeparet godt nok til å vite at de er gjestfrie i den utstrekning de har råd og anledning. Mer enn dette kan jeg jo ikke regne med:) Men igjen, altså, siden en del tydeligvis har tregt for det; om jeg ikke var invitert til middag i dette bryllupet ville jeg vurdert å ikke reise - ikke fordi jeg vil "ha igjen" en viss prosent av mine reiseutgifter, men fordi jeg regner med at totalopplevelsen ville bli såpass redusert i forhold til "bryderiet" (som jo i denne sammenhengen vil være ganske stort). Så vidt jeg skjønner er det jo også et skille mellom kaffe/middagsgjester; i bryllupet jeg var i sist var de fleste kaffegjestene kolleger av brudeparet - ingen forventer vel svindyre gaver eller at de flyr halve landet rundt for kollegaen sin..? Og til slutt - jeg ville ikke hatt så store problemer med å takke nei til en bryllupsinvitasjon om jeg a) ikke følte at jeg hadde noe forhold til brudeparet eller B) bare ble invitert til kaffe selv ved laaang reisevei. Utover dette føler jeg slett ikke for å kritisere noens måte å feire bryllup på.
Gjest Gjesten Skrevet 21. mai 2005 #239 Skrevet 21. mai 2005 Eg orka ikkje lese alt her, men her er i alle fall slik eg ser på det: Etter å ha gått i dei bryllupa eg har blitt bedt i, brukt altfor stor del av sommar- budsjettet på dette har eg no bestemt meg for å takke høfleg nei til alle unntatt mine aller næraste. Sjølvsagt sender eg ein liten ting til brudeparet som takk for invitasjonen. Eg drikk ikkje noko særleg, så det har ikkje med alkoholen å gjere. I fjor var eg i to bryllup til mine aller næraste, i år har eg sagt neitakk til to bryllup og to utdrikkingslag. Rett og slett fordi eg ikkje har råd til utdrikkingslag, gåver, reise og opphold. Og det er jo litt synd syns eg... Men som sagt lenger opp her; Det er faktisk ikkje berre berre å sei nei heller. Eg har blitt spurt kvifor eg ikkje kjem, og første gongen var eg ærleg og sa at eg ikkje hadde råd. Då skulle dei sjølvsagt ordne opp- Du treng ikkje ha med gave osv... Vel, det er jo ikkje pinleg?! Så no seier eg at eg dessverre har andre planar, og det var jo veldig synd. Poenget er at eg ikkje akkurat er stolt over at eg ikkje kan ofre 2000+ på vener, men eg kan dessverre berre ikkje det.
Bree Skrevet 22. mai 2005 Forfatter #240 Skrevet 22. mai 2005 Oi!! :o 16 sider med svar - tydelig at enkelte følte seg mektig truffet av noe av det jeg sa. Er veldig glad for at jeg kanskje har fått noen til å tenke seg litt om og skjønne at selv om bryllupsdagen definitivt er deres, er det greit å ta vare på gjestene også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå