Helgeline Skrevet 16. september 2019 #141 Skrevet 16. september 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de ikke klarer de enkleste oppgavene som å lage mat eller vaske etter seg, fordi de har barn. Da klarer de seg ikke uten for Vilde heller. Anonymkode: f5b71...4c8 Tja, vet ikke... Tror jeg ville slitt selv dersom jeg skulle presentert meg selv som både feilfri mor og flink husmor med trusselen om å miste omsorg for spebarnet hengende over meg. Disse damene er ofte i barsel også. De er omgitt av og blir evaluert av fremmede som ikke kjenner dem, selv om de kan være flinke fagpersoner. Det er en veldig spesiell og uvanlig situasjon. Hvis det stemmer at de som nettopp har mistet omsorgen må vaske rommet før avreise, vil jeg si at det er ydmykende og umenneskelig behandling helt enkelt. 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #142 Skrevet 16. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en idioti 😞 Hvorfor trenger en nybakt mamma (med blødninger, smerter og rupturer i kroppen) å vaske toaletter etter andre og lage mat til hele institusjonen? Hvorfor trenges det at andre folk puster på et nyfødt barn og risikere å infisere ham? Anonymkode: 1db99...ae9 Det store spørsmålet er:» må de det?» jeg tviler på det. Hadde de vært gode omsorgspersoner i utgangspunktet hadde de ikke trengt å være på et mødrehjem, men hjemme hvor de ikke hadde risikert å smitte barna sine med noe. De som havner på Vilde er de dårligste av dårligste når det gjelder omsorgsevner, det er gjerne rusrelatert eller som i denne saken, kognitiv svikt. At noen i det hele tatt drar hjem med barnet sitt betyr at de på Vilde har gjort en god jobb med veiledning og at foreldrene setter barnet først og er villig til å lære og at dette i seg selv er gull verdt som forelder. Anonymkode: f5b71...4c8 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #143 Skrevet 16. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det store spørsmålet er:» må de det?» jeg tviler på det. Hadde de vært gode omsorgspersoner i utgangspunktet hadde de ikke trengt å være på et mødrehjem, men hjemme hvor de ikke hadde risikert å smitte barna sine med noe. De som havner på Vilde er de dårligste av dårligste når det gjelder omsorgsevner, det er gjerne rusrelatert eller som i denne saken, kognitiv svikt. At noen i det hele tatt drar hjem med barnet sitt betyr at de på Vilde har gjort en god jobb med veiledning og at foreldrene setter barnet først og er villig til å lære og at dette i seg selv er gull verdt som forelder. Anonymkode: f5b71...4c8 At ikke flere drar hjem med barna sine er oppsiktsvekkende og gir bare uttrykk for at personalet der ikke er flinke nok til å hjelpe familiene som havner der. Bare der burde alarmklokkene ringe. Anonymkode: 7bdc6...0c6 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #144 Skrevet 16. september 2019 Fortsatt ikke fått noe svar på hvordan man ender opp på mødrehjem i utgangspunktet 😩 noen som vet? Anonymkode: cff3f...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #145 Skrevet 16. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og da blir babyen passet på av andre. Så ikke ta ting ut av konteksten bare fordi det passer ditt budskap. Anonymkode: f5b71...4c8 Å la fremmede passe babyen når den er en uke gammel er jo helt horribelt. Min mor fikk passe en time da siste babyen her var en måned. Og da med begrunnelsen at jeg skulle sove! Ingen andre ting enn dusj og søvn og spising kvalifiserer for å la andre passe en så liten baby. Men hvis det som står i linken stemmer, er det nettopp i disse situasjonen man ikke får pass, men derimot for å vaske og lage mat til andre brukere? Hvor er logikken? Jeg som mor i 30-årene, hadde helt sikkert slitt veldig med å få med meg barnet hjem, for jeg hadde rett og slett ikke godtatt at andre skulle bestemt min prioritering med en nyfødt. Da babyene mine har vært en uke gamle hadde jeg fortsatt dager der jeg bare gikk i truse og bleie, uten klær hele dagen! Og så skulle jeg heller stått på et kjøkken og laget mat sammen med og til en haug fremmede?!? Anonymkode: 4f36e...22c 9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #146 Skrevet 16. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt ikke fått noe svar på hvordan man ender opp på mødrehjem i utgangspunktet 😩 noen som vet? Anonymkode: cff3f...7a6 Man havner der fordi bv har funnet ut at de ikke kan hjelpe deg på andre måter. Du skal ha blitt vurdert til å ha veldig dårlig omsorgsevne før det går så langt. Anonymkode: f5b71...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #147 Skrevet 16. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: At ikke flere drar hjem med barna sine er oppsiktsvekkende og gir bare uttrykk for at personalet der ikke er flinke nok til å hjelpe familiene som havner der. Bare der burde alarmklokkene ringe. Anonymkode: 7bdc6...0c6 Som oftest er det altfor sent når de kommer dit. Anonymkode: f5b71...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #148 Skrevet 16. september 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er de private aktørene, små og store, som utgjør mye av businessen i dette systemet. Mange skjønner ikke hvor pengedrevet alt rundt barnevernet er. Men det stopper ikke der. Det er sakkyndige som skriver rapporter, mange ganger uten å ha kontakt med den det gjelder. Advokater lever av disse oppdragene. Psykologer med dårlig moral. Fosterhjem, mødrehjem osv er profitt-drevet. Mange nyhetsartikler om denne businessen som har norske og utenlandske investorer og driver med hundrevis av millioner i inntekter. Barnevernsbudsjettene er jo titalls milliarder pr år. Det er seriøst varslet om galskapen i barnevernssystemet. Selvfølgelig finnes det gode historier, men det redder ikke de som får store problemer og livet ødelagt, og det er blitt mange.https://www.bing.com/search?q=100+Fagfolk+melder+bekymring+om+barnevernet+salvesenhttps://www.google.no/search?q=100+Fagfolk+melder+bekymring+om+barnevernet+salvesen Fosterhjemhttps://w2.brreg.no/enhet/sok/treffliste.jsp;?navn=fosterhjem&orgform=0&fylke=0&kommune=0 Barnevernhttps://w2.brreg.no/enhet/sok/treffliste.jsp?navn=barnevern&orgform=0&fylke=0&kommune=0 Flere søkhttps://duckduckgo.com/?q=barnevern+fosterhjem+big+business+investorer+hundrevis+millioner https://www.bing.com/search?q=barnevern+fosterhjem+big+business+investorer+hundrevis+millioner https://www.google.no/search?q=barnevern+fosterhjem+big+business+investorer+hundrevis+millioner Anonymkode: 15da3...726 Dette er skandaløst! Det skulle være profittfritt for å sikre uavhengighet! Anonymkode: 21f30...ab4 1
Sussudio Skrevet 16. september 2019 #149 Skrevet 16. september 2019 Kanskje lurt å ikke diskutere det som presenteres i den artikkelen som en objektiv sannhet? Og å trekke frem helt normale aktiviteter som matlaging og rengjøring som hårreisende oppgaver å utføre når man har fått barn? Selvsagt ikke noe de fleste kaster seg over straks man er på beina etter fødsel, men dette er viktige oppgaver å mestre når man har ansvar for barn. Å mene at det er normalt å ikke vaske eller lage mat i åtte uker etter fødsel virker veldig rart for meg. Uavhengig av om det som står i artikkelen er sant eller ikke. 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #150 Skrevet 16. september 2019 Jeg kunne havnet på et mødrehjem, om jeg hadde vist dårlig omsorgsevne på sykehuset. Jeg fødte på Ullevål, ble fulgt opp av Ullevålteamet. De kom for å se til babyen og meg, og hadde anbefalt mødrehjem på flekken, om jeg hadde vist meg uskikket. Om babyen hadde vært urolig rundt meg og jeg ikke hadde klart å roe han ned. Om jeg hadde ligget der apatisk, uten å prøve å "connecte" med ungen. Det er virkelig ikke høye krav som blir stilt i den fasen der. Amme når babyen er sulten, holde barnet tett inntil seg, gjerne gi hudkontakt. skifte bleie, holde seg rolig og snakke med rolig og kjærlig stemme. Men, noen er så på bærtur, selvforskyldt eller ei, at de ikke klarer det, og da ender man på mødrehjem. Man trenger ikke prestere på et mødrehjem. Bare sørge for barnet behov. Anonymkode: 1e9ea...d72 8
Sussudio Skrevet 16. september 2019 #151 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er skandaløst! Det skulle være profittfritt for å sikre uavhengighet! Anonymkode: 21f30...ab4 Da er det viktig å bruke stemmen sin når det er valg. Dette er ønsket politikk fra høyresiden i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #152 Skrevet 16. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man havner der fordi bv har funnet ut at de ikke kan hjelpe deg på andre måter. Du skal ha blitt vurdert til å ha veldig dårlig omsorgsevne før det går så langt. Anonymkode: f5b71...4c8 Men hvordan finner BV ut? Det er spørsmålet. Er det de på føden som varsler? Er det jordmor/fastlege eller andre som stusser på ting under møtene før fødsel? Anonymkode: cff3f...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #153 Skrevet 16. september 2019 På 13.9.2019 den 17.06, AnonymBruker skrev: Jeg lurer litt på en ting. Hva skal til for å havne på mødrehjem? Kan man bli henvist dit, dersom man viser at man er en dårlig mor på føden? Isåfall, hva må man gjøre galt? Anonymkode: cff3f...7a6 Jeg fikk bekymringsmelding både fra barselavdelingen og av en barnelege på sykehuset en uke senare. Jeg var alenemamma og veldig deprimert. Heldigvis gikk bare bekymringsmeldingene til helsesøsteren så fikk aldri med BV å gjøre eller kom på noe mødrehjem. Anonymkode: 8a9ad...727 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #154 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men hvordan finner BV ut? Det er spørsmålet. Er det de på føden som varsler? Er det jordmor/fastlege eller andre som stusser på ting under møtene før fødsel? Anonymkode: cff3f...7a6 Ja, det kan det være. Husker da jeg fødte, da var det en unge som lå og vrælte døgnet rundt. Var helt jævlig å høre på. Kanskje var ungen født med kolikk, kanskje var det en abstinent baby. Kanskje var mor deprimert og overså ungen helt. Hvordan man takler babyen rett etter fødsel sier jo litt om hvordan det sannsynligvis kommer til å bli. En baby som føler seg vel ivaretatt (og ikke er født med kolikk) har det bra og slapper av. Anonymkode: 1e9ea...d72 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #155 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg var alenemamma og veldig deprimert. Anonymkode: 8a9ad...727 Da er det bare mødrehjem som mangler for full lykke 😄 Anonymkode: 1db99...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #156 Skrevet 16. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det bare mødrehjem som mangler for full lykke 😄 Anonymkode: 1db99...ae9 Uff ja. Heldigvis hadde jeg en oppegående helsesøster som fulgte meg tett opp men som ikke sendte bekymringsmelding. Hun visste at jeg også hadde mye avlastning fra foreldrene mine,det er viktig når en er deprimert OG har en kolikkbaby som skriker konstant. Anonymkode: 8a9ad...727 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #157 Skrevet 16. september 2019 7 timer siden, Sussudio skrev: Kanskje lurt å ikke diskutere det som presenteres i den artikkelen som en objektiv sannhet? Og å trekke frem helt normale aktiviteter som matlaging og rengjøring som hårreisende oppgaver å utføre når man har fått barn? Selvsagt ikke noe de fleste kaster seg over straks man er på beina etter fødsel, men dette er viktige oppgaver å mestre når man har ansvar for barn. Å mene at det er normalt å ikke vaske eller lage mat i åtte uker etter fødsel virker veldig rart for meg. Uavhengig av om det som står i artikkelen er sant eller ikke. Jeg skjønner ikke hva man trenger å vaske i barseltiden, annet enn normal oppvask, sengeskift og renhold på bad? Gulvene kan støvsuges, det blir jo ikke skittent av å subbe hjemme i sokker med en baby. For mange er fødselen virkelig utmattende, og jeg brukte veldig lang tid på å komme meg etter første barn. Andre barn var jeg på beina mye tidligere, men hadde jo også en mye lettere fødsel. Man er i barsel i seks uker, og fra gammelt av skal man faktisk ikke gjøre NOENTING de seks ukene. Man skal slappe av og få hjelp av andre. Jeg forstår ikke den utviklingen der... Anonymkode: 4f36e...22c 4
Helgeline Skrevet 16. september 2019 #158 Skrevet 16. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva man trenger å vaske i barseltiden, annet enn normal oppvask, sengeskift og renhold på bad? Gulvene kan støvsuges, det blir jo ikke skittent av å subbe hjemme i sokker med en baby. For mange er fødselen virkelig utmattende, og jeg brukte veldig lang tid på å komme meg etter første barn. Andre barn var jeg på beina mye tidligere, men hadde jo også en mye lettere fødsel. Man er i barsel i seks uker, og fra gammelt av skal man faktisk ikke gjøre NOENTING de seks ukene. Man skal slappe av og få hjelp av andre. Jeg forstår ikke den utviklingen der... Anonymkode: 4f36e...22c Enig med deg. De skal vel sjekke da vet du, om mor har evne til å holde orden rundt seg pluss å smelle sammen noe mat. De som kommer på dette hjemmet er vel vanligvis de minst ressurssterke vil jeg tro, kanskje folk som har vært uheldige og ikke lært det mest grunnleggende hjemme. Vi har kommet hit pga ekstrem individualisme. Alle forventes å klare seg selv, familiene er blitt isolerte fra andre slektninger og alenemødre strever alene. Folk flytter langt unna nettverket, og naboen skal ikke bry seg. Hvis det da ikke dreier seg om å ta en telefon til barnevernet. Enklere det enn å ringe på døra og spørre om det går bra. Det er bare det at vi er flokkdyr som ikke er lagd for å leve slik. Mennesker trenger flokken sin. En nybakt førstegangsmor med begynnende depresjon trenger fex en klok kvinne som har vært gjennom det før som veileder. En som hun kjenner, ikke en betalt hjelper som i bunn og grunn gir blaffen. Okei, dette ble kanskje litt dypt og filosofisk på en mandagskveld, men jeg tror mange av problemene vi har bunner i dette. Og da får vi familier som strever i generasjoner, vi må ha et sterkt barnevern og institusjoner som Vilde. Dessverre. Nei, man skulle ikke gjøre noe før når man var i barsel. Sikkert mange som strevde da å, men folk med hvertfall en viss sosial status hadde hjelp i hjemmet, ev av storfamilien. Tror at dette demmet opp for mye fødselsdepresjon. 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #159 Skrevet 16. september 2019 53 minutter siden, Helgeline said: Det er bare det at vi er flokkdyr som ikke er lagd for å leve slik. Mennesker trenger flokken sin. En nybakt førstegangsmor med begynnende depresjon trenger fex en klok kvinne som har vært gjennom det før som veileder. Uenig med deg. Vi mennesker er ikke dyr. Hovedforskjellen er evnen til å behandle hverandre med respekt. Og det er ingen plass for respekt der hvor den ene har absolutt makt over den andre og kan frata barnet ved en feil ord eller blikk 😞 Ærligt, da jeg ble mor, "en klok kvinne som ... veileder" var det siste i verden som jeg trengte. Og det er en svært dårlig måte å behandle fødselsdepresjon ved å vise at det alltid kan bli verre. Anonymkode: 1db99...ae9
Helgeline Skrevet 16. september 2019 #160 Skrevet 16. september 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uenig med deg. Vi mennesker er ikke dyr. Hovedforskjellen er evnen til å behandle hverandre med respekt. Og det er ingen plass for respekt der hvor den ene har absolutt makt over den andre og kan frata barnet ved en feil ord eller blikk 😞 Ærligt, da jeg ble mor, "en klok kvinne som ... veileder" var det siste i verden som jeg trengte. Og det er en svært dårlig måte å behandle fødselsdepresjon ved å vise at det alltid kan bli verre. Anonymkode: 1db99...ae9 Tror du misforsto innlegget mitt, men OK. 🤷♀️ Jeg tenkte mer på praktisk hjelp og støtte av noen man er trygg på. Innlegget var ikke ment som et forsvar av mødrehjemmet, men mer min teori om hvorfor vi er kommet dit at det er behov for sånne institusjoner. Og jo, selvfølgelig er vi dyr. Som skal behandle hverandre med respekt. Endret 16. september 2019 av Helgeline 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå